Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Fantastiskt! :banana: Stort grattis till dig, jag vet precis hur det känns både i hjärtat och plånboken.....
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

KL
Vilka dygn kollade veterinären ditt sto utan att hitta någon dräktighet? Funderade han/hon inte på att försöka spruta fram ny brunst för att försöka igen när han/hon inte hittade någon dräktighet? Att jag undrar är för att jag råkat ut för flera tomma ston, utan fosterblåsa men också utan brunst på flera ston men då har man enträget sprutat för ny brunst. Det har varit svårt att få igång stona igen och med tanke på att ett par av dem var dräktiga vid 17 dygn men tomma (?) vid nästa koll och utan brunst blir man lite fundersam.
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Förmodligen hade hon fler små ägg men när hon kollades inför seminering sista gången var det bara fokus på ett stort ägg så resterande blev liksom inte uppmärksammade då, det troliga är väl att hon släppt ett av dessa mindre ägg ett par dagar senare och så funkade det helt enkelt...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Vad menar du, vid samtliga semineringar eller den sista? Så länge hon stod på stationen kollades hon omkring 13-14-15 dygn vill jag minnas, de senaste två semineringarna på färskt har jag haft en seminvet på hemmaplan som kollat henne både före o efter semination men själva seminationen har skett på stationen, detta av praktiska skäl då "hemma" vet är betydligt närmare än stationen på 30 mil från mig...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Har varit med om detta och nästa år ska min semineras efter ägglossning för det är då hon tar sig. Äggen kan leva väldigt länge efter ägglossning. Vet ett sto som seminerades ca två dygn efter att det släppt och tog sig.
Skönt att det tog sig tillslut. Då slipper du ju ny stat.avg nästa år etc. Har man kört igång så är ändå det bästa enl mig att de tar sig även om det blir sent...

Jaaaa, det känns sååå skönt att slippa köra igång igen nästa år, + som du säger nya kostnader för stationen.
Det fanns lite andra tankar kring att jag ville det skulle fungera i år praktiskt sett med övriga föl och kommande föl hemma så just nu känns ju allting perfekt. Men... det kan hända saker under dräktigheten så man får inte ropa hej för tidigt!!

Hm.. det där med att seminera efter ägglossning, vem vet, det kanske är det som fungerar för mitt sto??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Men vad kul att hon blev dräktig! Grattis och hoppas nu på en bahglig resa till liten tittar ut:).

Men jag är ju lite nyfiken på vad liten har för stam;).

Mmmm...tack! är sugen på att berätta :d men nu har jag klagat så mycket här i tråden på hingstägaren :oså det får förbli osagt tillsvidare...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag träffade en igår som hade 5 ston som hon hade betäckt i sommar och INGEN hade blivit dräktig. Hon funderade nu om det låg någon förbannelse över hennes gård.. :rofl: Snacka om oflyt, eller vaddå?
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Det var en fråga till Sickan...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Nästan samma resultat som jag då! Var ligger denna gård?
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Grattis! Nu får vi hålla tummarna att strulet är över för er del och att det kommer smått till våren.

Vill trösta dig med att berätta om vårt första föl (syskon till stulpelle). Allt gick då by the book. En seminering, ultraljud - dräktig, fölning på 20 minuter och klass I vid fölvisning. Inte någonting som ledde till oro.

Läste om alla bekymmer med dräktighet sprutning m.m + alla dyra fakturor.
Fy vad synd det är om stoägare 50% blir lurade och får inga föl.
Du som tog importhingst: kör ned ditt sto nästa år till hingstägaren så är hon på plats garanterat billigare med bensinen ned än allt strul du haft.
Själv kör jag med egen hingst och fribetäckning så då blir det alltid föl och vad kul det är när fölen föds!!!
Men det är mycket ovanligt i Sverige nuförtiden och stoet bör stanna ett tag på betet.Men det är stor skillnad att åka och hälsa på sitt sto hos hingsten när de betar naturligt sida vid sida. Vem säger att man måste krångla till det.Det är en konst att lyckas i aveln och få fram fina föl som är framgångsrika och ger uppfödaren inkomst och berömmelse.det är äkta glädje!!Kommer från hjärtat hos mig... lycka till i framtiden med aveln och hoppas du blir framgångsrik!
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag träffade en igår som hade 5 ston som hon hade betäckt i sommar och INGEN hade blivit dräktig. Hon funderade nu om det låg någon förbannelse över hennes gård.. :rofl: Snacka om oflyt, eller vaddå?

Jag har två ston och en ej dräktig och jag tvivlar om att den andra är det med, för hon gick och skvätte förra veckan.. Och hittills 5 dräktigheter och 1 levande föl.. Jag ska börja odla plastblommor istället tror jag..
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Odla plastblommor? Jag måste nog göra dig besviken, fertiliteten hos plastblommor är tyvärr rätt dålig! ;)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Hehe, själv funderar jag på kaniner eller marsvin, där är fertiliteten hög!:cool:
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Hehe, själv funderar jag på kaniner eller marsvin, där är fertiliteten hög!:cool:

ja, men dom kan dö och den risken vill jag inte ta. Jag har försökt med kaninuppfödning, men gav upp eftersom deras levnadsprocent var det samma som fölens ungefär.. Men en helt kalrt billigare hobby. Jag håller ju på med höns och kycklingar med, det går något bättre.. ibland..
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Ja, fy sjutton! Man ska ju inte tro att man är ensam när man får otur, hörde om en som seminerat 5 ston med en dyr o hot importhingst för i år (FAI) och inte skulle få något tillgodo nästa år, dessutom stod alla stona på station bra länge, kan tänka mig att de kostade en del...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Tack!! :) hoppas bara allt ser bra ut nu vid 45 dygn om en vecka...
 

Liknande trådar

Avel Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst? Säsongen har sett ut som följande: God kvalitet på spermierna Bra jämn...
Svar
13
· Visningar
1 009
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
5 886
Senast: Opra
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: kopparberg
·
Avel Vi har insiminerat vårat 10 åriga kallblodssto med skicksperma. Hon har tävlat fram till hösten -10 och det har tagit ett tag att få...
Svar
6
· Visningar
1 547
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp