Köpa bil som student

zassoo

Trådstartare
Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag ska köra osv osv osv. Men kanske kan jag ändå få lite råd.

Jag pluggar på universitetet, har 2,5 år kvar. Bor 4 mil från skolan, åker i dagsläget buss. Inklusive promenad till bussen (20 min), bussbyte med väntetider osv. så tar det mellan 1,5-2 h enkel resa, detta ger alltså pendlingstid på 3-4 h om dagen. Så har jag hållit på i snart 3,5 år. Det går, det gör det. Men jag har börjat inse att pendlingen tar på krafterna ordentligt. Visst kan jag utnyttja tiden till att plugga på bussen, men jag skulle hellre komma hem på hälften så lång tid och plugga hemma istället.

Med bil tar resan ca 40 minuter enkel väg. Det skulle alltså bli total restid på ca 1 h 15 minuter, jämfört med dagens 3-4 h. Låter ju helt sanslöst nu när jag skriver det...

Med fast jobb hade jag utan tvekan köpt en bil. Som student måste jag dock tänka till lite mer. Jag får ut drygt 9000 i månaden genom CSN. Har billig hyra och dessutom sambo, så jag betalar kanske 2500 kr i månaden för hyra, el och bredband. Sen tillkommer ju andra kostnader då och då som sophämtning, slamtömning, försäkringar osv. Har medryttarhäst men betalar ingenting för den. Två katter som kostar lite pengar såklart, med mat, sand och försäkring. Mobiltelefon 150 kr per månad. 2000 kr per månad till icakortet för mat, hygienartiklar och ena kattens mat. Har ganska stort sparkonto, i alla fall för att vara student.

För att komma till saken... Ni som har bil och är studenter, hur funkar det för er? Ni som inte är studenter men har lite koll på bilar och vad de kostar får också gärna dela med er :D Vad för bil skulle vara aktuellt för mig? Det här med ny vs gammal bil? Vad ska man tänka på när man köper bil? Hur kan man få ner kostnaderna vid köp och vid användning utan att vara dumsnål?