Abortmotståndare - jag?

Sv: Abortmotståndare - jag?

krävande och krävande. Det ÄR ett alternativ även om jag tror att det är extremt ovanligt. Jag tror att det är närmast hypotetiskt att friska vuxna kvinnor, ens upptäcker en graviditet så sent att de har att välja sen abort eller att adoptera bort barnet eller att behålla barnet.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Det är klart att i synnerhet de sena aborterna berör och visst kan det vända sig i min mage också när man tänker på att 1-2 veckor senare kanske det där aborterade fostret hade varit ett för tidigt fött barn som hade kunnat överleva. Absolut. Sedan tänker jag på alternativen.

De sena aborterna utgör en mycket liten del av alla aborter som genomförs. De prövas noga och i varje fall som beviljas bedömer man att abort är det minst dåliga alternativet.

Man behöver inte tycka om aborter, men man bör acceptera att det finns ett behov av dem. Vad man sedan tar för personlig ställning är ju ett privat val. Jag har pendlat mellan att inte kunna tänka mig att göra abort till att hamna i en situation då abort för mig var det enda tänkbara om jag hade blivit gravid.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Men... Ska man "producera" en oönskad bebis, med alla risker en graviditet innebär för både mamma och barn?
Då måste det vara bättre att ta bort ett embryo i livmodern.
Inget barn skulle väl välja att bli född till adoption, det är ju faktiskt en väldig anknytning som startar redan i magen. Jag tycker det är respektlöst att i modern tid tänka sig det som en lösning.
Inget barn ska behöva födas oönskad!
Det tycker jag står över all argumentation.

För den som fortfarande känner att adoption är lösningen på alla oönskade barn som föds, så kan man idag läsa om barnhem på Filipinerna...
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Inget barn skulle väl välja att bli född till adoption, det är ju faktiskt en väldig anknytning som startar redan i magen.
Va? Från barnets sida menar du då, eller?

Personligen är jag som adopterad mest glad över att, tja, ha blivit född till en bra uppväxt. Att den uppväxten sedan inte skedde hos mina biologiska föräldrar har jag faktiskt aldrig problematiserat ett skvatt.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Fast jag tycker att det är viktigt att tänka på att inhemsk adoption är ett alternativ. Alla kvinnor vill inte ha barn men de behöver inte vilja göra abort heller. Om någon kvinna känner att hon hellre föder och adopterar bort barnet än gör abort så ska den möjligheten finnas också.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag förstår precis vad du menar, jag är dessutom vänster och att tycka att abort är komplicerat är inte comme-il-faut inom mina kretsar där det ses som helt självklart. Och det är det ju, jag är absolut inte abortmotståndare egentligen men jag funderar mycket på det. Jag är dessutom för surrogatmödraskap, vilket ju verkligen kan ses som att utnyttja andra kvinnors kroppar på ett sätt. När det gäller mina egna värderingar så handlar de djupast om min egen tro, och min egen långa kamp för att få barn. Jag vet inte, jag vill inte förbjuda aborter, absolut inte, det vore helt galet, men att problematisera kring det kanske.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jättebra för dig, och jag menar inte att vara respektlös mot de som är adopterade och känner tacksamhet för den lösningen. Hoppas du inte blev sårad!
Men fortfarande så är det inte en bra metod att hantera en oönskad graviditet på i modern tid. Det finns massor av oönskade barn i världen, och många av dem får inte ett bra liv. Det tycker jag är fruktansvärt med tanke på hur enkelt man kunde ha löst det genom preventivmedel och abort. Varför finns det ens barnhem i världen 2014, det är inte klokt.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag är alltså fortfarande hemskt intresserad av vad du menar med "inget barn skulle väl välja att bli född till adoption, det är ju faktiskt en väldig anknytning som startar redan i magen"? Menar du att barns anknytning till modern startar i magen, och att din teori om det i sin tur leder till att du menar att adopterade vid en omedelbar/tidig separation lider av att inte ha den biologiska mamman där?

För övrigt känner jag mig inte tacksam och vet inte riktigt varför jag förväntas göra det, men det är en annan diskussion.
 
Senast ändrad:
Sv: Abortmotståndare - jag?

Fast jag tycker att det är viktigt att tänka på att inhemsk adoption är ett alternativ. Alla kvinnor vill inte ha barn men de behöver inte vilja göra abort heller. Om någon kvinna känner att hon hellre föder och adopterar bort barnet än gör abort så ska den möjligheten finnas också.
Visst, men det är ganska cyniskt. I en perfekt värld skulle jag vilja stötta henne till att inte ge bort sin bebis. Det finns risk för trauma för både henne och barnet.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag är fortfarande hemskt intresserad av vad du menar med "inget barn skulle väl välja att bli född till adoption, det är ju faktiskt en väldig anknytning som startar redan i magen"? Menar du att barnets anknytning till modern startar i magen?

För övrigt känner jag mig inte tacksam och vet inte riktigt varför jag förväntas göra det, men det är en annan diskussion.

Ja det gör den, och mammans anknytning också.
Den biologi och psykologi som gör att en mamma blir en tiger för sitt barn, oavsett art av däggdjur, startar redan i graviditeten.

Ok inte tacksam, det var fel ordval av mig då. Du skrev glad, det kanske funkar bättre?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Ja det gör den
OK.
Jag är således uppenbarligen ett missfoster.

Ok inte tacksam, det var fel ordval av mig då. Du skrev glad, det kanske funkar bättre?
Jag är glad över att vara född och ha haft en bra uppväxt, ja. Inte tacksam för adoptionen i sig (eller för den delen ledsen). Det är liksom ingen issue á la "inget barn skulle väl välja att bli född till adoption".
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Ja det gör den, och mammans anknytning också.
Den biologi och psykologi som gör att en mamma blir en tiger för sitt barn, oavsett art av däggdjur, startar redan i graviditeten.

Nåja, en nyföding har ändå väldigt begränsad idé om omvärlden, de fattar helt enkelt inte särskilt mycket. Och bevisligen kan ju bebisar utan vidare knyta an till andra än den biologiska mamman. Jag vet att det sägs att bebisar känner igen mammans röst från magen och allt det där, men åtminstone mina barn har varit lika glad med vem som helst den första tiden, det har inte verkat som att de kunnat skilja på folk och folk över huvud taget från början, utan det har kommit senare.

Och tiger för sitt barn? Ja, sen kanske, men direkt efter födseln har jag båda gångerna bara velat vara ifred, och absolut inte hålla på med nån bebis.

Jag tror mycket av det är kulturella konstruktioner, snarare än biologi. Vi vill att det ska vara instinkter och tigermammor, hellre än normer och konventioner.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Nej, äggen kan ju inte utan befruktning bli liv. Inte spermier heller. Så där är frågan lätt.

Fast en blastocyst kan inte heller bli liv, inte utan en livmoder och en väldig massa tur på vägen. De måste ju fastna i en livmodervägg först, och det är absolut inte alla som kan det. Ungefär som att ett ägg måste bli befruktat först.

Varför är ett ägg, som bara saknar en spermie för att bli befruktat, inte liv, medan samma ägg som delat sig ett par gånger och fått fyra celler plötsligt är liv?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

OK.
Jag är således uppenbarligen ett missfoster.
/QUOTE]

Va? Det där har jag verkligen inte sagt!

Det är ganska ovanligt runt om på jorden att en adoption går från en harmonisk nybliven mamma, direkt till famnen på en adoptivmamma, såsom vid surrogatadoption. Det är säkert helt okej för alla parter, även bebisen.

Problemet är väl så som det ser ut idag, med ett väldigt överskott på oönskade barn som hamnar på institutioner eller på gatan. Ibland adopteras de efter ett tag, men många får inte ens chansen.
Och alla de barn som adopterats och som inte får det bra. Hur försvarar man det moraliskt?

Min ståndpunkt är att alla barn som föds borde åtminstone vara önskade, det är så mycket ändå som kan gå fel i livet sedan.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Okej. Personligen tror jag vi negligerar biologin lite väl mycket nu för tiden, men vi är alla olika.
Jag tror det är många som upplever sig rätt tagna av alla hormoner under och efter graviditet och amning. De finns ju där av en anledning.

Visst kan man föda fram bebisar som man inte vill ha, och sen ge bort dem till nån som man antagligen inte väljer själv, i ett annat land kanske tom. Jag tycker dock att man skulle slippa genomgå allt det eftersom abort är ett enkelt ingrepp och man borde vara tacksam över att det finns den möjligheten.
Brist på barn som har det svårt är det inte i världen, varför sätta fler till världen om man inte ska vara förälder till dem och göra allt man kan för dem?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Då är det väl inte själva adoptionen i sig som är problemet, utan förfarandet?

Jag har en kompis som är adopterad just på det sätt du beskriver, direkt på bb i princip, så visst förekommer sånt också. Han har såvitt jag vet inga psykologiska ärr av det, och samma anknytning till sina föräldrar som sin icke-adopterade bror.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Visst kan man föda fram bebisar som man inte vill ha, och sen ge bort dem till nån som man antagligen inte väljer själv, i ett annat land kanske tom. Jag tycker dock att man skulle slippa genomgå allt det eftersom abort är ett enkelt ingrepp och man borde vara tacksam över att det finns den möjligheten.
Brist på barn som har det svårt är det inte i världen, varför sätta fler till världen om man inte ska vara förälder till dem och göra allt man kan för dem?

Ja, det håller jag med om, men inte för att det är så synd om barn som blir adopterade, utan för att det är en plåga och en stor risk att gå igenom en graviditet och en förlossning, vill man inte ens ha barnet som blir resultatet, så känns det ju helt meningslöst.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Dagen efterpiller är tekniskt sett en abort, men man vet ju inte om man ens var gravid när man tar dem. Men kroppen reagerar som på en tidig abort, slemhinnan stöts ut.
Riktigt extrema abort-motståndare är nog emot även dessa piller, fast i Sverige finns det väl knappt så extrema motståndare?
Ja, jag tycker också det är skillnad på utvecklingsgrad, en riktigt tidig abort hade jag kanske kunnat göra, men inte en sen. I min hjärna är även "cellklumpen" ett foster. Innan hjärna och hjärta finns så skulle det ändå vara ok.
Jämför med växter, en grodd är ju en växt, fast liten.

- Folk MÅSTE sluta sprida myten om att dagen efter-piller är abortpiller. Varför säger du så när du uppenbarligen bara chansar? Genom att sprida den myten avskräcker man folk från att använda dem. Och en snabb googling hade gett dig det riktiga svaret på mindre än tio sekunder:


(från Norlevos hemsida, finns gott om andra källor om man googlar):

Är Norlevo ett abortpiller?
Nej, Norlevo är ett akut p-piller och kan inte avbryta en pågående graviditet och orsakar därmed inte en abort.
I kliniska studier har man heller inte sett någon ökad risk för fosterskador vid användning av 1,5 mg levonorgestrel.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Visst, men det är ganska cyniskt. I en perfekt värld skulle jag vilja stötta henne till att inte ge bort sin bebis. Det finns risk för trauma för både henne och barnet.

Det finns risk för trauma om hon behåller barnet också. Jag har i min familj exempel på inte bara ett barn utan två barn som mamman har försökt behålla (hon har som jag har förstått det inte upptäckt någon av graviditeterna i tid, men det är lite oklart) men där det i båda fallen har slutat med att hon har övergett barnen istället. Det hade nog varit ett mindre trauma för dessa barn att bli bortadopterade tämligen omgående.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 597
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 313
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 142
Senast: alazzi
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 191
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp