A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är de. Det får vara något som verkligen biter om en ren ordväxling skulle nå upp till uppenbart kränkande beteende så att det påverkar straffmätningen. I praktiken möjligen en grövre förolämpning, så stötande att den i sig skulle kunnat ses som straffbar. Absolut inte att någon är "jävligt jobbig" eller "tjatig" utan att det kan preciseras ett konkret och personligt kränkande innehåll.

Däremot kan det få större betydelse om det är allvarliga trakasserier bakom men ändå inte en nödvärnssituation i aktuellt fall. T ex hammarmordet på 1980-talet i Helsingborg, när en man slog ihjäl sin sovande svärson med en hammare och fick fyra års fängelse för dråp (straffminimum annars sex år). Men bakgrunden var att den ihjälslagne hade plågat frun och barnen med tortyrliknande misshandel i flera år, och att de inte såg någon annan utväg om inte kvinnan eller barnen skulle dö.

Det är ju en annan dignitet än att man blir sur för att någon säger något dumt, så det känns lite stötande att kalla den bakgrunden för "ett uppenbart kränkande beteende". Närmast preventivt nödvärn. Men sådana fall är lyckligtvis extremt ovanliga, oftare handlar det som sagt om ganska grova eller långvariga förolämpningar, mobbning eller trakasserier som kan få betydelse.
Åklagaren tog tydligen upp provokation som förmildrande omständighet i sin slutplädering. Men hur det påverkade påföljden vet jag inte, han yrkade på 6 månader men jag vet inte var det hade hamnat utan den förmildrande omständigheten.

ASAP Rocky är en verklig bonus för svensk media. Annars brukar det mest vara om turistinvasionen i Marstrand och ökade mängder skräp och sopor. Sarah Sjöström som simmar mycket snabbt och lite utrikesnyheter. Att det är varmt och fler människor drunknar när det är varmt, otrevliga hotell utomlands och någon som vill stämma Sommarland i Skara för att det vr för mycket människor där och för långa köer till åkattraktionenerna och i poolen, och folk som går vilse när de plockar svamp.

Ja, jag raljerar lite, men plötsligt är ett sommarvarmt och sömnigt Sverige i mitten av en storm och Lövet jämförs med ISIS.

ASAP Rocky är en verklig bonus för svensk media. Annars brukar det mest vara om turistinvasionen i Marstrand och ökade mängder skräp och sopor. Sarah Sjöström som simmar mycket snabbt och lite utrikesnyheter. Att det är varmt och fler människor drunknar när det är varmt, otrevliga hotell utomlands och någon som vill stämma Sommarland i Skara för att det vr för mycket människor där och för långa köer till åkattraktionenerna och i poolen, och folk som går vilse när de plockar svamp.

Ja, jag raljerar lite, men plötsligt är ett sommarvarmt och sömnigt Sverige i mitten av en storm och Lövet jämförs med ISIS.
Fast det beror ju helt på vad som händer? Dessutom är ju inte det här målet det enda som rapporteras om, det mesta av det du räknar upp finns också.

Fast det beror ju helt på vad som händer? Dessutom är ju inte det här målet det enda som rapporteras om, det mesta av det du räknar upp finns också.

Ja men det är inte direkt världsnyheter att måsar invaderat Marstrand eller pappa är arg på Sommarland pga för mycket människor och långa köer. Typiska svenska sommarnyheter. Men nu hänger media i klasar utanför tingshuset i Stockholm och Trump ringer Lövet. Vilket iofs är positivt för då har han inte tid att trappa upp handelskriget med Kina och skynda på den globala lågkonjukturen.

Kanske kan man konspirera att Bruce Springsteen hamnar i klammeri i Frankrike?

Åklagaren tog tydligen upp provokation som förmildrande omständighet i sin slutplädering. Men hur det påverkade påföljden vet jag inte, han yrkade på 6 månader men jag vet inte var det hade hamnat utan den förmildrande omständigheten.
Expressens liverapportering är tydligare, enligt den är det såhär:

”Försvårande omständigheter i målet är att det är flera mot en samt att det förekommer sparkar och en flaska. Förmildrande omständigheter är möjligtvis provokationen från målsäganden, förklarar Daniel Suneson.”

@Lillgrådis

Här tänkte jag antagligen fel, inser jag. ”han yrkade på 6 månader men jag vet inte var det hade hamnat utan den förmildrande omständigheten.” Antagligen överlämnade han det helt till tingsrätten.

Här tänkte jag antagligen fel, inser jag. ”han yrkade på 6 månader men jag vet inte var det hade hamnat utan den förmildrande omständigheten.” Antagligen överlämnade han det helt till tingsrätten.

Det är lite olika om åklagaren anger ett straffvärde eller straffmätningsvärde i sitt slutanförande. (Det första är vad gärningen i sig är värd, det senare än vad som blir på sista raden när man tagit hänsyn till allt runtomkring (förmildrande, försvårande, ungdom etc).)

Jag skulle tro att åklagaren tagit höjd för att rätten ska kunna beakta försvårande omständigheter och ändå inte komma över sex månader. Rätten är inte bunden av åklagarens yrkande om påföljd rent formellt, men det ska rätt mycket till för att rätten ska döma ut en strängare påföljd än vad åklagaren - som ju är den stämmande parten - yrkar. Åklagaren kan ju förstås ha formulerat det som att straffvärdet är sex månader och därutöver överlämnas till rätten att ta ställning till om en straffskärpning ska ske, men jag tror mer på det första, eftersom det är tydligare vad åklagaren egentligen yrkar. Jag tror att åklagaren helt enkelt värnar om att vara extra tydlig i det här fallet...

Det är lite olika om åklagaren anger ett straffvärde eller straffmätningsvärde i sitt slutanförande. (Det första är vad gärningen i sig är värd, det senare än vad som blir på sista raden när man tagit hänsyn till allt runtomkring (förmildrande, försvårande, ungdom etc).)

Jag skulle tro att åklagaren tagit höjd för att rätten ska kunna beakta försvårande omständigheter och ändå inte komma över sex månader. Rätten är inte bunden av åklagarens yrkande om påföljd rent formellt, men det ska rätt mycket till för att rätten ska döma ut en strängare påföljd än vad åklagaren - som ju är den stämmande parten - yrkar. Åklagaren kan ju förstås ha formulerat det som att straffvärdet är sex månader och därutöver överlämnas till rätten att ta ställning till om en straffskärpning ska ske, men jag tror mer på det första, eftersom det är tydligare vad åklagaren egentligen yrkar. Jag tror att åklagaren helt enkelt värnar om att vara extra tydlig i det här fallet...
Jag TROR att jag såg att hans 6 månader var straffvärdet. Men det är inte säkert, liverapporteringarna sker ju i realtid och det är inte säkert att reportrarna knackar ner exakt rätt ord eftersom de lyssnar samtidigt.

Jag TROR att jag såg att hans 6 månader var straffvärdet. Men det är inte säkert, liverapporteringarna sker ju i realtid och det är inte säkert att reportrarna knackar ner exakt rätt ord eftersom de lyssnar samtidigt.

Vettefan om journalisterna ens vet skillnaden mellan straffvärde om straffmätningsvärde, det krävs nog lite straffrättsnörderi (alt. utbildning) för att veta det. :)

Kollade liverapporteringen på DN och det låter som att åklagaren menar att straffmätningsvärdet, alltså det som faktiskt ska dömas ut, är sex månader (för Rocky då), även om han säger straffvärde. Självklart vet åklagaren skillnaden mellan de två, men jag tror en del helt enkelt inte bryr sig om att använda rätt term för alla fattar vad som menas utifrån sammanhanget.

(Dock får jag ögonblödning av ordet "slutplädering". Man håller slutanförande eller pläderar, det finns egentligen inget som heter slutplädering...)

Tänk vad du lär dig saker i den här tråden. :D
Bukes hårda skola :D

Jag lyssnade själv nu. Åkl säger att han tycker att tingsrätten bör landa på ett straffvärde på omkring 6 mån. Och att de därefter ska väga in försvårande och förmildrande omständigheter. Han är dock inte säker på om provokationen når över tröskeln för uppenbart kränkande beteende.

Bukes hårda skola :D

Jag lyssnade själv nu. Åkl säger att han tycker att tingsrätten bör landa på ett straffvärde på omkring 6 mån. Och att de därefter ska väga in försvårande och förmildrande omständigheter. Han är dock inte säker på om provokationen når över tröskeln för uppenbart kränkande beteende.

Se där! Då var det ju både tydligt och korrekt (och liverapporteringen inte så tydlig... :D ). :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka