Älskar du ditt jobb?

Jag vet inte om jag skulle säga 'älskar' men jag har världens bästa jobb och skulle inte byta bort det för något annat.
 
Det som förvånar mig är att motsatsen mot att sluta jobba verkar vara att gå hemma och såsa? Jag har haft ett fantastiskt jobb det senaste året, mycket resor, internationell lag och mänskliga rättigheter vilket alla tre är saker jag brinner för och har dessutom oerhört fantastiska människor jag jobbar med som jag lär mig saker av varje dag. Men skulle jag bli ekonomiskt oberoende hade jag inte fortsatt med det jobbet, mindre med något annat av de väldigt utvecklande jobb jag haft de senaster åren, däremot hade jag inte gått hemma. Jag har tusen projekt jag skulle vilja ta tag i men där tiden saknas tyvärr och i viss mån de ekonomiska förutsättningarna...
 
Jag kör linjebuss. Det var ett av mina drömyrken när jag var liten, så lite av en nörd har jag nog alltid varit. Jag älskar körningen och att få vara ute fast inne. Ofta (inte alltid) älskar jag kontakten jag har med mina resenärer och att de kan göra mig på bättre humör när det behövs.
Jag brukar säga att jag får betalt för att utföra min hobby.
Däremot älskar jag inte branschen, som (i likhet med de fleata upphandlingsbranscherna) är på väg att köras i botten och det går emot min yrkesstolthet som vill att allt ska fungera.
Men än så länge (21 år i år) får jobbet mig att må bra och jag kan sitta på en ledig helg och längta tills måndag när jag får hämta ut min buss och lägga mig på vägen i Stockholmstrafiken.

Nörden har talat.
Och bifogar en bild på min midsommarpyntade buss från i somras.
20190621_132217_001.jpg
 
Jag älskar att jobba. Jag älskar att vara ledig också och skulle göra något annat jobb om jag blev miljonär. Men jag har roligt och trivs så länge jag märker att jag utvecklas, får ha många järn i elden, ansvar, osv.

I mitt team skrattar vi så att vi nästan kissar på oss minst en gång om dagen samtidigt som jag inte minns när jag senast hunnit ha kaffepaus.
 
Spinoff på tråden "Skulle du jobba?":

Flera skriver i ovanstående tråd att de älskar sitt jobb och aldrig skulle vilja sluta. Detta fascinerade mig en del - jag är ok med mitt jobb, men det finns väl roligare saker man kan göra?

Så - ni som vill svara, vad är det för jobb ni har som ni älskar? Varför älskar ni det? (ni behöver försåts inte beskriva jobbet i sån detalj att någon kan identifiera er, men på en mer övergripande nivå kanske?)

Jag älskar mycket med mitt jobb. Inte exakt allt. Jag jobbar som tränare(dressyr, rehab, problemlösning) och importerar och säljer foder och tillskott för häst. I båda yrken hjälper man hästen och människan på olika vis.
Jag tycker om att jag dagligen sporras att utvecklas och lära mig mer inom olika ämnen. I foderföretaget sköter jag också hemsida, PR etc. Det är något jag inte har utbildning för eller gjort förr. Det är kul med ngt nytt.

Vad gäller tränarbiten så skulle jag om jag blev snorrik kanske välja att leja bort tråk-delarna med att ha hästar hemma på träning: mockning och fodring. Men jag hade inte slutat träna hästar.
Jag tycker det är så himla härligt att kunna hjälpa folk att få en frisk, arbetsvillig häst de känner sig trygga på tex. Och att se dem utvecklas tekniskt och den glädje det ger.
Att kunna göra så någon slipper avliva en häst som förr varit skadad konstant är underbart. Detsamma när någon slutar vara rädd för sin häst. Eller när hästen slipper känna obehag. När ryttarna rider svårare program/rörelser än de trott de kan klara. När ryttarna börjar ställa bra frågor iom att de börjar tänka rätt eller ens börjar analysera öht.

Inom foder/tillskott är det underbart att hjälpa de hästar som ofta har kolik, magsår, ledbesvär är för tunna/dåligt musklade etc och inte kan prestera. Eller de som är för explosiva och därav får en tråkig ridupplevelse med sin ryttare som ev kan bli rädd/frustrerad över att inte nå harmoni etc.

Sen får jag träffa en hel massa trevligt folk, åka runt på events/till häftiga ställen och uppleva en massa skoj. Jag ser ofta tillbaks på livet och känner vilken tur jag haft som haft så jäkla spännande jobb med så mkt upplevelser utöver det vanliga.

Hade jag haft ett tråkjobb där jag tex var ekonom kontorstimmar eller ngt som för just mig vore själs-döden så hade jag säkert tänkt annorlunda ang jobba eller ej vid massiv inkomst.

Visst hade jag kunnat fylla dagarna med annat än jobb. Men jag hade nog iaf gjort ngt där jag hjälper folk och djur. Ser inte alls varför det skulle vara tragiskt att fortsätta jobba.
 
Ni som älskar era jobb. Skulle ni gå dit i samma omfattning och göra samma arbetsuppgifter om det var oavlönat? Under förutsättning då att ni hade försörjning ordnad på annat sätt.

Jag själv har haft ett (en anställning, har haft olika inom samma bransch.) jobb som jag lätt hade kunnat fortsätta med till dödagar om bara kroppen hade pallat. Alla andra anställningar har varit enbart för att få in pengar även om jag aldrig vantrivts på ett jobb.
 
Spinoff på tråden "Skulle du jobba?":

Flera skriver i ovanstående tråd att de älskar sitt jobb och aldrig skulle vilja sluta. Detta fascinerade mig en del - jag är ok med mitt jobb, men det finns väl roligare saker man kan göra?

Så - ni som vill svara, vad är det för jobb ni har som ni älskar? Varför älskar ni det? (ni behöver försåts inte beskriva jobbet i sån detalj att någon kan identifiera er, men på en mer övergripande nivå kanske?)
Jag vill sluta när jag går i pension, men fram tills dess är det massor jag vill hinna göra på jobbet. Jag är forskare, och det finns en massa saker jag skulle vilja undersöka och lära mig mer om som jag inte hunnit ännu. Det skulle vara jättetråkigt att tvingas sluta jobba redan nu (har mer än 20 år kvar till pension). Älska är väl ett starkt ord, men jag är helt enkelt nyfiken och vill lära mig mer. Och bästa sättet att ta reda på det jag vill veta är att forska.

Sen undervisar jag också, och där är det väl mer att det känns lite egoistiskt om staten ska ha finansierat (genom gratis utbildning och forskningsfinansiering) att jag skaffat mig all den här kunskapen och sen inte delar med mig av den. Lite payback, helt enkelt.
 
Ni som älskar era jobb. Skulle ni gå dit i samma omfattning och göra samma arbetsuppgifter om det var oavlönat? Under förutsättning då att ni hade försörjning ordnad på annat sätt.

Jag själv har haft ett (en anställning, har haft olika inom samma bransch.) jobb som jag lätt hade kunnat fortsätta med till dödagar om bara kroppen hade pallat. Alla andra anställningar har varit enbart för att få in pengar även om jag aldrig vantrivts på ett jobb.

Kanske. Om det var helt frivilligt skulle väl latmasken ta över mer, och sen skulle jag förmodligen få ångest över att jag varit så lat och inte fått mer gjort. Så det är rätt bra som det är.
 
Jag kan faktiskt finna det smått sorgligt att man har så lite i sitt liv att man inte kan se en tillvaro utan arbete (under förutsättning att man hade klarat sig ekonomiskt givetvis).

Jag tycker att det finns så otroligt mycket jag hade kunnat fylla mina dagar med och det hade bara varit ekonomin (och att jag fick förbli frisk) som hade satt gränserna.

I just mitt fall hade jag tex köpt en häst och En hund till och med djur kan man lätt fylla hur många timmar som helst. Hade också rest mer.
Nja, det handlar väl mer om att man jobbar med sin hobby? Tycker du det är sorgligt om en sån som Peder Fredricsson inte kan tänka sig ett liv utan hästar också?
 
Jag älskar mitt jobb. Inte alltid såklart. Men trots kass lön och rätt miserabla arbetstider så vill jag inte göra något annat... Och jag saknar jobbet om jag är ledig. På allvar... När jag var sjukskriven var jag på jobbet ändå.
Gillar friheten, omväxlande arbetsuppgifter och kontakten med både folk och djur. Händer ofta att jag inte åker hem när jag slutar utan snackar bort en bra stund. Just kombinationen av djur och människor är oslagbar. Hade nog älskat många andra jobb med den mixen, men vet inte om den friheten jag har nu finns någon annanstans.

Jobbar med hästar.
 
Jag har ett extremt kul extrajobb, jag är funktionär på ett par travbanor. Studerar heltid. Skulle nog fortsätta med det jobbet även om jag var ekonomiskt oberoende, för det är så roligt!
 
Ni som älskar era jobb. Skulle ni gå dit i samma omfattning och göra samma arbetsuppgifter om det var oavlönat? Under förutsättning då att ni hade försörjning ordnad på annat sätt.

I mitt jobb är det allt eller inget, det går inte att plocka bort delar. Ska jag selektera så måste jag jobba dagtid och ingå i ett arbetslag och inte som nu, jobba ensam. Jag avskyr jua tt jobba dagtid men om jag skulle kunna göra det bara 2 dagar i veckan vore det väl nåt. Och så kanske köra lastbil 2 dagar. Och om jag vill vara ledig kan jag ju vara det i 3 dagar, eller jobba extra...
 
Jag fascineras också av folk som säger sig älska sina jobb. Det har jag aldrig upplevt trots att jag prövat en del olika jobb och ffa seriöst tänkt över vilka yrken som skulle passa mig om jag skulle byta. Jag tror verkligen inte att det finns ngt jobb som jag skulle känna så starkt för. För mig handlar det istället om olika grader av uthärdligt. Jag tror att jag just nu har ett av de arbeten som tilltalar mig mest. Men älskar? Nej, långt ifrån.

För mig tror jag det handlar om att jag ser det som ett nödvändigt ”tvång” att jobba. Självbestämmande har alltid varit väldigt angeläget för mig. Även vid väldigt fria jobb så ligger det ändå en skugga av att det är ngt som jag är tvungen till (av ekonomiska skäl främst). Och det tror jag hindrar mig från att älska jobbet. Så jag tror det är ett personlighetsdrag. Hade jag varit ekonomiskt oberoende tror jag att jag skulle kunna hitta ett jobb som jag skulle älska. Det förutsätter dock att jag helt och fullt skulle få bestämma över när och hur arbetet skulle utföras.

Så inget charmigt drag direkt för en arbetstagare. Men jag tror jag är ganska bra på att dölja det.
 
Jag fascineras också av folk som säger sig älska sina jobb. Det har jag aldrig upplevt trots att jag prövat en del olika jobb och ffa seriöst tänkt över vilka yrken som skulle passa mig om jag skulle byta. Jag tror verkligen inte att det finns ngt jobb som jag skulle känna så starkt för. För mig handlar det istället om olika grader av uthärdligt. Jag tror att jag just nu har ett av de arbeten som tilltalar mig mest. Men älskar? Nej, långt ifrån.

För mig tror jag det handlar om att jag ser det som ett nödvändigt ”tvång” att jobba. Självbestämmande har alltid varit väldigt angeläget för mig. Även vid väldigt fria jobb så ligger det ändå en skugga av att det är ngt som jag är tvungen till (av ekonomiska skäl främst). Och det tror jag hindrar mig från att älska jobbet. Så jag tror det är ett personlighetsdrag. Hade jag varit ekonomiskt oberoende tror jag att jag skulle kunna hitta ett jobb som jag skulle älska. Det förutsätter dock att jag helt och fullt skulle få bestämma över när och hur arbetet skulle utföras.

Så inget charmigt drag direkt för en arbetstagare. Men jag tror jag är ganska bra på att dölja det.
För mig handlar det inte bara om just jobbet. Samma jobb i ett annat team skulle göra att jag hade sagt upp mig. I ett bra team där alla jobbar framåt och jämställt så är också ett "skitjobb" roligt. Drömyrket i ett dåligt team är inte ett drömjobb.
 
Jag älskar mitt jobb, jag städar på ett äldreboende. Pratstunderna med dom boende är härliga. Trevlig personal som man är en i gänget med fast vi har olika arbetsgivare, friheten att lägga upp sin dag/schema men ämdå följa vad man ska göra. Här har jag varit i 20 år och hoppas jag blir kvar där mina sista 10 år 😀
 
För mig handlar det inte bara om just jobbet. Samma jobb i ett annat team skulle göra att jag hade sagt upp mig. I ett bra team där alla jobbar framåt och jämställt så är också ett "skitjobb" roligt. Drömyrket i ett dåligt team är inte ett drömjobb.
Jo, det håller jag med om. Men även om jag i tex nuvarande jobb har drömförutsättningarna så hjälper det inte mig. Jag älskar ändå inte jobbet.
 
Jag kan faktiskt finna det smått sorgligt att man har så lite i sitt liv att man inte kan se en tillvaro utan arbete (under förutsättning att man hade klarat sig ekonomiskt givetvis).

Jag tycker att det finns så otroligt mycket jag hade kunnat fylla mina dagar med och det hade bara varit ekonomin (och att jag fick förbli frisk) som hade satt gränserna.

I just mitt fall hade jag tex köpt en häst och En hund till och med djur kan man lätt fylla hur många timmar som helst. Hade också rest mer.

Så tänkte jag också när jag var yngre. Sen insåg jag mitt behov av sociala sammanhang där jag får använda hjärnan till mer avancerade uppgifter än att tex rida. Att fylla dagarna är inte svårt, att använda dagarna till nåt meningsfullt är Svårare.

Jag hade inte valt anställning som sagt utan mer arbetat rådgivande. Är finanschef, styr mina tider själv, blir utmanad, diskuterar strategier, lösningar, möjligheter osv osv med inspirerande och smarta människor.

Att bygga bolag är otroligt kul tycker jag och hade gjort det ännu mer om jag var rik som ett troll.
 
Senast ändrad:
Det som förvånar mig är att motsatsen mot att sluta jobba verkar vara att gå hemma och såsa? Jag har haft ett fantastiskt jobb det senaste året, mycket resor, internationell lag och mänskliga rättigheter vilket alla tre är saker jag brinner för och har dessutom oerhört fantastiska människor jag jobbar med som jag lär mig saker av varje dag. Men skulle jag bli ekonomiskt oberoende hade jag inte fortsatt med det jobbet, mindre med något annat av de väldigt utvecklande jobb jag haft de senaster åren, däremot hade jag inte gått hemma. Jag har tusen projekt jag skulle vilja ta tag i men där tiden saknas tyvärr och i viss mån de ekonomiska förutsättningarna...

Då är frågan hur man definierar jobb? Som en anställning? Eller jobbar Elon Musk? Eller leker han bara med sina projekt?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 573
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 826
Senast: Mabuse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Rosett
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 851
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp