2019 års vikttråd

Kämpar mot godissug, eller sug efter vad som, ikväll. Har migrän och dottern verkar ha lite magknip så vi är fortfarande uppe.

Vår gamla våg va en lyckovåg... Ändrar 8kg till 9,5kg som behöver försvinna. Första steget är att gå ner 4,5kg istället för 3, bara att bita ihop och få det gjort.

Nyfiken (och på intet sätt illa menad fråga) om hur det kommer sig att du väljer att väga dig varje dag? :)

(För min del skulle det trigga en massa noja och onödig tankeverksamhet på vikten, samt att det känns som att det kan gå både upp och ner från en dag till en annan även om trenden går neråt.)

Jag väger mig gärna varje dag (när jag väl har vågat ställa mig på vågen första gången) Jag känner mig ganska trygg med att trenden går neråt om jag gör det jag ska, så jag blir inte nojig om det är ett kilo mer ena dagen än den andra. Två kilo upp känns lite si så där, men det händer i stort sett bara om jag svullar på kvällen. Så att väga mig på morgonen bidrar till motståndskraften mot att plocka i mig grejer på kvällen.

Jag kan bli mer nojig av att ha en fast vägdag. Det är ju inget kul om vägdagen ligger på en dag när man toppar vikten med vätska och tarminnehåll, då känns det som att det inte hänt något under veckan. Det är roligare att knappa in varje ny lägstavikt när den kommer, det brukar bli nån gång i veckan. Om jag inte har sänkt lägstavikten på två veckor kan jag börja bli lite fundersam varför det inte lossnar. Fast det kan gå tre veckor ibland, och sen rasslar det till.

I morse vägde mina två vågar olika hela tiden. Den ena pendlade tre kilo och den andra ett och ett halv. Jag flyttade dem inte ens. Det är den förstnämnda som brukar vara tillförlitlig och som jag brukar följa.
Jag har också en manuell våg som visade samma hela tiden. Vågarna har aldrig krånglat så här mycket tidigare, känns lite frustrerande när den brukar följa var rätt dyr.

Hoppar på här! Vill i vanlig ordning gå ner ett antal kilon och koma i bättre form...Har börjat att om mornarna köra lite övningar här hemma; några mountanclimbers och sit-ups. Jag hade ju glömt vilka magmusker jag har så de där sit-upsen ökar jag långsamt efter en jäkla träningsvärk :D:o.

Fortsätter med det jag påbörjade förra året; att sluta småäta samt sluta småäta snask! Äter nyttigt och försöker lyxa till det med lite gott till fredag och lördag. Ska nämna at vi har ett gigantiskt (känns det som) godisförråd här hemma....Massa isländskt godis, ett antal chokladkartonger, chokladkakor och annat (mycket är presenter och julklappar :angel:) och lovat min sambo och mig själv att det är KÖPSTOPP av godis ända fram till 1e september!

Känner att jag mår sååå mycket bättre när jag äter bra och inte småäter konstant, vilken skilnad det känns i kroppen :up:.

Igårkväll kom sambon med en öppnad chipspåse till soffan...Jag åt en clementin ;):up:.

Hoppar också in här. Behöver tappa ca fem kilo. Väger 63,4 nu och mitt första delmål blir att komma under 60 kilo. Hoppas kunna landa på runt 57-58 kilo såsmåningom.
Följer ingen särskild plan mer än att försöka motionera ett par gånger i veckan och äta hälsosamt.

• Gilla
Reactions: MM
Lite stolt över mig själv. Jag tänkte, åt skogen med allt, jag är hungrig och sur och nu ska jag ha chips och öl. Vad gjorde jag? Jo, boostade en Dolmio-tomatsås med taggsvamp (fantastiskt kalorisnålt bulkmedel), lök och linser och åt med fullkornsspaghetti. Nu är jag mätt och glad och kommer att lägga brakare som en dopad enhörning hela natten! Men gymmet skippade maken och jag idag. Det faller ymnigt med slaskflingor från himlen, så vi har ingen lust att gå ut. Inte fel med en vilodag heller.

Jag brukar förresten också väga mig ungefär varje dag. Ingen hets och ingen besvikelse, utan gillar mer att ha koll på skiftningarna. Generellt skiftar det väldigt lite för mig. Ligger jämnt över veckan och när jag går ner brukar det ske sådär litegrann i taget så man märker att det sakta smyger neråt hekto för hekto.

Nu har jag dock inte vägt mig detta år. Jag vill köra en vecka VV innan jag väger mig igen. Orkade inte riktigt med besvikelsen med att kanske ha gått upp alla kilo som jag gick ner innan jul, så bättre få bort lite vätska och väga mig efter en bra vecka :-)

Viktmål 1= 21,1kg
1/1 Start
2/1: -0,4kg
3/1: -1,1kg
4/1: -0,3kg
5/1: +0,4kg
6/1: +0,2kg
7/1: +0,7kg
8/1: +0,3kg
9/1: -1,9kg

Totalt: -2,1kg
Kvar till mål: 18,0kg

Jag var lite knäckt igår morse när vågen visade ännu mer plus trots att jag varit duktig hela dagen och kämpat med mig själv hela natten för att inte stoppa i mig något. Hade ett vagt minne om att sömnbrist gör att kroppen binder vätska och eftersom jag inte fick sovit något alls natten till igår höll jag krampaktigt fast i det.

I natt fick jag sova (tack barnen :bow:) och idag var det ett rejält minus. :love:

Idag kommer jag få svårt att dricka tillräckligt mycket vatten då jag inte kommer vara på kontoret men jag ska försöka så gott det går.

ooookej. Lite prövning då ! Kom till jobbet och det står aladdin o paradis på bordet....och så säger samordnaren att hon bjuder på massa julgodis.....neeeej tack! ska låta bli! Är bara onsdag!
Heja heja!!:banana:
Svärmor kom med lussekatter och choklad i måndags, har inte rört något av det men får typ titta åt ett annat håll när jag går förbi.. Älskar både choklad och lussekatter:cautious: Chokladkartongen är dock inte öppnad och då är det lättare.

Långpromenad i friska luften på motionskontot! På fredag ska jag ställa mej på vågen... Har varit noga med maten så jag hoppas på nån sorts nedgång i alla fall, vill dock inte gå ner för fort eftersom jag helammar bebisen.

Måndag tisdag var inte bra dagar. Lite motion pga aptrött och vädret. Ätit normalt så ingen katastrof så. Fick bli en portionsrätt.till lunch igår, men gjorde en sötpotatis och linssoppa till middag, så idag har jag en vettig lunch med mig. Och morötter att tugga på när SUGET slår till i em..
Igår köpte jag en påse rostade kikärtor som tugg. Men efter en koll på energideklarationen så var jag mindre nöjd, mycket mer kalorier än jag räknat med. Tur jag gillar råa morötter :)

Ägnade en stund igår åt att föra lite statistik över det här med att väga sig varje dag vs en gång i veckan. Skriver upp på ett papper dagsvikten men har aldrig lagt in det i ett diagram. Man ser tydligt hur det skiftar från dag till dag utan att man fuskar/äter mer kolhydrater/eller vad det nu kan vara. Då skulle jag gjort det konstant med tanke på hur diagrammet far upp och ner. Trenden är stadigt neråt på längre sikt. Diagrammet är tagna under samma tid med närmsta datum för den noterade veckovikten och total nedgång under denna perioden är ca 20 kg.

Så här ser det ut vid daglig vägning. Det finns 2 större höjningar, en i början på augusti - Londonresa med allt som hör till, samt i början på november efter en operation då jag svullnade upp rejält någon vecka.

Bifogade filer

• 20190109_101421.webp
    20190109_101421.webp
    30,3 KB · Visningar: 48
Ägnade en stund igår åt att föra lite statistik över det här med att väga sig varje dag vs en gång i veckan. Skriver upp på ett papper dagsvikten men har aldrig lagt in det i ett diagram. Man ser tydligt hur det skiftar från dag till dag utan att man fuskar/äter mer kolhydrater/eller vad det nu kan vara. Då skulle jag gjort det konstant med tanke på hur diagrammet far upp och ner. Trenden är stadigt neråt på längre sikt. Diagrammet är tagna under samma tid med närmsta datum för den noterade veckovikten och total nedgång under denna perioden är ca 20 kg.

Så här ser det ut vid daglig vägning. Det finns 2 större höjningar, en i början på augusti - Londonresa med allt som hör till, samt i början på november efter en operation då jag svullnade upp rejält någon vecka.

Förmodligen nyttigt för en del att se ett sånt diagram! Det är så lätt att tänka kortsiktigt när man försöker gå ner i vikt.

Själv småsurar jag lite över att min vikt ligger på exakt samma nivå som efter sista dagen på VLCD-dieten före jul. Jag har inte fått blippa in ny lägstavikt på jättelänge. Fast innerst inne fattar jag att den vikten var med mycket mindre tarminnehåll och kroppsvätska. Nu väger jag den vikten "på riktigt", så jag har nog gått ner 1-2 kilo över jul och nyår. Och det kan man ju inte sura över! Törs inte tänka på vad jag vägde när jag började (vågade inte väga mig då) men jag har nog gått ner minst 5 kilo sen början av december. Men jag får väl sätta dagens vikt som startvikt och då är det 12,1 kilo kvar till mitt första mål - övre gränsen för normalvikt enligt BMI. Jag vet att BMI inte säger allt, men på mig stämmer de viktgränserna rätt bra överens med hur jag ser ut och känner mig!

Måste helt klart få in mer soppor 7 mathållningen. Kalorisnålt, mättande, gott, lättlagat och billigt.
Varför gör jag det så sällan?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 505
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 214
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt... 25 26 27
Svar
532
· Visningar
40 507
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka