Köpa bil som student

zassoo

Trådstartare
Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag ska köra osv osv osv. Men kanske kan jag ändå få lite råd.

Jag pluggar på universitetet, har 2,5 år kvar. Bor 4 mil från skolan, åker i dagsläget buss. Inklusive promenad till bussen (20 min), bussbyte med väntetider osv. så tar det mellan 1,5-2 h enkel resa, detta ger alltså pendlingstid på 3-4 h om dagen. Så har jag hållit på i snart 3,5 år. Det går, det gör det. Men jag har börjat inse att pendlingen tar på krafterna ordentligt. Visst kan jag utnyttja tiden till att plugga på bussen, men jag skulle hellre komma hem på hälften så lång tid och plugga hemma istället.

Med bil tar resan ca 40 minuter enkel väg. Det skulle alltså bli total restid på ca 1 h 15 minuter, jämfört med dagens 3-4 h. Låter ju helt sanslöst nu när jag skriver det...

Med fast jobb hade jag utan tvekan köpt en bil. Som student måste jag dock tänka till lite mer. Jag får ut drygt 9000 i månaden genom CSN. Har billig hyra och dessutom sambo, så jag betalar kanske 2500 kr i månaden för hyra, el och bredband. Sen tillkommer ju andra kostnader då och då som sophämtning, slamtömning, försäkringar osv. Har medryttarhäst men betalar ingenting för den. Två katter som kostar lite pengar såklart, med mat, sand och försäkring. Mobiltelefon 150 kr per månad. 2000 kr per månad till icakortet för mat, hygienartiklar och ena kattens mat. Har ganska stort sparkonto, i alla fall för att vara student.

För att komma till saken... Ni som har bil och är studenter, hur funkar det för er? Ni som inte är studenter men har lite koll på bilar och vad de kostar får också gärna dela med er :D Vad för bil skulle vara aktuellt för mig? Det här med ny vs gammal bil? Vad ska man tänka på när man köper bil? Hur kan man få ner kostnaderna vid köp och vid användning utan att vara dumsnål?

OM jag köper en bil kommer jag se till att styra upp en budget, inser att det är ett måste. Sluta lägga pengar på onödiga saker. Men tror ni att det funkar ekonomiskt? :nailbiting:
 
Jag är inte student, men har väldigt låg inkomst trots jobb. Jag köpte min första bil för 1½ vecka sedan.

Det jag gjorde var att köpa begagnad liten(!) bil. Innan köp så kollade jag upp bensinförbrukning, försäkring, skatt osv, slog ut alla kostnader på vad det blir per månad och kollade om det gick att ha råd med bilen. Genom att räkna så upptäckte jag att skillnaden mellan min lilla bil och vissa andra bilar jag kollade på var enorm när det gällde månadskostnaden. Jag har alltså inga problem att ha råd med min bil, men skulle få problem med nästan vilken annan bil som helst ;)

För att få ner kostnaderna kan du dels försöka pruta vid köpet, sedan är det viktigt att försöka sköta om bilen bra. Det är ibland bättre att lägga ut en liten slant på sådant som börjar bli dåligt än vänta tills något går sönder helt och hållet. För att hålla nere bensinförbrukningen är det sedan viktigt att inte köra runt med onödig last i bilen, håll den så lätt som möjligt. Kontrollera luften i däcken regelbundet och se till att det är jämnt lufttryck i dem (det gör mycket!) och kämpa för att bli proffs på eco-driving. Nu i veckan kollade jag hur mycket bensin min bil drar. Vid blandad körning "ska" den dra 6,4l/mil, när jag kör den så drar den 5,4l/mil. Så brukar det bli oavsett vilken bil jag kör, just för att jag blivit bra på eco-driving.

Och självklart, när/om du köper en bil, köp en som är i så bra skick som möjligt. Kolla också skillnaden i pris mellan olika försäkringsbolag. Nu har min bil minsta möjliga försäkring och den kostar ca 350kr/mån, men med ett annat försäkringsbolag hade samma försäkring kostat ungefär det dubbla.
 
Jag är student och har bil. Den används dock väldigt sällan till att köra till skolan med utan till extrajobbet som ej har kollektivtrafikförbindelser och för att köra hälsa på släkt o vänner typ. Min bil är en mellanstor modell från -98, som jag har halvförsäkrad eftersom det inte skilde så många kronor jämfört med priset på trafikförsäkring för denna bil. Betalar ca 315 kr/månad för halvförsäkringen med lägsta sträckan(1000 mil tror jag). När min bil ska lagas görs det om möjligt hos en bekant med bilintresse, blir så mycket billigare än verkstad ;) Tar dock lite tid men får alltid låna mina föräldrars ena bil så inga problem.
Om man slår ut reperation/underhållskostnader så är det nog absolut minst 500 kr i kostnad, förmodligen mer... Inte speciellt roliga pengar. Och så tillkommer parkeringsavgifter och p-böter.... Min bil drar 5,9l/mil och ibland känns bensinen som det billiga i sammanhanget ;) Men jag vill (och kan inte) vara utan bil, det är en stor frihet för mig!
 
Jag skulle tipsa om att läsa på ordentligt för att se till att hitta en bensinsnål bil, och definitivt en begagnad. Om du känner någon som kan/gillar att mecka så skulle jag även kolla med hen om den kan mecka med bilen när du väl köpt den. Vet vissa som blir skvatt galna på "dagen bilar" som man måste koppla in en dator för att se vad som är fel på den ;). Tror att man kan tjäna mycket pengar på att kunna göra så mycket som möjligt själv! Sen som det redan nämnts i tråden ovan, fixa saker och underhåll, för en olycka händer sällan själv.
Nu *provtänker* jag bara, men kanske din sambo kan vara med och betala i alla fall lite av kostnaderna om hen också nyttjar bilen exempelvis på helgerna, eller för att handla mat under veckan? Även om hen kanske inte kör personligen, så kanske hen följer med och handlar och på så sätt utnyttjar bilen?
 
Justja, ett till tips, försök få lite koll på vilken typ av personer som brukar äga bilarna du är intresserad av. Vissa bilar är populärare än andra hos de som gillar att "busköra" osv. Min bil är en Nissan Micra, en riktig liten pensionärsbil som hela tiden ägts av gamla tanter som bara vill ha bilen för att flytta sig från hemmet till mataffären och pensionärsträffar av olika slag ;) Det gör också att den trots sin ålder inte är speciellt mycket körd och den är i en miljon gånger bättre skick än andra bilar jag sett i samma prisklass.

På transportstyrelsen kan du kolla upp bilar på deras registeringsnummer. Då kan du se när bilen senast gick igenom besiktning, när den ska besiktigas igen, hur mycket skatten ligger på, ibland hur mycket bensin bilen ska dra också och mycket mer. Själv kollade jag alla intressanta bilar där och bilannonser där säljaren försökte dölja registeringsnumret, de tappade jag intresset för.
Här är sidan där du kan söka på fordon: https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
 
@Red_Chili Jag försöker öva mig i eco-driving :D Har hört att det kan göra stor skillnad i bränsleförbrukningen. Tack för många bra tips! Haha, min förra bil var en 20 år gammal volvo som ägts av en gammal dam, den var i jättefint skick och hade bara gått 13 000 mil fast nackdelen var just att hon hade kört så korta sträckor att batteriet inte hann ladda upp --> jag fick köpa ett nytt efter ett halvår :p
 
@Red_Chili Jag försöker öva mig i eco-driving :D Har hört att det kan göra stor skillnad i bränsleförbrukningen. Tack för många bra tips! Haha, min förra bil var en 20 år gammal volvo som ägts av en gammal dam, den var i jättefint skick och hade bara gått 13 000 mil fast nackdelen var just att hon hade kört så korta sträckor att batteriet inte hann ladda upp --> jag fick köpa ett nytt efter ett halvår :p

Finns kurser i det också ;) Vet att vissa trafikskolor erbjuder kurser i eco-driving även för de som haft körkort "i tusen år". Kanske är en bra grej att kolla efter?
Själv hade jag sådan tur att min bil fick nytt batteri för 1-2 år sedan, så förhoppningsvis är det fortfarande bra :p
 
Jag skulle tipsa om att läsa på ordentligt för att se till att hitta en bensinsnål bil, och definitivt en begagnad. Om du känner någon som kan/gillar att mecka så skulle jag även kolla med hen om den kan mecka med bilen när du väl köpt den. Vet vissa som blir skvatt galna på "dagen bilar" som man måste koppla in en dator för att se vad som är fel på den ;). Tror att man kan tjäna mycket pengar på att kunna göra så mycket som möjligt själv! Sen som det redan nämnts i tråden ovan, fixa saker och underhåll, för en olycka händer sällan själv.
Nu *provtänker* jag bara, men kanske din sambo kan vara med och betala i alla fall lite av kostnaderna om hen också nyttjar bilen exempelvis på helgerna, eller för att handla mat under veckan? Även om hen kanske inte kör personligen, så kanske hen följer med och handlar och på så sätt utnyttjar bilen?

Min sambo har en egen bil som han kör till jobbet varje dag. Han jobbar på Arlanda, dit är det totalt omöjligt att åka kollektivt (ok inte omöjligt, men det tar typ 3 h enkel väg). Den lånar jag ibland, t.ex. om jag ska till stallet på helgen eller liknande. Så min hypotetiska bil (:D) skulle endast utnyttjas av mig. Annars skulle vi såklart dela på kostnaderna om båda använde bilen! :)

Sambon är bra på att mecka så han skulle absolut kunna hjälpa mig, men jag vill inte att han ska behöva stå där och greja med min bil stup i kvarten. Han gör sånt hela dagarna på jobbet, om än på flygplan istället för bilar. Så helst inget stort projekt på det sättet.
 
Finns kurser i det också ;) Vet att vissa trafikskolor erbjuder kurser i eco-driving även för de som haft körkort "i tusen år". Kanske är en bra grej att kolla efter?
Själv hade jag sådan tur att min bil fick nytt batteri för 1-2 år sedan, så förhoppningsvis är det fortfarande bra :p

Känns inte så lockande att gå tillbaka till körskolan :p Nä men jag kör lugnt och försiktigt, motorbromsar så mycket det går, försöker hålla jämn hastighet osv.

Bra med nytt batteri :up:
 
@zassoo Självklart ska han inte stå och mecka med din bil hela tiden, men om det är så att någonting mot förmodan skulle hända, så är det mycket billigare att han kan fixa det än att behöva köra in på verkstad och betala någon för att koppla in en dator :)
 
@zassoo Självklart ska han inte stå och mecka med din bil hela tiden, men om det är så att någonting mot förmodan skulle hända, så är det mycket billigare att han kan fixa det än att behöva köra in på verkstad och betala någon för att koppla in en dator :)

Absolut kan han hjälpa mig om det är så! :) Däremot är det väl numera bara de riktigt gamla bilarna som funkar att göra så med?
 
@zassoo Jag tror att det beror mycket på modell. Har hört, om jag inte minns helt fel, att de asiatiska bilmärkena (typ Toyota & Suzuki) ska vara svårare att mecka med än typ Volvo och Saab. Men jag kan vara helt ute och cykla när jag skriver så. Men jag tror att det beror mycket på modell. Far min hade en Peugeot som vi typ var tvungna att lämna in på verkstad för att byta framljus pga man typ var tvungen att ta loss halva motorn för att komma åt...
 
Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag ska köra osv osv osv. Men kanske kan jag ändå få lite råd.

Jag pluggar på universitetet, har 2,5 år kvar. Bor 4 mil från skolan, åker i dagsläget buss. Inklusive promenad till bussen (20 min), bussbyte med väntetider osv. så tar det mellan 1,5-2 h enkel resa, detta ger alltså pendlingstid på 3-4 h om dagen. Så har jag hållit på i snart 3,5 år. Det går, det gör det. Men jag har börjat inse att pendlingen tar på krafterna ordentligt. Visst kan jag utnyttja tiden till att plugga på bussen, men jag skulle hellre komma hem på hälften så lång tid och plugga hemma istället.

Med bil tar resan ca 40 minuter enkel väg. Det skulle alltså bli total restid på ca 1 h 15 minuter, jämfört med dagens 3-4 h. Låter ju helt sanslöst nu när jag skriver det...

Med fast jobb hade jag utan tvekan köpt en bil. Som student måste jag dock tänka till lite mer. Jag får ut drygt 9000 i månaden genom CSN. Har billig hyra och dessutom sambo, så jag betalar kanske 2500 kr i månaden för hyra, el och bredband. Sen tillkommer ju andra kostnader då och då som sophämtning, slamtömning, försäkringar osv. Har medryttarhäst men betalar ingenting för den. Två katter som kostar lite pengar såklart, med mat, sand och försäkring. Mobiltelefon 150 kr per månad. 2000 kr per månad till icakortet för mat, hygienartiklar och ena kattens mat. Har ganska stort sparkonto, i alla fall för att vara student.

För att komma till saken... Ni som har bil och är studenter, hur funkar det för er? Ni som inte är studenter men har lite koll på bilar och vad de kostar får också gärna dela med er :D Vad för bil skulle vara aktuellt för mig? Det här med ny vs gammal bil? Vad ska man tänka på när man köper bil? Hur kan man få ner kostnaderna vid köp och vid användning utan att vara dumsnål?

OM jag köper en bil kommer jag se till att styra upp en budget, inser att det är ett måste. Sluta lägga pengar på onödiga saker. Men tror ni att det funkar ekonomiskt? :nailbiting:

Vet inte riktigt hur sånt här funkar. Men har du nån förälder som kan stå på försäkringen för bilen? Båda jag och min pojkvän har våra bilar helförsäkrade via våra föräldrar, för att det visst blir mycket billigare?!
 
Vet inte riktigt hur sånt här funkar. Men har du nån förälder som kan stå på försäkringen för bilen? Båda jag och min pojkvän har våra bilar helförsäkrade via våra föräldrar, för att det visst blir mycket billigare?!

Det är ju egentligen försäkringsbedrägeri, om inte även föräldrarna använder bilen. Men jag gjorde så när jag köpte min första bil som 19-åring. Nu är jag 26, visst blir det dyrare än om jag vore äldre, men jag tror att jag har kommit över gränsen för det superdyra :p Dessutom känns det bäst att göra rätt för mig och ha bilen skriven på mig själv :)
 
Vet inte riktigt hur sånt här funkar. Men har du nån förälder som kan stå på försäkringen för bilen? Båda jag och min pojkvän har våra bilar helförsäkrade via våra föräldrar, för att det visst blir mycket billigare?!
Har också en förälder som äger min bil, på det sparar jag 800kr i månaden. Undrar varför jag ses som så mycket sämre bilförare.
 
Min bil kostar mig 2000kr inkl billån. Men då kör jag ca 60 mil i månaden och aldrig under 1 mil. Har en golf.
 
Vet inte riktigt hur sånt här funkar. Men har du nån förälder som kan stå på försäkringen för bilen? Båda jag och min pojkvän har våra bilar helförsäkrade via våra föräldrar, för att det visst blir mycket billigare?!

Det stämmer verkligen.
Jag är också student och har bil. När mamma står på försäkringen kostar det drygt 400 kr/månad, skulle jag stå på den själv går det på drygt 1300 kr/månad.. Så det är tyvärr nästan en förutsättning att ha en förälder som kan stå på bilen när man är under 25 och har studentinkomst.
 
Nu är jag 26, visst blir det dyrare än om jag vore äldre, men jag tror att jag har kommit över gränsen för det superdyra

Förut tror jag att det var 24 år som var den där magiska gränsen, om jag inte minns alldeles galet. Vet dock inte om det har ändrats.

Jag köpte min första bil som 19-åring, med ihoptjänade pengar från sommarjobbet. Det var helt enkelt ohållbart för mig med hästarna att inte ha bil, eftersom jag hade över två och en halv mil att pendla tur och retur minst två gånger/dag, med värdelösa kollektivförbindelser. Det var en gammal bil som dock hade körts mycket sparsamt och hade gått ett miltal som nästan var skrattretande med tanke på årsmodellen = ett kap. Inköpspriset var därför extremt lågt, och min pappa har stått som bilens ägare för att hålla skatten nere. En sak man kanske ska tänka på med gamla bilar är väl dock att det är bra med någon som kan mecka lite med den, nackdelen är ju att de har några år på nacken, men fördelen är att någon som är lite kunnig kan göra ganska mycket själv jämfört med nya bilar som nästan måste lämnas in på verkstad för minsta lilla.

Man kan ju också välja en liten bil som är snål i bränsleförbrukningen. Det är inte min, kan vi väl konstatera, men jag har väl kommit hyfsat lindrigt undan ändå eftersom jag inte kör så ofta. Jag kör till stallet en gång/dag, och när jag gick på campus gick jag aldrig mer än max tre dagar i veckan (oftast två).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 920
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 374
Senast: Trott
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 265
Senast: Fruentimber
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 985
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp