Ack, kära Bukefalos.

Batwoman

Trådstartare
Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig.
Det är såhär va.

Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden, hittat mannen som jag mycket väl tror kan vara mannen med stort M.

Ett par av mina tidigare förhållanden har innehållit två väldigt manipulerande och ljugande små skithål till karlar. Kort sagt så träffade de andra vid sidan om utan min vetskap, vilket verkar ha gjort mig en smula paranoid.

Innan han och jag träffades träffade han en tjej en period, men när vi träffades hade de inte setts på ett tag och inte haft sex på många månader. För honom hade det övergått till vänskap men det hade det tydligen inte för henne, för när hon förstod att han träffade mig krävde hon att de skulle ses så att hon fick en förklaring. Jag tyckte att det kändes väldigt olustigt och ville inte alls att han skulle gå dit men gav med mig. När han var där sa hon att hon inte längre ville ha kontakt, åtminstone en period, men ändrade sig redan dagen efter och ville vara kompisar.

I regel har jag inga problem med att vara kompis med tidigare kk's och ex, men det var något med detta som inte kändes helt okej. Känslor går ju oftast inte över så pass snabbt att man vill vara vän redan dagen efter "uppbrottet", även om min kille själv tyckte att de bara varit vänner ett bra tag. Min kille såg inget problem med att hon hörde av sig så snabbt igen eftersom han gärna ser att de är vänner, men jag anade ugglor i mossen från hennes sida.

Varje gång jag råkade se att hon hört av sig knöt det sig i magen och jag blev alldeles illamående. Jag försökte ignorera och tänkte att det bara var jag som var paranoid. Jag tog tillslut upp detta med honom, att det inte kändes bra. Att jag trodde att hon fortfarande hade känslor för honom. Efter en del diskussion kom vi fram till att han skulle försöka lägga ner kontakten, åtminstone ett tag. Han slutade uppmuntra till svar och tillslut slutade han att svara alls.

Det gick ett litet tag och vid ett tillfälle skulle jag låna hans mobil när jag upptäcker att hon hört av sig. Av det lilla som jag råkar läsa i förbifarten verkar det vara ett svar på ett tidigare meddelande. Jag konfronterade mannen om det här och han hade känt sig taskig (han är alldeles för snäll, men det är en annan, lång historia) som inte svarade. Hon hade tydligen inga vänner kvar och var ensam.

Återigen knöt det sig i magen och illamåendet kom. Tankarna gick fram och tillbaka om tusen olika scenarios på grund av tidigare förhållanden. Jag berättade om mina tidigare förhållanden (något jag givetvis borde gjort innan), att jag litade på honom men samtidigt blev rädd på grund av de dåliga erfarenheterna. Samtidigt hade jag otrolig ångest över att bestämma vem min sambo ska ha kontakt med och inte. Jag vill verkligen inte vara sån. Det är ju upp till honom, inte mig. Jag tror verkligen inte att han skulle vara otrogen eller ljuga med tanke på hans egna dåliga erfarenheter sedan tidigare förhållanden, så jag kände mest att det var mig det var fel på och att jag bara var överdrivet paranoid.

Men i alla fall. Så för någon dag sedan, ringde han henne på eget bevåg för att säga att de inte borde ha kontakt på ett tag för att det inte kändes rätt mot mig. Då kommer det fram, precis som jag trodde, att hon har känslor kvar för honom. De bestämde att de inte skulle ha kontakt tills hon var redo för det igen (...).

Nu skulle man ju kunna tro att det här problemet är löst, men i ärlighetens namn känns det som att kroppen ska upplösas i atomer och att det äter upp mig inifrån. Jag måste verkligen kämpa för att inte hela tiden fråga vad de egentligen har skrivit till varandra, kämpa för att inte ta upp hans mobil/dator och kolla själv. Har han skrivit på ett sätt som omedvetet uppmuntrat till hennes känslor? (Karln är nämligen inte så bra på hur saker och ting egentligen kan tolkas) (kvinnor ni vet :meh:) Har hon på allvar gått omkring och trott att hon ska få honom tillbaka, eller har det varit mer oskyldigt?

Nu blev det här sista för-e-bannat luddigt möjligtvis, men jag låg klarvaken vid fyra imorse och tankarna kunde inte sluta snurra. Jag litar på min man. Saken är över. Varför kan jag då inte bara släppa det? Jag är hela tiden rädd för att hon ska höra av sig igen. Varför är jag rädd för det? Han älskar mig. Jag vet det. Men det stör mig. HON stör mig. Hon stör mig så jävla dant att jag måste anstränga mig ordentligt för att inte slänga iväg ett fult meddelande på fb och be henne dra åt helvete. Jag kommer på mig själv att tänka så jävla fula tankar om henne, hennes person, hennes vikt och utseende med mer så att jag själv blir mörkrädd. Jag är inte sån.

Men jag känner inte henne. Hon ska tydligen vara otroligt snäll men väldigt naiv och blåögd. Ändå går tankarna tillbaka till när en utav de tidigare nämnda exen träffade sitt egna ex bakom ryggen på mig och det var något som hon stoltserade över. Hånskratt bakom min rygg. Gör denna tjej detsamma? Vem fan tror hon att hon är? Vad har de skrivit till varandra? När kommer hon att höra av sig igen, och varför?

Herreminjävlaobefintligagud, varför kan jag inte bara släppa det och gå vidare!? :banghead:
 
Senast ändrad:
Sv: Ack, kära Bukefalos.

"Försöka göra historien så kort som möjlig", helvete så långt det blev. Ursäkta ljugandet. :angel:

Jag vill tillägga att det här egentligen kanske inte har så mycket med relationer i fråga, och att det absolut inte har med min fantastiska sambo att göra. Det är ju jag som måste försöka släppa det, men hur?
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Nu haar ju du eget "bagage" men killen verkar ju seriöst "hur bra som helst" .. han tar själv på eget bevåg upp att de inte ska höras...
Att hon sn har känslor är HENNES grj, något din kille inte "tar på så stort allvar" och då uppenbarligen VERKLIGEN INTE tycker detsamma om henne...

så enkelt... SLÄPP !

Du har killen, inte hon !
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Jag tror att du måste byta fokus. Skit i henne. Det är din pv du måste lita på. Du måste lita på att han vill ha dig och ingen annan. Litar du inte på det är det med honom du måste ta upp det.

Kan du inte lita på att han skött kontakten, måhända plumpt, med enbart intentioner att vara kompis kommer ert förhållande bli jättesvårt. Prata mer med honom om du behöver, men du måste lita på honom. Annars tycker jag att du ska göra slut med honom för då har ni inte den grundstomme som behövs för att bygga något fantastiskt!
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Det är ju jag som måste försöka släppa det, men hur?

Tips om hur man försöker släppa en paniktankekedja. Packa in den i en mental låda och smätt igen locket, varje gång den startar. Ev snäpp med fingrarna och sedan lägg bort tanken. (har gjort 10 ggr på rad ngn gång)

Hade en tendens att få rundgång i huvudet själv med tankar för många år sedan och det fixade till det. Fick vara väldigt envis dock. (Källa någon idag artikel i DN på 90-talet, om snäppa med fingrarna för att avbryta tankar.)
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Men det där måste du ju sluta upp med.
Att ha ett sådant kontrollbehov är inte nyttigt.
Om någon hade åsikter om vilka jag fick träffa eller inte så skulle det vara slut innan det börjat.

Vad behöver du kontrollera härnäst?
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Men om hon nu fortfarande är kär i honom - vad ska du göra åt det? Huvudsaken är väl att han är kär i dig och inte i henne. Du kan knappast förbjuda henne att ha känslor.
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Hur mycket av DIN energi är hon värd? Just det - ingen alls. Sätt energin på ditt förhållande istället...där den hör hemma.
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Hon har kanske inte så mycket känslor för honom, hon kanske bara är avundsjuk!
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Du har killen, inte hon !

Jag tror att du måste byta fokus. Skit i henne. Det är din pv du måste lita på. Du måste lita på att han vill ha dig och ingen annan. Litar du inte på det är det med honom du måste ta upp det.

Kan du inte lita på att han skött kontakten, måhända plumpt, med enbart intentioner att vara kompis kommer ert förhållande bli jättesvårt. Prata mer med honom om du behöver, men du måste lita på honom. Annars tycker jag att du ska göra slut med honom för då har ni inte den grundstomme som behövs för att bygga något fantastiskt!

Att göra slut är verkligen inte ett alternativ. Som sagt, jag litar på honom, jag tror verkligen på det han säger. Problemet är nog bara jag. Mina egna tankar och paranoia på grund av de tidigare förhållandena där det tisslades och tasslades bakom min rygg. Jag vet ju att min sambo inte är sån, men det blir som Badger skrev, en "paniktankekedja".

Tips om hur man försöker släppa en paniktankekedja. Packa in den i en mental låda och smätt igen locket, varje gång den startar. Ev snäpp med fingrarna och sedan lägg bort tanken. (har gjort 10 ggr på rad ngn gång)

Tack, det ska jag absolut testa!

Men det där måste du ju sluta upp med.
Att ha ett sådant kontrollbehov är inte nyttigt.
Om någon hade åsikter om vilka jag fick träffa eller inte så skulle det vara slut innan det börjat.

Vad behöver du kontrollera härnäst?

Jag förstår hur du menar och tro mig, det hade jag också. Jag skulle dock inte säga att det beror på ett kontrollbehov. Han har regelbunden kontakt med ex och före detta kk:s, jag har även träffat flera, utan bekymmer. Vissa umgås vi regelbundet med. Det är väl just det här med att hon har känslor kvar för honom som stör mig, även om det inte är något jag kan kontrollera. Sen är det väl rädslan för att återigen stå där som ett fån, grundlurad och ensam, att förlora min fantastiska man och det vi har. Även om risken är försvinnande liten i detta fallet är jag otroligt rädd för att mista honom, och det är väl det som triggar igång den där "paniktankekedjan" som Badger så bra uttryckte det när jag vet att en annan kvinna är ute efter honom.

Jag har haft en väldig ångest över att han själv har velat att jag ska bestämma vad han ska göra. Det är ju inte min sak vilka han umgås med, precis som du skriver. Jag är tacksam över att han tog tag i saken själv tillslut, och att han själv tyckte att en tillfälligt avbruten kontakt var bästa lösningen när det kom fram att hon fortfarande hade känslor kvar.
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Men om hon nu fortfarande är kär i honom - vad ska du göra åt det? Huvudsaken är väl att han är kär i dig och inte i henne. Du kan knappast förbjuda henne att ha känslor.

Givetvis kan jag inte det.

Hur mycket av DIN energi är hon värd? Just det - ingen alls. Sätt energin på ditt förhållande istället...där den hör hemma.

Åh, jag vet! Har lust att dunka huvudet i väggen varje gång tankarna kommer.

Hon har kanske inte så mycket känslor för honom, hon kanske bara är avundsjuk!

Möjligheten finns väl, antar jag.
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Åh, jag vet! Har lust att dunka huvudet i väggen varje gång tankarna kommer.

Jamen gör det då, så att då får annat att tänka på.
Idén med lådan är ju jättebra! Pina dig att använda den där lådan och pina dig att inte låta de negativa tankarna ta din energi. Du behöver dem till annat - någonting mera uppbyggande!

Tror inte riktigt på sånt där att skylla allt på gamla förhållanden. Det är klart att skitförhållanden kan sätta sina spår, men nu har du ett NYTT och SUNT och BRA förhållande. Varför förstöra det pga dina gamla dåliga förhållanden? Då var då, nu är nu!
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Du har givetvis helt rätt. Det blir både låda och dunka huvudet i väggen när tankarna spinner iväg nu!
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Då var då, nu är nu!

Heeelt OT, men det där är min 10-åriga lillebrors favorituttryck :D Dock i lite andra situationer, som:
"Men du tyckte ju om den här maträtten härom dagen!"
"Ja, men då var då och nu är nu!"

:rofl:
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Jag tycker inte riktigt som dom andra.;)

Ställ ultimatum! För i mina öron låter det som om han både vill äta kakan & ha den kvar.

Är han tillsammans med DIG och vill att det ska utvecklas till något starkt och långvarigt då är väl DU viktigast. Vad/vilka relationer han haft INNAN dig är väl en sak, man jag skulle då ställa krav på karln att antingen bryta kontakten eller så att ni går skilda vägar.

Det är väl inte meningen att du ska vara orolig, ledsen osv!:mad:

Jag eller min make har ingen kontakt med tidigare ex. Visst träffar man någon på gatan så kan man väl säga hej. Men annars, det är avslutade kapitel som man lagt till handlingarna. Älskar man någon tillräckligt mycket sätter man det först. Det kanske finns dom som har andra slags förhållanden och det får stå för dom. Men huvudsaken är väl att BÅDA mår BRA i förhållandet av de "regler" man har. Mår en person dåligt, då är något allvarligt fel (tycker jag!)
 
Senast ändrad:
Sv: Ack, kära Bukefalos.

När jag träffade min man som jag för övrigt är gift med sedan 26 år tillbaka, var det många tjejer som var kära i honom. Det ringde stup i kvarten på telefon, och inte fasen brydde de sig att vi var sammanboende heller fast det tog nog styvt 5 år innan vi flyttade samman. Det ringde to m för ca 5 år sedan, en gammal flamma som tydligen hade festat till och kommit på telefonnumret. Hon frågade mig, vem fan är du? Jag svarade att jag var hans fru, hon sa då när fan gifte han sig? Ja svarade jag för 20 år sedan eller så, du är nog väldigt sent ute här. Svaret var klick i luren.:D

Alltså du måste bestämma dig för om du litar på din karl eller inte, att gå runt och fundera på det sätt som du gör nu är ett tydligt tecken på att ditt förtroende för honom inte är på topp fast du själv tycker det.

Jag har inga problem med att han har/hade kontakt med sina tidigare ex, jag har ju det själv och tycker att han måste lita på mig i det avseendet på samma sätt som jag måste lita på honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Nu har jag inte läst några andra svar.

Det spelar väl ingen roll om hon fortfarande är kär i honom, han är ju kär dig.
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Jag hade aldrig klarat av att leva med någon som skulle kräva att jag skulle lägga mina ex till handlingarna. De är några av mina bästa vänner likväl som att min sambos ex är några av hans bästa vänner. Jag hade helt enkelt inte kunnat älska som lag sig i vem jag får umgås med och inte.

Jag tycker det är så konstigt att exen ska bli en sån hangup, man är ju redan klar med att man inte vill vara ihop med exen per definition liksom
 
Sv: Ack, kära Bukefalos.

Jag var väldigt svartsjuk i början av förhållandet med min sambo. Han har väldigt tajt relation med sitt ex och jag hatade det. Jag hatade inte henne, hon är jättetrevlig, men jag hatade att dom känner varann utan och innan.

Vändpunkten kom när jag insåg att svartsjukan bara förstörde för oss, inget gott kan någonsin komma ur det. Jag kan inte påverka min sambos känslor, jag kan bara lita på att han älskar mig och vill vara med mig. Kommer det en dag när han inte gör det längre kan jag inget göra, jag kan bara lita på att jag klarar mig själv. För det kommer jag göra. Jag dör inte om min sambo lämnar mig. Visst, jag kommer att må piss ett tag men jag kommer att överleva och inte bara det, jag kan ha ett bra liv utan min sambo. Jag är inte beroende av honom, jag väljer att leva med honom och han väljer att leva med mig. Just nu.

Det är väldigt befriande att inse att man klarar sig själv.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 761
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 747
Senast: Stefffie
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 989
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp