Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

Intejag

Trådstartare
Hejsan
Kollade mitt sto i veckan inför förväntad brunst nästa vecka( fölade 5/6).
Ville även veta att allt läkt som de ska så jag kunde skicka till hingsten.
Vid kontrollen i torsdags fanns det ett ägg på 4 cm varpå jag åkte direkt till hingst efter besöket då han finns nära( 3 mil bort bara).
De har nu prövat mot hingsten både morgon och kväll sedan dess, men stoet vill absolut inte veta av honom:meh:
Åkte jag för "tidigt", tycker att hon borde visa något litet brunsttecken iaf?
Stoet är 15 år gammalt och har haft 5 föl, alla har dock tillkommit på semin, så detta blir första naturliga språnget...
Vad tror ni??
 
Sv: Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

Som jag fattat det så borde ägget vara 6 cm och färdigt att gå på måndag kväll. Det som jag tycker är konstigt är att hon inte är det minsta brunstig alls mot hingsten...?
Är det vanligt att de bara tillåter ett språng( typ när ägget är färdigt?)
Detta sto kan ju mycket väl vara ett sådant faktiskt, har ju aldrig prövat mot hingst alls förut då hon alltid seminerats innan.
De andra stona jag haft på naturligt har dock gärna tagit både 3-4 språng beroende på i vilken tid jag fått dit dem i brunstcykeln
Detta sto har ett föl vid sidan
 
Sv: Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

Det vi funderar på är om ägget har "hängt sig"?
Kommer nog åka till en bra seminveterinär för kontroll igen på måndag om inget annat händer, men alltid bra att få lite input och svar från sakkunniga innan så man kan kolla upp lite vad som kan göras:)
 
Senast ändrad:
Sv: Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

Äggblåsans storlek behöver inte betyda nåt alls, i synnerhet om man bara kollat en gång och inte vet om den växer/har växt.

Har hon yttre tecken på brunst? Hade hon ödem?
 
Sv: Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

Veterinären( erfaren seminvet) tyckte att det var dags att åka till hingst så jag frågade faktiskt inte specifikt efter just sådana saker, kontaktar henne direkt imorgon för mer input och troligt besök för ul kontroll.
Brunst tecken tycker jag iofs inte att hon hade, men har endast ston hos mig så svårt att bedöma, däremot visar hon ju faktiskt ingen brunst mot hingsten...
 
Senast ändrad:
Sv: Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

Jag menar inte att det var fel att åka till hingsten, jag menar bara att det är omöjligt att veta något mer med så lite info.
 
Sv: Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

ja jag förstod det:)
Men å andra sidan borde ju kanske veterinären påpekat om det verkade som att brunsten inte var i full gång? Om det saknades ödem etc menar jag, eftersom det bästa var att åka direkt till hingsten?
Vi får återkomma med info efter helgen när jag kan ge mer sådan efter veterinärkontakt
Vi kan ju ha haft sådan otur att ägget också redan släppt innan ankomst till hingsten ,men då handlade det om timmar i felmarginal, så låter inte så troligt, och de flesta ston har fortfarande så pass med hormoner i kroppen inom det lilla tidspannet att de ändå ställer sig för hingsten
 
Senast ändrad:
Sv: Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

Hon har föl vid sidan som jag förstår det? Då brukar de ju normalt sett komma i en bra egen brunst. Men det är ju bara dygn 25 efter fölning än så jag skulle nog ha is i magen :).
 
Sv: Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

Mitt sto hade en 4:a på fredagen men det var inte mjukt. På måndagen kollades hon då hade hon kommit i brunst, men ägget var bara lite större men mjukt. På tisdagen seminerades hon och på onsdagen hade ägget gått.
 
Sv: Ägg på 4 cm- hur lång tid tar det innan ägget är moget?

japp en världens finaste lilla Wilda:)
Wildauppsta3080lld2veckor.jpg

Av rasen American Quarter, cuttingstam
Jo jag åkte ju tidigare till veterinären just mest för att kolla om hon läkt som hon skulle efter fölningen och att oxksp få veta status på ägg etc, var mycket snopen att hon var så färdig som det verkade, men sånt händer ju...
 

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 814
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 399
Senast: Cornelia
·
K
Avel Jag har ett 18 årigt sto som jag ska betäka i år. Hon har haft tre föl tidigare och allt har gått bra.( första gången för mig nu) Nu...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: kristalia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp