Bukefalos 28 år!

Är besatt av annan häst? :O

P

PennyRe12

Har ett xx sto som jag haft i ca 8 månader nu. Hon är som de flesta xx ston oroliga inombords. Jag har henne hemma och hennes enda hagkompis hon har är en B-ponny som är superlugn men xx stoet har nästintill blivit besatt av henne. :confused:
I hagen vallar hon runt ponnyn och ska hela tiden vara på och greje med ponnyn, går ponnyn i hagen några steg kommer xx stoet och följer med och "bestämmer" vart hon ska gå. xx stoet är väldigt svårfödd och måste därmed gå i en hage med kraftigt bete men klarar inte va att lämna ponnyn, hon är lugn i kanske 3 timmar sedan går hon fram och tillbax längst staketet några timmar osv. I boxen på nätterna kan dem bara ha kontakt genom gallret och xx stoet vill så gärna kunna "kontrollera" ponnyn att hon även där går fram och tillbax längst boxäväggen som är mot ponnyn. Vi har försökt vänja av henne med ponnyn genom att sätta henne i en mindre hage varje dag med extremt mkt betet, det slutade med att hon blev lugnare för varje dag men nu tycks problemen uppstå, vilket är jobbigt för både oss, ponnyn och xx stoet. Det finns bara 1 hage hon kan gå i och vara lugn i när hon är ifrån ponnyn men den är nedbetead nu så vi måste flytta henne. :(
Finns det något vi kan göra för att få henne att tänka på något annat än ponnyn och finns det något vi kan göra för att hon ska kunna vänja sig av från ponnyn?
När man hämtar henne i hagen för att ta in henne i stallet är hon lugn men försöker hela tiden titta efter ponnyn utanför.
Skulle bli väldigt tacksam för tips m.m. Tycker så synd om båda hästarna då ingen mår bra av detta beteéndet. :cry:
 
Sv: Är besatt av annan häst? :O

det är INTE så att de flesta fullblodsston är oroliga inombords.

snarare har du väl tyvärr en stressig individ. tyvärr blir det nog värre av kombon att du dessutom bara har två hästar. även folk med mkt lugnare hästar vittnar tyvärr dagligen dax om att just bara 2 hästar blir väldigt beroende av varandra alltför ofta, så det är en svår kombination.

du har ingen möjlighet att ha henne och ponnyn med fler hästar? tror det skulle göra stor skillnad.
 
Sv: Är besatt av annan häst? :O

Är hästen välmotionerad? Låter lite som en häst med överskottsenergi som tar ut det på det som finns att ta ut det på.

En välmotionerad häst är oftast en lugn och harmonisk häst. Jag kan inte låta min häst stå särskillt länge innan han blir jobbig mot allt och alla heller.
 
Sv: Är besatt av annan häst? :O

Motion kan vara en bit, men det är inte hela svaret och defintivt inte samma för alla hästar.
En av hästarna i mitt stall som rids aboslut mest och mest varierat är väldigt lik, han har ett enormt kontrollbehov och blir väldigt orolig inombords om någonting inte är som vanligt.
 
Sv: Är besatt av annan häst? :O

Skrev inte att det var allt som räckte, men en otroligt stor del av hästens välmående är att den inte har överskottsenergi som oftast leder till en väldig frustration.

Sen är det självklart vissa hästar klarar av att bara gå i hagarna utan sysselsättning hela dagarna, men många hästar behöver faktiskt motion för att må bra i huvet. Och det är ett bra ställe att börja på, börja motionera hästen så den får ta ut sig lite, bli lite trött.

Min häst har också stort kontrollbehov, vill ha koll på allt och alla men inte stressar han för det. Sålänge han får sin motion och får aktivera huvet så är han lugn och harmonisk och visst vill han ha koll och håller ordning på sin flock men inte på ett stressat sätt.

En häst som trivs stressar inte på detta sättet, då får man på något sätt ändra hästens livssituation så den trivs.
 
Sv: Är besatt av annan häst? :O

Joo hon blir dagligen motionerad och hantread varje dag, dock håller vi på att bygga upp henne nu om man kan säga så. Hon har tappat en del vikt och muskler efter boxvila.
Men hon blir motionerad varje dag vädret tillåter, dock får hon 2 dagars vila i veckan.
Vi gär så gott vi kan för att hon ska tivas, men hon måste gå själv på dagarna och hon gillar det inte. "/
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp