Älskar du ditt jobb?

Fast jag tycker tvärt om - det är sorgligt med de som avskyr sitt jobb och hade slutat så fort det bara går om de hade klarat sig ändå. Tänk att spendera så mycket tid med något som man ogillar starkt.

Jag hade absolut kunnat fylla mina dagar utan att jobba - men jag gillar verkligen mitt jobb och att finnas i ett sammanhang som är viktigt för många

Samma för mig!

Det jag gillar mest med mitt jobb är att det är meningsfullt (även om jag tycker det är en knäpp bransch så behövs den), passar mitt liv med häst iom treskift och ok villkor o lön, passar min person iom att jag mår bra av ordning och reda och att jag har några riktigt bra kollegor. Jag är ingen team work människa ALLS. Men att hitta en handfull människor som fungerar i princip exakt som en själv (och som man dessutom har extremt roligt med både på jobbet och utanför) det är faktiskt något jag tycker gör jobbet så positivt att jag säger att jag älskar det. Och att jag velat fortsätta jobba även om jag inte behövde men kanske kortare dagar och/eller färre dagar/vecka.
 
Jag har alltid älskat mina jobb.
Eller så kanske jag bara älskar att jobba?
Skulle definitivt kunna jobba oavlönat på mitt jobb.
Utan den känslan ska man nog inte jobba som lärare för man behöver älska sitt jobb och eleverna även om man inte älskar alla sekunder av jobbet.
 
Älskar många bitar med mitt jobb hatar andra, och vissa saker är jag ok med men inte mer. Beror lite på humör och livet i övrigt. Jobbet är väldigt viktigt för mig och en del av min identitet men jag trivs med att va ledig också och ägna mig åt mina hästar som är en passion. Tror det är viktigt med balans
 
Jag älskar vissa delar av mitt jobb men hade aldrig jobbat om jag inte var tvungen. Har så många andra delar i mitt liv som jag älskar mer. Skulle lätt kunna fylla dagen med att umgås med sonen, promenera, träna, se serier och läsa böcker och laga nyttig mat.
 
Ni som älskar era jobb. Skulle ni gå dit i samma omfattning och göra samma arbetsuppgifter om det var oavlönat? Under förutsättning då att ni hade försörjning ordnad på annat sätt.

Jag själv har haft ett (en anställning, har haft olika inom samma bransch.) jobb som jag lätt hade kunnat fortsätta med till dödagar om bara kroppen hade pallat. Alla andra anställningar har varit enbart för att få in pengar även om jag aldrig vantrivts på ett jobb.

Jag skulle inte gå dit och jobba oavlönata. Om jag vad ekonomiskt oberoende skulle de dock kunna vara en grej som jag gjorde för roligt som ”volontärgrej” men i nån form av kombination med terapihundar eller liknande. Få in djur på något sätt för att ge de boende lite guldkant på tillvaron.

Att jag ”älskar” jobbet beror till stor del på kollegorna också, inte bara de äldre.
 
Spinoff på tråden "Skulle du jobba?":

Flera skriver i ovanstående tråd att de älskar sitt jobb och aldrig skulle vilja sluta. Detta fascinerade mig en del - jag är ok med mitt jobb, men det finns väl roligare saker man kan göra?

Så - ni som vill svara, vad är det för jobb ni har som ni älskar? Varför älskar ni det? (ni behöver försåts inte beskriva jobbet i sån detalj att någon kan identifiera er, men på en mer övergripande nivå kanske?)

Jag jobbar som skolbibliotekarie (årskurs 0-9). Det är ett ett oerhört stimulerande jobb och jag älskar det. Jag älskar att vara tillsammans med barn och ungdomar - att vara en stadig person de kan vända sig till om de behöver. Att få ta del av deras tankar, känslor, kunskaper och erfarenheter - det är en gåva. Jag älskar att skapa en trygg plats för dem där de kan vara utan att behöva prestera. Det är nåt med bibliotek...
Mitt jobb utvecklar mig. I mitt arbete reflekterar jag ständigt över litteratur, inlärning, språkutveckling och hur jag ska lyckas möta varje individ och ge dem förutsättningar till ett läsande liv. Hur läser den eleven? Vilka svårigheter har det barnet? Hur kan jag möta dem?
Jag pratar med dem om hur just deras dyslexi tar sig uttryck, hur rastlöshet känns, varför omslaget på en bok är så viktigt, varför en författare väljer att inte namnge sin huvudperson...
Och det är också viktigt för mig att betala skatt.
Det enda jag inte tycker om med mitt jobb är (som jag skrev i den förra tråden) att jag måste vara inomhus så mycket. Jag mår inte alltid bra av det.
 
Har svårt för hela upplägget med att sälja sig till andra, men har nu ett jobb jag tjänar hyfsat på, heltid är inte 40h/v och trevliga kollegor så jag står ut på jobbet trots att jag säljer mitt liv. Kör truck i en fabrik för tillfället.

Har 2 gånger försökt att jobba med det jag även har som hobby med resultat att den ena saken fick mig att vilja kräkas på hobby och intresset har 15 år senare inte kommit tillbaka, det andra hann jag avstyra och slutade med innan intresset dog helt.
För mig spelar det ingen roll hur mycket jag brinner för något då lågan slocknar effektivt av att pyssla med det ca 40h/v så många veckor om året.
 
Jag vet inte om älskar är rätt ord men jag är engagerad i mitt yrke och kan inte tänka mig att göra något annat. Sen är jag inte passionerad och full av energi varje dag, utmaningarna är många och självförtroende svajar betänkligt ibland, men utvecklingen och känslan av tillfredsställelse när det går bra är svår att slå.
 
Jag älskar kanske inte att städa toaletter på min skola, men jag älskar att VARA på skolan.
Träffa barn, lärare, annan personal, föräldrar, och förskolans hela lilla värld.
Jag älskar att få med mej en 3.5 åring på städrunda i skolan halv 7 på morgonen, jag älskar att luncha med skolbarnen. Jag älskar att vara en del i något så viktigt som barns lärande. UTAN att ha ansvar...
Jag älskar att ha prao elever som är 11 år. Jag älskar att se dom växa över sommaren, jag älskar att ha kontakt med dom även som vuxna. När dom kommer och visar upp en partner, en bil eller ett barn ! :heart jag älskar...
Jag känner mej så lycklig att få jobba på väldens bästa skola, med världens finaste barn!

Däremot älskar jag INTE att det tog 32 minuter i morse att köra 15-18 km pga snöstorm.....
De är sällan jag förbannar vädret. Men jag har 3 mil till jobbet och då halva vägen är totalt snöblint, ja... då gnäller jag!

* Jenny*
Du skriver så fint om ditt jobb och din skola, såg ditt inlägg i andra tråden också.
Jag vill också jobba på din skola :love:
 
Jag har aldrig älskat ett jobb, och jag har haft ganska så många olika. Jobb för mig är en form av försörjning, hade jag inte behövt det hade jag inte jobbat.
 
Jag älskar det jag gör, skapandet och tillverkandet. Jag älskar inte mitt jobb däremot. Det är mycket runt omkring som jag tycker är rätt jobbigt, men jag har ändå kul på jobbet. Att trivs och att känna att det ger mig något mer än bara pengar är en grundförutsättning. Jag hade aldrig kunnat motivera mig att gå till jobbet varje dag om det enbart var för att få in pengar.
 
Ni som älskar era jobb. Skulle ni gå dit i samma omfattning och göra samma arbetsuppgifter om det var oavlönat? Under förutsättning då att ni hade försörjning ordnad på annat sätt.

Jag själv har haft ett (en anställning, har haft olika inom samma bransch.) jobb som jag lätt hade kunnat fortsätta med till dödagar om bara kroppen hade pallat. Alla andra anställningar har varit enbart för att få in pengar även om jag aldrig vantrivts på ett jobb.

Nej. Jag är för 6 h arbetsdag och hade tagit ATF i tid istället för pengar (dvs 30 dagar semester istället för 25). Men det hade jag tyckt varit lagom tror jag.
 
Jag gillar mitt jobb framförallt att det är en stimulerande miljö. Jag jobbar på en organisation med folk som brinner för de frågorna. Det gör att jag hela tiden lär mig saker, diskuterar samhällsfrågor och liknande. För mig är det viktigt att vara hos en arbetsgivare vars värderingar jag kan stå för och jag vill inte jobba var som helst.

Jag skulle trots det kunna sluta jobba. Men jag skulle inte bara lägga mig på soffan. Jag håller på med mkt egna projekt inom musik och skrivande. Det gör att jag ändå omger mig med en stimulerande miljö. Jag skulle också kunna volontärarbeta och engagera mig mer i föreningar jag redan är med i.
Här tycker jag det låter som vissa i tråden tror att bara för att man skulle sluta jobba skulle miljön vara mindre kreativ och stimulerande och så behöver det inte bli.
 
Senast ändrad:
Ni som älskar era jobb. Skulle ni gå dit i samma omfattning och göra samma arbetsuppgifter om det var oavlönat? Under förutsättning då att ni hade försörjning ordnad på annat sätt.

Jag själv har haft ett (en anställning, har haft olika inom samma bransch.) jobb som jag lätt hade kunnat fortsätta med till dödagar om bara kroppen hade pallat. Alla andra anställningar har varit enbart för att få in pengar även om jag aldrig vantrivts på ett jobb.

Jag skulle på något vis vilja köra buss, ja. Inte på heltid och kanske inte den här typen av linjetrafik. Kanske mer en tur med en turistbuss någonstans, sightseeingbuss i stan. Eller nått.
 
Tack för många intressanta svar! Jag inser att jag kanske valde fel rubrik, för jag var egentligen mest nyfiken på *vad* ni faktiskt jobbar med, konkret, ni som älskar era jobb (och det har många svarat på, men många inte). Men det är förstås lika intressant att läsa reflektionerna som kommer! 😊
 
Ni som älskar era jobb. Skulle ni gå dit i samma omfattning och göra samma arbetsuppgifter om det var oavlönat? Under förutsättning då att ni hade försörjning ordnad på annat sätt.

Jag själv har haft ett (en anställning, har haft olika inom samma bransch.) jobb som jag lätt hade kunnat fortsätta med till dödagar om bara kroppen hade pallat. Alla andra anställningar har varit enbart för att få in pengar även om jag aldrig vantrivts på ett jobb.

Nä, inte som det är organiserat nu, då skulle inte staten få de inkomster som krävs och ännu mer inkomster skulle tillfalla företagsägare.

Men i en annan typ av kontext - visst. Det är dock något som inte existerar idag.
 
Nej det gör jag inte.

Sen avskyr jag det inte heller, det är fritt, utmanande, finns endel trevligt folk här och jag tjänar bra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 573
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 826
Senast: Mabuse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Rosett
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 851
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp