Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

MiniLi

Trådstartare
Jag drog ut en visdomstand för ungefär ett år sen (minns inte exakt men något sånt) och efter det har jag mer och mer upplevt att mitt bett förändrats. Tidigare har det mest varit lite störigt men nu känner jag att det faktiskt blivit riktigt konstigt. Det känns snett, jag är ofta spänd i käkarna, känns som om jag inte biter ihop ordentligt på ena sidan och så allra mest störigt är att min ena framtand gör ont och ibland nästan känns lite lös :crazy:

Är det vanligt att ens bett förändras när man drar ut visdomständer?
Vad gör tandläkaren åt saken?
Kan man typ reklamera om det hela beror på tanden som de drog ut? ;)

Jag borde kanske ringa och boka en tid men gillar verkligen inte att gå till tandläkaren och tycker dessutom att det brukar bli så jäkla dyrt så jag skjuter lite på det och hoppas att någon här har kloka tankar under tiden.
 
Sv: Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

Kan man typ reklamera om det hela beror på tanden som de drog ut? ;)

Då får du nog vända dig till din mor och far och lämna klagomål. :)

Klart bettet ändrar sig efter att man möblerat om i munnen. Men man vänjer sig också. Prata med din tandläkare, hen kan ju justera så ditt bett ligger rätt och bekvämt för dig.
 
Sv: Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

Jag är jättenoga med att be min tandläkare kolla med sånt där blått papper och slipa ner knaggar som det är för mycket tryck på. Det gör jätteskillnad i munnen! Och ofta är det pyttelite som behöver fixas för att det ska bli bra.
 
Sv: Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

Då får du nog vända dig till din mor och far och lämna klagomål. :)

Klart bettet ändrar sig efter att man möblerat om i munnen. Men man vänjer sig också. Prata med din tandläkare, hen kan ju justera så ditt bett ligger rätt och bekvämt för dig.

Haha ja det var mer ett skämt :D

Hur gör de när de justerar?
 
Sv: Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

Jag är jättenoga med att be min tandläkare kolla med sånt där blått papper och slipa ner knaggar som det är för mycket tryck på. Det gör jätteskillnad i munnen! Och ofta är det pyttelite som behöver fixas för att det ska bli bra.

Slipa ner? :nailbiting:
Låter jätteont!
 
Sv: Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

Nej, det gör inte ont. Det rör sig förmodligen om ett par tiondels millimeter... Men har man en liten knagge som sticker upp ett par tiondels millimeter och tar oproportionerligt mycket tryck så blir det ju rätt mycket belastning på tanden.
 
Sv: Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

Gör inte ont. Och jag är kinkig.

Vad de gör beror på vad som hänt i munnen :)
 
Sv: Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

Du får gå till tandläkaren och få det ordnat. Denne/denna kolla igenom och slipar ner ojämnheter som på hästar typ :sneaky:

Jag har fått alla mina 4 visare utdragna. Innan de drogs ut så var det de som var de enda i munnen som tog emot (plötsligt under 2007 under hemska plågande smärtor förändrades mitt bett från normalt till öppet) men efter så tar tänderna framför emot istället! :D Men tänderna kan ju tippa lite åt visdomstandshållet, men det ska ju inte störa bettet. Drog ut en annan tand i underkäken, men där har de andra tänderna inte börjat smyga ihop ännu så det tar ju mycket längre tid än ett år tycker jag.
 
Sv: Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

Tar inte tänderna skada av att slipas ner, emaljen till exempel? Jag har väldigt ojämna tänder, men det kanske är rent kosmetiskt som problemet ligger och då kanske man aldrig slipar ner...
 
Sv: Ändrat bett efter utdragen visdomstand?

Du får gå till tandläkaren och få det ordnat. Denne/denna kolla igenom och slipar ner ojämnheter som på hästar typ :sneaky:

Jag har fått alla mina 4 visare utdragna. Innan de drogs ut så var det de som var de enda i munnen som tog emot (plötsligt under 2007 under hemska plågande smärtor förändrades mitt bett från normalt till öppet) men efter så tar tänderna framför emot istället! :D Men tänderna kan ju tippa lite åt visdomstandshållet, men det ska ju inte störa bettet. Drog ut en annan tand i underkäken, men där har de andra tänderna inte börjat smyga ihop ännu så det tar ju mycket längre tid än ett år tycker jag.

Jag har en tand som sitter lite innanför och som liksom inte riktigt fått plats, misstänker att det kanske är den som nu passar på att få det mer rymligt kanske..?

Men ja, jag får väl gå till tandläkaren. Blä.

Märker att jag får väldigt ont i min ena framtand ibland och det är nog när jag har liksom bitit ihop på den sidan där det nu känns som det inte riktigt går. Tror det typ trycker ut framtanden som då gör jätteont.
Andra dagar gör inte tanden ont men då är jag desto mer besvärad av att allt känns så snett i munnen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 620
Senast: enough
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 737
Kropp & Själ Lite bakgrundsinfo: Under 2007 började jag få en fruktansvärd smärta i käken, mest koncentrerad till vänster sida. Efter mycket om och...
2
Svar
32
· Visningar
6 236
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp