Abortmotståndare - jag?

Sv: Abortmotståndare - jag?

Dagen efterpiller är tekniskt sett en abort, men man vet ju inte om man ens var gravid när man tar dem. Men kroppen reagerar som på en tidig abort, slemhinnan stöts ut.
Riktigt extrema abort-motståndare är nog emot även dessa piller, fast i Sverige finns det väl knappt så extrema motståndare?
Ja, jag tycker också det är skillnad på utvecklingsgrad, en riktigt tidig abort hade jag kanske kunnat göra, men inte en sen. I min hjärna är även "cellklumpen" ett foster. Innan hjärna och hjärta finns så skulle det ändå vara ok.
Jämför med växter, en grodd är ju en växt, fast liten.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Precis.

Ska man vara helt krass så är vi dessutom redan för många människor på jorden och om alla barn skulle födas, oönskade som önskade, så skulle betydligt fler dö senare i livet pga av att det saknades resurser för att de skulle överleva.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag resonerar såhär.

Benhård om kvinnans rätt att välja. Vem ska annars välja? Ska man gå tillbaka till den tiden då det var kriminellt att utföra abort? Ett samhälle utan fri abort är ett i mina ögon helt orimligt samhälle.

Där det gäller mig själv däremot - när jag blev gravid var det så båda gångerna att så fort jag visste att jag var gravid var det "vårt barn" därinne och jag kände ett känslomässigt band till fostret. Det var samma sak för min man. Som äldre mamma (38 och 40) blev jag förstås erbjuden alla möjliga prov men tackade nej till alla för att jag visste att jag inte skulle klara att göra abort oavsett svar.

Sen fick jag ett barn med Downs syndrom. Och som förälder till en fulländad individ som njuter av varje stund hon får leva och som är älskad av hela familjen, men som har ett handikapp som "sorteras bort" rutinmässigt av sjukvården, blir jag......fundersam. När jag tänker på hur fort gentekniken går framåt, känner jag att jag har inga som helst illusioner om vad som kommer att hända den dagen man identifierar de genetiska markörer som tyder på autism, eller döv/blindhet, eller whatever.

Å andra sidan: är "jag vill inte ha barnet för att barnet har Downs/trisomi 18/autism/osv" ett mindre etiskt val än "jag vill inte ha barnet för att (fyll i valfri anledning)"? I sak inte....men jag tycker att det är en i det närmaste rasbiologisk aspekt över fostertester som gör mig..... obekväm. En aspekt som förstås aktualiseras för att jag lever med en av samhället oönskad individ.

För att summera:
1) kvinnan väljer, ingen annan
2) inget för mig (om jag hade haft ett icke-livsdugligt foster då)
3) jag tycker nog att det finns etiska frågor kring prov/abort som debatteras för lite. Vetenskapen går framåt och en dag står vi där och KAN göra saker utan att ha hunnit tänka efter om det är det vi VILL.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Mmmm och med den logiken så är det väl synd om alla spermier som aldrig kommer till ägget heller? Eller äggen som förhindras att befruktas av preventivmedel? Själv tycker jag synd om barn som föds av föräldrar som inte kan eller vill ta hand om dom.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag tror att det är för att du läser in dig själv i alla kvinnor. Ditt beslut och ditt barn som du nu har.

Så är det inte för alla. Tänk en tolvåring som blivit våldtagen? Eller ett barn som bär på svåra missbildningar så att den kanske ändå inte överlever.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Eller för all del en vuxen kvinna som blir gravid (kanske trots åtgärder) och faktiskt inte vill bli mamma.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Allvarligt? Jag försöker inte förringa din åsikt eller något, men jag har så svårt att föreställa mig tänket att jag inte riktigt kan ta till mig det... Synd om embryon? Hur då?

För mig är allt liv Liv, så ett embryo är ändå en sorts liv. Tittar jag på det så vet jag att det är kanske 16 celler och en cell kan inte känna.
Men det innehåller allt som behövs för att växa, och blir en baby om man inte avbryter. Ett embryo i en petri-skål KUNDE ha blivit ett barn, därför känns det sorgligt att slänga det. Som ett barn som aldrig fick chansen, typ.
Jag tycker det är hemskt att slänga frön också, av samma orsak. Och fula krukväxter. Jag vill inte slänga ett levande väsen, därför är jag fast med fula blommor också. :p ibland planterar jag ut dem, så får de skylla sig själva om de inte överlever, då har jag inte kastat dem iaf. ;)
Ja, jag är nog pacifist och jag vet att det är komplicerat. Jag är inte emot abort, men jag vill inte själv medverka eller göra en.
Jag drömde om att bli veterinär, men klarar inte tanken på att se vanvårdade djur eller avliva dem.
Jag hatar spindlar men kan inte slå ihjäl dem för jag tycker synd om dem, jag mår illa när jag ser en insekt halvdö och vrida sig av smärta. Smma med mördarsniglar, jag mår dåligt av att döda dem. Så jag bönfaller sambon om att rädda mina grönsaker. :o :sneaky:
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Växter kan vända sig mot ljus. En del har sensorer för att uppfatta beröring. Morötter lever när man äter dem. Om en cellklump i en livmoder är liv, så är en morot liv. Lever du av fallfrukt?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Nej, äggen kan ju inte utan befruktning bli liv. Inte spermier heller. Så där är frågan lätt.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

En spermie kan uppfatta och ändra sitt beteende beroende på omgivningen, och reagerar på dofter. Varför är inte det liv?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Växter kan vända sig mot ljus. En del har sensorer för att uppfatta beröring. Morötter lever när man äter dem. Om en cellklump i en livmoder är liv, så är en morot liv. Lever du av fallfrukt?

Den beskrivningen stämmer även på svårt handikappade. Kan vi slakta och äta dem?
Jag har inget problem med att äta kött, jag har enbart problem med dödandet. Så fort djuret är dött spelar det ingen roll.
Principiellt så skulle jag gärna donera min häst till skansen eller till vilda vargar när den dött, men emotionellt så vill jag inte att min älskling skall slitas sönder så det kommer inte att ske.
Ja, en morot är liv, och gallring är synd på dem som rycks upp och gick till spillo. Men så är det.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Ja, något är det ju, men det är kanske ett mer kortvarigt liv eftersom de självdör efter några dagar. En livs-prototyp, haha!
Nej, jag vet inte, det är svårt med definitionerna. Detta är ju mer filosofiska resonemang.
Jag tycker nog ändå att gränsen får dragas vid nervbanor och känsel. Så när ett foster kan uppfatta smärta så känns det inte rätt för mig längre med abort. Obs, för mig! Inte för andra eller för lagen.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Fast det måste bli jobbigt för dig att leva? Det finns oerhört många organismer som har nerver... Och ännu fler som reagerar vid beröring.

Hur kan det var ok för dig att äta något överhuvudtaget?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Absolut en variant.

Dock så tänker jag att en frisk, vuxen kvinna som råkat bli gravid trots åtgärder, kanske ändå är i en position där föda barnet och sen adoptera bort det är ett annat alternativ till en sen abort. (OBS, inte till en tidig abort)
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Alltså, jag måste faktiskt bara få säga att jag tycker att du är söt :)
Naiv, men söt :)
Vi borde ha mer känslosamma människor som du i världen.
Även om jag tycker att det är helt ok att äta en morot.
Lever de verkligen när man äter dem???
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Det är ju ett helt orimligt krävande alternativ, i de flesta fall. Det alternativet verkar också betydligt oftare komma upp i diskussioner, än det faktiskt sker i verkligheten.

Jag, tex, känner till en person som födde ett oönskat barn och adopterade bort det. Det var en djupt religiös sextonåring för ca 30 år sedan. (Och det var som alternativ till tidig abort, för all del, om jag inte fattade helt fel. Oftast upptäcker man väl graviditeten i tid.)
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Alltså, jag måste faktiskt bara få säga att jag tycker att du är söt :)
Naiv, men söt :)
Vi borde ha mer känslosamma människor som du i världen.
Även om jag tycker att det är helt ok att äta en morot.
Lever de verkligen när man äter dem???

Tack, vad snällt sagt :o
Jaaa, flera mig i världen! Jag ställer upp på kloning! :D moahahaaa

Ja, de lever ju faktiskt, men något måste man ju äta så det får helt enkelt vara så. Inte kul att äta vissen mat.
Fast jag läste när jag läste botanik att växter faktiskt kan bli rädda. De kan på något sätt uppfatta när något vasst närmar sig och då strömmar en substans runt i växten som är någon form av stresshormon. Så man kanske borde hänga lakan över häcken när man skall klippa den? ;)
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Man får lov att tycka att det är sorgligt med abort, och ändå anse att det är upp till varje kvinna att välja.

Det är obehagligt när gränserna för abort och för tidigt födda närmar sig varandra. Jag tycker det är viktigt att hålla diskussionen levande, utan att vara dömande.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Egentligen är själva grundfrågan om aborters vara eller inte vara onödig. Vi vet att det alltid kommer förekomma. Frågan är om kvinnor ska ha möjlighet till laglig abort eller inte. Jag vet vad jag förordar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 314
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 148
Senast: alazzi
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 191
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp