Bukefalos 28 år!

Äntligen någon som protesterar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Att man blir irriterad över att saker i skolans regi kostar pengar förstår jag. Det får de heller egentligen göra, så det tycker jag du har all rätt att reagera emot.

Vad som däremot gör mig beklämd är att du ondgör dig över att skolan inte tar hand om eleverna dygnet runt, året runt mer eller mindre. Skolan är i första hand till för att ge eleverna utbildning, inte för att förvara dem. Gratis skollunch under terminerna är en FÖRMÅN som svenska elever har, till skillnad från barn i de flesta andra länder (obs, jag pratar västvärld nu), och du ondgör dig över att du måste bekosta och se till mathållningen på sommaren!?

Vad det gäller saker som skolans dag, öppet hus etc, som du tycker är så jobbigt att "vara tvungen" att gå på så kan jag tala om att detta INTE är något vi lärare arrangerar för vår egen skull, utan faktiskt som ett förmån för föräldrar och andra intresserade som vill få en inblick i verksamheten. VI tycker inte att det är kul att jobba en lördag eller en kväll, men vi gör det som service, och för att - tack och lov - många föräldrar verkligen uppskattar det. Det är heller inget krav att komma (kan inte tänka mig att det är det på ditt barns skola heller), men självklart är det ju inte så kul för de barn vars föräldrar inte kommer.

Ett ganska beskt svar blev detta, men jag tyckte hela inlägget andades "Varför måste jag ta hand om mina barn, kan inte skolan göra det"...

Anna-Karin, högstadielärare
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

*knapplån*

Svarar ingen särskild egentligen.

Jag tror att vi måste fundera på varför och för vem skolan arrangerar alla dessa förhatliga jippon.

Är det för skolans egen skull?
Vissa saker ja: "lära-känna-jippon" tjänar hela klassen på. Att träffas ibland under icke-undervisnings-förhållanden gör att man får se nya sidor av folk man redan sorterat in i ett bestämt fack. Man måste inte komma på dessa tillställningar, men jag har märkt att de som klagar mest på bristande samhörighet eller att de inte kommer in i klassgemenskapen är de som ger fasen i att ta chanserna när de kommer. Om man inte dyker upp på informella träffar så är det väl klart att man riskerar att hamna utanför.
Vissa gruppövningar kan man göra i klassen under skoltid, men ibland behövs det lite till för att få ihop klassen till en samspelt grupp.

Är det för lärarens skull?
Jag är egentligen hellre hemma med mina egna barn än tillbringar kvällarna med era barn. Så för MIN skull håller då inte skolan med teaterkvällar, loppisar och utflykter.

Är det för barnens skull?
Ja, det kan ni väl fundera vidare på....
Det gäller såväl utvecklingssamtal, utflykter, övernattningar, klassresor mm. Är det läraren som jättegärna vill åka och arrangera detta? Är det skolan som tycker att det är förbannat kul att driva sin anställda till gratisjobb (som det ofta är frågan om) ?

Tja...god fråga. Vad tror ni??
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

princessfeminist >> perfekt och väntat svar från en absolut kom***stiskt röds**ärt, jag kan förstå att dina barn hellre väljer mcdonalds för traditionsenlig god husmankost kan väl inte ens du stava till. :cool:

det jag stör mig så in i vassen över att så många i Sverige ska ha allting serverat - allting ska vara gratis och ingel jä*el orkar göra någonting. :mad:

Och om EN unge inte vill eller har råd för dennes föräldrar har satt den västen på sig att det är en principsak att "jag har minsann betalat skatt" så då ska de baske mig betala för min unge. JAG tänker inte ett lägga ett öre extra - ska den ungen verkligen få förstöra för alla andra?? Jag bara undrar???

Glöm inte att barnen blir speglar av dennes föräldrar och om DU tycker det är trisst så tycker barnen det också. Vare sig barnet innerst inne vill så törs hon/han inget annat.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Kära Feykir.

Att tillskriva andra värderingar som dom inte har givit uttryck för medför bara att du framstår som en pajas. Vad Priffe kan stava till och vad hon inte kan stava till kommer du att bli varse.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

men kära du - tifo, å du store - det var hövligen vänligt av dig att förmana mig om vad denna stora Priffe - princesskommunist, flåt - feminist - kommer att svara mig. Jag ser fram emot en kommentar. :devil:

snacka om pajas - byt användarbild i så fall :cool:
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jane_Done skrev:
Gratis skollunch? Nåja, vi betalar väl alla för den via skattsedeln.

/Jane

Ja, precis som vi betalar via skatten för en hel hög ytterligare saker såsom sjukvård, SKOLAN SJÄLV, väghållning och mycket annat...
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Spara?
I mitt liv just nu har en hel del saker på kort tid förändrats, jag är numer ensamstående, jag har två barn och ingen höjdarinkomst. Att spara ihop till 800 kr för en klassresa känns fullkomligt absurdt. Det är ju för sjutton mat för oss för en vecka!

Ok att skolresorna inte är så många, och syftet med dem är i många fall gott, men när det hamnar i den prisklassen backar jag och föredrar tältning i skogen med kanotpaddling och andra billigare alternativ.

Nu är mina barn fortfarande små, men jag har själv varit med och jobbat ihop till min skolresa i 9:an. Då var det vi själva som gjorde det mesta av jobbet också, inte föräldrarna som man ofta ser och hör om idag.

Jag är absolut tacksam för mina barn och den glädje de ger mig, men att dina normer skulle vara det enda rätta tror jag inte riktigt på. Du skapar dina normer efter dina erfarenheter, detsamma gör vi andra, eftersom vi levt olika liv får vi olika värderingar.Det betyder inte att det ena är mer rätt än det andra.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Vi har dessutom lagt 100 - 200 kr i en klasskassa varje termin. Plus att vi betalt för andra utflykter under åren.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Äh, låt er inte provoceras, det är bara nån som vill ställa till bråk... det syns ju på nicket - Fejk-ir.

Cilla
efter två nätter i rad på jobbet
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jag kan sträcka mig till att en liten summa är ok, men när det börjar bära iväg med olika resor och utflykter och jag backar så kan jag ju bara föreställa mig hur det blir med flera barn i skolåldern.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

princessfeminist >> perfekt och väntat svar från en absolut kom***stiskt röds**ärt, jag kan förstå att dina barn hellre väljer mcdonalds för traditionsenlig god husmankost kan väl inte ens du stava till. :cool:

Ojojoj - du är precis så urkorkad som jag trodde. Eftersom vi kan glömma det där med konstruktiv debatt så skulle jag bara vilja be dig att ta en titt på min användarbild med medföljande stavning till mitt nick.

det jag stör mig så in i vassen över att så många i Sverige ska ha allting serverat - allting ska vara gratis och ingel jä*el orkar göra någonting. :mad:

Sedan när representerade jag "Sverige" och var, (var snäll att citera), uttryckte jag att allt skall vara serverat eller att jag inget orkar. Jag är beredd att sätta en peng på att jag orkar otroligt mycket mer än du. Jag har dessutom alltid bevistat mina barns skolavslutningar. Det beror på att jag 1) uppskattar dem, 2) har haft möjligheterna att göra det, mkt pga flexibla arbetstider etcetera. Alla är inte lika lyckligt lottade som jag i de avseendet. Att jag tar människor i försvar som inte tycker att skolavslutningen är jordens grej och den ultimata kärleksförklaringen till sina barn beror på att jag inte är fullt så inskränkt som du verkar vara.

Våra skolavslutningsbesök till trots så vet jag att våra barn uppskattar oss för precis de föräldrar vi är. Så det är inte pga dålig självkänsla som jag går till skolan för att visa upp mig för andra föräldrar och barn.

Och om EN unge inte vill eller har råd för dennes föräldrar har satt den västen på sig att det är en principsak att "jag har minsann betalat skatt" så då ska de baske mig betala för min unge. JAG tänker inte ett lägga ett öre extra - ska den ungen verkligen få förstöra för alla andra?? Jag bara undrar???

Nu är du oresonlig. :mad: Och otroligt ego. Var skolan till för alla, eller bara vissa? Hur skall du ha det?

Glöm inte att barnen blir speglar av dennes föräldrar och om DU tycker det är trisst så tycker barnen det också. Vare sig barnet innerst inne vill så törs hon/han inget annat.

Det där med spegel, spegel på väggen där... känns förlegat. Inte speglar väl alla barn sina föräldrar? Jag var och är ännu, mycket olik mina föräldrar. Jag har begåvats med ett eget intellekt och jag kan både fundera, kritiskt reflektera och analysera det som gäller både det privata och det generella i min omvärld. Sådana som du visar bara upp hur otroligt lycklig jag och andra är som fått gåvan att tänka utanför det allra enklaste slutsatserna, typ; "skolavslutning + föräldrarna på plats = glada och stolta barn"

Det är dags för dig att växa upp och bli den vuxna (?) förebild som du borde vara för dina barn.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Feykír skrev:
men kära du - tifo, å du store - det var hövligen vänligt av dig att förmana mig om vad denna stora Priffe - princesskommunist, flåt - feminist - kommer att svara mig. Jag ser fram emot en kommentar. :devil:

snacka om pajas - byt användarbild i så fall :cool:

Jag har en stillsam, men mycket uppriktig undran, och jag skulle vilja att du ger mig ett bra svar.

Varför tror du att jag är kommunist?
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Tillägg:

För övrigt skulle jag också vilja veta hur du definierar en kommunist?

Att bara slänga ur sig epitet på människor och tillskriva dem värderingar (som Tifo så klokt uttryckte) utan att gå in på detaljer är både arrogant och föga respektingivande.

Så, vad är en kommunist?

PS. Du har inte heller svarat på mina andra frågor längre upp. Vad för skäl hade du till dina barn?
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Att Island är konservativt då det gäller könroller, det vet jag ju.
Men att det var så illa att du kan skriva som du gör, det visste jag inte.

Jag har barn för att vara tillsammans med dem och göra saker tillsammans med dem, inte för att göra saker tillsammans med andra människor som jag inte har valt själv, typ andra föräldrar och deras ohängda ungar.
Nu så råkar just jag vara en förälder som uppskattar vissa av skolaktiviteterna, men det är ju för att de ÄR bra och av hög klass.
Mina barns skolavslutningar ÄR fina att se på även om man inte ens skulle ha en egen unge med.

Kanske att man i deras skolor har löst problemet genom att sätta en hög konstnärlig kvalitet på aktiviteterna?
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

*knapplån*

Håll diskussionen på en saklig nivå utan att kalla varann saker. Här är redan inlägg som jag borde rensa - men eftersom de även innehåller sakargument bland invektiven låter jag dem vara så länge.

Däremot låser jag tråden om de personliga påhoppen fortsätter.

mandalaki/moderator
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

*lånar*

Har följt tråden nu i några dagar och jag ska inte komma med nåt stort inlägg direkt. Vill inte röra om mer i grytan...

Men har ni tänkt på att det inte är skolan som anordnar dessa brännbollskvällar och allt vad det är!! Det är ju faktiskt (ca 90% av fallen) klassföräldrarna som gör det!! För det allra mesta iaf. Sen nån skolresa då och då, men är det skolresa ska det ingå studeibesök och inte vara enbart en nöjesresa. Då brukar barnen få ta med sig 20-30 kr till glass. Övriga nöjesresor står klassföräldrar ch föräldraföreningar för!!

Julle- Frtitidspedagog som av erfarenhet vet att även skolpersonal tycker det är jobbigt att behöva närvara på dessa brännbollskvällar som mest består i att familjerna umgås med varann....
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Ja, brännboll och grillning osv anordnas av föräldrar. Oftast av de föräldrar som aldrig annars gör något med sina bara. Min erfarenhet i alla fall. :smirk: Och precis som du säger så ingår de inte i skolarbetet, därför hoppar jag över med gott samvete.

Vi betaler som sagt för skolresorna. De besökte ett museeum på väg till Liseberg, det hela kostade oss 800 kronor. Inte tal om 20-30 kr till glass där inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 431
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp