Bukefalos 28 år!

Ack och ve! (Tandvärk)

Jo, det är det jag menar. Ta en ibuprofen tillsammans med en Alvedon eller en Panodil.

Jaha, jag tänkte att det var ett exempel på en av varje, därför blev jag lite förvirrad, tänkte att jag rört ihop något. :)

Förlåt! Acetylsalicylsyra, finns ex. i Treo.
Hoppas du mår bättre snart. :)

Ah tack, jag får kolla upp det, klarar mig nog till imorgon i alla fall nu. :)

@lil-sis ja jag får nog ta itu med att gå dit imorgon, om jag kan få tag i en tid imorgon hos min tandläkare. :)
 
ekologisk, fluorfri tandkräm? Vad heter den?

A3476_1.jpg


11004460-origpic-611eab.jpg


Den här använder vi nu :) finns ganska mkt att välja på.

Edit: övre är nyaste versionen av tuben... Eller vad man nu säger haha
 
Senast ändrad:
Det blir väldigt flytande, smälter ju i munnen, känns inte oljigt tycker jag :)

Låter helmysko, men jag får lust att prova bara för att se om jag klarar av det... Fast jag blir nog nojig att jag ska dra ner oljan i lungorna (vet inte varför, är ju inte orolig när jag gurglar annat O_o) - får se om jag vågar mig på ett försök när jag kommer hem till mitt skafferi igen!
 
Ont i tänder eller överhuvudtaget i munnen är (enligt mig) det värsta som finns..man blir tokig!
Har haft samma tendenser som du och de råden jag fått av tandläkaren var att använda sensodyn för det är den enda tandkrämen du direkt kan använda mulskölj utan att du måste vänta en viss tid innan. Hexident har jag sköljt med, det är bakteridödande och mot tandköttsinflammation! Ibland har jag kört någon omgång med munskölj från Apoteket speciellt för känsliga tänder och ilningar, vilket jag tycker funkat bra :) Gör dock inte tabben som jag gjorde och körde på en vanlig variant som gjorde det värre :crazy:

Är de corsodyl som munskölj eller gel du har? Den med gel kan ju lindra ibland. Men skulle tro mer på Hexident baserat på mina egna erfarenheter som blev lite väl många i vintras :eek:

Sensodyne är da shit, jag kör på den svindyra Repair men det hjälper. Jag sköljer också med bakteriedödande, jag märker direkt när jag slarvat (typ nu... :o) för då gör det ONT :wtf:

Fast nja, skölja med bakteriedödande är inte så bra, det ska egentligen bara göras efter op när man inte kan borsta ordentligt. Dels ökar det risken för svampinfektion i munnen (det vill ni inte ha, jag lovar!), men det är också så att om man redan har problem med inflammation i tandköttsfickan så dödar klorhexidinet bakterierna i fickans övre delar men kommer inte åt det som är längst ner -> ett helvete att fixa sen. En annan bieffekt av klorhexidin är bruna tänder vilket inte heller brukar va så populärt ;)
 
Jag har blivit av med ilningar sedan jag slutade med vanlig tandkräm (kemikalier, fluor etc). Gurglar med kokosolja och borstar med ekologisk, fluorfri tandkräm :) beläggningar på tungan och dålig morgonandedräkt är också history :)

Bara lite tips :)

Fluoret i tandkrämen stärker dina tänder och minskar i och med det risken för karies, exakt varför använder du inte det?
 
Fast nja, skölja med bakteriedödande är inte så bra, det ska egentligen bara göras efter op när man inte kan borsta ordentligt. Dels ökar det risken för svampinfektion i munnen (det vill ni inte ha, jag lovar!), men det är också så att om man redan har problem med inflammation i tandköttsfickan så dödar klorhexidinet bakterierna i fickans övre delar men kommer inte åt det som är längst ner -> ett helvete att fixa sen. En annan bieffekt av klorhexidin är bruna tänder vilket inte heller brukar va så populärt ;)

Jag har kronisk gingivit och får fan inte ordning på det så hos mig är det corsedyl regelbundet
 
Jag har kronisk gingivit och får fan inte ordning på det så hos mig är det corsedyl regelbundet

Mig veterligen (och jag kan ha fel, rätta mig gärna om så är fallet!) så finns inte kronisk gingivit, finns personer som alltid blöder ifrån tandköttet men det beror på dålig munhygien (eller graviditet). Däremot finns kronisk parodontit. Är det tandläkaren som rekommenderat corsodyl regelbundet? Genuint intresserad så du får gärna utveckla ditt svar =)
 
@tangens Blev rekommenderad de på specialsttandvården när jag opererade ut en visdomstand och även hade tandköttsinflammation. Men jag fick kanske det helt om bakfoten, tur du visste :)
 
@nexxa regel nummer 1 inom tandvård, man vet egentligen inte speciellt mkt. Jag pluggar till tandläkare och de har sagt till oss att när vi går ut så är 50% av det vi lärt oss fel och inte längre aktuellt. Så det du fick höra då kan ju mkt väl ha stämt med vad man visste just då och du uppfattat det helt korrekt :)
 
@tangens Okej då förstår jag :) Jag tog bort visdomstanden i höstas och har en till som ska ut via operation, senast maj sa det, har inte hänt ännu dock..spännande att höra tips denna gång då om de ändrar sig så omfattande ;)
 
Mig veterligen (och jag kan ha fel, rätta mig gärna om så är fallet!) så finns inte kronisk gingivit, finns personer som alltid blöder ifrån tandköttet men det beror på dålig munhygien (eller graviditet). Däremot finns kronisk parodontit. Är det tandläkaren som rekommenderat corsodyl regelbundet? Genuint intresserad så du får gärna utveckla ditt svar =)
Ska läsa papperen igen men är helt säker på att det står kronisk gingivit och akut sådan med.
Har extremt dålig tandstatus men har inte råd att fixa allt
 
Förlåt! Acetylsalicylsyra, finns ex. i Treo.
Hoppas du mår bättre snart. :)
Ah tack, jag får kolla upp det, klarar mig nog till imorgon i alla fall nu. :)

@lil-sis ja jag får nog ta itu med att gå dit imorgon, om jag kan få tag i en tid imorgon hos min tandläkare. :)
Kom bara ihåg att INTE kombinera acetylsalicylsyra med ibuprofen! :idea: Använd det ena av dem och kombinera med paracetamol (2 Alvedon/Panodil är den dos man ska ta som vuxen, för övrigt - någon skrev "ta en.." tidigare)

Vad gäller tandvärk så hade jag en tand som krånglade oerhört med mig förra sommaren. Jag hade sån hysterisk tandvärk att det inte hjälpte med maxdos Diklofenak + Panocod. Visade sig att jag hade en varbildning vid tandroten - det vi på hästar kallar rotspetsabcess (googles träffar gav bara svar på djur på första sidan, när jag tänkte kolla om man säger så på folk också...). Och det är ju inte konstigt om det gör ont när det blir en böld inuti tandbenet!
Jag är smärttålig i vanliga fall men detta var verkligen panikkänsla! (jag var inne akut tre gånger samma vecka med eländet, som ändå sen slutade med att tanden sprack - mitt när jag satt och skrev en tenta, en lördag :arghh: några veckor senare - och fick dras ut, istället för att rotfyllas vilket var ursprungsplanen...)
 
Fick i våras problem med ilningar i en tand, när jag åt kallt eller gjorde något dumt som att andas för fort eller så. Så jag gjorde det vettiga och gick till tandläkaren. Hon konstaterade att det inte satt i tanden som ilade, utan att det var en inflammation i tandköttet. Hon rengjorde, berättade hur jag skulle göra själv och så bokade vi in en tid för att byta ut den provisoriska lagningen jag har i samma tand som ilade.

Frid och fröjd, ilningarna blir bättre, om än inte försvinner helt. Jag börjar slarva lite med rengörningarna men det håller sig hyfsat. Sedan får jag förhinder för den nya tiden och en släng av tandläkarobehag får mig att inte boka en ny direkt. Och nej, jag har inte gått dit än.

och de senaste dagarna har jag fått ont igen. Nu är det ilningar, både vid varmt och kallt, och framförallt att det värker. Värken kommer när jag ätit, när jag rengjort eller bara för att den känner för det. Den sitter i tandköttet hela vägen bak på den sidan. Jag är även mer öm där "tänderna går ihop" på vänster sida än höger, dock har jag problem med spänningar övrrlag så jag vet inte om det har med saken att göra.

Och ja, de senaste dagarna har jag dels dragit ner på allt annat ätande än det nödvändiga, och så rengör jag ibland direkt efter måltid eller efter dagens sista måltid. Och det släpper inte. Jag kör på värktabletter för att fixa det.

Tandläkarbesök igen i veckan är ju givet, men vad kan jag göra mer? Använder corsodyl nu, finns det något bedövande för munnen eller är det ipren som gäller? Jag nojar för att inflammationen gått ner i käkbenet, är jag överdrivet nojig? Eller är det helt normalt att det gör ont och det kommer att släppa om några dagar? Tycker bara att det blir värre.

Tacksam för alla svar!

Det låter som att du antingen har fått en inflammation i pulpan (du skrev att du har en provisorisk lagning?) eller tandköttsinflammation.

En provisorisk lagning är just det, provisorisk, och ska inte sitta i flera månader. Den är nämligen sällan helt tät utan det kan komma ner bakterier i pulpan (om inte tanden är rotfylld sedan tidigare. Då är det ingen fara eftersom tanden är död och pulpan är fylld med guttaperka och den kan således inte göra ont.). Kommer det ner bakterier i pulpan så får man en inflammation och man måste rotfylla. Det går inte längre bara att byta ut lagningen till en permanent eftersom det är för sent.

Har du en tandköttsinflammation så gör det vansinnigt ont men med ordentlig rengöring, varje dag, så ska den snabbt klinga av.

Det är ingen panik med att gå till tandläkaren. Det beror mer på hur ont du klarar av att ha. Får en inflammation i pulpan vara alltför länge så kan den *på sikt* ge inflammation i käkbenet. Det är inte bra, men du borde ha gått till tandläkaren långt innan dess eftersom det gör såpass ont.
Tandköttsinflammation är inte farligt, men gör som sagt skitont. Tar man inte hand om den så kan det på sikt bli så att bakterier vandrar ner utmed tandrötterna och luckrar upp tandbenet så man får tandlossning. Det går inte på ett par veckor, men på sikt så...

Tills du har fått tid hos din tandläkare så kan du ta Ipren och Alvedon. Och rengör ordentligt med tandtråd (förutom vanlig tandborstning morgon och kväll). Blöder det så är det nästan bara bra eftersom det rensar ut skiten. Tandköttsinflammationer blöder gärna och mycket.

Mvh, Tandsköterskan
 
Du ska inte svälja det. ;) Jag har inte hört om någon som blivit skadad av flourtandkräm. Det vore intressant att ta del av forskningen om det finns sådan?

Jag kör med oil pulling (kokosoljan) för att minska bakterier och stärka tänderna.

Googla så hittar du olika artiklar kring fluor. :)
 
Jag brukar testa att medicinera mig själv i några dagar innan jag går till tandläkaren, för jag avskyr att gå dit..tandläkarskräck som fan. Så maxdos ipren, typ 1 tablett 4 ggr om dagen/var fjärde timme. Det brukar funka fint om man tar det när det börjar göra ont, ipren är ju lite dagens penicillin. Träffat på flera nya tandläkare som skriver ut ipren först för att dom undviker penicillin i det längsta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 487
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Har haft ett himla strul med tänderna senaste året (17 tandläkarbesök). Som om inte det vore tillräckligt har jag här i veckan åkt på en...
2
Svar
27
· Visningar
16 869
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 201
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp