Adenner som ridhäst..?

F

fejema

Hej allihop, har lite frågor om adenner som ridhäst...jag är en gammal avdankad ryttare från ungdomen så jag har tappat mycket av den lite mer skolade ridningen men har kvar mycket av balansen i sitsen och kan idag bara de mest grundläggande i ridningen...har en underbar shettis som jag hanterar i NH som är mitt stora intresse idag och lär min lilla dotter (6 år) detta samt tränar henne och shettisen i bruksridning.

Jag vill ha en robust viktbärande kompis att rida i skog och mark och rida lite i padock, jag har absolut inga ambitioner att tävla men vill träna lite western/bruksridning i enklare form.
Har förälskat mej i rasen Adenner men vet inte om den trivs och fungerar som huvudsaklig ridhäst med körning i andra hand.

Mina frågor till er är:

Hur är Adennern i sitt temprament ? Är den hård och tuff eller lugn och godmodig, envis eller lättlärd, mycket nerver eller tvärtom,trög och tung eller lätt att driva framåt?

Hur är den att rida...? tung och otymplig eller smidigare än den ser ut?

Ni som rider Adenner vad är era erfarenheter av ridning och på vilket sätt rider ni...bara lunkar i skogen, klassisk ridning typ lite dressyr eller western/bruksridning.

Har den några kända problem eller sjukdomar som är knuten till rasen
och i så fall är de vanliga.

Hur ser en genomsnittlig foderstat utför en Adenner som rids/körs i 1-2 tim 3-5 dagar i veckan i lugnt tempo.

Jag förstår ju att individer inom rasen skilljer sig åt men det hade varit roligt att få veta lite om de klassiska dragen hos rasen.

Med vänliga häsningar fejema
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

Jag red ganska mycket på en kompis ardenner när jag var yngre.. Hon var kalas rolig!!!:banana:
Ingen hopphäst direkt... Men hon funkade bra till dressyr och uteritt...

Det var krut i den damen! Snabb som blixten och alltid med nått nytt bus! Men samtidigt snäll och stadig. Kände hon att det höll på att gå åt fanderns med ryttaren lugnade hon ner sig direkt!

Det man bör tänka på är att man blir typ invalid första gångerna man rider på en ardenner för de är ganska breda... Red ut i 2 timmar dagen innan jag skulle till Scandinavium och jag kunde knappt gå när vi kom till GBG... Jag fick KRYPA uppför läktaren:D

Jag tycker helt klart du ska satsa på en ardenner! De är välldigt trevliga!:)
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

Hej hej!
I vår hage finns det två styckna ardenner hästar. Den ena han är 6 år gammal och herren i hagen. Han är jättemysig att ha att göra med. Han blev nyligen vallack så lite hingst beetende finns det kvar, men mot oss människor är han supergo.
Han ser ganska trött och lat ut, men det händer att han får sina ryck i hagen och travar, galloperar och till och med sparkar bakut. Jag har ännu inte ridit honom, men jag vet en kille (som inte kan rida) brukar rida honom i skogen. Han kan få för sig att nåt är läskigt, men han tänker efter både rn och tio gånger innan det är värt att hoppa i luften för det.
Jag har däremot tökört honom och det var inga problem. Vi vandrade ut i skogen och han var hur snäll som helst. Han är nog ganska envis, men det gäller i hagen. Att hämta honom kan vara ett problem. hHan vill gärna att man jagar honom ett tag.

Han svarar på att gå frammåt när jag tömkörde honom och vad jag vet så raskar han på i god takt även i ridningen.
Han används även till att röja bort stockar, stubbar och sånna saker och det tycker han är jätteskoj. Väldigt orädd för ljud och rörelser. Ägarna kör en hel del med honom också.. Så han är väl en allti allo häst.
Ridningen vet jag som sagt inte så mycket om, men dom har ridit mest i skogen vad jag vet.

Den andra ardennern är ett 3-årigt sto som har attityd. Hon kommer nästan alltid först fram i hagen med öronen på nacken. I början tyckte jag hon var otrevlig, men har nu märkt att hon bara försöker skrämmas. Hon är jättemysig väl man bara börjar pyssla med henne. Det är bara öronen som luras.
Hon ska nu börja ridas in i sommar och jag tror det kommer gå väldigt smärfritt till. För hon är så stabil och litar på oss allihop.
Jag vet inte så mycket om rasen just, och om foder heller. Men deras personligheter talar ett tydligt språk. En ardenner är en äkta vän!
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

Vi har alltid haft ardennerhästar hemma. Vi hade nordsvenskar ett tag också men när det gällde temperament och intelligens blev de snart utklassade av ardrennerhästarna. Våra används i skogen och är fullkomligt lysande körhästar. Lugna, trygga, stabila och intelligenta.
Däremot gillar jag inte att rida på dem. Som att vara ute på en långsam pansarvagn. Men det är nog en smak -och vane sak.

Hovbroskförbening är vanligare på ardennern än på andra hästar men ändå inte särskilt vanligt. Vanligt är däremot fotskabb- går ju att behandla men är dyrt och jobbigt.

Vad sägs om fjording? Kan din dotter också rida när hon växer ur shettisen
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

Vilken underbar häst! Jättefina bilder :)

Jag skulle också vilja ha en ardenner!!!
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

Tackar för svaren och de ljuvliga bilderna. Är fortfarande förtjust i Adenner men ska ta reda på mera fakta i böcker också om rasen,
och som någon skrev att fjording kan också passa mej...jag har funderat även på det.

med vänliga hovar fejema
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

jag hade en ardenner/fjording korsning för nått år sen,och han hade ett underbart temprament! plus att han var hingst oxå...tryggare häst har jag nog aldrig setat på.. och att rida barbacka var som att sitta hemma i fotöljen..:banana:
det enda negativa jag kan säga om han är att det var väldigt svårt att hitta utrustning som passade:crazy:
men som sagt så vart det ju mest barbackaturer:D
runda fina gångarter,men dock så provade jag aldrig att rida i paddock eller dyligt,utan var mest ute i skogen endå.. visst,en lättare häst är ju "lättare" att rida,för man känner ju hur "tung" han var,men som sagt,det var underbart!!! :love:
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

Hahahah jag har till o med ridit ardener galopp på mantorps travbana för en massa år sedan på Bläsen,farmen stjärnan!!! Underbar ras tycker jag!!
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

vi har två ardennerpojkar som går i skogen och jordbruket samt lite ridning ibland (dock bara en)
en av dem kastrerades som treåring och är 1200 kg arab! han är hur snäll som helst men det krävs en VÄLDIGT rutinerad ksuk när han stått ett tag

den andre är mer allround.
han är snäll men massor av bus och upptåg. älskar att ridas ut ibalnd. hoppning är toppen däremot förstår han inte riktigt idén med dressyrridning. på töm har han däremot gjort både piaff och passage så nog kan de samla sig alltid.

tittade på när de lekte i hagen häromdagen. sprang omkring i mycket samlad galopp med byten i vartannat, piruetter, levader med mera.
de har mycket muskelmassa att samla sig med!

ardenner kan varmt rekomenderas om man vill ha en kompis på lite lägre nivåer. det blir inte så mycket tävlande men planer på clear round finns alltid!

lycka till
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

min erfarenhet är att nordsvenskar är lättare och trevligare att arbeta med. de är lite mindre pansarvagn och kan tränas till lite högre nivåer (men det beror ju helt på vad man vill) :)
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

hej!

vi har också en ardenner, och sedan en norsvensk. ardennern är en mkt stor sådan och är som en hel pansarvagn. hon kanske är ett måndagsexemplar..hon har mkt nerver och temprament. hon är snäll, men otroligt tuff. jag har försökt att rida in henne, men jag tycker de är så grymt obekvämt på den stora ryggen, så ja kör henne bara.. personligen tycker ja nordsvenskar är trevligare på alla sätt...men de e vad ja tycker :)

en ardenner har ju lite annorlunda "gångstil", den o plus den breda ryggen finner ja mkt obekväm.. :(

en sak bara, om du skaffar en sådan..kolla efter om de finns hovslagare i området som tar ardenner, vi har STORA problem med att hitta hovslagare till vår ardenner...
 
Sv: Adenner som ridhäst..?

Prata lite med Mul här på Bukefalos, hon är helt insnöad på ardenner nu mera. :)
Jag kommer absolut skaffa en om ett par år! :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 480
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har i dagsläget två varmblod, men då jag både är lång och rätt tung så har jag insett att det är mot kallbloden jag sneglar när jag...
2
Svar
33
· Visningar
4 418
  • Låst
Ridning Hej! Lade upp en tråd här för ett tag sedan där jag frågade om lite råd angående min kille som ville börja rida, och vad för häst som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 036
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp