5 åring som vägrar allt nytt

Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

En rätt rimlig tanke med en distraktion iaf för mindre barn måste ju vara att de mår bättre av det, att de blir någorlunda harmoniska och nöjda. Om de bara blir irriterade och distraherade och börjar dra sig undan från annat som de brukar gilla så känns det inte helt bra för barn i den här åldern.
Samtidigt håller jag med om att man får se upp med förväntningar i stil med "alla ungar gillar väl att gå på nöjesfält/spela boll/gå på kalas".
Men det finns också en sorts grupptryck som jag tycker mig se bland barn som är i 7-årsåldern, de förväntas spela mycket, tex Minecraft verkar väldigt många spela och prata om, förutom Wii, appar, mm. Så det är ju en annan sida av det, särskilt i killrollen, att man förväntas spela och avancera i olika spelvärldar. Risken är att prestationskänsliga barn drivs att spela mycket av det skälet.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Fast det gäller väl spädbarn, och de spelar väl sällan datorspel pga finmotoriska begränsningar, om inte annat? En femåring tar knappast skada av att sitta framåtvänd i vagnen. Och snabba intryck - sen när är alla spel och tv-program fyllda med snabba intryck? De flesta barnspel är tvärtom mycket lugna och pedagogiska - vore man så rädd för snabba intryck, så skulle man väl absolut inte åka bil med barn, där kan vi prata om snabba intryck, men jag har aldrig hört att det skulle vara farligt att åka fortare än säg 30 km/h med barn för att det blir för snabba intryck annars.

Det finns ju datorspel av alla slag, man får väl anta att barnen spelar åldersadekvata spel, precis som de läser åldersadekvata böcker och ser åldersadekvata tv-program. Jag menar, det är ju lite skillnad på att spela krigsspel för vuxna, eller babyblop, där spelet består i att en ensam blomma långsamt åker runt på statisk skärm, och försvinner när man trycker på den. Att titta på en fjäril ger ju snabbare intryck, i så fall, men jag har aldrig hört att det skulle vara farligt för barn att titta på fjärilar.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Tja om det är sådana spel du tänker dig att femåringar spelar så förstår jag din tanke. Men jag tror det är få femåringar som blir uppslukade av en fjäril som man klickar på.

tex spela.se känns ju annars rimligare i min värld.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Det låter ju iofs mer synd om honom än om er, man är ju sällan ledsen på pin kiv, utan livet är väl just så jobbigt just nu?

Ja, det är klart det är det. Och man tycker ju synd om honom. Det hindrar dock inte att jag kan tycka det är jobbigt för oss föräldrar också. Och jag tycker det är helt okej att jag känner så.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Tja om det är sådana spel du tänker dig att femåringar spelar så förstår jag din tanke. Men jag tror det är få femåringar som blir uppslukade av en fjäril som man klickar på.

tex spela.se känns ju annars rimligare i min värld.

Babyblop är för typ ettåringar, femåringar har jag inte hört skulle ta skada av att titta på tv pga för snabba intryck? Det är ju för mycket små barn varningarna om snabba intryck gäller, inte femåringar.

Det finns ju annars massor mer bra spel även för äldre barn, typ Lolas alfabetståg, Tiny Bang Story och liknande, som ändå inte är hektiska och stressande. Det beror ju på vad man väljer att spela.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Tja snigel bob har inte heller så högt tempo.

men jag kan inte hålla med om att datorer lämnar barn, ungdomar eller vuxna opåverkade hur långsamt det än går.

Något händer ju i hjärnan tex att man inte får normal trötthetskänsla. Det finns en hel del att läsa på inom ämnet. Googla.
 
Sv: 5 åring som vägrar allt nytt

Får man inte normal trötthetskänsla?? (Vad nu en normal trötthetskänsla är) Och vad ska jag googla på, "dator"? Kan du inte ge några referenser istället, bara säga googla blir lite vagt.

Det verkar väldigt märkligt att dataskärmen i sig skulle vara så annorlunda än allt annat, vilka studier är det du grundar dina åsikter på?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 530
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 118
Senast: Amk
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 186
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp