Bukefalos 28 år!

Adventskalendrar för mindre barn

Min son har inte direkt intresserat sig för pyssel. Han är iofs 3,5 år. Anledningen att jag vill ha en färdig är att det blir för tidsödande att leta upp 48 små paket och slå in. Mot att köpa två kalendrar.

Haha, I know the feeling! Med 4 barn i huset vägrar jag köpa presenter som ska ges varje dag! Däremot har de en varsin hemsydd kalender i tyd där vi lägger en liten godisbit i varje dag. Typ sådana som finns i twistpåsar (heter de va?). Det blir visserligen godis men en så liten bit att jag inte tycker det gör något.

Förra året var första gången vi hade dem, slutade med att 4-åringen åt 17 av 24 godisar första dagen, gömd inne i garderoben. Vi kunde inte riktigt fatta varför han inte ville ha någon middag :D
 
Schleich kanske har något passande. Jag har sett at de har hästtema och Bayala, kanske finns bondgårdsdjur eller dyl också?
 
Haha, I know the feeling! Med 4 barn i huset vägrar jag köpa presenter som ska ges varje dag! Däremot har de en varsin hemsydd kalender i tyd där vi lägger en liten godisbit i varje dag. Typ sådana som finns i twistpåsar (heter de va?). Det blir visserligen godis men en så liten bit att jag inte tycker det gör något.

Förra året var första gången vi hade dem, slutade med att 4-åringen åt 17 av 24 godisar första dagen, gömd inne i garderoben. Vi kunde inte riktigt fatta varför han inte ville ha någon middag :D

Min mor gav Tony chokladkalender förra året. Han äter inte choklad så jag åt upp den :D
 
Då passar jag på att fråga vid vilken ålder ni tycker det kan vara lämpligt att börja med julkalender.
Har man äldre syskon som får så förstår jag naturligtvis att småsyskon också måste få om det inte råkar vara en bebis på bara några månader.

Men jag har än så länge bara ett barn. Han fyller tre i februari och har ingen aning om att det finns adventskalendrar.

Jag tror visserligen att han skulle älska till ex en duplokalender och att få öppna en lucka varje dag (eller ja han skulle vilja öppna alla på en gång :D ). Men tänker mig besvikelsen när den är slut och han inte längre får en liten present varje dag.

Hur upplevde ni som hade småttingar som fick leksakskalender tidigare år att de reagerade när det var slut?
 
Då passar jag på att fråga vid vilken ålder ni tycker det kan vara lämpligt att börja med julkalender.
Har man äldre syskon som får så förstår jag naturligtvis att småsyskon också måste få om det inte råkar vara en bebis på bara några månader.

Men jag har än så länge bara ett barn. Han fyller tre i februari och har ingen aning om att det finns adventskalendrar.

Jag tror visserligen att han skulle älska till ex en duplokalender och att få öppna en lucka varje dag (eller ja han skulle vilja öppna alla på en gång :D ). Men tänker mig besvikelsen när den är slut och han inte längre får en liten present varje dag.

Hur upplevde ni som hade småttingar som fick leksakskalender tidigare år att de reagerade när det var slut?

Jag tror det är ganska individuellt. Nina kommer vara 22 månader och att inte ge henne något när brorsan får går absolut inte. Tony hade säkert inte varit några problem i samma ålder. Brorsan är 3,5 och att ge honom en adventskalender är säkert inte nödvändigt men jag tycker det hade varit kul. :)
 
Då passar jag på att fråga vid vilken ålder ni tycker det kan vara lämpligt att börja med julkalender.
Har man äldre syskon som får så förstår jag naturligtvis att småsyskon också måste få om det inte råkar vara en bebis på bara några månader.

Men jag har än så länge bara ett barn. Han fyller tre i februari och har ingen aning om att det finns adventskalendrar.

Jag tror visserligen att han skulle älska till ex en duplokalender och att få öppna en lucka varje dag (eller ja han skulle vilja öppna alla på en gång :D ). Men tänker mig besvikelsen när den är slut och han inte längre får en liten present varje dag.

Hur upplevde ni som hade småttingar som fick leksakskalender tidigare år att de reagerade när det var slut?
Vår tjej kommer få i år. Osäker på vilken sort det blir dock. Kan hända att hon får en tv-kalender också :p
 
Jag har tänkt försöka få tag på kalender med pixiböcker till dottern. Kanske lite tidigt, hon kommer fylla fem månader i december så det är väl egentligen för att jag är väldigt förtjust i julkalendrar och för att jag vill ha pixiböckerna hemma i god tid.

Annars måste jag ärligt talat säga att den här tråden fick mig att tänka "inga present- eller chokladkalendrar" :o
Är det många av er som haft sådant som tycker att det blir krystat? Eller ser ni det som roligt pyssel? Jag känner mig lite kluven här, älskar jul men vill inte skapa onödiga behov liksom (onödiga behov varken hos mig eller barnet).
Vi fick presentkalender av A's farmor ett år, det blev för mycket och för stora prylar som jag tycker han kunde varit mer tacksam för (som en Playmobilgubbe med skateboard eller så). Klistermärken och ritpennor (en eller två i taget) hade varit lagom. Jag gillar papperskalender med luckor :) men om det blir illa får jag väl falla till föga i år och köpa ngn Legokalender. Men helst inte :D (Jag fick bara papperskalender när jag var liten och det var jättespännande. Finns med fint glitter också. Mamma tyckte chokladen i chokladkalendrar var läskig och bara en enda i klassen fick presenter i kalender, men det var så over the top att folk var inte ens avundsjuka.)
 
Min son fick en liten julgran ett år, sedan ficka han en grej att hänga upp i granen varje dag. Ja ibland var det andra leksaker också, men han tyckte att det var så kul att pynta granen.

* Jenny *
Det var faktiskt en rolig idé på riktigt. Julpynt i julkalender känns inte alls så tokigt. Om det riskerar bli gråt och tandagnisslan (eller om farmor tänker göra en igen) så kör jag på det. Det är ju till och med användbart. Förra året hade vi som sagt bara pappersluckor och det gick strålande.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 741
  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: IngelaH
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 197
Övr. Barn Min 4 åring älskar att rita och måla och är riktigt duktig på det. Hon utvecklas i rasande fart och ritar framförallt katter men idag...
2
Svar
20
· Visningar
2 778
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp