A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur skulle det här fallet prioriterats när ett gäng på fyra-fem killar anmäler att två killar går efter dem? Ev. påverkade av någon drog. Skulle polisen överhuvudtaget brytt sig alls?
Der beror helt på vad som sägs i samtalet, vad för andra jobb som ligger och väntar. Men jag antar det hände i Stockholm? Har inte läst något om det då det inte är en nyhet här, och ringer en livvakt till en utländsk kändis så lär det ha prioriterats rätt högt kan jag anta. Exakt kan jag inte säga då alla jobb alltid ställs i förhållande till varandra och hur många patruller man har att tillgå. Men i Stockholm är det ju trots allt polistätast i hela Sverige så det är goda chanser för snabb hjälp. De måste ju inte åka 10-20 mil till exempel, något som inte är ovanligt i andra distrikt.
 
Fast hon har


Fast att säga att Ramberg reagerar på det är väl lite missvisande? Hon konstaterar att det är osannolikt att en svensk häktas, inte att det är märkligt att Rocky är häktad.

Det finns tre häktningsskäl varav minst ett måste var uppfyllt (bortsett från att brottet måste ha ett straffvärde på ett års fängelse) och det är antingen kollusionsfara (risk att den misstänkte undanröjer bevis eller försvårar utredningen om denne är på fri fot), recidivfara (risk att den misstänkte fortsätter sin brottsliga verksamhet om denne är på fri fot) eller flyktfara (risk att den misstänkte undandrar sig rättsliga åtgärder/påföljder).

Anledningen till att svenskar som är involverade i ett slagsmål på stan i regel inte häktas är för att det oftast inte går att konkret motivera kollusionsfara, recidivfara eller flyktfara. Rocky är häktad för att man är rädd att han ska lämna landet och inte göra sig tillgänglig för rättsliga påföljder, alltså sällan ett häktningsskäl som är tillämpbart på en svensk med jobb/bostad/familj, precis som @Tassetass skriver.

Hur man än vrider och vänder på det så är det liksom inte alls märkligt att han sitter häktad. Att amerikanska politiker börjar väsnas är bara ren och skär populism eftersom ärendet fått uppmärksamhet. Sen skiljer sig rättsväsendet rätt kraftigt åt mellan våra länder, både vad gäller straffskalor och rättsprocesser. I USA hade man ställt ut en borgen som garant för att den misstänkte infinner sig för rättegång/verkställande av straff, den möjligheten finns inte i Sverige
Fast hon har


Fast att säga att Ramberg reagerar på det är väl lite missvisande? Hon konstaterar att det är osannolikt att en svensk häktas, inte att det är märkligt att Rocky är häktad.

Det finns tre häktningsskäl varav minst ett måste var uppfyllt (bortsett från att brottet måste ha ett straffvärde på ett års fängelse) och det är antingen kollusionsfara (risk att den misstänkte undanröjer bevis eller försvårar utredningen om denne är på fri fot), recidivfara (risk att den misstänkte fortsätter sin brottsliga verksamhet om denne är på fri fot) eller flyktfara (risk att den misstänkte undandrar sig rättsliga åtgärder/påföljder).

Anledningen till att svenskar som är involverade i ett slagsmål på stan i regel inte häktas är för att det oftast inte går att konkret motivera kollusionsfara, recidivfara eller flyktfara. Rocky är häktad för att man är rädd att han ska lämna landet och inte göra sig tillgänglig för rättsliga påföljder, alltså sällan ett häktningsskäl som är tillämpbart på en svensk med jobb/bostad/familj, precis som @Tassetass skriver.

Hur man än vrider och vänder på det så är det liksom inte alls märkligt att han sitter häktad. Att amerikanska politiker börjar väsnas är bara ren och skär populism eftersom ärendet fått uppmärksamhet. Sen skiljer sig rättsväsendet rätt kraftigt åt mellan våra länder, både vad gäller straffskalor och rättsprocesser. I USA hade man ställt ut en borgen som garant för att den misstänkte infinner sig för rättegång/verkställande av straff, den möjligheten finns inte i Sverige
Nej, som regel är det inte lika stor risk för att en person bosatt och etablerad i Sv ska undandra sig rättsliga påföljder. Ändå är det ett tämligen stort och kostsamt problem att förhållandevis mga tilltalade håller sig undan delgivning, inte dyker upp på förhandling eller inte går att få tag på när man väl har bestämt om hämtning. Detta försöker vi åtgärda med ny lagstiftning för delgivning och möjlighet till att döma ändå vid vissa förutsättningar. Vi försöker inte lösa det med att utvidga antalet häktningar under förundersökningen. Det vore i de flesta fall alltför ingripande innan det ens är fastställt att den misstänkte gjort sig skyldig till brott.

Det är självfallet problematiskt när folk kan undandra sig en rättslig prövning. Det är ngt vi måste få bättre bukt med. Men det är inte en helt enkel uppgift att lösa när man måste upprätthålla rättssäkerheten och inte vidta åtgärder som inte står i proportion till varandra. Skillnaden i hur vi kan behandla utländska medborgare mot våra egna medborgare/bosatta blir dock så stor i detta fall. Som sagt förstår jag att det väcker reaktioner.
 
Jag körde bakom en bil som krockade och blev fast mitt i körbanan på en ganska trafikfarlig plats. Inga personskador men lite andra problem. Tog ett par timmar och ett antal samtal till polisen innan de kom och det var en tidig kväll en helt vanlig tisdag i ett ganska "polistätt" område.

Men så är det, svensk polis är genomgående rasistisk och misogyn. Jag fick hjälp omedelbart på en helt vanlig måndag vid liknande problem. Hade du bara sagt att du varit ”vit man” hade insatsstyrkan kommit direkt. Jag behövde inte ens säga nåt alls. Övervakningen är tydligen total. Skönt att du kommer med så övertygande bevis på den förestående samhällskollapsen.
 
Men så är det, svensk polis är genomgående rasistisk och misogyn. Jag fick hjälp omedelbart på en helt vanlig måndag vid liknande problem. Hade du bara sagt att du varit ”vit man” hade insatsstyrkan kommit direkt. Jag behövde inte ens säga nåt alls. Övervakningen är tydligen total. Skönt att du kommer med så övertygande bevis på den förestående samhällskollapsen.

Ja, när min balkong brann hörde nog polisen att jag var vit och dök upp på två röda. Eller så var det för att polisstationen låg rakt över gatan...
 
Jag skulle mer säga att det märks att han inte är politiker i grunden, han är mycket mer direkt och öppen men vad han gör i många saker än vad en politiker skulle varit som istället agerat i smyg och dolt för insyn.

Ja, det märks att han är helt labil och dessutom inte är särskilt med i matchen. Hade varit otänkbar president i en värld som respekterade kunskap och någon slags tankeverksamhet. Så som världen var innan. Har nog gått och blivit småkonservativ på gamla dar.
 
Har svårt att se att det skulle finnas fog för det. Med tanke på att dels var han inte ensam, dvs slog mest. Livvakten slog ju också men han får inga påföljder? Samt de som förföljde under längre tid, kunde inte ta ett nej utan väldigt (extremt) påstridiga och närgångna.
Sen vad jag kan se är det ingen grov misshandel utan en vanlig sådan.

Jag har också lite svårt att få ihop det men det finns fortfarande i min värld att häktningen och brottsrubriceringen kan vara motiverad. Jag vet inte vad åklagaren stödjer på, kan exempelvis finnas filmer från övervakningskameror som vi inte har sett. Det enda jag har sett är en kort mobilfilm.
 
Det är väl rimligare att presidenter ger fan i att engagera sig än att den häktade ska särbehandlas? En normalt funtad president hade inte uttalat sig om detta utan hade låtit det svenska rättssystemet få gå sin gilla gång. Inte fan ska vi dansa efter Trumps pipa.

Det ar inte manga som kallar Trump "normalt funtad".
Och Absolut! ska inte ett annat land lagga sig i lagen i Sverige ... Lika lite som Sverige skulle ha lagt sig i lagen i Californien nar den Svenska kvinnan satt i fangelse for mord dar ... eller nar Svenskar bryter mot lagen nagon annan stans, vare sig det ar i Mellan Ostern och spostraff delas ut eller stening star pa spel.

Eller ???
 
Men så är det, svensk polis är genomgående rasistisk och misogyn. Jag fick hjälp omedelbart på en helt vanlig måndag vid liknande problem. Hade du bara sagt att du varit ”vit man” hade insatsstyrkan kommit direkt. Jag behövde inte ens säga nåt alls. Övervakningen är tydligen total. Skönt att du kommer med så övertygande bevis på den förestående samhällskollapsen.
Jag tycker du skriver osammanhängande i dina inlägg. Insatsstyrka och systemkollaps? Och varför skulle jag säga till polisen att jag är "vit man"? Om det var så du gjorde undrar jag om inte du har andra problem.

Det var för övrigt det exempel jag kunde bidra med där jag har förstahandsinformation om hur snabbt polisen kommer. Men jag bor närmsta granne med en polis som arbetar i en storstad så en viss koll på läget inom polisen och hur de arbetar har jag.
 
Han är en sådan skicklig retoriker och talare, den där Trump.

Han erbjöd sig att betala borgen också. Kan vi inte bara låtsas missförstå och låta honom sätta in en stor summa pengar till https://www.immigrantbailfund.org/home ?

Varför pratar man inte med sina rådgivare? Eller har de slutat för länge sedan, de där med utbildning som visste och brydde sig om hur världen fungerar utanför USA:s gränser?
 
Han erbjöd sig att betala borgen också. Kan vi inte bara låtsas missförstå och låta honom sätta in en stor summa pengar till https://www.immigrantbailfund.org/home ?

Varför pratar man inte med sina rådgivare? Eller har de slutat för länge sedan, de där med utbildning som visste och brydde sig om hur världen fungerar utanför USA:s gränser?
Ja jag dog lite av skratt när jag såg det. Snacka om att ha pinsamt dålig koll på sin omgivning.
 
Han erbjöd sig att betala borgen också. Kan vi inte bara låtsas missförstå och låta honom sätta in en stor summa pengar till https://www.immigrantbailfund.org/home ?

Varför pratar man inte med sina rådgivare? Eller har de slutat för länge sedan, de där med utbildning som visste och brydde sig om hur världen fungerar utanför USA:s gränser?
Det är väl i stort sett det de har. Slutat, alltså.

Borgen! Jag står inte ut. Puckonas världsherravälde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp