ännu en tråd om bommlösa sadlar..

B

blindabelinda

jag har ju en arab som är väääldigt svankig, eller egentligens å är bakdelen och korset extremt överbygt på honom och funderar på vad man bör ha för sadel. just nu har jag en allroundsadel men två tjocka paddar under, men detta känns ju inte som nån långvarig och bra lösning.
därför funderar jag på detta med bommlösa sadlar, MEN hur fungerar det egentligen?? är de verkligen bra för hästen, för det blir väl ungerfär som att man sitter precis på hästens rygg? får man något stöd i en sådan sadel, dom ser ju inte precis så väldigt "stabila" ut, det jag menar är att det ser inte ut som om att dom är uppbyggda för att det särskilt mycket stöd för ryttaren???
humm.. undrar om det övht finns nån som förstår mitt babbel???
önskar många svar från alla experter!!! :D ;) :p
 
Är absolut ingen expert men kan försöka svara lite efter vad jag har förstått iaf.
Den speciella padden som man har under sadeln hjälper till att fördela vikten.
Har inte ridit i en ännu men tror inte att man får lika bra stöd som i en bomsadel. Man får öva upp sin balans. :p Finns några modeller som har mer stöd än andra. :)
 
Jag har provat min Torsion på en överbyggd arab, och jag tycker att den sadeln funkade väldigt bra på honom. Det var den enda sadeln som inte åkte fram för mycket, utan man kunde sitta på samma ställe som han vill ha ryttaren när man provar sig fram barbacka.

Alla hästar jag har provat bomlöst på har uppskattat det och fått mycket bättre rörelsefrihhet. Däremot kan en del hästar bli oroliga för att ryttarens rörelser dämpas mndre. Å andra sidan ger det ryttaren anledning att verkligen tänka på sin sits, så det är väl snarare nyttigt än en nackdel.

Hur mycket stöd man får beror på vilken bomlös man väljer. Torsion western och Startrekk har mer uppbyggt bakvalv än de andra. Däremot så får man inte lika mycket "stöd" som från en vanlig dressyrsadel - man är tvungen att lära sig att sitta själv.
 
Jag har en Torsion och den glider nå't å vansinningt. Då säger smarta människor att det beror på min dåliga balans, men jag behöver faktiskt inte ens sitta på hästen för att den ska glida. :(

Kankske det bara gäller Torsion, för jag tror att de har den sämsta riggningen av alla bomlösa sadlar.

Så - jag skulle rekommendera dig att prova en innan du köper en, för det är faktiskt inte på ALLA hästar den ligger bra.
 
nu byter jag samtalsämnen,, men vilken bra sida du har!! =)

bettbiblioteket eller vad det hette! :cool:
 
Hur kan den glida UTAN att du ens sitter i den?! Jag har en Torsion Endurance och är väldigt nöjd med den, den ligger väldigt stilla och fint på mina araber, visst lär man sig att rida på ett annat sätt med bomlös, men det är väl meningen att vi som ryttare ska rida häst, inte åka häst. Jag rider i min så gott som varje dag och har ALDRIG varit med om att den glider, vi rider mycket i skog och det blir en hel del klättring bland branta sluttningar och inte ens där finns tendens till glidning.
Tycker denna sadel är helt suverän och skulle inte vilja ha någon annan. :bump:
 
Tycker oxå det låter konstigt att sadeln inte ens ligger still utan ryttare i. Kanske har nåt med padden att göra?

Vi har en Torsion standard som ligger still. Syrran har tom hoppat låga (30-40 cm) hinder i den utan att den glidit åt nåt håll.
 
Ja, jag tycker också att det är konstig att den glider utan ryttare i, men DEN GÖR DET!!! :mad:

Och jag har snutit upp pengar att köpa en riktig Skito-pad, allt enligt säljarens rekommendationer, men den åker runt ändå!
Det är väl helt enkelt så att en bomlös faktiskt inte passar alla hästar.
 
Jag har ett varmblod som liksom din häst är väldigt överbygd bak. Hade jättesvärt att hitta sadel till henne (själv), så jag åkte helt enkelt till en sadelutprovare som hjälpte mig. Hon höll med om att det kan vara svårt att hitta rätt sadel till överbyggda hästar, så hon tyckte nog att det var bäst att få en utprovad. Då vet man ju att det blir rätt oxå :)
 
jo, men om en sadel verkligen passar på honom så måste ju sittsen bli vääääldigt liten? jag menar, sadelläget är ju så kort? eller menar du att det finns nåt annat alternativ typ engelsk sadel som verkligen passa? den måste ju vara formad som en banan då????
ujujuj, myyycket förvirrad just nu....
 
Jag har hört fler som säger att Torsion glider... man kan naturligtvis aldrig säga att en sadel alltid passar alla hästar, och det är synd att vissa gör det. Enligt min erfarenhet ligger bomlösa sadlar som har bossor lite mer stilla på de flesta hästar, men man bör nog helst prova innan man bestämer sig...
 
Den sadel som passade på min häst är en jacson sadel santa cruz och jag tycker den ligger jättebra på henne. Tycker inte att den är formad som en "banan" :) Men som du säger är det ju ett problem med att man får ett så kort sadelläge på en jätte svankig häst. Nu vet jag inte hur svankig hästen, som tråden gällde är, men min häst är hur ska man säga svankig fast det mer som att det sluttar sakta inte tvärt (svårt att förklara). kanske därför det gick att hitta en sadel som passade. På en häst som är mer formad som ett U i ryggen kan det nog bli värre. Jag är som sagt inget proffs på att hitta rätt sadel men jag litar på att personen som provade ut min sadel kunde sin sak och att den ligger bra.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva lite hjälp av er sadelkunniga här på buke! har som många andra funderingar över sadlar Jag rider ett varmblod/har på...
Svar
7
· Visningar
1 431
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 933
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 485
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag funderar på att köpa en bomlös sadel. Troligen blir det i höst (efter sommar jobbet), om inte jag får pengar tidigare förstås...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp