Bukefalos 28 år!

6 kg hö till stor tävlingshäst?

nej, inte om man ger deras minimala tuggbehov. Mitt fullblod tex. går på fri tillgång, varvid vissa i stallet menar på att han är tjock och att frambenen ej kommer hålla ;) det roligaste är att veterinärerna tycker det är bland de finare fullblod de sätt då han ej är en mager speta som övriga! Har visat mina kära stallkamrater detta genom att rida honom en stund och märkligt nog ser de ser ej ngn hängmage efter en stund!

fasen! vi överutfodrar våra hästar i sverige något enormt med kraftfoder! Vi tittar på foderrådgivningen på kraffts produkter och dyl. och tror att vi minsann rider våra hästar medelhårt, fast vi egentligen bara "luffsar runt". Har man bara ett hö med bra näring så klarar man sig oftast på det juh, men foderföretagen vill sälja och tjäna pengar!

Fasen blir så arga på alla som ej ger hästarna ordentligt med stråfoder! Sen undrar man varför hästarna börjar få beteendestörningar samt börjar gnaga på inredningen! Fan hästen är en gräsätare som betar upp till 18 timmar i det fria! :mad:
 
Men en "kula" på magen brukar bero på proteinbrist, och ju mer man "bantar" desto värre blir det.

Om jag var du skulle jag försöka få tag i analysen eller, lägga till något proteinrikt, bara för att se vad som händer. Ex lägga till 1 kg lucern, eller byta 1 kg hö mot lucernhack.

mvh Jessica
 
instämmer! Vid proteinbrist får de oxå kula, men de är även tunna i hullet, revben som står rakt ur och kantiga kors... finns många sådna skräckexempel oxå, framför allt inom ponnyvärlden. Man tror sin ponny är tjock då den har kula men det skriker proteinbrist om hästen!!! Skrämmande...lika skrämmande som det jag nämnt ovan! :mad:
 
De behöver inte alls bli knotiga eller i underhull av proteinbrist. Får hästen tillräckligt med energi så kan hästen var i överhull samtidigt som den har proteinbrist. Då är det mycket svårare att se.

mvh Jessica
 
Hur kan man kontrollera om hästen har proteinbrist?

Stallchefen som har koll på alla hövärden har hjälpt mig med hur mycket hö han behöver! Hon är utbildad och mycket kunning!!! :)
 
Man måste räkna på vad foderstaten innehåller. Det är lätt att göra om man har analysen och foderstaten. :)

Be Stallchefen skriva ned hur mycket MJ, Smrp, Ca, P, MG, selen och e-vitamin just din häst får. Kan h*n inte det så tycker jag du ska vända dig till någon annan och be om en andra åsikt.

mvh Jessica
 
Sv: 6 kg hö till stor tävlingshäst?

Vilket tjat om vad topphästarna äter! Tycker ni att våra svenska hopphästar ser tunna ut eller? Givetvis får dom mat så att dom klarar sej. Bor granne med malin bayard och ser flippan ute varje dag i en stor gräshage när hon är hemma. inget magert skelett som vandrar där ute heller. själv har jag jobbat hos Linda heed och där hade hästarna en personligt uträknad foderstat, precis som hos Rolf-Göran när vi bodde där i tyskland. Ta å titta på Mac Kinley. Han är ju alltid alldeles rund och go :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 795
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 971
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 319
Senast: Whirlie
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp