A-traktorer och Epatraktorer

Åh nej. Jag har en till salu (inte på marknaden än) och värderar den till ca hälften. Köpte den för 44’ för två år sen men sen lagstiftningen gjordes om har priserna rasat på dem.

Just det pratade vi om när vi lämnade sonens A-traktor på ny konvertering. Han som gjorde det berättade att han mest gjorde om nya bilar som mini Cooper, v90, BMW och Porsche. Detta då de inte behöver vara kapade eller ha barlastflak som tex 740/940 osv. Vilket gör att dessa A-traktorer ökar då fler ungdomar inte vill ha kapade eller barlastflak då h-reg gör det möjligt att slippa. MEN då kostar dessa A-traktorer också mer vilket gör det till en status att köra en A-traktor för sex-siffrigt belopp.
 
Tack ALLA för en jättebra och informativ diskussion :up::heart

Ni som själva har gjort en konvertering från bil till A-traktor med h-reg, har ni varit tvugna att sätta in en bur eller annan begränsing till baksätet?
Att jag undrar är att jag fick den "fantastiska" idén att själv konvertera en bil som vi har stående avställd på gården :idea:
Bilen är en tvådörrars, men har såklart baksäte - något som jag förstått inte får kunna nyttjas? Sant eller fel?
 
Tack ALLA för en jättebra och informativ diskussion :up::heart

Ni som själva har gjort en konvertering från bil till A-traktor med h-reg, har ni varit tvugna att sätta in en bur eller annan begränsing till baksätet?
Att jag undrar är att jag fick den "fantastiska" idén att själv konvertera en bil som vi har stående avställd på gården :idea:
Bilen är en tvådörrars, men har såklart baksäte - något som jag förstått inte får kunna nyttjas? Sant eller fel?
Det är en hel del saker att tänka på när man bygger om en bil, risken är att man får göra många besök hos besiktningen innan den blir helt godkänd. Och varje besök kostar pengar, en reg.bes kostar runt 3000 kr.... Billigaste är nog att anlita någon som bygger om den åt er, kostar runt 15000-20000 kr beroende på bil. Jag finns i Halland/Skåne och kan bygga åt er😁
 
Jag hoppas att det finns några användare här som har A-traktor/Epa eller vars barn har A-traktor/Epa och skulle vilja hjälpa mig att få koll på vad det egentligen kostar att ha en?

Helt plötsligt så har junioren här hemma fått för sig att det vore något. Men då står ju jag mig slätt på att försöka göra en budget på att äga en, jag kan verkligen inget om dessa fordon (mer än skillnaderna på vad som är vad) :o

Skatt? Försäkring?
Hur mycket soppa drar dom?
Drar dom olika mycket om det är en h-reggad eller en ombyggd?

P.s Moppe-bilar går helt bort, dom är alldeles för farliga anser jag. Så frågorna gäller ombyggda "riktiga" bilar ;)
Vi köpte precis en pickup, för 23.000 lite småfix på den men mest estetiskt. Den går med andra ord bra i motor å låda.
Skatten ligger på ca 800 kr/år och försäkring, hel, ca 2100 kr/år hos länsförsäkringar.
 
Det är en hel del saker att tänka på när man bygger om en bil, risken är att man får göra många besök hos besiktningen innan den blir helt godkänd. Och varje besök kostar pengar, en reg.bes kostar runt 3000 kr.... Billigaste är nog att anlita någon som bygger om den åt er, kostar runt 15000-20000 kr beroende på bil. Jag finns i Halland/Skåne och kan bygga åt er😁
Tack för erbjudandet!
Tyvärr så bor jag ca 100 mil ifrån dig, så avståndet avskräcker (även en Norrlänning) :D
 
Många verkar köpa en lite finare A-traktor som sedan reggas tillbaka till bil när föraren fyller 18 och får körkort
Ja, och det var en tanke som slog mig att man faktiskt kan göra :up:
Men jag måste kolla upp kostnader på det också, för jag antar att det inte är "bara" ;)
 
Ja, och det var en tanke som slog mig att man faktiskt kan göra :up:
Men jag måste kolla upp kostnader på det också, för jag antar att det inte är "bara" ;)
Jo, det är faktiskt lite "bara". Min kollega och hans son sysslar med att programmera om vanliga bilar till a-traktorer. De är "bara" att sätta datorn på och sätta maxhastigheten på 30 km/h, men högsta hastigheten på ettan får inte vara mer än 10 km/h. Och med den enheten kan de ändra maxhastigheten igen sen när ungdomen fått b-körkort. De tar typ 10.000:- för att programmera om en bil, inkl konverteringsintyget, men är man lite klipsk klarar man nog det där själv om man köper konverteringskittet själv, vilket ligger på ca 7-8.000:- beroende på bil.

https://sv.bsr.se/a-traktor

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/a-traktor/
 
Många verkar köpa en lite finare A-traktor som sedan reggas tillbaka till bil när föraren fyller 18 och får körkort
Enligt min motornördsavnomma så är det dock lite meckigare och omständigare atr fixa tillbaka en A-traktor till bil igen. Hen anser att det inte är värt pengarna.
 
Enligt min motornördsavnomma så är det dock lite meckigare och omständigare atr fixa tillbaka en A-traktor till bil igen. Hen anser att det inte är värt pengarna.
Aj då. Jag hittar ingen info hos trafikverket heller, så det kanske är där som skon klämmer.
 
Jo, det är faktiskt lite "bara". Min kollega och hans son sysslar med att programmera om vanliga bilar till a-traktorer. De är "bara" att sätta datorn på och sätta maxhastigheten på 30 km/h, men högsta hastigheten på ettan får inte vara mer än 10 km/h. Och med den enheten kan de ändra maxhastigheten igen sen när ungdomen fått b-körkort. De tar typ 10.000:- för att programmera om en bil, inkl konverteringsintyget, men är man lite klipsk klarar man nog det där själv om man köper konverteringskittet själv, vilket ligger på ca 7-8.000:- beroende på bil.

https://sv.bsr.se/a-traktor

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/a-traktor/
Det går inte i praktiken att registreringsbesiktiga om en a-traktor till bil igen, det krävs en massa intyg från generalagent/fordonstillverkare som dom inte kommer att ge dig eftersom dom inte kan veta vad som är gjort med bilen. Dessutom är fordonet värt mer som a-traktor än bil så det verkar lite korkat att regga tillbaka dom även om det skulle gå.....

Vad är det för konverteringskitt du skriver om? Aldrig hört talas om något kitt som man kan beställa?
 
Det går inte i praktiken att registreringsbesiktiga om en a-traktor till bil igen, det krävs en massa intyg från generalagent/fordonstillverkare som dom inte kommer att ge dig eftersom dom inte kan veta vad som är gjort med bilen. Dessutom är fordonet värt mer som a-traktor än bil så det verkar lite korkat att regga tillbaka dom även om det skulle gå.....

Vad är det för konverteringskitt du skriver om? Aldrig hört talas om något kitt som man kan beställa?
Hade du klickat på min länk hade du sett.

Och jo, här gör ungdomarna så att de köper en fin bil, tex en Audi eller liknande och konverterar om. När de sen får körkort konverterar de tillbaka den.
 
Lite halvt OT, men nyfiken om ni som kan detta kan svara på detta..

Här där vi bor har vi minst två av dessa bilar som kör långsamt och fint på mer trafikerade vägar men när de sen kommer ut här på våra landsvägar ligger de långt över 100! :nailbiting: vi har ringt polisen flera gånger men oklart hur intresserade de är. Vet dessa grabbars föräldrar om att bilarna går så fort? Eller kan de vara ovetandes? En Volvo V50 och en BMW.
 
Lite halvt OT, men nyfiken om ni som kan detta kan svara på detta..

Här där vi bor har vi minst två av dessa bilar som kör långsamt och fint på mer trafikerade vägar men när de sen kommer ut här på våra landsvägar ligger de långt över 100! :nailbiting: vi har ringt polisen flera gånger men oklart hur intresserade de är. Vet dessa grabbars föräldrar om att bilarna går så fort? Eller kan de vara ovetandes? En Volvo V50 och en BMW.
Jag tror att föräldrarna vet att bilarna går så fort, för uppenbarligen går det att ta bort spärren. Det där borde de få nedslag på besiktningen på, men det är ju inte säkert att alla kollar spärren jättemycket. Jag har en spärr på min fyrhjuling som ingen någonsin kollat på besiktningen tex.
 
Jag tror att föräldrarna vet att bilarna går så fort, för uppenbarligen går det att ta bort spärren. Det där borde de få nedslag på besiktningen på, men det är ju inte säkert att alla kollar spärren jättemycket. Jag har en spärr på min fyrhjuling som ingen någonsin kollat på besiktningen tex.
Är dom inte rädda om sina ungar? Låg bakom den ena en dag på väg från stan. Då körde han i 25-30 Men vinglade skitmycket hit och dit. Körde om när jag,fick chansen, då sitter han och tok-glor i mobilen såklart. Sen kör jag i 70-90 hela vägen hem, ser hur han försvinner bort som en prick i backspegeln. Efter typ 5 km är han ikapp mig från ingenstans! Måste ju ha kört i typ 140 minst för att komma ikapp mig?! På 70-väg. Blir mörkrädd alltså..
 
Jag tror att föräldrarna vet att bilarna går så fort, för uppenbarligen går det att ta bort spärren. Det där borde de få nedslag på besiktningen på, men det är ju inte säkert att alla kollar spärren jättemycket. Jag har en spärr på min fyrhjuling som ingen någonsin kollat på besiktningen tex.
Nja, i de nya A-traktorerna så funkar inte spärr på det sättet som på gamla epa. Som jag förstått på avkomman här så kan det justeras rätt enkelt. De kan vara helt lagliga på besiktning och hemma. Det är tydligen få föräldrar som faktiskt vet hur A-traktorerna funkar och går.

Nu har min avkomma den gamla typen med bara två växlar kvar i lådan så att pina upp den över 45 på tvåans växel utan att motorn flyger åt skogen är inte möjligt men vi har ändå varit benhårda här. Fuskas det och körs över 30 så ryker den för gått.
 
Är dom inte rädda om sina ungar? Låg bakom den ena en dag på väg från stan. Då körde han i 25-30 Men vinglade skitmycket hit och dit. Körde om när jag,fick chansen, då sitter han och tok-glor i mobilen såklart. Sen kör jag i 70-90 hela vägen hem, ser hur han försvinner bort som en prick i backspegeln. Efter typ 5 km är han ikapp mig från ingenstans! Måste ju ha kört i typ 140 minst för att komma ikapp mig?! På 70-väg. Blir mörkrädd alltså..

Tydligen inte... som @Fetaost säger så vet en del föräldrar inte om att ungarna manipulerar bilen men här har vi minst ett exempel på att föräldern mycket väl visste om att ungen körde olagligt.

En bekant tänkte anmäla men pratade med föräldern innan (alla känner ju alla här, typ) och blev lovad på heder och samvete att det inte skulle ske igen och ungen ville bli polis så det vore ju tråkigt med en prick i protokollet sas... lite senare blev ynglingen stoppad av polisen i över 90 i sagda "traktor" :grin:
 
Tydligen inte... som @Fetaost säger så vet en del föräldrar inte om att ungarna manipulerar bilen men här har vi minst ett exempel på att föräldern mycket väl visste om att ungen körde olagligt.

En bekant tänkte anmäla men pratade med föräldern innan (alla känner ju alla här, typ) och blev lovad på heder och samvete att det inte skulle ske igen och ungen ville bli polis så det vore ju tråkigt med en prick i protokollet sas... lite senare blev ynglingen stoppad av polisen i över 90 i sagda "traktor" :grin:
Extra bedrövligt om föräldrarna är medvetna om det!

Sambon har lust att vid tillfälle stanna dem och prata med dem, vet inte vad det skulle ge riktigt men.. vi har inte bott här så länge så vet inte var de bor men är ju här omkring nånstans, bor på landet. Polisen har bett oss ringa 112 när vi ser dom men vet inte vad dom gör sen som sagt..
 
Extra bedrövligt om föräldrarna är medvetna om det!

Sambon har lust att vid tillfälle stanna dem och prata med dem, vet inte vad det skulle ge riktigt men.. vi har inte bott här så länge så vet inte var de bor men är ju här omkring nånstans, bor på landet. Polisen har bett oss ringa 112 när vi ser dom men vet inte vad dom gör sen som sagt..

Det är verkligen bedrövligt. Jag gillar EPA-ungarna och förstår verkligen deras bilintresse men de som inte sköter sig sätter ju alla i skiten (som med allt annat). De flesta av de lokala ungarna är väldigt reko och har hjälpt till att patrullera byn på nätter/kvällar (vi har problem med inbrott, stölder och förstörelse i perioder). Givetvis är de tillsagda att inte ingripa utan ringa polis och om möjligt ta bilder.

De håller ofta till vid macken och har hjälpt vuxna bilister med att fylla på luft i däcken när de inte fattat hur det funkar eller hur mycket luft de ska ha i :love:
 
Det är verkligen bedrövligt. Jag gillar EPA-ungarna och förstår verkligen deras bilintresse men de som inte sköter sig sätter ju alla i skiten (som med allt annat). De flesta av de lokala ungarna är väldigt reko och har hjälpt till att patrullera byn på nätter/kvällar (vi har problem med inbrott, stölder och förstörelse i perioder). Givetvis är de tillsagda att inte ingripa utan ringa polis och om möjligt ta bilder.

De håller ofta till vid macken och har hjälpt vuxna bilister med att fylla på luft i däcken när de inte fattat hur det funkar eller hur mycket luft de ska ha i :love:
Håller med! Känns ju som ett riktigt vettigt intresse (de som sköter sig, vilket är de flesta såklart)!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 465
Senast: Torktumlare
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 252
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu. Det är ohållbart som det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 522
Senast: Liten
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 527
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp