Ägarbyte på häst m Tyskt pass?

Iddefixen

Trådstartare
Har nyligen köpt en häst som har tyskt pass (ett rosa EU-pass). Han har varit hos två svenska ägare sedan han importerades, men ingen av dessa vet hur man gör ett ägarbyte i passet.

Jag har hört att man ska ha en klisterlapp och någon stämpel i passet. Men jag vet inte vart jag ska vända mig för att få detta. I passet står något om att man ska vända sig till den organisation som utfärdat passet, alternativt till National Equestrian Federation. Men hur ska jag kunna bevisa för dem att jag äger hästen?

Jag är villrådig :confused: Så ni som gjort detta - snälla berätta hur man går till väga :bow:
 
Sv: Ägarbyte på häst m Tyskt pass?

Men hur ska jag kunna bevisa för dem att jag äger hästen?

Jag är villrådig :confused: Så ni som gjort detta - snälla berätta hur man går till väga :bow:
[/QUOTE]

Hästen är alltså inte registrerad i Sverige? I så fall ska det gå till så här.

När jag köper häst från Tyskland ligger (ska det ligga) det ett löst papper i passet som heter Eigentumsurkunde (certificate of ownership), ett ägarbevis alltså, som om Du har det tycks bevisa att Du äger hästen. Där står förre registrerade ägarens namn. Detta papper + passet skickas till registrerande avelsförening (i mitt fall Hannover) tillsammans med mina uppgifter som ny ägare. Då klistrar de in en lapp med mitt namn etc och stämplar.
Sen skickar de tillbaka pass + ägarbeviset men inget ändrat där inte.

Du verkar inte ha detta papper, bortslarvat i hanteringen under tidens gång? Då får Du nog ringa/skriva till avelsföreningen och fråga för enbart passet tycks inte räcka för officiellt ägarbyte.

Dock fick jag inget nytt ägarbevis så hur det ska gå till vid nästa försäljning vet jag inte, antar att ett köpekvitto räcker för att bevisa att man köpt och äger hästen. Säkert någon som vet bättre.

Lite egendomligt förfarande men jag sparar dessa Eigentumsurkunde som guld. Kanske kommer till användning vid försäljning för reg av ny ägare, troligen.
 
Sv: Ägarbyte på häst m Tyskt pass?

Något sådan papper finns inte vad jag vet. Letade igenom passet men det finns inget sånt alls.
 
Sv: Ägarbyte på häst m Tyskt pass?

I vilken tysk avelsförening är hästen registrerad?

Jag har en tysk häst med ett tyskt pass. Jag gjorde dock inte ägarbytet själv utan det fixade den tyska säljaren. Jag har en klisterlapp dels i passet och dels på mitt "avelsbevis" där det står att jag är ägaren.

Jag har dels ett pass, som precis som tidigare nämnts inte är ett ägarbevis vilket står skrivet på passet på tre språk (all (förtryckt) text på passet står på tyska, engelska samt franska.)
Jag har också ett Abstammungsnachweis, ett "avelbevis" eller vad man kan kalla det. Det är ett ganska tjockt rosa papper (A4) och det är det som är själva ägarbeviset.

På sidan i passset med ägarinfo står följande: "Details of Ownership:
2. On change of ownership the passport must immediatly be lodged with the National Equestrian Federation (FN, tyska ridsportförbundet, min anm.), giving the name and adress of the new owner, for registration and forwarding to the new owner. In the event of foreign sale within Europe, the alteration can be made by the national equestrian federation concerned or the appropriate breed association."

Mitt tips är att du antingen tar kontakt med tyska ridsportsförbundet (FN), den tyska avelsföreningen eller provar med ASVH (förutsatt att det är ett halvblod). Ditt problem är väl att hästen har haft andra oregistrarde ägare under åren och därmed är det inte den du skrivit kontrakt med vid köpet som står som ägare på hästen i de tyska registren.

Lycka till!
 
Sv: Ägarbyte på häst m Tyskt pass?

Min häst är registrerad som en Thüringer Reitpferd, brännmärkt med en gran :)

Jag vet vem som tagit in honom från Tyskland (det är ett handelsstall som importerat honom), och vem som köpte honom därefter (och hon har inte det papper som saknas). Så risken är ju att handelsstallet inte har koll på pappret de heller.

Jag kan ju börja med att prata med ASVH och Tyska avelsförbundet. Hoppas bara att det inte blir trassel....för det känns som det kan bli så.....:crazy:
 
Sv: Ägarbyte på häst m Tyskt pass?

Jag är i ungefär samma sits, fast med ett belgiskt pass.
Jag ringde ASVH och de sa att jag ska skicka in kopior
på vet.bes. och köpekontraktet + passet.
Jag har inte skickat det än men som jag fattade det
skulle det inte vara några problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis...
Svar
5
· Visningar
1 224
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 140
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan hej! Jag har en hannoveranare som är importerad från Tyskland (rosa pass) Hon är registrerad i Sverige av sin första ägare, men nu när...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Mollans
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 158
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp