Ännu en ras-tråd…

Sv: Ännu en ras-tråd…

Nej, men i samband med skriverier och historier om rasen blir mina begränsat hundkunniga föräldrar rätt anti…
Hur mycket motion behöver en staffe, och vad för sporter/aktiviteter passar dom generellt för?
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Australiensk Terrier
Sheltie (kräver inte så spec mycket pälsvård, borstas i mellan åt bara.)
schnauzer Kräver dock en del trimning.
Mops
Fransk Bulldog
Griffon

vissa av dom lite mindre än vad du tänkt dej men som nog passar bra in på din beskrivning.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Nu känner jag mej lite små dum eftersom jag alltid dkriver defn rasen men aja*

Kanske en Westie?
Annars skulle ju kanske taxen funka fast den är ju lite kort i mankhöjden ><
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Nu känner jag mej lite små dum eftersom jag alltid dkriver defn rasen men aja*

Kanske en Westie?
Annars skulle ju kanske taxen funka fast den är ju lite kort i mankhöjden ><

Jag skulle vilja se pappa gå runt med en westie:angel: Nej, jag är osäker på om det finns nån ras som passar både mig och honom.
Själv står jag inte ut med taxens envishet och viltintresse.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Haha okej. Detta kanske blir lite klurigt...
Men kanske en Borderterrier? ;)

*delvis knapplån*

Möjligtvis borderterrier, faktiskt… Men han drar alla terriers över en kam och är emot terriers mentalitet.

Någon som vet om det finns miniatyr-bc utan vallningsbehov?:angel: Det är ungefär vad min pappa kan tänka sig att gå ut med:crazy: Jag vet inte vad jag ska göra, känns som att ingen ras passar! Varför fins inte min ras:confused:
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Sheltie är väll den av små raserna som är mest lik en BC i envändningssyfte däremot inte riktigt till utseendet.
Men nån spaniel då? Finns ju en drös med olika sådana
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Sheltie är väll den av små raserna som är mest lik en BC i envändningssyfte däremot inte riktigt till utseendet.
Men nån spaniel då? Finns ju en drös med olika sådana

Ja, sheltien har lite för mycket päls. De flesta spaniels blir väl någonstans över 45 cm höga?
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Jag tror att en cocker spaniel skulle passa er perfekt!
Sheltie är oxo en bra ras, risk dock att de är lite pipiga av sig men det är ju inte säker att ens valp blir sån om man från början tränar den att bli trygg i sig själv. Staff tror jag oxo kan va ett bra alternativ om du lyckas övertala dina föräldrar. Det är dock inte alltid den lättaste hunden att träna med, envis som synden :P

lite ot men
jag åker massor med kollektivt i sthlm med min welsh och vi har inte hittat någon station där det inte finns vanliga trappor bredvid rulltrappan så det behöver du inte oroa dig för!
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Jag tror att en cocker spaniel skulle passa er perfekt!
Sheltie är oxo en bra ras, risk dock att de är lite pipiga av sig men det är ju inte säker att ens valp blir sån om man från början tränar den att bli trygg i sig själv. Staff tror jag oxo kan va ett bra alternativ om du lyckas övertala dina föräldrar. Det är dock inte alltid den lättaste hunden att träna med, envis som synden :P

lite ot men
jag åker massor med kollektivt i sthlm med min welsh och vi har inte hittat någon station där det inte finns vanliga trappor bredvid rulltrappan så det behöver du inte oroa dig för!

Cockrar kräver väl ändå ganska mycket pälsvård?

Tyvärr så råkar just den tunnelbanestation som ligger närmast pappa inte ha annat än rulltrappa;) och hiss såklart. Men jag har tunnelbanehiss-fobi:angel:
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

:idea:

Västgötaspets!!!

eller chinese crested

Västgötaspetsarnas utseende har jag lite svårt för:o
Chinese crested har jag lite svårt för också, utseendemässigt, plus att min pappa tycker dom ser helgalna ut:crazy:
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Welsh corgi - det finns ju både cardigan och pembroke
sedan min personliga favorit bland lättpälsade små hundar - Schipperke
F.ö finns det sax och rakapparat att frisera cocker med - det är inte vackert med en nerklippt cocker, men om pälsvården är det enda som är fel med rasen har jag inga problem med att man skalar. Det har i vilket fall som helst avlats på alltför pälsrika hundar enligt min mening.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Nja, allt är ju relativt... Men ska du inte ha den väldigt utställningsfriserad så räcker det att hålla efter tassar och öron ngn gång i månaden och borsta genom pälsen ngn gång i veckan...
Ett bad då och då kanske men spanielpäls är inte så jobbig som folk tror!
Men sheltien är lättare då är det bara att borsta genom pälsen några ggr i veckan...
Sen kan man ju alltid klippa ner en cocker men hu det tycker jag e hemskt! Dom är finast med päls!
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Welsh corgi - det finns ju både cardigan och pembroke
sedan min personliga favorit bland lättpälsade små hundar - Schipperke
F.ö finns det sax och rakapparat att frisera cocker med - det är inte vackert med en nerklippt cocker, men om pälsvården är det enda som är fel med rasen har jag inga problem med att man skalar. Det har i vilket fall som helst avlats på alltför pälsrika hundar enligt min mening.

Jo, Schipperke är jag fullkomligt förälskad i!:love:
Brukade ha hand om två stycken varje gång jag kom ut till landet förut, ägaren tyckte det var skönt att få vara lite mammaledig. De var bland dom härligaste hundar jag träffat! Jag är bara osäker på om jag kan aktivera en ordentligt i stan…
Just nu står väl Schipperke och Kooikerhondje högst på önskelistan, tror jag.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

*delvis knapplån*

Möjligtvis borderterrier, faktiskt… Men han drar alla terriers över en kam och är emot terriers mentalitet.


Min borderterrier har väldigt mycket jakt i sig (det ENDA som jag tycker är jobbigt med henne). Hon sitter och skriker efter hararna. :crazy:

Jag tänker på dansk-svensk gårdshund? Verkar jättetrevliga och är i den storleken du vill ha.

Tänker även på lancashire heeler (stavning). Vet bara att de är en vallras men de är ursöta!
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Min borderterrier har väldigt mycket jakt i sig (det ENDA som jag tycker är jobbigt med henne). Hon sitter och skriker efter hararna. :crazy:

Jag tänker på dansk-svensk gårdshund? Verkar jättetrevliga och är i den storleken du vill ha.

Tänker även på lancashire heeler (stavning). Vet bara att de är en vallras men de är ursöta!

Oj då!:crazy:
Den enda borderterrier jag träffat ordentligt är vädligt lugn. Har i och för sig inte sett den i en situation där jaktinstinkterna kan slå till.

DSG har jag sett en del om här på buke, men ladrig riktigt tittat närmare på. Vet ärligt talat inte riktigt varför, dom är ju himla fina. Kan i stort sett ingenting om rasen, man får väl läsa på lite och se om det kan vara något!
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Ja det är det som är det roliga med borders. Hemma är de riktiga små mysgrisar, man märker knappt att de är där. De är ju inte heller bjäbbiga utan väldigt milda mot människor men i skogen och i gryt kan de vara riktiga :devil:
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Ja, sådana luringar!
Annars är ju borderterriers väldigt söta och som du sa, mycket trevliga inne, och i alla fall på promenader i stan. Men där rök den rasen, i alla fall.
 
Sv: Ännu en ras-tråd…

Ursäkta om jag ställer en dum fråga, men varför kan inte du välja en ras efter vad du vill ha?

Angående Schipperken finns mkt att berätta, hänvisar till en tråd där jag beskrivit dem förut.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=829632&highlight=schipperke

En schippe har inga problem med att bo i stan, men som du säkert vet så kräver dom en hel del så grönområden kan ju underlätta beroende på vad man tänkt sysselsätta sin hund med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 697
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 936
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 096
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp