5 åring som vägrar allt nytt

Mirre

Trådstartare
Min 5åring verkar ha hamnat i någon fas eller vad det nu är, han vägrar prova nya saker, det är ett evinnerligt gnällande så fort det blir minsta ansträngning.
Han är inte ledsen utan verkligen tjurgnäller för allt. Ska vi gå någonstans hinner vi knappt av gården innan han är trött, har ont både här och där och det är alla möjliga fel.

Vi köpte ny cykel till honom förut, han säger att han vill cykla men så fort det blir minsta lilla jobbigt så blir det sura miner, gnäll och skrik och att han står och sparkar på cykeln och skriker dumma cykel. Det låter hemskt men det är nästa pinsamt och vara ute med honom när han gör såhär.

Han fick börja på simskolan nyligen, det enda det har resulterat i är att han springer ifrån poolen, skyller på allt möjligt och försöker man få honom att vara med så springer han tillbaka till ledarna och grinar över att "mamma är dum och att han måste vara med fast han fryser osv" blickarna man får från dem då känns inte roliga och få direkt.

Vi försökte med knattefotboll förut också, men var samma där att han bara sprang till oss och hade alla möjliga ursäkter för att inte vara med.
Det känns inte det minsta kul och göra något alls med honom eftersom ingenting vi gör duger. Vi börjar ledsna rätt ordentligt på det här. Allt han vill göra är att sitta framför datorn eller tv:n. Men slår man på tv:n sitter han ändå inte still och tittar. Han hinner inte mer än hem så vill han spela.
Tips tack?
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Har nog inga tips. Men ville bara berätta att så blev min också. Huxflux blev min lilla solstråle som alltid vill prova allt till en sådan som inte kan, inte vill osv.

Och, huxflux, vände tillbaka igen :)

Hoppas det gör det för er med snart :)
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Det är en fas, och den är överjävlig emellan åt och kan förstöra en hel semester om det vill sig illa men man får andas och hålla mantrat i huvudet "det är en fas, det är en fas, det är en fas" Sen helt plötsligt går det över och så hamnar man i en ny härlig fast, första provet på tonårstiden... Den brukar komma i 6-7 års åldern, rätt intressant den oxå måste jag säga... :banghead: ;)
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Skönt och se att vi inte är ensamma om saken :p
Hoppas det ger sig snart här med då :)
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Usch så tråkigt, men som många säger, en fas. det går över.
Många barn tröttnar när de inte orkar, kan eller förstår, eller att det inte händer tillräckligt, att det inte funkar som de tänkt sig. detta börjar redan vid stadiet att förflytta sig ;) Och följer vissa livet ut ;)

Dock kan jag tycka att plocka bort spelet, eftersom det är det enda som lockar. Och sen låt barnet komma på vad som skall hittas på. bortsett från tv, och spel. Självklart kan man ha det vid dåligt väder, sjuk. osv. men är ju sommar så finns tusen saker som man kan hitta på. Annars får barnet väl ha tråkigt o inte göra något. Ni får sitta och glo på varandra :P Och som förälder vara öppen för förslag, även om de e lite långsökta ibland.. . :D

Lycka till
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Varför ska man ta bort det enda som barnet tycker är roligt? Det verkar lite sadistiskt.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Varför ska man ta bort det enda som barnet tycker är roligt? Det verkar lite sadistiskt.

Ta bort är ju väl tufft men begränsa spelandet till T ex efter middagen är väl inte så dumt. Man slipper upprepade konflikter kring det hela och det är faktiskt inte sunt för någon att bara spela på sin fritid , och får vissa barn fri tillgång till spel blir det faktiskt hämmande för leken, fantasin o rörelsen.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Sadistiskt, vad är sadistiskt i att ta bort? om det är det enda som lockar är det ju något som inte heller är bra.
Det blir en ful ovana. och samt det är som ovan sa hämmande. Då föds inga ideer. Utan ta bort för att bygga nya ideér och roligheter. Spelande vid tv/dator kan man göra när man är sjuk, regniga/dåliga dagar. Sen kan man ha det vissa dagar ex som lördagsgodis. Man ger ju inte det alla dagar bara för att barnet endast tycker det är gott att äta?
I mina värld är det bara gott att begränsa/ta bort vissa elektronik. I alla fall för de mindre. allt för mycket teknologi och hysteri över det, vad är det för fel på att bygga lego eller leka med andra barn?
 
Senast ändrad:
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Fast du skrev ju inte begränsa, utan ta bort. Jag fick inte intrycket att barnet spelade all vaken tid, bara att det var det enda han verkade tycka vara kul just nu? Men han verkade ju göra en massa annat också. Så jag fick inte intrycket att barnet idag får spela obegränsat, och sitter framför datorn all vaken tid.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Sadistiskt därför att om en människa har en lite låg period, där det mesta känns jobbigt, och har en enda sak i livet som faktiskt känns kul - är lösningen då verkligen att förbjuda detta enda som är roligt, känns livet lättare då?
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Det var inte jag som skrev "ta bort-inlägget", jag bara spann vidare på det...
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Såg det nu, men som sagt verkar ju ts barn redan nu göra mycket annat, om än under gnäll och protest, än att bara spela med datorn.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Problemet är när man har ett barn som bara gnäller och vill hem/in hela tiden för att spela. Då kan det blivit lite för mycket av det goda.

Alltså barnet är lågt för att det helt enkelt spelat för mycket, inte lågt i allmänhet och att spelandet är det enda roliga.

Vi kan också få så hemma om vi slarvat och låtit sonen sitta för mycket vid datorn. Vi har varit långledig och blev lite för bekväma under resan = mycket spelande på slutet. När vi väl kom hem hade vi en gnällig son som vägrade vara ute mer än 15 minuter för han ville bara in (för att spela) Han som annars älskar att vara ute! Bort med spelandet och nu är vi ute med ett nöjt barn och han har inte ens frågat efter datorn.

Men han får förmodligen en speltimme idag medans vi fixar middag. Det brukar fungera bra!

Vi är inte ensamma i vår umgängeskrets som upplever detta när det gäller spel/TV.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Fast vet vi om ts son har spelat för mycket? Han kanske bara får sitta där en timme i veckan? Enda orsaken till att man vill spela dataspel behöver ju inte vara att man spelat för mycket.

Vårt barn är tvärtom, han är periodare. Ibland vill han spela mycket på datorn, ibland vill han bada, ibland vill han bygga saker. Då gör han det mycket en period, sen blir han nöjd med det och intresserar sig för något annat. Så det finns barn som funkar så också. Skulle vi förbjuda honom att göra just det han tycker är roligast just då, så skulle han helt säkert också bli gnällig.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Ja det beslutet litar jag helt på föräldrarna att avgöra, inte på någon som inte ens träffat barnet.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Känner att jag måste flika in och reda ut lite här. :p
Sonen spelar inte varje dag, det blir ibland bara så problemet blir när han bara vill göra det och det blir sura miner och gnäll när vi försöker hitta på annat. Tror inte han spelar så ofta hos pappa heller.

Han kan säga att han vill ut och cykla tex, ändå hinner vi knappt av gården innan det blir problem. Ok att han kanske tycker det är lite läskigt, det köper jag absolut. Men det går öhvt inte att prata med honom utan sura miner. Nu låter jag väl kanske hård här känner jag, men just nu känns det så trist, som att vi gör allt fel. Det är vansinnigt frustrerande att försöka prata med en som tydligt visar att man är helt ointressant. Han bryr sig inte ett dugg om vad jag säger.

Det är sommar ju, borde inte barnen vilja vara ute hela dagarna? :p
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Ja det beslutet litar jag helt på föräldrarna att avgöra, inte på någon som inte ens träffat barnet.

Och just därför verkar det ju drastiskt att som första åtgärd föreslå att det enda som barnet tycker är roligt just nu, ska tas bort.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Det är sommar ju, borde inte barnen vilja vara ute hela dagarna? :p

Tja, vi har haft några dagar med regn till och från och runt 15 grader. Jag har inte varit särskilt sugen på att vara ute.

Det är ju lite fascinerande det där att man praktiskt taget framstår som en lyckad förälder med lyckade barn, om barnen är ute hela tiden. Det är liksom duktigt att ha barn som är ute mycket. Jag tycker att det är lite underligt.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

I teorin har du rätt men jag undrar om du har rätt i praktiken. Jag har flera i min bekantskapskrets med barn i den åldern och något äldre (5-8 år) som blir fullständigt besatta av spelandet, det lockar fram ett beroendebeteende hos dem som är rätt läskigt. Detta tycks gälla känsliga barn med höga krav på sig själva som i grunden inte är supersociala utan lite petiga med hur de vill ha det. Det är ett jäkla tjat om att få spela, få tillgång till spel, iPhones, paddor, när och hur mycket och varför inte just nu... Det är uppenbart att i stort sett all annan tid som inte är speltid betraktas som transportsträckor. Jag har inget råd att ge men jag kan verkligen förstå att man måste begränsa det och att man känner ett behov av att bryta besattheten och hitta former som gör att spelandet och konflikter/förhandlingar om spelandet inte tar över. Sen tycks det enligt min högst ovetenskapliga observation som att besattheten lättar lite när barnen blir runt 9-10 år, även om intresset finns kvar. Så möjligtvis kan man ha is i magen och ett par väl definierade regler för när det ska spelas fram till dess.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 118
Senast: Amk
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 186
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp