Ännu en ras-tråd…

Sv: Ännu en ras-tråd…

Jag tycker att jag borde få välja ras efter vad Jag tycker, också. Men, jag är beroende av att mamma och pappa hjälper mig med hunden under t.ex. skoldagarna, och eftersom pappa vägrar att hjälpa till med hundar av de flesta utseenden så måste jag rätta mig efter honom till viss del.
Schipperke är jag ju som sagt mycket förälskad i, sedan min bekantskap med två stycken. Dom hade jag ju bara hand om på landet där det ju är klart lättare att aktivera dom.

Ungefär hur mycket aktivering, och i vilken form, skulle du säga att de behöver? Tänker främst sådant man hinner med på vardagar och i stan, då. Klarar den sig på 2-2,5 timmes promenad, morgon och kvällspromenad inräknat, 5 dagar om annan aktivering sker på helgerna? Vad skulle du säga att den behöver, som man kan fixa med i stan, annars utöver promenader, och hur ofta? Om man bortser från tankenötter inomhus.
Det är bara aktiveringen jag är rädd att jag inte kan klara av i stan och med skola.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

:laugh:Hej! Vill bara tala om att dansk/svensk gårdshund är nära besläktad med och liknar mycket jack russel terriers och skaffa INTE en sådan om du inte vet till TUSEN PROCENT vad det är för sorts ras säger jag bara!!! Den rasen bör vara ute på landet och aktiveras ordentligt och den har väldigt mycket jaktinstinkt kvar i sig och dess temperament är så pass kraftigt att den t o m hugger sina egna ägare blixtsnabbt. De går definitivt inte ihop med barn heller. Slå det ur hågen med andra ord; det är en alldeles FÖR speciell hund, tro mig! :devil:
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Har du läst tråden jag länkat till?

Schipperken är ju verkligen beviset på en stor hund i litet format, sprudlande aldrig sinande energi, mkt will to please men också en utmärkt, trogen vän.

Jag aktiverar min mest med lydnad, men även sök, spår, långa skogspromenader, cykling, joggingturer, agility.

Nu håller ju jag ganska hög aktivtetsnivå på mina hundar, men jag tror att en långpromenad + kortisar och lite träning i form av tankenöt, lydnad eller dylikt hade fungerat bra.

Bara man är medveten om att det är en arbetande hund som inte vill ligga på soffan hela dagarna.

Värt att veta är också att dom har väldigt nära till skallet, och vakthund som det är varnar dem gärna med det också om dom får tillåtelse.

Det är ganska stor skillnad på amerikanska och engelska linjer hos schippen, även om dom går under samma ras.

Så om jag var du hade jag besökt många olika uppfödare och bildat mig en egen bredare uppfattning av dessa härliga knippen.

Många uppfödare avlar även enbart i utställningsyfte.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

:laugh:Hej! Vill bara tala om att dansk/svensk gårdshund är nära besläktad med och liknar mycket jack russel terriers och skaffa INTE en sådan om du inte vet till TUSEN PROCENT vad det är för sorts ras säger jag bara!!! Den rasen bör vara ute på landet och aktiveras ordentligt och den har väldigt mycket jaktinstinkt kvar i sig och dess temperament är så pass kraftigt att den t o m hugger sina egna ägare blixtsnabbt. De går definitivt inte ihop med barn heller. Slå det ur hågen med andra ord; det är en alldeles FÖR speciell hund, tro mig! :devil:


skämtar du eller???
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Och vem är du att komma och baktala en hel ras?

:cry::confused:Vad i hela friden är det här för sorts påhopp eg??? Jag baktalar inte en hel ras utan berättar hur den verkligen är och vad man måste tänka på så att den inte utvecklas till en problemhund!!! Jag önskar att någon hade gett mig goda råd när jag valde ras. Ska man bli påhoppad på det här sättet bara för att man försöker vara hjälpsam??? Den rasen du rekommenderar är absolut inte något för personen i fråga!!! Inte minst p g a krävande studier. :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ännu en ras-tråd…

Väldigt tråkigt / jobbigt för dig om du fått en individ av rasen som är som du beskrev.

Men jag står fortfarande fast vid att jag tycker att du baktalar en hel ras.

Rasen jag skrivit om är jag väl insatt ( har den själv ) i och påpekar noggrant att dom kräver sin förare.

Jag ser inget påhopp från min sida alls.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Har du läst tråden jag länkat till?

Schipperken är ju verkligen beviset på en stor hund i litet format, sprudlande aldrig sinande energi, mkt will to please men också en utmärkt, trogen vän.

Jag aktiverar min mest med lydnad, men även sök, spår, långa skogspromenader, cykling, joggingturer, agility.

Nu håller ju jag ganska hög aktivtetsnivå på mina hundar, men jag tror att en långpromenad + kortisar och lite träning i form av tankenöt, lydnad eller dylikt hade fungerat bra.

Bara man är medveten om att det är en arbetande hund som inte vill ligga på soffan hela dagarna.

Värt att veta är också att dom har väldigt nära till skallet, och vakthund som det är varnar dem gärna med det också om dom får tillåtelse.

Det är ganska stor skillnad på amerikanska och engelska linjer hos schippen, även om dom går under samma ras.

Så om jag var du hade jag besökt många olika uppfödare och bildat mig en egen bredare uppfattning av dessa härliga knippen.

Många uppfödare avlar även enbart i utställningsyfte.
Parson jack russel är VERKLIGEN en stor hund i bedrägligt liten förpackning, vad vet DU om den?!?!?!?!?!
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Inte mkt, och jag uttalar mig inte om dem heller.
HUR kan du då veta hur rasen är och om jag baktalar (!) den eller ej????????? Baktalar man något eller någon för att man talar om sanningen om saken eller personen i fråga och ger information till en som själv vill ha information??? DU har väl ändå inte ensamrätt på den här sidan?!?
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Jag uppskattar ditt första inlägg, som var skriven på ett trevligt vis, men vill inte att det ska gå över i hetsk stämning.
Du får gärna tala om vilka grunder du har till dina påståenden, hur väl du känner rasen och i lugn ton diskutera med andra i tråden om raser, men den ton du skrivit dina senare inlägg i uppskattas inte och tillför ingenting.

Så, vad för grund har du till dina påståenden om DSG? Har du en själv? Känner du en? Hur många har du stött på som beter sig på det viset?
Det lilla jag läst om rasen stämmer inte alls överens med det du skriver.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Det var DSG du jämförde med, och det är en annan sak.

Jag lämnar dock detta nu pga din otrevliga ton.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Victor_13; skrev:
:laugh:Hej! Vill bara tala om att dansk/svensk gårdshund är nära besläktad med och liknar mycket jack russel terriers och skaffa INTE en sådan om du inte vet till TUSEN PROCENT vad det är för sorts ras säger jag bara!!! Den rasen bör vara ute på landet och aktiveras ordentligt och den har väldigt mycket jaktinstinkt kvar i sig och dess temperament är så pass kraftigt att den t o m hugger sina egna ägare blixtsnabbt. De går definitivt inte ihop med barn heller. Slå det ur hågen med andra ord; det är en alldeles FÖR speciell hund, tro mig! :devil:

Vad har du fått tag i för måndagsexemplar?? (eller beror det på uppfostran?) Har träffat en hel del DSG, INGEN av dem har varit som du beskriver. Har även en morbror som föder upp rasen, och din beskrivning stämmer inte alls med någon av de hundar jag träffat (och de har f.ö fungerat alldeles utmärkt med barn i alla åldrar)
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Har du läst tråden jag länkat till?

Schipperken är ju verkligen beviset på en stor hund i litet format, sprudlande aldrig sinande energi, mkt will to please men också en utmärkt, trogen vän.

Jag aktiverar min mest med lydnad, men även sök, spår, långa skogspromenader, cykling, joggingturer, agility.

Nu håller ju jag ganska hög aktivtetsnivå på mina hundar, men jag tror att en långpromenad + kortisar och lite träning i form av tankenöt, lydnad eller dylikt hade fungerat bra.

Bara man är medveten om att det är en arbetande hund som inte vill ligga på soffan hela dagarna.

Värt att veta är också att dom har väldigt nära till skallet, och vakthund som det är varnar dem gärna med det också om dom får tillåtelse.

Det är ganska stor skillnad på amerikanska och engelska linjer hos schippen, även om dom går under samma ras.

Så om jag var du hade jag besökt många olika uppfödare och bildat mig en egen bredare uppfattning av dessa härliga knippen.

Många uppfödare avlar även enbart i utställningsyfte.

Jo, jag läste den andra tråden. Mycket bra info där!

Jo, skallet ligger ju väldigt nära till, vilket jag fått erfara otaliga mornar på landet då man väkts av två små schippars skarpa skall:devil: Dessa hundar var iof inte det minsta tränade i att minska ner på skallen, snarare tvärt om.
Tror du att det skulle vara svårt att träna sin schippe till att hålla sig till ett eller två varnande skall om någon ringer på dörren eller kommer?

Vad är största skillnaden mellan de amerikanska och engelska linjerna?
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

:laugh:Hej! Vill bara tala om att dansk/svensk gårdshund är nära besläktad med och liknar mycket jack russel terriers och skaffa INTE en sådan om du inte vet till TUSEN PROCENT vad det är för sorts ras säger jag bara!!! Den rasen bör vara ute på landet och aktiveras ordentligt och den har väldigt mycket jaktinstinkt kvar i sig och dess temperament är så pass kraftigt att den t o m hugger sina egna ägare blixtsnabbt. De går definitivt inte ihop med barn heller. Slå det ur hågen med andra ord; det är en alldeles FÖR speciell hund, tro mig! :devil:

Den är väl inte nära besläktad med jack russell?? JR är en terrier och DSG en pinscher så de tillhör inte ens samma rasgrupp.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Att plocka bort skallet helt skulle jag vilja påstå vara omöjligt.
Dock tillåter jag inte min att skälla mer än sk. varningskall.

Blir hon understimulerad trotsar hon mig med det, annars funkar det fint.

Ringklocka - Upp som en raket, 4-5 skall. Sen räcker det.

Det är ju du som sätter gränserna för vad din hund får och inte.:)

Vad gäller amerikanska / engelska linjer så skiljer dem sig mest i utseendet.

Amerikanerna vill ha större hundar, mycket päls, lååång nos.
Dom ser ungefär ut som en Groendendael i miniatyr.

Min schippe är mer av engelsk typ. Smäckrare, mindre krage + byxor, näpare uttryck.







Vad gäller skillnad i temperament m.m. vågar jag nog inte uttala mig om mer en egna erfarenheter, och då får jag säga minimal / ingen skillnad.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Den är väl inte nära besläktad med jack russell?? JR är en terrier och DSG en pinscher så de tillhör inte ens samma rasgrupp.
Dansk-svensk gårdshund en pincher????? Nä nu blommar löken!!!
Läs på!!!
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Tack för att förklara engelska/amerikanska linjer. Då är det absolut en engelsk jag letar efter:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 009
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 109
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp