Bukefalos 28 år!

Tankar kring bomlösa sadlar

Oliven

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en bomlös sadel. Troligen blir det i höst (efter sommar jobbet), om inte jag får pengar tidigare förstås.

Jag kan inte så mycket om bomlösa, men har läst myckt positivt om dem, medan en jag känner är väldigt skeptisk och har avrått mig till att köpa en. Så jag vet inte riktigt om jag "vågar", men jag är bra sugen på en bomlös :d (skulle passa bra till mitt bettlösa träns och barfotahovarna ;)). Jag har nog tänkt att ha kvar min allround-bomsadel och sen ha den bomlösa att variera med.

Jag hittade den här på hemsidan till hästaffären som ligger närmast mig:
http://www.dahrve.se/Shop/Application/pgImgPopup.php?sTbl=Art&sImgName=Bomlos sadel.jpg

Hittar dock inget märke på den. Men det är en sån modell jag är ute efter. Tänkte att det kunde kanske vara smidigt med den om man kan få ta hem den och prova på hästen.
Men vad är det man ska kolla efter när man provar ut en sån typ av bomlös?
Hur funkar den med tillpassning om hästen tappar eller lägger på muskler?
Punkttryck (eller vad det heter) från stigläder, eller ryttaren, nån som upplevt det?
Hur är en bra padd, vart kan man få tag på det (till ett rimligt pris)? Dom säljer en i affären, men har ingen aning om hur den är.
Har hört att en del billigare sadlar av den varianten kan vara snesydda, hur ser man det?

Känner mig lite vilsen just nu och hoppas att ni kan leda mig åt rätt håll.
 
Sv: Tankar kring bomlösa sadlar

Jag var mycket skeptisk till bomlöst när jag först hörde talas om dem men efter ett tag blev jag omvänd och för ett par månader sedan köpte jag tom. en egen. Jag har en så kallad "soffkuddemodell" (samma modell som på din bild) och trivs väldigt bra i den. Punkttryck uppkommer inte om man har en bra padd (tex. SKITO, grandeur mf, använd sökfunktionen), det finns en plommel i främre delen av sadeln som reglerar vidden. Har man en väldigt vid häst kan man lägga i en handduk eller liknande däri istället.

Det man ska tänka på när man provar ut en bomlös är att den inte ska klämma eller trycka någonstans precis som på en bomsadel men det är lättare att en bomlös passar.

De billigare bomlösa som jag tycker är bra är Börjes, Pfiff och SG (SG har jag själv). Sedan finns det ju bomlöst i alla prisklasser.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 829
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har nu äntligen gjort slag i saken och köpt mig en Senstation G4, bomlös sadel. Har den på öppet köp ett par dagar och provade första...
Svar
16
· Visningar
3 552
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag börjar ju nå oanade höjder av desperation i sadelletandet, och ju värre desperationen blir dessto mer börjar ju tanken på att lämna...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: jennis
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 490
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp