2019 års vikttråd

Tanitavägningen var mycket intressant! Jag låg i det övre spannet på muskelmassa :up: Hade lågt värde på fett kring inre organ (4 "poäng" , och gränsen för skadligt var 13).
Ska dit igen och göra en hälsoprofil om ca 3 veckor.
 
Åt soppa och knäckebröd till lunch. Dålig idé helt klart för nu är jag hungrig och sugen trots att jag åt på väg till stallet..
Soppa på kvällen funkar bra, men inte lunch uppenbarligen.
 
Absolut! Var ska man dra gränsen? Får man kommentera att folk är fina i övriga förändringar? Nytt hår/kläder/tatuering? Det är ju också utseende?
Jag tänker att en ypperlig riktlinje är att inte kommentera människors vikt överhuvudtaget. Börja där, så ska du se att det andra inte är särskilt bökigt att ta ställning till.
 
@Unafraid Med tanke på den starka kopplingen mellan övervikt och både ätstörningar och dåligt psykiskt mående är jag extremt försiktig med att kommentera sådant. Även om personen lägger ut jämförelsebilder så kan det bli väldigt fel att säga "Så fin du blivit" för det ligger en dold värdering i det som säger att denne inte var fin förut. Att säga att "Så fin du Är" och då inte i relation till viktnedgång är en helt annan sak.
Men jag förstår hur du menar, att man tanklöst kan säga sånt. Att smal är bra är så djupt i rotat i oss att vi inte tänker medvetet på de värderingarna.
 
@Unafraid Med tanke på den starka kopplingen mellan övervikt och både ätstörningar och dåligt psykiskt mående är jag extremt försiktig med att kommentera sådant. Även om personen lägger ut jämförelsebilder så kan det bli väldigt fel att säga "Så fin du blivit" för det ligger en dold värdering i det som säger att denne inte var fin förut. Att säga att "Så fin du Är" och då inte i relation till viktnedgång är en helt annan sak.
Men jag förstår hur du menar, att man tanklöst kan säga sånt. Att smal är bra är så djupt i rotat i oss att vi inte tänker medvetet på de värderingarna.
Jag håller med! Jag kan tycka att en viktnedgång kan vara en prestation, någon har mest troligt kämpat för det, och är själv nöjd med resultatet, och jag tycker att dom har varit duktiga. Jag bjuder gärna på beröm! (Även för mentala prestationer, duktiga på jobbet osv.) Men personen som lagt ut bilden kan ju också ha problem med mat/mående. Svårt! Ja, många säger "låt bli helt". Jag tycker det är tråkigt att man ska BEHÖVA det.
 
Vågen..... trumvirvel.... 77,6 kg :D

Räknade på vad mina dagar på VV hamnar kalorimässigt. Om jag räknar med varenda grönsak, frukt, tesked olja etc så hamnar det mellan 1200-1300 kcal/dag. Eftersom jag äter veckobonusen så blir väl det dagliga snittet över en vecka typ hundra kcal mer på sin höjd. Får utvärdera och se om det är för lite (eller för mycket? Men så mycket lägre vill jag inte gå).

Inväntar tills efter jag haft ägglossning och ser om det kan bero på det.

Håller i fint med träning i alla fall. Igår jobbigt jympapass och på fredag blir det box som vanligt. Kanske något pass imorgon också.
 
Vågen..... trumvirvel.... 77,6 kg :D

Räknade på vad mina dagar på VV hamnar kalorimässigt. Om jag räknar med varenda grönsak, frukt, tesked olja etc så hamnar det mellan 1200-1300 kcal/dag. Eftersom jag äter veckobonusen så blir väl det dagliga snittet över en vecka typ hundra kcal mer på sin höjd. Får utvärdera och se om det är för lite (eller för mycket? Men så mycket lägre vill jag inte gå).

Inväntar tills efter jag haft ägglossning och ser om det kan bero på det.

Håller i fint med träning i alla fall. Igår jobbigt jympapass och på fredag blir det box som vanligt. Kanske något pass imorgon också.

Det låter klokt att avvakta och jag håller med, går du lägre så får du i dig väldigt lite. Särskilt om du tränar.
 
jag är rätt glad att ingen kommenterat min viktnedgång med att jag blivit fin faktiskt. Kommentarerna har mer varit att det är bra jobbat eller liknande, eftersom jag har mycket värk så har flera frågat om det hjälpt på värken något.

Jag har ju inte gått ner i vikt för att vara fin. Den enda delen av viktnedgången där jag känner mig finare är nog att det är lättare att hitta fina kläder. Men det känns ju egentligen som att problemet mest ligger i att man inte verkar vilja tillverka fina kläder till människor över en viss vikt.

Jag hade inte heller något mål att gå ner 15+ kg trots att det var det som behövdes enligt BMI utan jag ville bryta sockerbehovet och mitt konstanta småätande
 
Intressant att se vad jag äter.
Jag behöver mer protein och fett och mindre kolhydrater för att hamna på en balanserad typ livsmedelsverket kost. Får inte heller i mig tillräcklig med järn, hamnar på runt 30% av dagsbehovet.

Så dagens lunch och middag får tänkas om en del. Måste köpa lunch, vete tusan vad jag ska hitta på bara..
 
Intressant att se vad jag äter.
Jag behöver mer protein och fett och mindre kolhydrater för att hamna på en balanserad typ livsmedelsverket kost. Får inte heller i mig tillräcklig med järn, hamnar på runt 30% av dagsbehovet.

Så dagens lunch och middag får tänkas om en del. Måste köpa lunch, vete tusan vad jag ska hitta på bara..

Jag har det omvända problemet, får inte i mig alls så mycket kolhydrater som föreskrivs , lagom med proteiner och för mycket fett.

Skickar du mig dina kolhydrater så skickar jag fett?
 
Intressant att se vad jag äter.
Jag behöver mer protein och fett och mindre kolhydrater för att hamna på en balanserad typ livsmedelsverket kost. Får inte heller i mig tillräcklig med järn, hamnar på runt 30% av dagsbehovet.

Så dagens lunch och middag får tänkas om en del. Måste köpa lunch, vete tusan vad jag ska hitta på bara..

Var inte du vegan 🤔 eller det kanske var någon annan för då är ju din fördelning inte så konstig tänker jag?
 
Blir en 2 dag idag . Skulle haft den i morgon egentligen men har bara fått i mig 320 kcal hittills av olika ofrivilliga anledningar och kl är 19 och jag börjar jobba kl 20 så är ju lika bra. I morgon ska jag inte jobba så då kan jag lika gärna ha en vanlig dag.
Slösade ju 150 kcal på juice i morse dricker sällan det och definitivt inte en sådan här dag egentligen. Nåja
 
Är så nöjd med att ha fått in bra rutiner både vad gäller mat och motion även om det är lite mer trixande när man har en 1,5åring och en 12v gammal bebis. Hade ju varit gött att bara sitta och äta fikabröd under tiden jag ammar och sen steka riktigt flötiga pannkakor till lunch:laugh:
Men med lite planering så funkar det hyggligt.
Blev en 5km löprunda ikväll dessutom:up:
 
Dagens glädjeämne: Kollegan som bjöd på kladdkaka, romsåsen som jag gjorde till kvällens lax med broccoli, den goda biten cheddar i kylen som behövde ätas och den kalla ölen jag drack till. Man behöver inte räkna kalorierna så noga varje dag...
 
- 1kg sen förra veckan, supernöjd med det. Jag har inte gjort någonting speciellt förutom att jag skurit ned på antalet portioner hallonkvarg med blåbär i :d Supergott men rätt onödigt för det mesta.
2.5 kg kvar till ny förstasiffra :banana:
 
Jag håller på med min "långsam omläggning till bättre vanor". Och jag tycker det tar sig! Jag har kraftigt minskat ner på vitt bröd, min akilleshäl. Vi har ökat matlagning och minskat snabbmat. Det märks i kroppen, känner mig starkare och friskare! Märks inte på vågen än, men det kommer, jag är på rätt väg i och med att jag redan mår bättre. :D om jag lyckas hålla vitt bröd på den här nivån så ska jag vara nöjd, för jag mår bra!
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 186
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp