Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag har också haft otrolig otur i år. Ena stoet har inseminerats åtskilliga ggr. UL-dräktig tillslut. Men sen vid nästa UL så hade det släppt. Två ston har varit på fribetäckning, ingen av dom dräktiga. Det är antagligen ett sånt år. Men det känns oerhört trist...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Hade själv en utlandshingst på fryst i förra våren på mitt sto. Hämtade hem 3 strån & klantvetten pumpade i alla 3 på samma gång.

Stoet tog sig såklart inte.

Panikbytte till annan färskhingst & seminerade henne flertalet gånger, hon tog sig 1 vecka innan vi själva fick barn.

Nu har jag ett föl som tyvärr blev apdyrt att avla fram & inte ens med hingsten jag ville ha.

Men hingstfölet är otroligt trevligt & snygg jag ångrar inte honom, är dock fortfarande ledsen över jag inte fick mitt första val.
Överväger att skicka henne till Örebro 60 mil enkel resa, där det frysta finns till våren för ett nytt försök.

Jag känner så väl igen mig i det du skriver... Men jag slapp betala båda seminavgifterna dvs både fryst & färsk. Jag betalade den dyrare dvs frysta & då ingick den färska. Men fick betala alla skicken på den färska.
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag minns inte exakt vilka veckor det var men jag tippar på att vi kollade 5 ggr från första vi 17 dygn och framåt. Vid 17 dygn hittades foster, kollen senare var det tveksamt om fostret levde och så höll det på ända tills det blivit så stort att det syntes tydligt. Anledningen var att stoet har en "djup" livmoder som dessutom ligger bakåt (vad detta nu innebär kan jag inte redogöra för). Det gjorde att det var väldigt svårt att ultraljuda för det nådde helt enkelt inte dit. Därav kunde vet inte avgöra om fostret levde eller inte eller om det fanns något alls ibland. Anledningen till att hon inte ville bestämma att det inte fanns något var att det inte kom någon brunst eller tecken på ägglossning. Alltså chansen att det trots allt fanns något var där och det ville hon inte riskera.
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag har skrivit om en liknande situation i en annan tråd. Mycket jobbigt att inte veta om fostret lever eller om det finns något foster öh.

Mitt sto befanns dräktigt på 60 dygn, men vet. tyckte det var oroväckande mycket aktivitet i ena äggstocken. Men han hittade fosterblåsa och foster.

Nu på 90 dygn hittade han fosterblåsa i motsvarande storlek, men han kunde inte hitta fostret och det fanns konstiga partiklar i en annan del av livmodern som han inte kunde förklara. Kunde härröra från ett dött foster, det som motsade den teorin var att fosterblåsan var i rätt storlek.

Så nu vet vi inte, stoet är dräktigt men kanske inte, och detta var ett av fem ston som vi betäckt i år varav de andra fyra inte är dräktiga ....:confused:
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Oj, ja det var inte kul, men hoppas verkligen att det är som det ska med den som nu verkar vara dräktig då, kollar ni på henne igen då vid 90 d? Usch, nu blir jag ju nojig att mitt sto kanske inte heller "håller i" sin dräktighet, känns ju precis lika nervöst att kolla 45 dygn som 17 egentligen... men nu kan jag i alla fall försäkra fostret. Berätta hur det går om ni kollar henne igen, de ston ni inte fått dräktiga, får ni igen något på dem nästa år eller får ni betala nya avgifter?
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Hade själv en utlandshingst på fryst i förra våren på mitt sto. Hämtade hem 3 strån & klantvetten pumpade i alla 3 på samma gång.

Stoet tog sig såklart inte.

Panikbytte till annan färskhingst & seminerade henne flertalet gånger, hon tog sig 1 vecka innan vi själva fick barn.

Nu har jag ett föl som tyvärr blev apdyrt att avla fram & inte ens med hingsten jag ville ha.

Men hingstfölet är otroligt trevligt & snygg jag ångrar inte honom, är dock fortfarande ledsen över jag inte fick mitt första val.
Överväger att skicka henne till Örebro 60 mil enkel resa, där det frysta finns till våren för ett nytt försök.

Jag känner så väl igen mig i det du skriver... Men jag slapp betala båda seminavgifterna dvs både fryst & färsk. Jag betalade den dyrare dvs frysta & då ingick den färska. Men fick betala alla skicken på den färska.

Ja, jag förstår hur du känner med andrahandsval, jag funderade ju också på det till och från men kände att hur kul är det att ha satsat alla dessa pengar och inte få den kvalitet man var ute efter utan istället en markant mindre intressant hingst?? Många tyckte jag var tokig som fortsatte eftersom jag fick betala mer men det är klart att fungerar det nu så får man ändå anse sig nöjd med att hon är dräktig :d trots allt och det höga priset.:grin:

Tycker definitivt inte man ska behöva erlägga två avgifter som jag fick göra när jag betalat så pass mycket för flera doser fryst (kostade ju mycket per dos) men inte mycket man kan göra, det fungerar ju så hos vissa och jag ifrågasätter egentligen inte att hingstägare vill ha sina pengar, det skulle jag också vilja ha i omvänd sits, det är mest att det var så mycket mer pengar än jag räknat med så det blev så felkalkylerat allting.:crazy:

Men om du har kvar stoet så har du ju fler chanser till hingsten du ville ha:laugh:, 60 mil är ju en bra bit såklart men om du lämnar stoet på stationen en längre tid kan det ju vara värt att göra en sådan resa och engagemang om man tror det kommer fungera bättre.
Första gången du provade med den hingsten så kanske det helt enkelt inte var meningen att det skulle fungera just då, och fölet du fick kanske överraskar i kvalitet? Man vet ju aldrig säkert hur något blir i slutändan...:)
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Vid vilket dygn kollade du andra gången?
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Fölet blev fint & panik hingsten var Dionysos vilket inte var fy skam iheller. Det är en bra hingst som lämnar fina avkommer. Samt hingstungen i hagen har det coolaste temperamentet jag har sett, ingenting rör honom i ryggen utan finner sig i precis allt :d Fux m 4 vita nästan jämnhöga strumpor m bläs. Stoet är fux med 3 vita & bläs. Hoppades på en mörkbrun avkomma.. :crazy:

Min fryshingst var Trakhenaren Kostolany som ligger bakom Blue hors Martinè, Totilas mm.. Anledningen till bytet var att det fanns bara 2 strån kvar till mig i Sverige, jag var även höggravid & fixade inte en till bilresa t&r på ca 120 mil för att hämta dem.

Jag vet inte om importören har tagit in fler eller tar in fler, annars får jag köra ned henne till hingsten helt enkelt i vår.

Jag har drömt våta drömmar om honom & han hade varit kanon till mitt sto. Ville ha honom även första gången för 2 år sedan pga hans lynne & meriter samt avkommornas talang som allroundhästar.
Men då rekomenderades vi att seminera henne med färskt istället då hon var ett maiden sto av vetten.
Tog sig på första brunsten. *duktig häst* ;)

Jag hoppas allt löper smärtfritt till våren, kommer börja tidigt med henne..
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Det var 90- dagarskollen som var konstigt ... så nu ska vi ul:a på 120 dygn igen. Ja, jag ska uppdatera vad som sker, hittills har hon inte visat yttre tecken på kastning men det är inte alls säkert att man märker något så tidigt i dräktigheten ...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Låter som en trevlig avkomma :) jag som nästan bara har mörkbruna hästar vilket börjar bli tråkigt tycker det låter jättebra med fux och vita strumpor!! Jag får aldrig några tecken nästan på mina avkommor då de två ston jag har i avel bara ger brunt, brunt, brunt trots lite varierande färger på hingstarna... ;)
Hur tidigt ska du börja i vår då? Kör du stoet inom sverige eller till tyskland då eller? Hoppas att det fungerar bättre nästa år, blir det fryst igen eller finns han att få på TAI?
Om det skulle visa sig att mitt sto inte är dräktigt längre nu på 45 dygn så ska jag också börja i god tid, mars, nästa år...
Ska kolla henne på måndag så inget är ju säkert ännu...
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Hm..men hoppas det är som det ska på nästa koll, när blir 120 d kollen då?
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Kommer börja första riktiga vårbrunsten dvs när hon verkligen kissar ned både sig själv & allt annar i sin närhet. Troligen i slutet på feb, får se lite hur vintern blir.

Hingsten går att få på färskt om jag kör ned henne (om han fortfarande lever såklart) Tror han är 22-eller 24 år nu. Får kolla upp det snart tror jag.
Men han står även på fryst, frågan är om jag får tag på några strån i sverige. Importören hade inte så många kvar & hade egna hästar som skulle semineras, vet inte om dom tänker ta hem nya.

Det ger sig nog ivår.

Håller tummarna för din tant att hon håller hela vägen ut.
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag blir lite fundersam. Har precis kollat mitt sto dygn 77 (stänger stationen därför inte 90). Veternären kände bara, inget ultraljud. Frågade om han inte skulle titta men fick till svar att det var ingen idé, man ser inget nu. Så min veterinär utraljudar inte efter dygn 45.
Skiljer sig det åt från andra stationer? Har ni ultraljudat runt 90 dygn?
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Vi fick ul:a på 90 dygn för att kunna teckna foster/föl försäkring samt pga sista hingstavgiften skulle betalas om stoet fortfarande var dräktigt.
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Jag fattar inte varför han inte ultraljudade då det verkar som om andra veterinärer gör det. Han konstaterade dock att hon är dräktig och jag fick ett intyg så jag kan försäkra.:confused:
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Ja, verkligen konstigt. Det var ju på 90 dagar vi ul:ade och fick veta att det kanske var problem med dräktigheten, och snart ska vi göra det igen, på 120 dygn.
 
Sv: Inte dräktig... fler med otur?*långt*

Tack, hoppas också det!! :)
Får avlägga rapport efter nästa koll, det är ju nervöst värre detta...
 

Liknande trådar

Avel Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst? Säsongen har sett ut som följande: God kvalitet på spermierna Bra jämn...
Svar
13
· Visningar
1 010
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
5 888
Senast: Opra
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: kopparberg
·
Avel Vi har insiminerat vårat 10 åriga kallblodssto med skicksperma. Hon har tävlat fram till hösten -10 och det har tagit ett tag att få...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp