Bukefalos 28 år!

Äldre HÄstars Utfodring

P

peroseng

Jag har ju lärt mig att unghästar och digivande ston behöver extra protein men hur är det med gamla hästar. Måste man även ge dem extra protein för att dom inte ska tappa sina muskler o.s.v. Vet många gamla hästar som äter enbart hö,havre,betfor och mineraler men har ändå läst att gamla hästar behöver högre kvot av protein.
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

det är väl olika från häst till häst men min erfarenhet är iaf att gamla hästar behöver mer protein. de har ofta lättare att falla ur o svårare att sätta muskler...

jag fick börja ge min gamla ponny extra protein för 3 år sen, hon föll ur ngt fruktansvärt under pälsfällningen den våren.... ger nu krafft pluss grön, inte alls mycket, för tillfället ca 0,3kg men det märks verklligen skillnad...
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Jag har ju lärt mig att unghästar och digivande ston behöver extra protein men hur är det med gamla hästar. Måste man även ge dem extra protein för att dom inte ska tappa sina muskler o.s.v. Vet många gamla hästar som äter enbart hö,havre,betfor och mineraler men har ändå läst att gamla hästar behöver högre kvot av protein.

Vi har två "oldboys" (ponny 21 och halvblod 22), där halvblodet har något lättare att falla ur. Han får mineraler, betfor, havrekross och kornkross under höst, vinter och vår. Dessutom fri tillgång till hö under samma period. Ponnyn får mineraler, betfor och havrekross + fri tillgång på hö. De verkar klara sig på detta. För övrigt rids de 6 dagar i veckan (för det mesta) och tränar hopp/dressyr 1g/v.
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Jag har varit medryttare på två gamla (alltså äldre :)) hästar och på den ena, som nu är död, märktes det de sista åren att han hade svårare att hålla hullet och muskler så det blev påökt på både hö och extra protein i form av lucern och soja vilket gav mycket god effekt. Den andra som idag är 26 har de senaste åren fått mer och mer lucern och lite mer hö av samma anledning. De fick även annat kraftfoder men det kanske inte är så intressant här.
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Gamla hästar har generellt svårare att tillgodogöra sig fodret och behöver mer av protein, mineraler och även vitaminer.
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Ja, gamla hästar behöver ofta mer både energi och protein, men ffa protein eftersom musklerna bryts ner när de bli äldre. Gamla hästar har också svårare att tillgodogöra sig näringen. Eftersom grovtarmen ofta blir lite trög med åren så behövs ofta mer foder med hög tunntarmssmältbarhet. På en gammal häst är det alltså viktigt att energin och protein kommer rätt källor så att de är mer lättillgängliga för hästen.
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Jag har ju lärt mig att unghästar och digivande ston behöver extra protein men hur är det med gamla hästar. Måste man även ge dem extra protein för att dom inte ska tappa sina muskler o.s.v. Vet många gamla hästar som äter enbart hö,havre,betfor och mineraler men har ändå läst att gamla hästar behöver högre kvot av protein.

Gamla hästar har inte ett högre behov av näringsämnen men de kan ha svårare att tugga och smälta maten. Lättuggat och lättsmält grovfoder viktigt alltså. Ibland behöver man ge en del av maten i mer koncentrerad form, typ sojaprotein resp processade spannmål, som tas upp lätt i tunntarmen.

Min tandlösa gamling lever på lusern/betforgröt kryddat med Hestekraft o linfröpellets. Hon kan inte äta hö alls. HH
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Kapar tråden lite och ställer frågan:
Äldre hästar som har sämre tugförmåga och därmed svårare att tillgodogöra sig fodret och faller ur, vad är bästa fodret att ge??

Ger idag fri tillgång på hö, extra lusernpellets uppblött och ska börja ge kornkross nu. Men kan hästen ta upp kornkorssen om tänderna börjar bli utslitna? Tänker att det bli mycket att tugga och mer svårsmält?
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Jag hade inte gett korn, det är ganka svårsmält. Uppblötta lusernpellets, betfor och olja samt linfrökaka är bra fodermedel för hästar med lite dålig tuggförmåga och som dessutom är gamla.
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Tack för ditt svar!

Precis vad jag trodde.

Men finns det inget färdigfoder som skulle kunna fungera i stället?
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Jo, det finns väl färdigfoder som kan passa äldre hästar. Spannmålet är ju dessuton ofta processat så att det blir mer lättsmält, sen så är det ju i t ex pellets redan malet och så kan man ju blötlägga det. Jag vet väl inget som jag varmt kan rekommendera. Det beror ju lite på hur grovfodrets värden är också. Jag har testat flera olika färdigfoder som skall vara anpassade för gamla hästar, inget som direkt funkade bra, men jag har ju hört såna som gett Krafft Rehab bl a som tycker att det funkar bra.
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Okej, tänkte ringa till krafft rådgiving imorron och hör om de har nått förslag.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Vi ger gammelhästen Krafft Nya Groov. Finns även Krafft Senior eller heter det rehab? som är likvärdig näringsmässigt men innehåller mer vitaminer tror jag. Vi har Nya Groov pga att han som kör ut foder till oss inte har Krafft Senior hemma. Men gubben är gammal - svenskt halvblod på 31år så han är mager ändå men man gör vad man kan!! Vi blöter pelletsen eftersom han är lite dålig på att tugga dem.
 
Sv: Äldre HÄstars Utfodring

Tycker faktiskt inte att de på Krafftrådgivningen är speciellt bra, det märks tydligt att de är väldigt partiska (vilket iofs inte är så konstigt). Jag blev inte hjälp ett dugg av dem. Det bästa är att skaffa sig kunskap själv! Men lycka till iaf. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 376
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt...
Svar
8
· Visningar
732
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 002
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 584
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp