2019 års vikttråd

Jag såg att jag missat att skriva häst, sorry.

Ja, jag skulle inte orka vara på topp med ett sådant schema. Men vi har ju olika förmågor.

Jag har heltidsjobb, två barn, man, hund, tre hästar och gård (har hästarna hemma). Ridhästarna tränas 5 dagar/vecka var och shettisen 3-4 dagar/vecka. Funkar tack vare att även dottern rider 1-2 dagar i veckan, jag tar en som handhäst ibland och främst att jag kan rida på min lunchrast. Styrketränar 3 dagar/vecka och löptränar 1 dag/vecka. Funkar tack vare hemmagym.

Hade jag inte haft hästarna hemma och kunnat rida på lunchrasten eller haft hemmagym hade jag inte kunnat få till detta lika lätt.

- 0,3 och nu har jag nått första delmålet, att komma under vikten som jag aldrig vill gå över. BMI:t säger överviktig och inte fet. Och, som sagt, jag vet att BMI är ett trubbigt verktyg, men det passar min kropp ganska bra. Jag är också nöjd med den metod jag har valt för att gå ner i vikt, att ha en basmängd kalorier och sedan lägga på motsvarande vad jag tränar. Det stimulerar mig att röra mig mer, inte bara att gå till gymmet utan att göra de där vardagsvalen - att gå till stallet i stället för att ta bilen, att gå åtminstone ena vägen till jobbet. Kanske borde jag skaffa ett armband till aktiviteter som är svårare att mäta - svamprundor, roddturer med jollen och sånt.
Grattis! Snyggt jobbat!

-03 denna veckan, så -0,9kg totalt på 11dagar känns helt ok med tanke på att jag vill ligga på ca -0,5/v i och med att jag ammar.
Aktiverade gymkortet som varit vilande i 11mån i onsdags också, farmor och farfar ska passa stora sonen ett par ggr i veckan medan jag tränar (:bow::heart) liten får följa med. På måndag ska jag träffa ”min” pt och få hjälp med ett nytt träningsprogram igen. Ska bli så skönt, kroppen är ju rätt rutten efter tre fullgångna graviditeter:cool:

- 0,3 och nu har jag nått första delmålet, att komma under vikten som jag aldrig vill gå över. BMI:t säger överviktig och inte fet. Och, som sagt, jag vet att BMI är ett trubbigt verktyg, men det passar min kropp ganska bra. Jag är också nöjd med den metod jag har valt för att gå ner i vikt, att ha en basmängd kalorier och sedan lägga på motsvarande vad jag tränar. Det stimulerar mig att röra mig mer, inte bara att gå till gymmet utan att göra de där vardagsvalen - att gå till stallet i stället för att ta bilen, att gå åtminstone ena vägen till jobbet. Kanske borde jag skaffa ett armband till aktiviteter som är svårare att mäta - svamprundor, roddturer med jollen och sånt.

Jag kommer också ihåg att jag gillade upplägget med att äta upp sina träningskalorier. Ett jättebra sätt att motivera sig till träning.

Tillber som äter "typ" LCHF: gjorde rootpasta-carbonara idag, galet-galet-gott!! :love:
IMG_20190118_165441.webp

Idag provade jag den berömda libapizzan! Så jäkla god! Smakade ju som vanlig pizza?! Och jag är ändå ganska kräsen.

Så nöjd att få äta detta efter stenhårt boxningspass.

Bifogade filer

• 2450302F-7088-41CF-B0D9-32A821524CC7.webp
    2450302F-7088-41CF-B0D9-32A821524CC7.webp
    212,6 KB · Visningar: 30
Kolla bara på vin under 3g socker :)
Mattips, år kesoplättar med kall baconröra igår, det är fantastiskt gott! Gör alltid extra baconröra, går att ha till mycket!:d
Låter gott!!! Kesoplättar hade jag glömt bort, det ska jag spana in recept på igen. Har sett ett 90 sekunders ketobröd man gör i mikron som jag också sk testa snart.

Jag kommer också ihåg att jag gillade upplägget med att äta upp sina träningskalorier. Ett jättebra sätt att motivera sig till träning.

Jag håller i princip med, men upplever att den app jag använder starkt överdriver antal kalorier för vanlig promenad dvs automatisk stegräkning. Det gör att man ”uppmanas” att äta för mycket och därmed tappar fart i viktminskningen.

Men att träna mer och äta lite för mycket är nog generellt sett bättre än att skippa träningen ändå.

(För att ”lösa” problemet har jag kapat den föreslagna basmängden ytterligare några hundra kalorier.)

Jag håller i princip med, men upplever att den app jag använder starkt överdriver antal kalorier för vanlig promenad dvs automatisk stegräkning. Det gör att man ”uppmanas” att äta för mycket och därmed tappar fart i viktminskningen.

Men att träna mer och äta lite för mycket är nog generellt sett bättre än att skippa träningen ändå.

(För att ”lösa” problemet har jag kapat den föreslagna basmängden ytterligare några hundra kalorier.)

Jag håller med. När jag gjorde så räknade jag också i underkant. Men som du säger tror jag ändå det ger allra mest hälsoeffekter att få in träningen också :)

Rostbröd är min största fiende, skulle kunna leva på det och skyller vinterns viktuppgång till 50% på det :laugh:

Maken och jag också, så vi köper bara till lördagen. Men jag gillar som tur är rostebröd med Marmite utan smör, och det är ett helt okej mellanmål om det finns rostebröd kvar senare i veckan.

Fasen vad drygt. Du behöver verkligen proffshjälp för att reda ut vad den skumma viktuppgången beror på. Jag vet att du har börjat nysta i det, men kommer inte ihåg detaljerna - har de kunnat utesluta sånt som sköldkörtel och PCOS? Du behöver inte svara, jag är inte ute efter att starta någon diskussion om det. Det jag vill är att peppa dig att fortsätta kämpa med vården, eftersom det som händer med din vikt verkar så mysko. Jag skulle också gärna se att du hade uppbackning av proffs i och med det du skrev tidigare om ångest när du gör avsteg från den diet du valt. En sån här tråd är inte världens mest hälsosamma ställe att vara på. Jag har dåligt samvete ibland för att jag skriver och bidrar till att hålla igång den. Den hjälper ju mig men det är inte bra om den stjälper någon annan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 516
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 217
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt... 26 27 28
Svar
541
· Visningar
41 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka