Bukefalos 28 år!

Är de riktiga värkar eller förvärkar

cowgirl81

Trådstartare
Är ju första gången så man är ju alltid orolig. Haft nått liknande mensvärk med väldigt onda toppar av och till hela dagen, Ska till bm imorrn, men tänkte att ni kanske kunde lugna mig lite, de mol i sidan av magen också. Var nyss till min mor bor 200 meter bort. På hemväg kunde jag knappt gå värkte hela tiden, jag går in i vecka 37 imorgon. Är de dags eller var detta bara en förvarning. Ska ta ett bad nu och se om dom slutar.
Mvh orolig förstföderska
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Jag tycker inte att du behöver vara orolig. Min mamma födde min syster tre veckor före datum och hon var en alldeles perfekt liten bebis på 3 kilo och 48 cm:love:

Ta det bara lugnt och vänta, blir det värre och regelbundet så får du ringa förlossningen för en kontroll!
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Ja tur jag fick nr dit förra gången jag var hos bm, man blir ju så orolig. Visst bebis är ju rätt utvecklat för och klara livet där ute. Men är ju endå en bit kvar. Men den lille har ju inte fixerat sig än, så hoppas det inte är nått barnafödande än. :)
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Jag funderade väldigt mycket på det där innan min dotter föddes. Hur jag skulle veta om det var RIKTIGA värkar eller bara förvärkar. Det enda jag fick som svar var att det märker du.

Och precis så var det, när de riktiga värkarna satte igång med 4 min mellanrum så märkte jag på en gång att det var skarpt läge. Så ta det lugnt och andas, du märker nog när det är på gång;)
 
Senast ändrad:
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

jag födde min dotter i vecka 37+2 och hon var 48cm och vägde 3050gram så du behöver nog inte va orolig.
det är ju inte alla bebisar som fixerar sig heller innan dom tycker det är dags att komma ut.

men ta det lungt under kvällen, slappa så mycket du kan och se om det lugnar sig. annars skadar det ju aldrig att ringa till förlossningen och kanske åka in för kontroll om ni inte har för jävla långt, kanske gör att du känner dig lugn sen om inte annat.
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Har 6 mil till förlossningen, men har tagit ett bad nu, de hjälpte inte särskilt mycket. Ska avvakta tills imorgon ska till min bm då. Det är dock lång tid mellan de såkallade värkarna, men dom gör ont. Försöker få tag på sambon som är på annan ort och mekar traktor, inte det lättaste.
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Jag funderade väldigt mycket på det där innan min dotter föddes. Hur jag skulle veta om det var RIKTIGA värkar eller bara förvärkar. Det enda jag fick som svar var att det märker du.

Och precis så var det, när de riktiga värkarna satte igång med 4 min mellanrum så märkte jag på en gång att det var skarpt läge. Så ta det lugnt och andas, du märker nog när det är på gång;)

Jag fick också det svaret och jag märkte INTE att det var på riktigt förrän hon typ ploppade ut! Vi åkte till förlossningen 'för säkerhets skull' och hann inte vara där i 20 minuter innan hon föddes ... Jag tyckte det bara var lite mensvärk en-två timmar innan :eek: (SEN, sista halvtimmen, då jäklar gjorde det ont)

Födde i 38+0, hon var 45 cm och 2350 gram, liten men naggande god :love:

Så, TS, det KAN vara på riktigt. Men det visar sig nog inom kort, om det blir mer eller mindre regelbundet. Mina kom dock med typ 6 minuters mellanrum när vi åkte .. och jag hade en kvarts resväg in!
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

ja se för sjutton till att få tag i gubben!!!!!

jag fattade inte heller vad som var på gång när min föddes, trodde jag bara skulle in och kolla läget och sen få åka hem igen.
vattnet hade gått men de var så väldigt lite som kom så jag va så väldigt osäker.

tycker ändå du ska ringa och rådfråga, särsilt som det inte lugnat ner sig av ett bad.
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Föstod att någon skulle svara mig så:D. Det var därför jag la till ett nog i meningen. För om man frågar dem som fött barn så har de allra allra flesta faktist förstått att det var på riktigt;). Sen finns det alltid undantag.
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Än så länge har ju inte vatten eller slemproppen kommit, just nu är de lugnt inte haft nått på över en halvtimme nu, och sambon är hemma, :) Men saaben får nog stå här istället för i garaget.
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

njaaa... nu bara måååste jag ju tjata lite till!

slemmproppen kan släppa utan att man märker det och det kan vara så att vattnet inte går förrän du har rejäla värkar..

men men, har de blivit lite lugnare så förstår jag att du vill hålla dig hemma, inget roligt att åka sex mil för att bara åka hem en halvtimme senare..
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

De allra flesta känner om det är på g. Förverkar kan också göra sketaont. De brukar ju bli mer regelbundna när det väl är dags och intervallen mellan brukar bli mindre och mindre. Jag tyckte 2 mil var långt nog till sjukhuset, never mind 6! Mina värkar gjorde rätt så ont när jag satt i bilen och jag försökte smsa till de där hemma i Sverige att "jag tror det är dags nu, vi är på väg till sjukhuset".
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Ja och vägen ner är ingen höjjdare me massa kurvor och krön, och ja misstänker att sambon inte kör lugnt när de är dags. Har haft nån värk i natt men ingen som gjort jätteont. Ska prata med min bm sen när ja ska dit. Men man är ju nervös. Syrran har ju gått över med en vecka, och ja kan ju inte få före henne :)
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Än så länge har ju inte vatten eller slemproppen kommit, just nu är de lugnt inte haft nått på över en halvtimme nu, och sambon är hemma, :) Men saaben får nog stå här istället för i garaget.

Nu gick ju iofs jag över med båda mina, men slemproppen gick med första barnet dagen innan hon föddes, vattnet inte alls (de tog hål på hinnorna ett par timmar innan hon föddes), andra barnet märkte jag inte alls att slemproppen gick, och vattnet inte alls (de tog hål på hinnorna när jag hade värkar med mindre än 1 minuts mellanrum)

Så.... slempropp och vattenavgång är inget jag skulle vänta på för att veta att det är på riktigt ;)
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Okejj trodde slemproppen kanske skulle märkas. Ska snart till bm ska va där 16,00 så hon kan kolla upp hur de ligger till.
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

berätta sen då hur det gick, nyfiken som f*n förstår du :p
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Spännande!

Kan berätta att jag såg aldrig slemproppen och vattnet gick när jag hade 2 krystvärkar kvar - så det funkade inte heller på mig :D

Lycka till nu !!
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

jaha.... har du kommit hem än?
 
Sv: Är de riktiga värkar eller förvärkar

Nu är ju det här ditt första barn, vilket gör att du inte vet vad som är vad. Med stor sannolikhet har du sk förvärkar, när väl förlossningen sätter igång så kommer du att veta det.
Jag hade massor med förvärkar vid första barnet, och klart att man blir bekymrad. Men jag visste precis när det var dags, klockan 10 på fm sa jag till min man att han fick köra hunden till uppfödaren snabbt som :devil:
Värkarna hade inte börjat då, men jag fick en underlig känsla i kroppen. Strax efter det att mannen kört iväg kom första värken, vi kom in på BB ca 11.15 i god tid enligt mig och jag var bara öppen ca 2 cm. Dottern landade 13.21, och sen var det klart.

Den andra dottern lät vänta på sig, med snudd på en månad över tiden och förvärkar under flera veckor. Kl 22 på kvällen kom den första värken som jag bedömde som förlossningsvärk, vi åkte direkt eftersom jag var så less på att vänta. Dottern kom 23.25 vilket innebar att hon var på väg ut när jag knallade till förlossningsalen.:D
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 088
Kropp & Själ Hej! Jag har i 4-5 dagar haft en molande värk i magen, långt ner till vänster, jag gissar på att det är äggstocken men jag vet ju inte...
Svar
1
· Visningar
791
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 139
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp