Äntligen nytt hö..men behöver ny foderstat.

M

malört

Jessica har du lust ..eller nån annan.

Fick bara smrp och mj på nya höet, men skall lämna in för att få veta ca och p också.

men har nu bara nya höet och fodra med och behöver nya foderstater.

nya höet:
smrp=56 och mj=8,3

gla höet:

8,4 mj
17 smrp
2,0 ca
1,0 p
0,6mg
10,6 k

gla foderstaten för ponny 1 (d-ponny, ca 425 kg tränas ordentligt ,lagom i hull och muskler och lagom energisk)


5 kg hö
1,7 kg havre
500 gr breed
270 gr soja
4 dl betfor
50 gr miner grön
20 gr foderkalk


gla foderstaten för ponny 2, shettis,3år, går förnärvarande enbart i hage och är fet, ca 260 kg (pga skada)

2 kg hö
1 kg luzernhack
drygt 1 dl breed
1,5 dl betfor
20 gr miner grön


gla foderstaten för häst 3: vblsto ,ca 500kg, endast avelssto utan motion ,ej dräktig fn. lagom i hull.

6 kg hö
1 kg luzernhack
4 dl havre
3 dl betfor
50 gr miner grön

(den sistnämnda foderstaten har ej gjorts här på bukefalos,det är ägarens önskemål enbart)

Jag vet att jag behöver ha ca,p, och ev mg också men måste ändå lösa detta tills vidare..för nån mat måste de ju ändå ha tills det är ordnat.

är det nån som har lust..
 
Det blir himla enkla foderstater. :)

Här kommer förslagen:

D-ponny

7,5 kg hö
0,5 kg havre
200 g betfor
+vitaminer och selen

MJ 69,55
Smrp/MJ 6,81

Shettis

3 kg hö
200 gr betfor
+vitaminer och selen

MJ 27,3
Smrp/MJ 6,52

Varmblod

7 kg hö
0,5 kg havre
200 gr betfor
+vitaminer och selen

MJ 65,4
Smrp/MJ 6,81

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 924
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 507
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp