Bukefalos 28 år!

Är dessa ponniesar dräktiga?

tessiem

Trådstartare
I slutet av April hämtade jag två ponniesar på en ridskola.
De var lite bukiga & magra så jag antog att det berodde på proteinbrist då ensilaget de skickade med var mögligt = jag antog att hästarna inte ville äta det. Här avmaskades de efter träckprov & den ena har gått på 7kg hö om dagen hela sommaren (fång) & den andra har gått på bete. Nu sedan en månad betar båda även om den ena betar utan munkorg dagtid & sedan med munkorg.
Den ena "P" är äldre & utan pass, denna är mina barns ponny. Den andra "D" är 16år, korsning med pass. Detta är en kompis ponny. D har varit hemma hos sin ägare över sommaren på bete & kom tillbaka för en vecka sedan...och ser helt klart dräktig ut! :crazy:
Jag reagerade på hennes mage innan sommaren också men då tänkte jag som sagt proteinbrist + att de ju hade lite mask.

Så vad tror ni? Lägger in några halvkassa bilder tagna idag.

dollyfram.jpg

dollysida.jpg


D innan sommaren:
dolly.jpg


P nu:
princess.jpg


P innan sommaren:
31371_1427667618849_1447576224_31117956_6171135_n.jpg


Ska fråga Ds ägare om han vill dräktighetsundersöka sin, tänkte köpa weefoal till min ponny för att bli lite klokare.. någon som testat det?

Hur funkar det att få föl såhär sent? Vilka tillskott ska jag ge isf?
Har ju haft föl innan men då har jag liksom varit inställd på det :crazy:
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Nr 1 tycker jag med ser dräktig ut, nr 2 tycker jag bara ser "ponny-fet" ut ;)
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Det konstiga är att man fortfarande ser hennes revben TROTS att hon blivit rund om magen & visst kan hon vara fet..Då jag tyckt synd om henne så har hon ju fått 7kg hö vilket kanske är i överkant på liten ponny..:angel:

Nr 1 tycker jag med ser dräktig ut, nr 2 tycker jag bara ser "ponny-fet" ut ;)
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Ta ut en veterinär så får du veta säkert, allt annat är bara spekulationer.

Det heter ponnyer:)
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Nej nej Pånnis.

(totalt onödigt inlägg. )

Till St, ja första ser faktiskt dräktig ut, ta ut en veterinär så får du veta säkert, vi kan inte sitta här och gissa, även om det är roligt. :D
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Men den första är inte min = vill inte bekosta distriktsveterinär för att dräktighetsundersöka. Ägaren anser att det lär märkas.
Därför bad jag er att gissa. Jag lovar att jag inte hugger huvudet av ngn som gissar fel.
Jag vet f.ö att det heter ponnyer men ponniesar låter sötare än vad "ponnyer" gör.



Nej nej Pånnis.

(totalt onödigt inlägg. )

Till St, ja första ser faktiskt dräktig ut, ta ut en veterinär så får du veta säkert, vi kan inte sitta här och gissa, även om det är roligt. :D
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Förstår varför du inte vill ta ut veterinär. Det du kan göra är att hålla koll på om juvret fylls på och om bäckenbanden börjar släppa.

Tyckte att ponniesar lät som ett barn skrivit:)
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Ring och hör med förra ägaren om det kommit en hingst lös vid något tillfälle? Eller om stona kommit lösa? Då är det ju lättare att räkna ut tidpunkt för eventuell fölning. Jag tycker båda två ser dräktiga ut.
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Tog dig på orden & fick tag på förra ägaren. Hon hävdade bestämt att det inte finns någon möjlighet att hästen/hästarna är dräktiga då det inte varit någon hingst lös hos dem. De har hingstar på ridskolan men vare sig hingstarna eller stona har enligt henne varit lösa.
Så då har jag isf en abnormt FET ponny och en mindre abnormt men ändock FET ponny.


Ring och hör med förra ägaren om det kommit en hingst lös vid något tillfälle? Eller om stona kommit lösa? Då är det ju lättare att räkna ut tidpunkt för eventuell fölning. Jag tycker båda två ser dräktiga ut.
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Det sa förra ägaren till min häst också... Gjorde ett Ul och visst fanns det ett litet föl där.

Så här såg min dam ut när jag hämtat henne:

30749431.jpg


Och efter 1½ månad såg hon ut så här:
31039726.jpg


Ut kom denna underbara varelse!'

31353969.jpg

(Som tyvärr ej längre finns med oss)
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Jag minns historien om ditt vackra föl! Det var ju ett jättefint föl, tragiskt att det gick som det gick.

Funderar på om jag ska påkosta ett grav test för hästar själv bara för jag har SÅ svårt att tro att den där magen bara innehåller gräs..
För min ponny ska jag iaf köpa ett test åt just för att jag misstänker & det är skönare att veta vad som väntar än att gå & noja i onödan.
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Tycker definitivt att den första ponnyn iaf ser dräktig ut. Hade jag varit du hade jag absolut UL-at eller åtminstone testat dom, men jag hade tagit ut vet och UL-at för att veta ungefär hur långt gånget det eventuellt kan tänkas vara.

Om jag hade skötsel/ansvaret/stallade upp någons häst där misstanke fanns om dräktighet hade jag nog krävt att dom gått med på UL. Det är tillräckligt stora risker med dräktigheter och fölningar för att inte ta reda på så mycket man kan iallfall. Tycker jag. :)

Lycka till!
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Och om det värsta händer då... Sto och föl dör, vem vet.. kanske tom är tvillingar. Hade man inte känt att den där 1000-lappen varit värt då?
Jag hade iaf ansett att JAG inte kanske är kapabel att äga/ta hand om hästar om jag inte ens kan sätta hästens bäst i första hand! Men alla är vi olika, och javisst russen på lojsta klarar sig själva men.. nja, hästen har inte valt mig till ägare utan jag den!
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Jag ÄGER INTE hästen. Ägaren får själv bekosta UL.
Om ni alla är så fina & godhjärtade & anser att jag borde stå för det så är ni välkomna att sätta in summan på mitt prtivatkonto :grin:

Och om det värsta händer då... Sto och föl dör, vem vet.. kanske tom är tvillingar. Hade man inte känt att den där 1000-lappen varit värt då?
Jag hade iaf ansett att JAG inte kanske är kapabel att äga/ta hand om hästar om jag inte ens kan sätta hästens bäst i första hand! Men alla är vi olika, och javisst russen på lojsta klarar sig själva men.. nja, hästen har inte valt mig till ägare utan jag den!
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Den första ser dräktig ut, du borde ju kunna se på juvret om hon har fyllt ut. Kan du inte ta en bild under magen på henne oxå och lägga in så man kan se juvret??
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Tyvärr blev det fotot så suddigt att det inte gick att se. Men ännu är inte juvret fyllt iaf.

Den första ser dräktig ut, du borde ju kunna se på juvret om hon har fyllt ut. Kan du inte ta en bild under magen på henne oxå och lägga in så man kan se juvret??
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Jag ÄGER INTE hästen. Ägaren får själv bekosta UL.
Om ni alla är så fina & godhjärtade & anser att jag borde stå för det så är ni välkomna att sätta in summan på mitt prtivatkonto :grin:

Ursäkta men jag skrev att jag hade krävt det av ägaren i detta fallet. (min egen hade jag självklart ul-at själv)
Om hästen stod under min vård eller ansvar -och däri räknar jag också uppstallning för jag hade inte velat att det helt plötsligt låg ett föl i hagen/boxen utan att någon haft koll -eller ännu värre.
Det hade varit en annan sak om hästen varit betäckt under kontrollerade former och man inte visste att den var dräktig -då kan man ju anta det och agera därefter samt att man vet på ett ungefär när den kan tänkas föla.

Det gäller ju att man vakar på ett sto som ska föla. Och det är inte alls alltid det syns när det är på G, när kommer ni att börja vaka om ni misstänker dräktighet?
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

Mitt svar var inte riktat till dig utan till Gazque som tyckte att jag borde UL.
Om mitt sto fortsätter att växa (magen då eftersom stoet är mellan 12-20år så får man hoppas att hon växt klart) så kommer jag givetvis att UL. Innan det kommer jag att ta ett weefoal test.

Jag har fött upp ponnysar (rätt stavat :p) tidigare (enbart på hobbynivå med tre föl) & ALLTID ultraljudat mina hästar. Senast ultraljudade jag två ggr. Så jag är ingen snål människa på det sättet att jag skiter i hästens väl & ve.
När det gäller den andra ponnyn "D" så kommer jag att ta ett snack med ägaren & be honom bekosta UL. Annars börjar jag fölvaka när hästen fyllt ut juver.

Ursäkta men jag skrev att jag hade krävt det av ägaren i detta fallet. (min egen hade jag självklart ul-at själv)
Om hästen stod under min vård eller ansvar -och däri räknar jag också uppstallning för jag hade inte velat att det helt plötsligt låg ett föl i hagen/boxen utan att någon haft koll -eller ännu värre.
Det hade varit en annan sak om hästen varit betäckt under kontrollerade former och man inte visste att den var dräktig -då kan man ju anta det och agera därefter samt att man vet på ett ungefär när den kan tänkas föla.

Det gäller ju att man vakar på ett sto som ska föla. Och det är inte alls alltid det syns när det är på G, när kommer ni att börja vaka om ni misstänker dräktighet?
 
Sv: Är dessa ponniesar dräktiga?

OKej :)

Men då har du ju lite rutin också att se tecken när/om det är på g.

Lycka till med både ägare och ponnyer!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 509
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 497
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 876
Senast: Lobelia
·
Tjatter Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 286
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp