Bukefalos 28 år!

4-åring som inte äter...

feel

Trådstartare
Min flicka har sen tidig ålder varit väldigt ointresserad av mat, hon tycker att det mesta är dåligt. Hon äter bara vissa frukter, inga grönsaker och knappt någon lagad mat.

Ett tag gick det bättre om hon fick titta film på plattan samtidigt som hon åt, då var det som att hon petade i sig maten utan att tänka. Men nu funkar inte det heller.

Mackor, yoghurt, fil odyl går bra men lagad mat är ett h-vete att få i henne. Hon följer sin vikt/längdkurva men jag märker ju att hon blir trött snabbt och orkar tex inte cykla lika långt som sina jämnåriga kompisar.

Nu tar hon ungefär två tuggor mat, säger sen att hon är mätt. Jag säger att hon måste äta lite till, hon räknar tuggor och äter ca 2-3 tuggor och säger sedan att hon kräks om hon äter mer.

Jag måste ta itu med det här nu men känner att jag behöver något slags system/röd tråd innan jag gör något. Vad tänker ni om detta?
 
Hon har i princip bara ätit som bebis, sedan har det börjat lite smått men sista månaden har det eskalerat. Ska kontakta BVC imorgon men vill gärna ha lite synpunkter och erfarenheter från andra som kanske varit med om liknande.

Kanske ska tillägga att hon är pigg och glad och i övrigt fullt frisk.


Det beror på vad grundorsaken är. Det kan vara allt från att hon är sjuk via psykiska reaktioner på att något är fel till ointresse för mat. Ett läkarbesök är rimligt, i synnerhet om barnet gillat att äta tidigare.
 
Det finns MÅNGA sjukdomar som ger minskad aptit som symptom. Jag hade tagit henne till läkaren först och främst.
 
Min flicka har sen tidig ålder varit väldigt ointresserad av mat, hon tycker att det mesta är dåligt. Hon äter bara vissa frukter, inga grönsaker och knappt någon lagad mat.

Ett tag gick det bättre om hon fick titta film på plattan samtidigt som hon åt, då var det som att hon petade i sig maten utan att tänka. Men nu funkar inte det heller.

Mackor, yoghurt, fil odyl går bra men lagad mat är ett h-vete att få i henne. Hon följer sin vikt/längdkurva men jag märker ju att hon blir trött snabbt och orkar tex inte cykla lika långt som sina jämnåriga kompisar.

Nu tar hon ungefär två tuggor mat, säger sen att hon är mätt. Jag säger att hon måste äta lite till, hon räknar tuggor och äter ca 2-3 tuggor och säger sedan att hon kräks om hon äter mer.

Jag måste ta itu med det här nu men känner att jag behöver något slags system/röd tråd innan jag gör något. Vad tänker ni om detta?
Går hon på dagis? Äter hon där? Det är vanligt att matsituationen är kaotisk hemma medan det går jättebra någon annanstans.

Fråga på rådgivningen. Det kan hända att det finns små, enkla knep som att göra helt nya matrutiner, laga mat tillsammans eller vad det nu kan vara.

Den kan man ju alltid kolla upp blodvärden också. Tröttheten kanske beror på lågt HB. Viss vitaminbrist kan ge dålig matlust.
 
Följer då min flicka äter dåligt hon med. Inte ätit lunch på förskolan sen hon började om efter sommaruppehållet. Vi har varit in med henne, då hon började kissa ofta och det visade på att hon var undernärd (!) och måste äta mer. Sen dess har jag haft smått panik... Nu börjar det dock bli lite bättre men inte bra än, och det är bara hemma. Oftast äter hon bara frukost och kvällsfika. Bvc vill inte i dagsläget utreda mer utan påstår att det är normalt att vara kräsen, och börjar hon inte äta mer kan det bli tal om att tillsätts näringsdryck/pulver.
 
Min flicka har sen tidig ålder varit väldigt ointresserad av mat, hon tycker att det mesta är dåligt. Hon äter bara vissa frukter, inga grönsaker och knappt någon lagad mat.

Ett tag gick det bättre om hon fick titta film på plattan samtidigt som hon åt, då var det som att hon petade i sig maten utan att tänka. Men nu funkar inte det heller.

Mackor, yoghurt, fil odyl går bra men lagad mat är ett h-vete att få i henne. Hon följer sin vikt/längdkurva men jag märker ju att hon blir trött snabbt och orkar tex inte cykla lika långt som sina jämnåriga kompisar.

Nu tar hon ungefär två tuggor mat, säger sen att hon är mätt. Jag säger att hon måste äta lite till, hon räknar tuggor och äter ca 2-3 tuggor och säger sedan att hon kräks om hon äter mer.

Jag måste ta itu med det här nu men känner att jag behöver något slags system/röd tråd innan jag gör något. Vad tänker ni om detta?


Min fundering är att om någon på dagis/förskola? eller var hon går har kommenterat vikten? Kallat någon för tjock eller likande. Det är vanligt långt ner i åldrarna och det kan bli att barnet inte äter. Det är jätte svårt när ett barn inte vill äta. Men det låter som en tidig form av anorexi? Hoppas verkligen jag har fel. Men det första som slog mig med tanke på att barnet inte vill ta fler tuggor och sen tar några till när mamma säger att barnet skal äta mer, och att säger att barnet kräks om barnet tar fler tugg. Eller så är det något som utlöser kräkkänslan. Sök hjälp omgående. Ge dig inte fören man kollar mage, hals kan vara en förträngning i halsen eller något i magen som gör att det är jobbigt att äta. Funkar avföringen? Det kan också göra att man känner sig "mätt" och inte har matlust. Hoppas ni finner en lösning.
Mvh
pudlan
 
Min flicka har sen tidig ålder varit väldigt ointresserad av mat, hon tycker att det mesta är dåligt. Hon äter bara vissa frukter, inga grönsaker och knappt någon lagad mat.

Ett tag gick det bättre om hon fick titta film på plattan samtidigt som hon åt, då var det som att hon petade i sig maten utan att tänka. Men nu funkar inte det heller.

Mackor, yoghurt, fil odyl går bra men lagad mat är ett h-vete att få i henne. Hon följer sin vikt/längdkurva men jag märker ju att hon blir trött snabbt och orkar tex inte cykla lika långt som sina jämnåriga kompisar.

Nu tar hon ungefär två tuggor mat, säger sen att hon är mätt. Jag säger att hon måste äta lite till, hon räknar tuggor och äter ca 2-3 tuggor och säger sedan att hon kräks om hon äter mer.

Jag måste ta itu med det här nu men känner att jag behöver något slags system/röd tråd innan jag gör något. Vad tänker ni om detta?

Min första tanke är selektiv ätstörning.
Läs på om det och se om det stämmer på er dotter.

Skulle dock ta henne till läkare först för att utreda fysiska orsaker.
 
Som någon annan frågade, går hon på förskola? Där jag jobbar är det flera om inte äter något alls hemma på kvällarna och ytterst lite på helgen, men de äter bra på alla mål hos oss. :-)
 
Min flicka har sen tidig ålder varit väldigt ointresserad av mat, hon tycker att det mesta är dåligt. Hon äter bara vissa frukter, inga grönsaker och knappt någon lagad mat.

Ett tag gick det bättre om hon fick titta film på plattan samtidigt som hon åt, då var det som att hon petade i sig maten utan att tänka. Men nu funkar inte det heller.

Mackor, yoghurt, fil odyl går bra men lagad mat är ett h-vete att få i henne. Hon följer sin vikt/längdkurva men jag märker ju att hon blir trött snabbt och orkar tex inte cykla lika långt som sina jämnåriga kompisar.

Nu tar hon ungefär två tuggor mat, säger sen att hon är mätt. Jag säger att hon måste äta lite till, hon räknar tuggor och äter ca 2-3 tuggor och säger sedan att hon kräks om hon äter mer.

Jag måste ta itu med det här nu men känner att jag behöver något slags system/röd tråd innan jag gör något. Vad tänker ni om detta?
Har från och till haft samma problem med min yngsta som blir 4 på söndag. Försöker tänka att han äter det han känner att han behöver, men det märks ju på honom att han inte gör det. Har inga råd att ge direkt, men följer tråden ändå. Vi pratar mycket om vilken mat som är bra att äta och varför, förhoppningsvis sår det något litet frö i alla fall :p
 
Sambons dotter har tidigare ätit väldigt dåligt, hon är 5 nu och nu äter hon helt normalt hos oss. Funkar även på dagis men sämre hos mamman. Vi har framförallt jobbat mycket med oss själva och vår inställning till hennes ätande. Det blir ju en väldig stress när barnen inte äter och det är lätt att hamna i nån form av maktkamp. Förutom att såklart erbjuda det hon tycker om (hon t ex älskar pasta och ibland när hon vill äta bara pasta med smör så får det vara okej för vi vet att hon kan få i sig annat nästa måltid). Hon älskar även frukt så ibland kan vi säga att "ok du behöver inte äta mer av middagen men ta en banan till efterrätt ".

Vi är också noga med att aldrig värdera hennes ätande och råka säga saker som "vad du har varit duktig och ätit idag". Däremot pratar vi om att kroppen behöver näring för att orka leka/ växa/ må bra osv.
 
Jag håller med övriga om att en läkarundersökning borde vara första steget.

Jag hade svårt att äta när jag var barn, kommer ju inte ihåg hur det var i din dotters ålder, men det som fungerade bäst för mig när jag var lite äldre var att helt ignorera mitt matintag under måltiderna. I mitt fall handlade det nog mest om att jag kände jag pressad att äta, jag var inte direkt kräsen.

Om någon påpekade att jag borde smaka lite, frågade om det var gott eller på något annat sätt anmärkte på mitt ätande låste det sig helt, men om mina föräldrar bara ignorerade mig brukade jag komma igång att äta efter en stund. Om jag inte åt något under måltiden brukade min tallrik ställas i kylen och så fick jag gå och hämta den senare om jag blev hungrig. Något annat jag minns hjälpte var att lägga upp väldigt små portioner i taget, det kändes mindre stressande än ett berg av mat. Jag fick verkligen kväljningskänslor om jag försökte äta när jag blev stressad, helt utan att ha några fysiska problem.

Vet inte alls om din dotters problem liknar de jag hade, men lite tankar i alla fall!
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 067
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 692
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Efter semestern har jag haft fruktansvärd ångest över maten. Jag har äntligen lyckats gå ner till en hyfsad normalvikt (även fast jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 547
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp