Bukefalos 28 år!

Ännu en hundras tråd..

Dameron

Trådstartare
Hej!

Är helt säker på att ni har sett inlägg som dessa hundra gånger tidigare, men här kommer en till. Har i upp till fem år gått i hund tankar efter att min första hund gick bort. Det har även alltid funnits hundar runt omkring sedan 2004, varav tre Schapendoes (en som var min egen) och två pudlar. Saknar dock att aktivt kunna göra någonting med en hund, speciellt när alla hundarna hemma hos föräldrarna har börjat att bli upp mot åren, där tiken är helt ointresserad av allt som innebär någonting annat än att ligga ute och hålla koll på allt som rör sig.

Nu till hösten så kommer jag att flytta till eget boende, en lägenhet och har börjat gå i tankarna ordentligt denna gång om det kanske inte är dags.. Kommer troligen att börja plugga till hösten, så det är inte aktuellt inom år 2016, men möjligheterna finns att jag skulle känna mig redo att ta mig ann en valp 2017-2018 om allt stämmer med ekonomi, tid och liknande såklart..

Det jag är sugen på att göra med hunden skulle vara: agility, rally lydnad, freestyle, spår, möjligen sök, lure coursing och drag. Det beror på vad det blir för ras men även vad det blir för personlighet på hunden. Är en aktiv människa, gillar att vara ute i ur och skur, älskar även pälsvård, kommer troligen från dem fem hårbollar som har funnits i mitt liv tidigare..

Rasterna som jag har varit inne och nosat lite på har varit:
Finsk Lapphund
Kelpie
Malinois
Mini Aussie
Mudi
Saluki
Samojed
Shetland Sheepdog
Svensk Lapphund

Hade jag jagat så hade jag mer än gärna kikat lite närmare på Jakt Cocker Spaniel, Tollare eller Wachtel men ja.. Eftersom att jag inte jagar så fick dessa hundar helt enkelt försvinna från listan tills den dagen det blir aktuellt..

Så om ni erfarna bukefalister hade någon åsikt om detta eller kanske tips på andra raser som jag borde kika lite närmare på eller möjligen kunna träffa på utställningar så är jag öppen för förslag! :up:
 
Det är väldigt(!) olika hundtyper du tittar på, och väldigt olika aktiviteter. Av raserna du räknar upp så är det bara salukin du kan tävla i lure coursing, men vill du tävla agility är det inte en lämplig ras osv.

Jag tror att du behöver fundera på följande:
Hur mycket tid vill och kan(!) du lägga på hundträning utöver promenader?
Vilken av grenarna lockar mest?
Hur vill du att hunden ska vara mentalt, mot främlingar, i träningssammanhang (vill du ha en lätt och följsam hund eller mer "katt i hundförpackning"?) osv?
 
Oj så spretigt :D

Vad söker du för egenskaper i en hund? Eftersom även det du vill göra med är väldigt spretigt så försök skriv en 5-i-toplista över egenskaper du önskar se i hunden och en lista över vad du helst vill göra.

Mallen tycker jag du kan stryka. Den behöver mer hjärngympa även om spår och lydnad står med. Shetland Sheepdog är varken drag eller löphund så om det ligger dig nära hjärtat så stryk den med..

Smart av dig att stryka jakthundarna.
 
Håller med ovanstående :up:. Dock är väl tollaren i ärlighetens namn inte så mycket till jakthund, i alla fall inte de flesta linjer vi har här. Det är en aktiv hund som behöver jobba - men inte nödvändigtvis jaga. Däremot uppskattar den säkerligen olika former av apporteringsövningar.

Välj inte aktivering efter vilken ras du fastnar för utan tänk tvärtom; vad vill du helst göra och på vilken nivå (träna för skojs skull eller satsa på SM?) och välj sedan ras efter det. Väg även in punkterna som @Red_Chili tog upp i sitt inlägg.

För att ha något att utgå ifrån - vad tyckte du var positivt och negativt med pudel och schappe? Vad är det som gör att du byter ras :)?
 
Förutom allt vettigt som redan skrivits så tänker jag också flika in att du bör kolla upp om Mini Aussie ens är en SKK-godkänd ras. Jag tänker att ha en icke godkänd ras kan stänga en del dörrar inom tävling tex.
 
Förutom allt vettigt som redan skrivits så tänker jag också flika in att du bör kolla upp om Mini Aussie ens är en SKK-godkänd ras. Jag tänker att ha en icke godkänd ras kan stänga en del dörrar inom tävling tex.

Inte svar direkt till dig, men ett svar från det du skrivit :D:

Ska man vara helt korrekt så finns det inget som heter "mini-aussie". Rasen som finns heter Miniature American Shepherd a.k.a MAS, har inget med Australian Shepherds att göra och är inte godkänd i SKK.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 414
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 119
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 891
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 737
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp