Köpa bil som student

Vet inte riktigt hur sånt här funkar. Men har du nån förälder som kan stå på försäkringen för bilen? Båda jag och min pojkvän har våra bilar helförsäkrade via våra föräldrar, för att det visst blir mycket billigare?!

På senare år har försäkringsbolagen blivit mycket piggare på att kolla upp att den som står som ägare på bilen verkligen är ägaren. I de fall man upptäcker att någon annan än registrerade ägaren är den som i huvudsak använder bilen och denne inte tillhör hushållet, utgår ingen ersättning alls. Har du då råkat smälla in i någon annans bil kan det bli mycket dyrt. Störst risk för upptäckt är det om man bor långt ifrån den som står som ägare på bilen. F-bolaget kan börjar ifrågasätta varför olyckorna sker 30 mil från hemmet.
 
Nu är jag inte student men jag hade bil under studietiden. Min erfarenhet är att bensinförbrukningen är den minsta kostnaden.
Till en början hade jag en ganska ny Renault Clio och jag skämtar inte om jag säger att den kostade mig flera tusenlappar varje månad. Det var i stort sett alltid nåt skit med den som behövde åtgärdas. Envisa elfel, lampor som inte fungerade, alla jävla lager som fanns gick sönder, den började låta konstigt typ varje gång man skulle köra den osv. Tillslut blev jag påkörd och den skrotades. Då hade jag lagt ut multum på den känns det som så det täckte nog knappt de pengar jag fick ut på försäkringen.
Därefter köpte jag en gammal, hyfsat risig Toyota som hade gått typ 30 000 mil (Renaulten hade rullat typ 8 tusen...) och denna bil var en klippa. Startade alltid, gick som en klocka, var aldrig trasig och drog i stort sett ingen soppa.

Så jag tror tyvärr att allt beror på bilen. Det som kostar är ju om den krånglar liksom...
 
Jag är student och har en bensinsnål bil av årsmodell 2005. Kör inte mkt i dagsläget så den står mest, men körde tidigare till skolan. 6 mil totalt tur och retur. Betalade väl kanske max 1200 kr i månaden för bensin. Betalar halvförsäkring 450 kr i månaden. Funderar dock på att sälja den då jag inte kommer att ha råd att pröjsa reparationskostnader om det är något som pajjar.
 
Nu är jag inte student men jag hade bil under studietiden. Min erfarenhet är att bensinförbrukningen är den minsta kostnaden.
Till en början hade jag en ganska ny Renault Clio och jag skämtar inte om jag säger att den kostade mig flera tusenlappar varje månad. Det var i stort sett alltid nåt skit med den som behövde åtgärdas. Envisa elfel, lampor som inte fungerade, alla jävla lager som fanns gick sönder, den började låta konstigt typ varje gång man skulle köra den osv. Tillslut blev jag påkörd och den skrotades. Då hade jag lagt ut multum på den känns det som så det täckte nog knappt de pengar jag fick ut på försäkringen.
Därefter köpte jag en gammal, hyfsat risig Toyota som hade gått typ 30 000 mil (Renaulten hade rullat typ 8 tusen...) och denna bil var en klippa. Startade alltid, gick som en klocka, var aldrig trasig och drog i stort sett ingen soppa.

Så jag tror tyvärr att allt beror på bilen. Det som kostar är ju om den krånglar liksom...
Håller med här! Franska bilar kända för att vara ganska kassa.. Så välj ett bra märke, även om det kostar mer i inköp.
 
Jag hade en liten opel kadett som student :D en 86:a tror jag som drog ungefär o,6l/mil i stadskörning. Den är lite skruttig men jag har tagit mig på en roadtrip 70 mil enkel väg med den ;) men i alla fall.. en begagnad bil kanske måste lagas mer men de är billiga i inköp och oftast billigare reservdelar + att de är enklare att reparera så det går åt mindre tid på det.

Angående försäkring tror jag det är 25 år (jag är 24 och har inte märkt någon skillnad i försäkring än). Eftersom min bil var så billig klarade jag av betala både bil och hund själv trots att jag var student.
 
På senare år har försäkringsbolagen blivit mycket piggare på att kolla upp att den som står som ägare på bilen verkligen är ägaren. I de fall man upptäcker att någon annan än registrerade ägaren är den som i huvudsak använder bilen och denne inte tillhör hushållet, utgår ingen ersättning alls. Har du då råkat smälla in i någon annans bil kan det bli mycket dyrt. Störst risk för upptäckt är det om man bor långt ifrån den som står som ägare på bilen. F-bolaget kan börjar ifrågasätta varför olyckorna sker 30 mil från hemmet.

Det här har jag också hört, känns ju inte så himla fiffigt om man nu skulle råka ut för någonting med bilen.
Testade på en av försäkringsbolagets hemsidor och hos dem skulle jag betala drygt 400 kr i månaden för trafikförsäkring på en bil som är ungefär det jag vill ha, känns ganska rimligt. Men då är jag över 25 och kvinna, det är väl därför.
 
Håller med här! Franska bilar kända för att vara ganska kassa.. Så välj ett bra märke, även om det kostar mer i inköp.

Min Renault kostade betydligt mer än Toyotan ;) För övrigt håller jag med! Dock kan ju alla ha otur, och det blir dyrt som student om ngt krånglar
 
Har en aygo -08 som kostar i princip ingenting att äga. Drar LITE. Billiga reservdelar etc. Kostade ca 40' att köpa beg. Finns en nackdel och det är att den är LITEN. 4 sittplatser, och för en eller två personer så hade den varit helt okej. (perfekt pendlarbil). Men för mig med 2 stora hundar är det ganska jobbigt. Dock får jag klara mig med den ett tag, har i nuläget inte råd att byta den (om jag ej hittar något jättebra). Hade v70 innan. Den kostade mig tre gånger så mycket i månaden. Så jag tror absolut man kan ha bil som student. Men det kan vara värt att lägga lite extra på inköpspriset. En gammal, billig bil som går sönder hela tiden och drar mycket är inget jag vill ha.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 922
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 374
Senast: Trott
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 266
Senast: Fruentimber
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 985
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp