Bukefalos 28 år!

Ack och ve! (Tandvärk)

Mammas

Trådstartare
Fick i våras problem med ilningar i en tand, när jag åt kallt eller gjorde något dumt som att andas för fort eller så. Så jag gjorde det vettiga och gick till tandläkaren. Hon konstaterade att det inte satt i tanden som ilade, utan att det var en inflammation i tandköttet. Hon rengjorde, berättade hur jag skulle göra själv och så bokade vi in en tid för att byta ut den provisoriska lagningen jag har i samma tand som ilade.

Frid och fröjd, ilningarna blir bättre, om än inte försvinner helt. Jag börjar slarva lite med rengörningarna men det håller sig hyfsat. Sedan får jag förhinder för den nya tiden och en släng av tandläkarobehag får mig att inte boka en ny direkt. Och nej, jag har inte gått dit än.

och de senaste dagarna har jag fått ont igen. Nu är det ilningar, både vid varmt och kallt, och framförallt att det värker. Värken kommer när jag ätit, när jag rengjort eller bara för att den känner för det. Den sitter i tandköttet hela vägen bak på den sidan. Jag är även mer öm där "tänderna går ihop" på vänster sida än höger, dock har jag problem med spänningar övrrlag så jag vet inte om det har med saken att göra.

Och ja, de senaste dagarna har jag dels dragit ner på allt annat ätande än det nödvändiga, och så rengör jag ibland direkt efter måltid eller efter dagens sista måltid. Och det släpper inte. Jag kör på värktabletter för att fixa det.

Tandläkarbesök igen i veckan är ju givet, men vad kan jag göra mer? Använder corsodyl nu, finns det något bedövande för munnen eller är det ipren som gäller? Jag nojar för att inflammationen gått ner i käkbenet, är jag överdrivet nojig? Eller är det helt normalt att det gör ont och det kommer att släppa om några dagar? Tycker bara att det blir värre.

Tacksam för alla svar!
 
Ont i tänder eller överhuvudtaget i munnen är (enligt mig) det värsta som finns..man blir tokig!
Har haft samma tendenser som du och de råden jag fått av tandläkaren var att använda sensodyn för det är den enda tandkrämen du direkt kan använda mulskölj utan att du måste vänta en viss tid innan. Hexident har jag sköljt med, det är bakteridödande och mot tandköttsinflammation! Ibland har jag kört någon omgång med munskölj från Apoteket speciellt för känsliga tänder och ilningar, vilket jag tycker funkat bra :) Gör dock inte tabben som jag gjorde och körde på en vanlig variant som gjorde det värre :crazy:

Är de corsodyl som munskölj eller gel du har? Den med gel kan ju lindra ibland. Men skulle tro mer på Hexident baserat på mina egna erfarenheter som blev lite väl många i vintras :eek:
 
Jag har både gel och skölj. Det är efter att jag haft på gelen jag får mest ont, jag försöker få in den under tandköttet mha mellanrumstandborse, enligt tandläkarens anvisningar. Det gör snoront.

Hmm, ska kolla upp hexadent, men jag fick för mig att det var samma som corsodyl fast lägre grad. Kan ha läst fel. :) men jag får kika på det. Och tack för övriga råd också, ska titta på vad jag kan förändra. :)

Och ja, tandvärk är verkligen hemskt. Allt annat går att genomlida mer eller mindre, men det här, fy fan alltså. Men ja, kickstart i att dra ner på småätandet, alltid något? :up: ;)
 
Sensodyne är da shit, jag kör på den svindyra Repair men det hjälper. Jag sköljer också med bakteriedödande, jag märker direkt när jag slarvat (typ nu... :o) för då gör det ONT :wtf:
 
Jag har antecknat att ASA och ibuprofen tar bäst vid tandvärk (då det oftast rör sig om inflammation). Men du borde ju kanske kunna få något starkare utskrivet per telefon om du har så ont?
 
@athena_arabians Sensodyne repair, den ska jag köpa idag! Finns den överallt eller mest på större ställen?

@Mulberry jag vet inte riktigt vad ASA är? Ibuprofen är det jag tar, det hjälper hyfsat. Jag klarar mig över helgen om det inte blir värre, annars får jag kolla upp om det går att få utskrivet. Bra tips, tack! :)
 
@Mitrolle du menar akuttandläkare? Det känns inte riktigt så illa att det inte kan vänta till på måndag. Men jag kanske ska ringa och rådfråga vården, när du säger sådär.
 
@athena_arabians Sensodyne repair, den ska jag köpa idag! Finns den överallt eller mest på större ställen?

@Mulberry jag vet inte riktigt vad ASA är? Ibuprofen är det jag tar, det hjälper hyfsat. Jag klarar mig över helgen om det inte blir värre, annars får jag kolla upp om det går att få utskrivet. Bra tips, tack! :)

Jag köper den på ICA Maxi oftast. Mindre butiker har den sällan eftersom den är så sabla dyr men större butiker har jag alltid hittat den på.
 
Det kan säkert vänta till på måndag, men jag tänkte mer som en upplysning istället för att hänvisa till egenvård :)
Har sett läskiga grejer av att infektioner spridit sig så man ska inte vara för nonchalant med tandinfektioner.
 
@mandalaki är inte både alvedon och panodil paracetamol? Men det ska jag göra vid nästa gång det är dags för tabletter. :)

@Mitrolle nej jag hade tänkt gå dit i veckan oavsett, men tack för att du trycker på. Jag är som sagt lite nojig över att gå dit, så risken finns att jag hade skjutit på det om det blivit bättre. :)
 
Jag har fruktansvärt mycket ilningar i mina tänder och ingen av Sensodyne sorterna hjälper mig. Det enda som gör någon nytta är Colgate sensitive pro relief. Då slipper jag de värsta ilningarna. Det är den tandkrämen som säljs i en vit kartong. Den brukar finnas i de flesta större affärerna.
 
Jag gnällde och åt värktabletter ett tag i våras, till slut stod jag inte ut och fick gå akut.

Det är utan tvekan det värsta jag någonsin varit med om (än så länge). Galen smärta när den lagades provisoriskt.

Veckan efter fick min ordinarie tandläkare dra ut den då den delvis spruckit pga trångt i munnen och det var en smärtfri behaglig upplevelse trots lite bök och stök .

Kort och gott. Gå direkt!!
 
Jag har blivit av med ilningar sedan jag slutade med vanlig tandkräm (kemikalier, fluor etc). Gurglar med kokosolja och borstar med ekologisk, fluorfri tandkräm :) beläggningar på tungan och dålig morgonandedräkt är också history :)

Bara lite tips :)
 
Jag har blivit av med ilningar sedan jag slutade med vanlig tandkräm (kemikalier, fluor etc). Gurglar med kokosolja och borstar med ekologisk, fluorfri tandkräm :) beläggningar på tungan och dålig morgonandedräkt är också history :)

Bara lite tips :)

Hur gurglar du med kokosolja?! Nog för att det är hyfsat flytande, men det låter svårt ändå... :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 385
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Har haft ett himla strul med tänderna senaste året (17 tandläkarbesök). Som om inte det vore tillräckligt har jag här i veckan åkt på en...
2
Svar
27
· Visningar
16 848
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 153
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp