5 åring som vägrar allt nytt

Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Alltså, jag känner igen det du beskriver från både barn och vuxna i min omgivning. I en tråd på Senior finns det just nu folk som berättar att de har läst alla 47 delar av Isfolket-böckerna tio gånger. Beroenden är vanliga, tänker jag.

När det gäller TS femåring, vet vi ju inte hur det hela ser ut. Därför tycker jag att det är drastiskt att föreslå datorförbud och tvinga ut barnet. Jag tar för givet att barnet tvingas bort från datorn en hel del ändå, eftersom man inte kan lämna en femåring ensam när man själv ska göra något.

När min son var fem år var han besatt av att rita sjörövarskepp.

Jag tror att vi är lite onödigt rädda för kombinationen barn och datorer. (Barn ska ju helst vara ute, om man är en god svensk förälder.)
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Alltså, jag känner igen det du beskriver från både barn och vuxna i min omgivning. I en tråd på Senior finns det just nu folk som berättar att de har läst alla 47 delar av Isfolket-böckerna tio gånger. Beroenden är vanliga, tänker jag.

När det gäller TS femåring, vet vi ju inte hur det hela ser ut. Därför tycker jag att det är drastiskt att föreslå datorförbud och tvinga ut barnet. Jag tar för givet att barnet tvingas bort från datorn en hel del ändå, eftersom man inte kan lämna en femåring ensam när man själv ska göra något.

När min son var fem år var han besatt av att rita sjörövarskepp.

Jag tror att vi är lite onödigt rädda för kombinationen barn och datorer. (Barn ska ju helst vara ute, om man är en god svensk förälder.)

Min son är sju år, fyller snart åtta år och ibland kan jag känna att han blir lite för enkelspårig, men det handlar ju enbart om mitt barn och hur han fungerar och ibland måste jag helt enkelt säga "nu är det skärmförbud, gå och gör något annat" och det kan det bli en hel del gnäll men efter en stund så har han kommit igång med något annat och alla är nöjda. Men oftast är det han som kommer och ber mig säga till kompisarna att de inte får sitta vid tvn/datorn mer för att sonen vill göra något annat med kompisarna är bara spela. Och det finns helt klart en del av hans vänner som har väldigt svårt att kunna leka, oavsett om det är ute eller inne. Men de brukar komma igång efter ett tag och då har hur kul som helst med lego tex eller vara ute, men det är ju mer väderberoende.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Jag tror det där är väldigt olika från barn till barn. Vår son blir gnälligt och otrevlig med för mycket spelande. Han blir inte så av för mycket cyklande. Även om han är besatt av att cykla är det något han blir glad, trevlig och lugn av.

Jag tror barn reagerar olika på olika sorters stimuli och vissa barn är känsligare än andra. Vår yngre dotter gillar inte alls surfplattor och datorer lika mycket. Hon lägger av efter en stund och reagerar inte alls på samma sätt. Hon har i grunden ett helt annat temperament. Hon är mycket lugnare och har aldrig varit lika känslig för "störningar".

Så ja, jag tycker absolut att man ska vara försiktig med tv och spel om man har ett barn som reagerar negativt på det. Har man ett barn som inte reagerar negativt så spelar det ju ingen roll hur man väljer att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Och min son blev aggressiv om han inte fick spela på datorn när han var yngre. Han behövde göra det för att bli av med sina aggressioner. Fick han bara spela lagom mycket så var han alltid glad och positiv till det mesta. Tänk vad olika det kan vara :)
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Det finns en nyansskillnad i detta som bäst kan beskrivas med hur barnet reagerar när man ber det sluta, tex för att komma och äta. Jag har varit med om en gosse i bekantskapskretsen som rev ner hela duken med frukost på i ilska att behöva lägga undan sitt spel. Det är därför jag menar att det blir som ett beroende, det är inte fråga om bara ett starkt intresse, utan barnen reagerar aggressivt när de ska avsluta spelet, oavsett om de redan spelat i flera timmar. Det tror jag sällan händer med Isfolket-läsarna eller sjörövarskeppsritarna.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Men hur gammal var han då? Det låter inte helt lämpligt i mina öron att låta en 5-7-åring hantera sin ilska med långa och intensiva spelsessioner.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Det är nog lite det jag är ute efter, just spel plockar fram beteende hos en del barn som inte känns bra. Spelande triggar något hos dem som andra barn verkar kunna hantera utan problem.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Han var äldre. Han är född -90 och vi hade faktiskt ingen dator överhuvudtaget förren han var 8-9 år. Det fanns inget intresse hos mig att lägga pengar på det. Visst spelade han hos sin pappa men där var han bara varannan helg och han fick bara spela väldigt korta stunder där.

Han var runt 12 år då han en sommar var utan dator eftersom han hade sålt sin dator på våren och skulle spara för att köpa en bättre till hösten och den sommaren var jobbig. Inte för att han inte kunde spela som så att han inte hade något att göra utan just för att jag upptäckte att han behövde spelen för att bli av med sina aggressioner. Han behövde helt enkelt sina strategispel. Han behövde klura och fundera och använda hjärnan helt enkelt. Svea Rike var hans absoluta favoritspel som liten och det lärde han sig massor på. Jag ser faktiskt inget fel med att spela sådana spel alls. Det hade varit skillnad om han spelade "skjuta zombie" spel eller andra spel som bara går ut på att döda men något sådant hade inte kommit in i vårt hem och definitivt inte när han var så liten. Det är inget jag tycker att barn ska spela alls.

Vad menar du är skillnaden på att bli av med sina aggressioner genom datorspelande än på annat sätt?
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Ja skillnaden är väl en 5åring som inte kan sluta spela/blir otrevlig och en 12åring som spelar strategispel. Inte alls samma sak i min värld. Men det är ju inte allas värld.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Det finns en nyansskillnad i detta som bäst kan beskrivas med hur barnet reagerar när man ber det sluta, tex för att komma och äta. Jag har varit med om en gosse i bekantskapskretsen som rev ner hela duken med frukost på i ilska att behöva lägga undan sitt spel. Det är därför jag menar att det blir som ett beroende, det är inte fråga om bara ett starkt intresse, utan barnen reagerar aggressivt när de ska avsluta spelet, oavsett om de redan spelat i flera timmar. Det tror jag sällan händer med Isfolket-läsarna eller sjörövarskeppsritarna.

Jo, trots att jag är van vid att barn i den aktuella åldern exploderar hela tiden, så förstår jag vad du menar. Jag fattar att den skillnaden finns.

Men hur är det med TS barn? På vilket sätt fastnar barnet? Det har jag inte riktigt fått klarhet i, men ändå föll förslaget om att helt sonika förbjuda spelandet i relativt god jord i tråden.

Det finns ju en nyansskillnad även mellan föräldrar: sådana som nästan verkar njuta lite av att bestämma över barn, och sådana som bestämmer när situationen faktiskt kräver att en vuxen tar tag i den. Jag tycker ofta att den förra kategorin verkar välrepresenterad på buke.

(Mitt intryck av dig är att du tillhör den senare kategorin, så tro inte att jag försöker pika dig.:))
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Vi har varit långledig och blev lite för bekväma under resan = mycket spelande på slutet. När vi väl kom hem hade vi en gnällig son som vägrade vara ute mer än 15 minuter för han ville bara in (för att spela) Han som annars älskar att vara ute! Bort med spelandet och nu är vi ute med ett nöjt barn och han har inte ens frågat efter datorn.

Känner igen det alltför väl...

:crazy:
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Han kan säga att han vill ut och cykla tex, ändå hinner vi knappt av gården innan det blir problem. Ok att han kanske tycker det är lite läskigt, det köper jag absolut. Men det går öhvt inte att prata med honom utan sura miner. Nu låter jag väl kanske hård här känner jag, men just nu känns det så trist, som att vi gör allt fel. Det är vansinnigt frustrerande att försöka prata med en som tydligt visar att man är helt ointressant. Han bryr sig inte ett dugg om vad jag säger.
Som flera sagt: det är någon slags utvecklingsfas tydligen. Har jag läst. ;) Vi har samma problem delvis. En 5,5åring som inte lyssnar, har taggarna utåt "jämt", blir ledsen för minsta lilla, säger att vi är dumma och bara tycker om lillasyster mm mm.

Humöret går upp och ner hela tiden. Och man blir själv halvt galen vissa dagar på var den där fina, lyhörda, snälla och lättsamma pojken tagit vägen som vi hade förut. Han har förvandlats till en trotsig, argsint och extremt lättsårad gnällig filur.
Men nåja, vi försöker bara bida vår tid och ta oss igenom det.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Det låter ju iofs mer synd om honom än om er, man är ju sällan ledsen på pin kiv, utan livet är väl just så jobbigt just nu?
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Sadistiskt därför att om en människa har en lite låg period, där det mesta känns jobbigt, och har en enda sak i livet som faktiskt känns kul - är lösningen då verkligen att förbjuda detta enda som är roligt, känns livet lättare då?
Beror ju helt i vilken utsträckning vi talar om, och framför allt hur BARNET reagerar på och hanterar spelandet. Vissa barn hanterar detta briljant, medan andra barn vill spela hela tiden, utan att begränsa sig själva, och blir på otroligt dåligt humör när spelet väl måste stängas av. Ibland till den grad att det sociala med kompisar, och skolan, blir lidande.

Tv-spelsberoende finns numer som diagnos. Av en anledning.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Att man tycker det är kul att spela dataspel innebär inte att man är beroende. TS barn gör ju uppenbart en massa annat också. Man kan inte utgå från att någon är beroende bara för att de tycker något är kul. När det talas om spelberoende är det människor som inte gör annat än spelar, som låter spelandet ta över livet. Inte att man spelar nån timme om dagen och tycker det är roligt. När jag var liten läste jag t ex massor, men det hette bara att jag var i bokslukaråldern, inte att jag var beroende, och borde förbjudas att ha böcker öht.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Ser inte att jag riktat mitt svar till att beskriva TS barn specifikt, utan problematiken rent generellt, då jag inte känner TS.

Problemet finns dock därute i varierande utsträckning och även varierande ålder.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Jo jag håller med om att vi inte vet nåt om det här fallet. Ärligt talat vet jag inte hur man bäst hanterar det heller om det nu är så att TS barn är lite besatt. En lösning kan kanske vara att en vuxen är med och spelar för att göra det till något mer socialt. Jag uppfattar intensivt spelande som ett sätt att fly tristess och andra känslor och det känns lite dumt att lära sig såna distraktioner innan man kanske kan bemästra ilska mm. Jag kan annars tycka att spelande är bra och betydligt mer aktivt än tex tv.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Fast kan man prata om en generell problematik? Det borde finnas en rad olika anledningar till att spel triggar beroende och spel ser ju väldigt olika ut. Det finns ju för övrigt forskning som visar på positiva effekter av spelande, tex för läsutvecklingen.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Uppenbarligen "är" det nåt med datorn.

Dels ger ju många sorters spel tex snabba bekräftelser hela tiden, vilket så klart är lockande, inte minst om andra saker man har omkring sig känns svåra att bemästra (behöver inte vara allvarliga kriser, utan vardagliga saker, såsom att de vuxna vill att man spelar fotboll och simmar fast man inte vill själv).

Dels verkar vuxna (fortfarande) vara lite rädda för kombinationen barn-datorer. Det verkar krävas rätt lite för att just datorspelande ska anses överdrivet.

Jag ville från späd ålder alltid vara med djuren, helst hästar, men alla djur som fanns till hands, egentligen. Jag är helt övertygad om att jag i hela mitt liv har bearbetat och processat saker genom mitt djurumgänge, och att jag har gjort det mer än jag begriper själv, men det har inte kallats för flykt eller för beroende, utan bara för djurintresse/hästintresse. Detta trots att jag utan vidare kunde protestera mot i stort sett allt som tog mig från djuren när jag var liten, inklusive "roliga" saker som att åka och bada. Jag tror att ett motsvarande datorintresse hade problematiserats mer.

Men djurintresse ligger ändock inom normen för hur käcka och glada barn till duktiga föräldrar ska vara - medan intresse för datorspel inte gör det. Bara en sådan sak som att de flesta föräldrar inte kan nämna orden barn och dator i samma mening utan att också nämna hur de på olika vis reglerar datoranvändningen.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Men du kan inte ha missat artiklar m.m om att det rent av kan vara skadligt för barn med alla dessa snabba intryck från tv och dator??? Det finns till och med de som hävdar att små barn inte ska åka framåt i vagnen för att det kan bli för mycket.

Hur kan du jämföra det med att rita eller umgås med djur?

Du kanske kan googla lite på barn och dator/tv.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 529
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 117
Senast: Amk
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 185
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp