Bukefalos 28 år!

Ack och ve! (Tandvärk)

Eh, hur tänkte du nu? Ipren = penicillin??

Att man undviker antibiotika är för att det inte ska ges i tid och otid, utan att man vet om det verkligen behövs.
Men Ipren har verkligen inte på något sätt samma verkan som penicillin.
 
Jag kör med oil pulling (kokosoljan) för att minska bakterier och stärka tänderna.

Googla så hittar du olika artiklar kring fluor. :)

Jag läste på nätet och där står det att man använder oljan för att dra ut bakterier mm ur bl a tänderna. Mig veterligen är emaljen alldeles för stark för att något ska kunna dras ur. Det skadar troligen inte tänderna, så kör du på om du trivs med det. :) Men *skyddar* tänderna mot karies gör man inte. Tänder behöver fluor och någonstans ifrån måste det komma. Annars får man hål i dom. Fluor läker mikroskador i emaljen som uppstår vid varje måltid. Det finns inget annat än fluor som kan göra det.
Sidan jag läste på säger att det är en *möjlig fördel* att munhälsan förbättras. Den förbättras troligtvis pga att man ägnar munnen lite extra omtanke. Inget slår mekanisk rengöring.
Varken Livsmedelsverket eller WHO (Världshälsoorganisationen) anser att fluor i tandkräm är skadligt.

Nu får du göra precis som du vill med dina tänder. Jag talar bara om vad jag, som tandsköterska, har lärt mig. Jag lägger ingen värdering i om du vill skölja munnen med olja och att du inte vill använda fluor. Du får vara mer noggrann vid rengöring helt enkelt och vara noga med vad du äter så du inte tillför socker eftersom tänderna inte får det skydd dom behöver för att stå emot.
Hoppas du får ordning på munnen så du slipper ha ont, för DET är verkligen inte roligt.

Lycka till!
 
Tack för alla svar! Har rätt ont (Vem har egentligen kommit på att dynsmaxdos för Ipren ska vara 1200 mg? :mad: ;)) så pallar inte svara alla individuellt just nu, men jag har läst och tar till mig. Tandläkartid på onsdag, så får hålla ut till dess. :)
 
Tack för alla svar! Har rätt ont (Vem har egentligen kommit på att dynsmaxdos för Ipren ska vara 1200 mg? :mad: ;)) så pallar inte svara alla individuellt just nu, men jag har läst och tar till mig. Tandläkartid på onsdag, så får hålla ut till dess. :)
Har du prövat ta den ihop med paracetamol? Jag håller just nu min chef lugn på det tipset, hon har en jäkla tandvärk.
 
Har du prövat ta den ihop med paracetamol? Jag håller just nu min chef lugn på det tipset, hon har en jäkla tandvärk.

Ja, jag tog två alvedon och en ipren vid 15, har asont nu. Det kommer och går, ont så jag dör i några minuter och sedan lugnt i några. Jobbar till 6 imorgon bitti och vill gärna ta lite innan jag lägger mig så jag kan sova ok imorgon på dagen, så vill inte ta några igen förrän tidigast 22. Tack för tipset. :)
 
Ja, jag tog två alvedon och en ipren vid 15, har asont nu. Det kommer och går, ont så jag dör i några minuter och sedan lugnt i några. Jobbar till 6 imorgon bitti och vill gärna ta lite innan jag lägger mig så jag kan sova ok imorgon på dagen, så vill inte ta några igen förrän tidigast 22. Tack för tipset. :)

Din stackare, du har mina sympatier :( Tänder är ett helvete när de gör ont!
 
Din stackare, du har mina sympatier :( Tänder är ett helvete när de gör ont!

Ja, fy fan alltså. Höll ut i typ en kvart efter senaste inlägget innan jag tog den nya omgången, får fortfarande attacker där det gör så sjukt ont så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Har precis sjukat mig från jobbet, AL lät mycket skeptisk till om han skulle kunna få in någon. Helvetes jäkla sugröv alltså.
 
Min kollega kommer in. Ska hem, försöka sova lite så jag har energi att leta tandläkartid imorgon. I attackerna har jag fortfarande så ont att jag inte vet om huvudet spricker eller jag spyr först.
 
@Mammas Missade att du svarat mig :D Aj, det låter inte vidare skönt alls om inte ens gel hjälper utan gör mer ont! Tandvärk toppar lätt min lista för värst smärta :yuck:
 
@Mammas Lider med dig och känner ångesten :nailbiting: Man kan inte tänka klart eftersom smärtorna strålar ut så. Vet inte om det är samma på alla ställen men när jag ringt om akuttid så kan man ringa sjukhuset vid 6-7 och så lotsar de en till de som har jouren den dagen. Hoppas att du får bukt med det imorgon, såhär kan du inte ha det :(Du får be om en rejäl laddning bedövning, brukar bli helt slutkörd när smärtan släpper och man kan koppla av. Håller tummarna!
 
@Mammas Lider med dig och känner ångesten :nailbiting: Man kan inte tänka klart eftersom smärtorna strålar ut så. Vet inte om det är samma på alla ställen men när jag ringt om akuttid så kan man ringa sjukhuset vid 6-7 och så lotsar de en till de som har jouren den dagen. Hoppas att du får bukt med det imorgon, såhär kan du inte ha det :(Du får be om en rejäl laddning bedövning, brukar bli helt slutkörd när smärtan släpper och man kan koppla av. Håller tummarna!

Ja, men precis! Jag lär nog gå till folktandvården, och de har väl inte akuttider i den bemärkelsen tror jag. Men ja, jag är öppen för förslag, kan gå till precis vem som helst känns det som. :p Men jag tror inte att de tar emot mig på en "riktig" akut iom att problemet "bara" är smärta.
 
@Mammas Kom hit, sup dig full med mig, känns ingen mer smärta?

Ps. Kan locka med att du får laga en toa eller två om du masar dig hit? :up:
 
Fick en tid 12:10 idag. Tackochlov.

Den här natten har varit hemsk. Jag har inte haft så ont sedan jag födde barn. No kidding.
 
Underbart! Hoppas tandläkaren kan hjälpa dig på ett bra sätt idag. Har tänkt på dig. Det är ett h-vete med tandvärk. På riktigt!
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 483
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Har haft ett himla strul med tänderna senaste året (17 tandläkarbesök). Som om inte det vore tillräckligt har jag här i veckan åkt på en...
2
Svar
27
· Visningar
16 869
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 201
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp