Inte dräktig... fler med otur?*långt*

D

drumtools

Åhh, vilken oturs säsong det varit nu...
Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i tråden för importörens skull) stoet är mitt bästa o hingsten är prefekt så jag chansade helt enkelt.
Började i mitt tycke i lagom god tid i april och så har bara varenda seminering strulat på ett eller annat sätt... suck:grin:

Brunst 1, inväntade besked från importören om fryst eller färsk tillgång, reserverade en fryst för säkerhetsskull, stoet kom till stationen och var redo för seminering direkt men då fanns det ej färskt att få pga att det var helgdagar torsd-fred så jag ringer importören som säger att den frysta dosen jag blivit lovad var såld trots att jag reserverat en!!! Ingen idé att skälla på importörens ursäktande om administrativa misstag, bara att hoppa över semination helt enkelt. Sprutades igång för att skynda på nästa brunst då jag kände att detta kan bli utdraget och kostsamt och jag beställde då för säkerhetsskull 2 doser fryst = dyra pengar och misstag nummer ett (borde köpt en och sedan bytt hingst)

Brunst 2, seminerades med fryst, vet tyckte det blev bra dock släppte hon två ägg såklart:grin:. Hon blev i alla fall inte dräktig. Ok, en dos kvar.

Brunst 3, stoet kollades för säkerhetsskull om infektion fanns vilket det gjorde men minimal verkligen, sköljdes o fick hippotrim efter perfekt tajming med seminering tycket vet denna gångoch vi hoppades!!... men inte dräktig.
Sperman är det inget fel på, både den frysta o färska ser bra ut och hingsten har otaliga ston dräktiga, det är helt enkelt bara såååå dålig tajming på allt i år.:crazy:

Brunst 4, fick nu tillgång till färskt men fick bita i det sura äpplet och lägga den avgiften också, övervägde att byta men det kändes ännu värre med nya hingstar o avgifter än att fortsätta trots allt. Dock blev det ju hutlöst dyrt nu... misstag nummer 2?? Borde kanske bytt hingst....? Hade inget bra alt. 2 i jämförelse med denna hingst dock. Blev lovad fri avgift på TAI nästa år om stoet inte skulle ta sig så det kändes ju bra i alla fall.

Givetvis ligger nu stoets ägglossning mitt på helgen, allt annat än perfekt med utlandsskick.. suck. Stoet stod med 3,8 cm ägg på torsdagen, sperma beställdes och hon seminerades fredag men släppte inte ägget förrän söndag, naturligtvis helt kört då med min otur - inte dräktig:devil:

Brunst 5, 4 cm ägg slutet av förra veckan, eftersom hon varit så seg med sin brunst o ägglossning + det kalla vädret bestämdes att hon skulle kollas igår måndag och om ägget stod kvar skulle hon semineras idag tisdag, ägget var igår 5 cm och sperma beställdes hoppfullt, idag före semination kollades hon morgonen och hon hade ju givetvis då släppt ägget, alltså någon gång mellan igårmorse och imorse, åååhh jag blir galen! Jag blir galen!!!:devil:
Hon seminerades såklart ändå men chansen känns inte stor nu, hur länge överlever ägget när det släppts? Är inte så bra på detta med seminering med färskt efter ägglossning, finns det en chans tror ni?:confused:

Blir det inget nu på 5:e brunsten tror jag att jag börjar typ i februari nästa år:p känner mig envis som bara den, det ska gå!! Jag vill ha den hingsten men jag kanske får ge mig till slut, det känns ju onekligen inte som det är meningen...pust... blev ett långt utlägg detta:o

Fler med otur?
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag har inte haft så mycket otur i år precis, utan tur istället som fick dräktigt trots strul, men jag måste ändå skriva ett par rader och säg att jag förstår att du känner dig uppgiven.

Ägget lever väl bara några timmar efter att det släppts, men man vet ju aldrig turen kanske vänder? Med facit i hand är det ju alltid lätt att veta vad man skulle gjort och inte gjort, men man måste ju chansa ibland.

Jag ska hålla tummarna för din skull :)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag som importör kan tycka att du betalar hiskeligt mycket pengar. Borde gått att få rabatt på det färska efter att du köpt fryst som inte funkat.

Men det var inte det jag skulle skriva, jag skulle skriva att det mycket väl kan ta sig trots att hon släppt ägget. Håll tummarna att hon precis släpppt och ge inte upp hoppet.

Om inte annat så börja tidigt nästa år! Jag betäckte tre förra året och inget dräktigt, började tidigt i år och fick båda dräktiga på första brunsten.

Och med tanke på alla pengar du lagt ut - börja med samma hingst tidigt nästa år så du iaf kan få rabatt då! ;)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag som importör kan tycka att du betalar hiskeligt mycket pengar. Borde gått att få rabatt på det färska efter att du köpt fryst som inte funkat.

Men det var inte det jag skulle skriva, jag skulle skriva att det mycket väl kan ta sig trots att hon släppt ägget. Håll tummarna att hon precis släpppt och ge inte upp hoppet.

Om inte annat så börja tidigt nästa år! Jag betäckte tre förra året och inget dräktigt, började tidigt i år och fick båda dräktiga på första brunsten.

Och med tanke på alla pengar du lagt ut - börja med samma hingst tidigt nästa år så du iaf kan få rabatt då! ;)

Jag försökte verkligen förhandla och var riktigt förbannad och tyckte det var vansinnigt att jag skulle betala fullt belopp för färsk men det var stört omöjligt!! Det enda de sa var ju att jag skulle få "gratis" nästa år och visst det är väl möjligtvis räddningen i detta nu då men jag har ju liksom ändå förlorat pengarna för frysdoserna hur jag än vänder och vrider på detta.
Och dyrt med stationsavgift och uppstallning dessutom för hela denna period även om stoet varit hemma delar av sommaren.

Givetvis blir det samma hingst nästa år igen, men jag måste börja i början av mars om jag ska få färskt, annars blir det fryst de skickar i första hand o så färskt igen i slutet av säsongen men pengamässigt är det ju ingen skillnad då jag har gratis ända tills hon blir dräktig vare sig det blir TAI eller FAI...

Oroar mig dock för att importören inte är säker på att hingsten ska ingå i programmet nästa år samt att hingsten skulle kunna bli såld och vad händer då tro, håller min deal eller blir det liksom bara "oj då, va synd" från ev ny ägare...:grin:

Ja, det kostar onekligen att ligga på topp, never again säger jag bara en sånt här hingstval med den hingstägaren som inte alls har någon goodwill:crazy:
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Tack för uppmuntran från er båda!! :)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Spontant så funderar jag på en sak..

Fick aldrig märren Pregnyl nångång?
Speciellt då jag läser brunst 5...

Kollades torsdagen och hade en 4a och man visste att hon skulle semineras på fredagen...borde tänk att det är för långt till tisdag.
Med tanke på strulet innan, stora pengar utlagda och i slutet av säsongen...

AM
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Japp, hon fick det om du menar brunst 4 och inte 5, men hon släppte inte ägget tidigare i alla fall....
Tror du blandat ihop brunst 4 och 5?

På brunst 4 hade hon 3.8 cm ägg på torsdagen, seminerades fredag, fick pregnyl men släppte ägget först på söndagen.

Brunst 5 är ju nu den sista och då ville vi ju att hon skulle behålla ägget från igår månd tills idag tisdag (när hon seminerades) vilket hon inte gjorde...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Menade brunst 5.

Om hon står med en fyra " i slutet av veckan" så skulle vi i alla fall aldrig vågat chansa att hon står kvar till tisdagen veckan efter...

Nu har vi aldrig haft sådana problem med omlöpare men däremot kan vi ha haft "begränsad" tillgång till simmare under högsäsong.

Hoppas det fixar sig för er i alla fall.

AM
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Förstår hur du menar men eftersom hon inte släppte tillräckligt snabbt på pregnylen i brunst 4 och varit så seg hela tiden så var det liksom hugget som stucket, bäst hade varit att seminera i söndags och det fungerar ju inte med utlandsskick, i alla fall inte i detta fall, de skickar inget på helgen och varken jag eller vet (2 inblandade) tyckte det var lönt att beställa på torsdagen, seminera på fredagen igen som i brunst 4 och så släpper hon inte ägget i tid i alla fall trots pregnyl... kändes liksom som lika mycket risk hur vi än hade gjort...

Till saken hör väl också att hingstägaren inte ville skicka mer då stationen egentligen skulle stänga i förra veckan så jag hade räknat med att detta redan var ett avslutat kapitel när det i torsdags dök upp en möjlighet att få en till dos (efter mitt tjat på dem) så hade hon kollats tidigare hade det kanske blivit annorlunda planerat... ja, strunt samma nu. Man får acceptera att det blivit så här och inte göra om samma tillvägagångssätt nästa gång... ;)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

nu borde jag hålla tyst,eftersom jag inte vet nåt om desa saker,men nog borde väl ägget leva mera än några futtiga timmar?? ett dygn ska det väl ändå hålla ut?
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag är dålig på detta faktiskt, och många säger olika. Har hört 8 timmar men jag vet inte, det
kan väl som allting annat skilja sig individuellt också.

Hoppas att det överlevt längre eller att hon släppte imorse kan man ju alltid.... :)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

I år har vi inte haft strul - antagligen för att vi inte betäckt;) men 07 höll vi på på samma sätt och det slutade med många pengar men inget föl.:eek:
Vi började igen tidigt 08, hormonbehandling för säkerhets skull, strul igen men denna gång p g a att vet inte kunde "hitta" fostret. Ingen brunst, ingen ägglossning men heller inget synligt foster. ??? Vet hade aldrig varit med om något liknande. Jag vet inte hur många ultraljud vi gjorde men om kring 90 dagar hittades en liten knodd långt nere in "ett hörn"!
Men strulet var inte slut med det för på dygn ca 250 får stoet livmoderomvridning och deras liv hänger på minuter - resultat; akut buköppning och 2 månaders boxvila för stoet. Mycket oro för ingen visste om fölet var skadat av syrebrist eller annat.

Men en dag stod han där :bow: och idag är han en fin åring.
Jag våga inte tänka på hur mycket det har kostat att få fram honom om man lägger samman allt från 07 till dessa han var född :grin: Antagligen skulle jag kunna köpa 3 föl för de pengarna.
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Oj, ja det låter ju som en lååång och jobbig resa, det är tålamodskrävande detta, men ändå så roligt att det slutade så bra! :)
Man kan lugnt säga att avel inte alltid är så lätt som de gånger stoet tar sig direkt eller fölet tittar ut med "önskat" kön
och frisk o ja allt annat som man vill ska gå vägen...
Har inte ens börjat fundera på att det skulle bli strul igen nästa år, räknar iskallt med att det bara måste fungera då! :)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Faktum är att jag gjorde en liknande resa med ett annat sto för två år sedan 2008, dock inte lika kostsamt men försökte 4 brunster men det fungerade bara inte... var riktigt missnöjd med den semin stationen jag var på då, struligt som bara den med vet. så det kändes ju tråkigt... dock tog sig detta sto på första försöket på FAI 2009 (på annan station, samma som jag använder nu) och i år kom ett fantastiskt stoföl så man får glädjas åt det som fungerar också :)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Max 8 timmar om man har tur, skulle inte räkna med mer än 4 timmar.
Att få ett sto dräktigt är ingen självklarhet 100 % dräktighet finns inte. Än mindre med fryst semin.
Tyvärr glömmer många att det är levande varelser vi håller på med :)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Ville bara flika in i min egen tråd igen och berätta att stoet blivit dräktigt - helt otroligt! Och inte med det ägg hon då släppt före semineringen vilket jag trodde var den enda chansen. Hon måste haft ett ägg till som vet inte uppmärksammat för vid 17 dygn såg det mest ut som om hon fått en cysta men nu vid en andra koll är hon dräktig och beräknas vara på 30 dygn.
Känns helt otroligt, vilken tur kan man säga! Kanske detta kan ge hopp till andra som hamnat i samma situation :)
Hoppas bara det håller i sig nu...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Har varit med om detta och nästa år ska min semineras efter ägglossning för det är då hon tar sig. Äggen kan leva väldigt länge efter ägglossning. Vet ett sto som seminerades ca två dygn efter att det släppt och tog sig.
Skönt att det tog sig tillslut. Då slipper du ju ny stat.avg nästa år etc. Har man kört igång så är ändå det bästa enl mig att de tar sig även om det blir sent...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Men vad kul att hon blev dräktig! Grattis och hoppas nu på en bahglig resa till liten tittar ut:).

Men jag är ju lite nyfiken på vad liten har för stam;).
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Det låter helt omöjligt...
Däremot KAN det vara så att hon släppt ett ägg, och sen släppt ytterligare ett mer i samband med semin, eller nån/några dagar efteråt.
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Grattis! Nu får vi hålla tummarna att strulet är över för er del och att det kommer smått till våren.

Vill trösta dig med att berätta om vårt första föl (syskon till stulpelle). Allt gick då by the book. En seminering, ultraljud - dräktig, fölning på 20 minuter och klass I vid fölvisning. Inte någonting som ledde till oro.
 

Liknande trådar

Avel Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst? Säsongen har sett ut som följande: God kvalitet på spermierna Bra jämn...
Svar
13
· Visningar
1 007
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
5 886
Senast: Opra
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: kopparberg
·
Avel Vi har insiminerat vårat 10 åriga kallblodssto med skicksperma. Hon har tävlat fram till hösten -10 och det har tagit ett tag att få...
Svar
6
· Visningar
1 547
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp