Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

jo jag hars amma, har 5 hästar, och har bara vet försäkring på dem,
vet att om det skulle hända något så förlorar jag en del, men samtidigt så har jag vetrinärvården som känns viktigast. det andra får jag ta om det händer något.
Nu har jag aldrig behövt använda vet vården heller på 7 år, så det känns lite bortkastat med pengarna, man borde sätta dem på ett konto istället , och ha själv, om det händer ngt. fast skulle jag då avbryta försäkringarna så skulle det säkert hända något med alla :devil:
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Jag har fyra hästar och endast en är försäkrad över huvudtaget. Han är ett år och jag har honom försäkrad endast för veterinärvård, tänkte ha så tills han är ett par år äldre (skogstokig unghingst som har massor av bus i benen)

Vidare har jag en tävlingshäst och två avelsston som även tävlar lite på sidan av. Dessa är helt oförsäkrade trots att speciellt tävlingshästen är värd en del. Detta för att på elva år som jag ägt häst har jag bara behövt åka till veterinären akut två gånger och båda dessa gångerna var det knappt att notan gick på mer än självrisken ens.

Mina hästar går samtliga ute på lösdrift, är fräscha och glada och drar aldrig på sig något. Skulle det hända något hemskt får jag ta det och betala ur egen ficka.
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Jag hade mitt sto försäkrad
25000 A1 liv
25000 A2
Extra vet 50000. Hon dog för 2 veckor sedan 18 år
Fick 50000 tillbaka. fick betala 6100. avgifter. Räkningen gick på 10000-

Killarna står nog bara
A1 liv 30 000-
A1 vet 50000 så tror jag det var
Betalar 3300 -mån 3hästar. Nu skall jag ändra för killarna . När stot är borta
Dyrt men bra i bland
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Nyligen tog vi bort livförs. på tre av våra hästar. har bara vet.vård.
Den fjärde är dräktig för första gången så vi behåller hennes liv förs. tillsvidare (jag får ut på livförsäkringen om något skulle hända så hon inte kan få fler föl eller om fölet förolyckas). Förhoppningsvis går ju allting bra o då ska vi ta bort livförs på henne oxå. Det är ett fullblod o det är ingen bra ras när premien ska betalas...

Har alltid haft livförs. på mina hästar, men för ett tag sedan (när premien höjdes IGEN...) så började jag räkna på vad det egentligen kostar o kom då fram till att det inte är ekonomiskt hållbart. Beror ju såklart på vad man har för situation o vad man har för hästar o vad man gör med dom. Och sen är det ju det där att man inte kan bestämma själv. Otur har ju dom flesta, frågan e ju bara hur ofta
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Har min försäkrad i sitt fulla livvärde.
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Jag har funderat på precis samma som dig. Här i Norge täcker inte försäkringen dom vanliga skadorna som hältor etc heller. :crazy: Bara vid olyckor och sjukdomar som ej kan bero på slitage.

Men jag är rädd att om jag säger upp den så blir hästen allvarligt sjuk (murphy...), och det vill jag ju inte att han ska bli... :eek:
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Det var precis så jag kände. Men, efter att sett hur mycket pengar jag sparar på att ta bort livvärdet så blundade jag, höll andan och tog bort livvärdet och "peppar peppar" än så länge lever hon.

Och vårat mål är att hon ska fortsätta att vara en frisk och glad häst tills hon är gammal och grå. Men det är just den där tanken....Om jag gör så då.....

/Marie
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

har vet, utökad och liv..

Någon har sagt att det är lika dyrt att äga en billig häst som en dyr.. den människan har inte tänkt på försäkringskostnaden!! :eek:
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Min är A1försäkrad och i den, livförsäkrad i 30.000:- och ärligt och krasst talat skulle det täcka dåligt för en ny häst om det skulle hända något idag.
Livförsäkringen är ju inte bara en kostnad, det är en garanti för att du får tillbaka en del av de pengar du har investerat i din häst.
Visserligen bara en bråkdel i förhållande till vad man lägger ut på de älskade djuren:cool:

Skulle jag ehöva ta bort min häst imorgon vill jag ha möjlighet att köpa en ny och då är de 30.000:- faktiskt en hyfsad startpeng , även om jag antagligen måste låna lite utöver det.

Däremot har jag valt bort den rena livförsäkringen A2 för det ska så förbaskat mycket till för att den ska lösa ut. Det lärrde jag mig med förra hästen. I nästan 10 år hade jag lydigt och snällt betalt premier för A1+ A2, givetvis hade försäkringsbolaget ett litet kryphål i A2 som gjorde att den inte behövdes betalas ut när det blev tvunget att ta bort hästen:mad:
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

A1 brukar vara en kombinationsförsäkring med både vet och liv och det ska mycket till för att den livförsäkringen inte ska betalas ut.
A2 brukar vara en ren livfösäkring som man ofta "erbjuds" att teckna utöver A1, dock brukar A2an komma med en extremt lång lista över sjukdomar och tillstånd som den inte betals ut för. Kort och gott kan man lite elakt säga att den bara betals ut vid ond, bråd död:mad:

Förskringskillen på folksam förklarade det "fint":
Hade din häst haft så ont att den var tvungen att avlivas omedelbart hade du fått ytterligare 10.000:- men nu kunde du ju åka till klinik och även om klinikens veterinärer ansåg att den skulle dömmas ut så gick det för lång tid emellan så därför får du inga pengar :eek:
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Japp vågar inte höja beloppen trots att hästen är värd mer, har en nätt premie på 7000:-/år. Så gissa vad jag betalar in för när mina kompisar köper charterreser:angel: :cool:
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

ta och kolla en gång till, agria försäkrar i norge.... vet ej förståss exakt hur villkoren ser ut där..
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

vi har alla våra försäkrade. Dock ej till det korrekta livvärdet.
Men vad det gäller hblfölen så vill jag ha liv med användbarhet redan från början då skydd mot dolda fel ingår. Bra den dagen pyret ska säljas......
Travfölen är det annat med....

vi har både veterinär samt liv utom på en gammeltant som var oförsäkrad då vi köpte henne och för gammal att försäkra in i annat än katastrof, så den har vi på henne. Gäller för tex. brand, trafikolycka etc. (vet vård ingår för just de grejer som försäkringen ersätter på livdelen.) En oerhört prisvärd försäkring tycker jag...
(har för mig jag betalar 130 :- per år för 10' i liv.)
:( vars hästar varit på väg in till byn för att handla....... :eek: -kul med 15 lösa hästar på oljegrusväg med 70 km/h som oftast är över 90km/h eftersom det är låååång raksträcka där vi har stallet...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
947
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 795
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 662
Senast: Sockerbit
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 608
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp