2019 års vikttråd

Herregud jag har gått upp ännu mer! Trots träning (nåja, promenader senaste veckan) och 1400 kcal...
 
Delmål 1: 65 kg
Startvikt 11/2: 70
19/2: 69,2
26/2: 69,2
6/3: 68,7
18/3: 68,1
4/4 67,9
25/4 69
6/5 68,8

Nå, en pytteliten förbättring. Jag har kommit ur det värsta sötsuget och jag har gått flertalet långa promenader, oftast med 11 kg bebis i sele, för att följa med femåringen som cykeltränar, eller för att bebisen ska få sin för- eller eftermiddagsvila. Sambon har också pumpat däcken på sin cykel för att jag ska kunna cykla med dottern, och jag tänker ge mig iväg på någon egen cykeltur också.

Gamla kläder att klä på mig har jag hittat också - jättegamla. :D Har i dag en manchesterkjol som jag nog köpte typ 2003, ett linne från kanske 2006 och en kofta från samma härad. Så jäkla återbrukande alltså. :D
 
Här kommer jag igen 😂
Gick ner lite när jag skaffade hund, men det har jag minsann gått upp igen :p

Inte ätit godis sen Valborg (godis som i godis & snacks, med undantag av popcorn) och har för avsikt att fortsätta maj ut iaf.
Får se om det ger resultat. :p
 
Inte skött mig superbra under veckan pga födelsedagskalas och sämre middagsval så +0,5 kg men måtten oförändrade så det är ju mycket vätska antagligen. Har ju tränat bra iaf :)
 
Har köpt vätskedrivande tabletter i hopp om att det ska hjälpa lite. Har gått upp ännu mer..

Nånstans kommer ju de där kalorierna ifrån.
De uppstår ju inte från tomma intet så att säga och mest troligt är det från såna där "smågrejor" som oftast inte tänks på i kaloriräkningen som du gör. Ganska vanligt att inte allt intag i from av ät/drickbart som är mellan måltider räknas in.

---------

Byxor börjar kännas lite mer åtsittande så jag gissar att jag lagt på mig lite, då jag varit mer inaktiv än vanligt en period utan att justera matintaget, så det är väl dags att komma igång med mer aktiviteter igen, vilket nästan går av sig själv nu när våren är här och man är ute mer :)
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Nånstans kommer ju de där kalorierna ifrån.
De uppstår ju inte från tomma intet så att säga och mest troligt är det från såna där "smågrejor" som oftast inte tänks på i kaloriräkningen som du gör. Ganska vanligt att inte allt intag i from av ät/drickbart som är mellan måltider räknas in.

Fast jag skriver ner precis allt till och med vanligt vatten. Jag småäter inte. Jag äter tre gånger om dagen that's it. Inga mellanmål eller småsugätande. Ok, jag äter chips en gång i veckan. Men det kompenserar jag genom att inte äta lunch och middag den dagen.
 
Fast jag skriver ner precis allt till och med vanligt vatten. Jag småäter inte. Jag äter tre gånger om dagen that's it. Inga mellanmål eller småsugätande. Ok, jag äter chips en gång i veckan. Men det kompenserar jag genom att inte äta lunch och middag den dagen.

Då är du ganska unik som har ett lägre energiintag än energiuttag och ändå stadigt ökar i vikt.

Menar inte att låta elak eller så även om det säkert upplevs så, men matematiken går inte ihop. En i övrigt frisk människa ökar inte i vikt av ligga på konstant kaloriunderskott och enligt vad jag minns så påvisar inte de prover som är tagna på att du är annat än frisk.
 
Då är du ganska unik som har ett lägre energiintag än energiuttag och ändå stadigt ökar i vikt.

Menar inte att låta elak eller så även om det säkert upplevs så, men matematiken går inte ihop. En i övrigt frisk människa ökar inte i vikt av ligga på konstant kaloriunderskott och enligt vad jag minns så påvisar inte de prover som är tagna på att du är annat än frisk.

Varför tror du jag känner mig så uppgiven? Jag vet inte vilka prover som togs men tydligen var de normala. Men något mer uppenbarligen fel i och med att jag bara går upp vad jag än gör.. Dietisten rekommenderade en massa konstiga dieter som var i princip omöjliga att följa (det höll hen med om när jag förklarade läget).
Jag vet inte vad jag ska göra. Sluta äta helt och hållet?
 
Då är du ganska unik som har ett lägre energiintag än energiuttag och ändå stadigt ökar i vikt.

Menar inte att låta elak eller så även om det säkert upplevs så, men matematiken går inte ihop. En i övrigt frisk människa ökar inte i vikt av ligga på konstant kaloriunderskott och enligt vad jag minns så påvisar inte de prover som är tagna på att du är annat än frisk.

Fast nu har ju @sthu skrivit innan att hon äter olika sorters medicin och lider av någon slags psykisk ohälsa? alltså är hon inte "helt frisk" och att skriva om det som att hon skulle ljuga om sitt matintag lär inte hjälpa heller.
 
Började lipa när min nya klänning inte passade. Uppenbarligen har jag ökat i storlek sen jag köpte mönstret för någon månad sen. Kul. Eller inte.

Jag vet varken in eller ut. Ska jag lägga mig på ett ännu lägre kaloriintag? Hur lågt? Och hur ska jag lyckas hålla så lågt utan att få brist på andra näringsämnen?

Funderar på vlcd igen. Det funkade inte sist men vad har jag för val?
 
Fast nu har ju @sthu skrivit innan att hon äter olika sorters medicin och lider av någon slags psykisk ohälsa? alltså är hon inte "helt frisk" och att skriva om det som att hon skulle ljuga om sitt matintag lär inte hjälpa heller.

Jag säger inte att hon ljuger, jag säger att matematiken inte går ihop och jag säger att det är skapligt vanligt att folk äter avsevärt mer än de själva tror/inser. Inget konstigt alls med det alltså, men väl något att verkligen fundera på.

Och rent medicinskt finns inget -enligt vad sthu berättats hittills- som skulle kunna förklara en stadig viktuppgång, så ur den aspekten är @sthu frisk.
 
Jag säger inte att hon ljuger, jag säger att matematiken inte går ihop och jag säger att det är skapligt vanligt att folk äter avsevärt mer än de själva tror/inser. Inget konstigt alls med det alltså, men väl något att verkligen fundera på.

Och rent medicinskt finns inget -enligt vad sthu berättats hittills- som skulle kunna förklara en stadig viktuppgång, så ur den aspekten är @sthu frisk.

Fast jag skriver upp allt. Verkligen allt. Minsta lilla grej. Det är skitjobbigt att leva såhär och det känns som om alla misstror mig när jag säger att det inte går. "Alla" säger som du, det är bara att dra ner på kalorierna. Jaha, men berätta för mig hur jag ska göra det. Hur ska jag lägga mig på mindre än 1400 kcal utan att få andra brister och bli ännu tröttare än vad jag redan är?

Enligt läkaren var provsvaren normala. Vad han tog för prover vet jag inte. Sen hände det inget mer.
 
@sthu Kommer ihåg att jag läste när du var iväg och tog prover, och att svaren sa "normalvärden" - Men togs GABA prover? Man kan ligga inom acceptabelt spann, men ändå ligga för lågt för att må bra (gäller inte vara gaba).
 
@sthu Kommer ihåg att jag läste när du var iväg och tog prover, och att svaren sa "normalvärden" - Men togs GABA prover? Man kan ligga inom acceptabelt spann, men ändå ligga för lågt för att må bra (gäller inte vara gaba).

Ingen aning. Jag vet inte alls vilka prover som togs.

@sthu Tar inte du litium? Det är väl i så fall förklaringen om matematiken inte går ihop.

Åt litium en månad ungefär men fick sova hemska eksem i hårbotten att vi satte ut det igen. Äter abilify som ska vara viktstabil.
 
Hur ser ett par dagar ut för dig matmässigt sthu? skriv ut det du skriver upp.

Här menar du? Ser ingen anledning, det lär knappast hjälpa.. Men visst kan skriva ut idag hittills.

Frukost: två koppar kaffe med ärtdryck
Lunch: 50 g pasta med vegansk ostsås
"Mellanmål": en kopp kaffe med ärtdryck

Till middag kommer det bli en halv falafeltallrik utan sås från pizzerian, jag orkar inte laga mat.

Ungefär så ser det ut, förutom falafeltallriken. Igår blev det en grönsallad till lunch och en kvarts påse chips till middag. Kaffe till frukost.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 898
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 238
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp