Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur lägger ni upp ätandet under dagen? Äter ni många små "mål"?
Jag äter brunch (typ sen frukost) samt middag. Blir middagen riktigt sen så brukar jag äta typ en frukt eller likn på eftermiddagen.
VV har bevisat sig fungera väldigt bra för många - Så länge de fortsätter vara medlem och gå på möten, men många har som bekant svårt att hålla vikten när man är i mål och slutar på VV. Det är dock inte unikt för dem utan drabbar alla dieter, eftersom folk kliver av dem och faller i matfällan igen. Lite som AA.
Så är det ju. Oavsett sätt man väljer att använda för sin viktminskning kommer det inte funka efteråt om man inte lägger om sina vanor.Exakt så är det ju. VV-are går upp igen när de slutar - men det gäller även de som kör andra dieter. Så det gäller väl att hitta den som passar en bäst och som verkar troligast att man kan hålla på sikt.
Precis. Det är ju det långsiktiga som är viktigt, snarare än att man lyckas hålla en perfekt diet under själva bantningen.Så är det ju. Oavsett sätt man väljer att använda för sin viktminskning kommer det inte funka efteråt om man inte lägger om sina vanor.
Så är det ju. Oavsett sätt man väljer att använda för sin viktminskning kommer det inte funka efteråt om man inte lägger om sina vanor.
Jag tror man "alltid" måste offra något. Jag MÅSTE offra vitt bröd, det är en enorm trigger och jag slutar aldrig äta. Men jag mår inte heller bra av vitt bröd, så jag blir ju samtidigt belönad. Om man tänker pasta, det har jag lärt valt bort, för jag tycker inte ens att det smakar bra.Jag läste att bara 5% lyckas med en omställning som håller efter lång tid. Deprimerande, men jag ska såklart vara 1 av 20, som alla andra tänker en bit in i startandet. För min del är det hälsan, direkt dirigerad av läkare efter en sömnapnediagnos, som driver och jag tänker att det kan vara "lättare" att mentalt bygga motivationen för en omställning snarare än att man bara vill putsa kilon för utseendets skull.
Kan nyckeln vara att man hittar ett sätt som gör att man faktiskt mår bättre och att man känner att man tjänat livskvalitet och inte behöver känna att man offrar något?
Jag läste att bara 5% lyckas med en omställning som håller efter lång tid. Deprimerande, men jag ska såklart vara 1 av 20, som alla andra tänker en bit in i startandet. För min del är det hälsan, direkt dirigerad av läkare efter en sömnapnediagnos, som driver och jag tänker att det kan vara "lättare" att mentalt bygga motivationen för en omställning snarare än att man bara vill putsa kilon för utseendets skull.
Kan nyckeln vara att man hittar ett sätt som gör att man faktiskt mår bättre och att man känner att man tjänat livskvalitet och inte behöver känna att man offrar något?
Tyvärr är det pasta och vitt bröd som till stor del skapat min övervikt. Plus medicin biverkning. Rostat bröd med marmelad är något som triggar väldigt. Men nu köper jag inte hem det för annars kan jag inte låta bli.Jag tror man "alltid" måste offra något. Jag MÅSTE offra vitt bröd, det är en enorm trigger och jag slutar aldrig äta. Men jag mår inte heller bra av vitt bröd, så jag blir ju samtidigt belönad. Om man tänker pasta, det har jag lärt valt bort, för jag tycker inte ens att det smakar bra.
Skulle jag mot förmodan bli sugen på pasta en dag om året, då skulle jag äta det utan dåligt samvete. Lika mycket som att jag alltid köper vitlöksbröd på resturang. Men jag kan inte äta det fyra gånger om dagen.
Så man måste offra vissa grejer, eller göra de tillfällen man väljer att äta en viss sak till en lite mer sporadisk aktivitet.
Hur lägger ni upp ätandet under dagen? Äter ni många små "mål"?
Jag äter brunch (typ sen frukost) samt middag. Blir middagen riktigt sen så brukar jag äta typ en frukt eller likn på eftermiddagen.
För min del är det hälsan, direkt dirigerad av läkare efter en sömnapnediagnos, som driver och jag tänker att det kan vara "lättare" att mentalt bygga motivationen för en omställning snarare än att man bara vill putsa kilon för utseendets skull.
Det förstår jag! Sån mat får mig att äta och äta.. jag har haft perioder då jag har smällt i mig typ en halv formfranska till middag. Och följt upp med en påse ostkrokar. Var jag så hungrig? Nix, men jag bara fortsatte äta.Tyvärr är det pasta och vitt bröd som till stor del skapat min övervikt. Plus medicin biverkning. Rostat bröd med marmelad är något som triggar väldigt. Men nu köper jag inte hem det för annars kan jag inte låta bli.
Jag tror man "alltid" måste offra något. Jag MÅSTE offra vitt bröd, det är en enorm trigger och jag slutar aldrig äta. Men jag mår inte heller bra av vitt bröd, så jag blir ju samtidigt belönad. Om man tänker pasta, det har jag lärt valt bort, för jag tycker inte ens att det smakar bra.
Skulle jag mot förmodan bli sugen på pasta en dag om året, då skulle jag äta det utan dåligt samvete. Lika mycket som att jag alltid köper vitlöksbröd på resturang. Men jag kan inte äta det fyra gånger om dagen.
Så man måste offra vissa grejer, eller göra de tillfällen man väljer att äta en viss sak till en lite mer sporadisk aktivitet.
Jag är inte - och har aldrig varit - överviktig bör jag kanske tillägga, men att äta sådär i perioder gör att jag mår både fysiskt och psykiskt dåligt(mår kroppen dåligt så hakar själen på typ). Felet jag gör nu är "fika"(dvs en macka typ) mellan måltiderna och på kvällen. För jag äter hyfsat bra och har gjort det hela tiden, blivit lite större del skräpmat bara.Jag har försökt att tänka igenom det du skriver och måste vara lyckligt lottad som inte har den typen "triggers" - i princip alls. Jag tycker det är skitgott med pasta, toast och choklad precis som de flesta andra livsmedel när de är väl och intressant tillagade - men att äta lite triggar inte ett behov av att äta mer.
Just nu är min analys att jag helt enkelt slarvat och haft dålig koll på hur mycket man bör äta i förhållande till minskande energibehov. Pinsamt när man över 40 år men när jag var yngre kunde jag äta samma mängder och var trådsmal. Jag åt inte frukost alls och åt därför alltför mycket lunch och sedan också alltför mycket middag. Småätande förekom men inte alls i någon signifikant mängd i förhållande till lunch o middag. Parat med alldeles för lite fysisk aktivitet gav det en långsam men stadig viktuppgång.
När det gäller diet så har jag fantastiskt svårt att komma upp i rätt antal kolhydrater enligt den standarddiet jag ombetts att prova. 50% kolhydrater motsvarar inte alls hur jag ätit tidigare. Nu har jag fuskat med målen och sänkt kolhydraterna till 40% och ökat protein och fett med den andelen och kommer i alla fall lite närmare, vikten har gått ned 8-9 kg på 6 veckor och jag mår bättre (men är hyfsat hungrig hela tiden - men som jag skrev tidigare, lätt hunger är inget jag lider eller mår dåligt av - ganska behagligt faktiskt).