Smärtgräns för försäkringar - Hästedition

Har valt att inte ha användbarhet på min pga kostnaden.
Har idag liv 150000, vet vård 40000. Bor i norra Norrland så tillgången på den mest avancerade vården är begränsad.
Fast självrisk 3500, rörlig 20%
Betalar för detta 7600 kr/år.
Försäljningsvärdet på honom är idag högre än livvärdet han är försäkrad för, men det går inte att lägga hur mycket som helst på försäkringen. Jag kalkylerar med att få ta den förlusten om jag skulle var tvungen att avliva.
 
Vet inte riktigt vad jag har för smärtgräns. Har två islandshästar som båda är lågt försäkrade i Liv, 14 000 resp 17000 men 130 000 i veterinärvård. En i If och en i Agria. Den i Agria kostar 263 kr/månad och den i If 378 kr/månad.
Sen har jag en liten shettis i Sveland som är livförsäkrad till 10 000 kr och veterinärvård på 60 000 kr. Hon kostar 154 kr/månad.

Jag betalar väl typ lika mycket för alla tre ihop som kompisen med halvblod betalar för en häst. Men då har ju aldrig höjt livförsäkringar på mina islandshästar utan dom står i det jag köpte dom för som 1 åringar.
 
Ja jag har förstått det, det jag menar är att du då har en dyrare typ av paket.
Finns 3 där det ingår (A1, avel och recing) och 3 där det inte ingår (A2, katastrof och A12).

Sedan finns det bolag som har buköppning som tillval som mitt har på medicin och rehab.
 
Högre ersättningsnivå som täcker buköppning = dyrare premie än lägre ersättningsnivå som inte kommer räcka för buköppning :)

Fast RÄCKA handlar det ju inte om. Vad pengarna är godkända till är ju det som definierar en försäkring - inte summan i sig.
 
Och jag blir lite fascinerad över att så många faktiskt ofta verkar använda sina försäkringar så att det nästan går jämnt ut sett till kostnaden. Har haft egna hästar i 15 år och har fortfarande (lyckligtvis) aldrig kommit upp i veterinärkostnad som ens kommer upp till självrisken för försäkringen och då har jag mina hästar i ”riktiga hagar”, har avelssto, unghäst, haft tävlingshästar osv. Börjar fundera över om jag har haft otrolig tur eller mina hästar ofta är skadade utan att jag märker det :nailbiting:

För mig har det varit som Mackan beskriver, när det väl hänt nåt har det kostat skjortan typ. Stora sårskador eller som sist, krävde både UL, specialUl och röntgen för att kunna diagnosticera ordentligt. 12 000 för ett besök på klinik, lika mycket som premierna under 5 år. Sen fick han en enklare hovspricka, ytterligare 6000.
åh hej. Så från 0 kr under 5.5 år till nästan 20 på ett halvår.
 
Och jag blir lite fascinerad över att så många faktiskt ofta verkar använda sina försäkringar så att det nästan går jämnt ut sett till kostnaden. Har haft egna hästar i 15 år och har fortfarande (lyckligtvis) aldrig kommit upp i veterinärkostnad som ens kommer upp till självrisken för försäkringen och då har jag mina hästar i ”riktiga hagar”, har avelssto, unghäst, haft tävlingshästar osv. Börjar fundera över om jag har haft otrolig tur eller mina hästar ofta är skadade utan att jag märker det :nailbiting:

En knäledsinflammation med hältutredning på klinik inkluderande en ledbedövning, ultraljud av knän samt behandling samt ett återbesök för koll men utan ombehandling gick på närmare 15 000 kr. Sen en sårskada som blev infekterad och vips uppe i totalt 25 000 kr.

Det är inte särskilt svårt att för ganska enkla/små saker komma upp i att fått ersättning för mer än premien.

Bara en sån sak som att hästen fick spån i ögat. På jour. Gav en räkning på 5000 kr för ett 10 min besök där ögat spolades och färgades och det konstaterades att det inte blivit hornhinnesår.

Osv osv.

Jag hade två år med 0 kr i veträkning. Sen ett med r typ 50 000 kr (inkl en natt på djursjukhus, bara det var 12 000 kr)
 
  • Gilla
Reactions: fio
Tänker att vart min smärtgräns går beror ju väldigt mycket på häst och antal hästar! Generellt har jag "lite" i liv men tummar inte på veterinärvård för det kan bli dyrt...

Häst 1 - hobbyhäst/tävlingshäst, SWB - 40' liv och 100' vetvård i Folksam 10770:-/år
Häst 2 - unghäst, halvblodskorsning - 15' liv med användbarhet och 130' vetvård (inkl. allt) i IF 2760:-/år
Häst 3 - promenadhäst, travare - 8' liv utan användbarhet och 50' vetvård i IF 2491:-/år

Anledningen till att häst nr 3 har betydligt mindre i veterinärvård beror helt enkelt på att hon kommer med diverse krämpor som fanns när jag beslutade mig för att ta över henne. Redan då var ägaren i valet och kvalet om hon skulle få vandra vidare. Så mycket mer pengar än så eller stora dyra utredningar kommer troligen inte göras på henne då det redan finns så många fel och krämpor. Hon är dock fräsch idag så jag hoppas hon får hänga med länge till!

Jag har väl tänkt att jag inte skall betala mer än drygt 15' totalt i försäkringar per år... För det är väl ungefär vad det är värt för mig och jag inser nu att jag redan ligger över det. Livförsäkring är inget jag egentligen måste ha egentligen så det är väl det som ryker om jag vill ha fler hästar 🙈 Det är ju en stor del av det som äts upp av tävlingshästen så det är väl den försäkringen jag får se över om jag skall införskaffa någon mer. Har varit inne på att flytta även honom till IF, se om jag kan få en bättre eller likvärdig deal där. Jag gillar deras vet-vård xtra.
 
Men, jag har faktiskt koll på vilka raser som är dyra i försäkring vid köp av ny häst och tack och lov sammanfaller det med mitt eget ointresse för de raserna. Mina står som korsningsponnyer hos försäkringsbolaget. Den ena för att rasen är så ovanlig att den inte finns som kategori och därmed hamnar som korsning hos dem och den andra för att hon just saknar papper på sin bakgrund, dvs. även i passet står hon som okänd korsning.
Min häst med okänd härstamning står som danskt varmblod hos Agria
 
När det kommer till halt häst så tänker jag rörelsekontroll + ul + hem med medicin + kanse röntgen och spruta. Helt ointresserad av MR, scint eller liknande.

Tiden kostar inte så mycket för mig och oavsett var hältan sitter så är behandlingen lika, medicin och tid.
Har ju ingen liv och användbarhet att ta hänsyn till så kan avsluta när jag vill utan att behöva tänka på dom pengarna.
 
Jag är så glad och tacksam över den här tråden. Har sänkt mina kostnader massa, för när jag ringde IF visade det sig att min bilförsäkring var onödigt dyr då min bil numera är en gammal tröttis. Så där rök 500 till, jag kommer betala drygt 1000 kr mindre i månaden i försäkringar med sänkningar och rabatter. Den stenen som fallit från mitt hjärta!
 
Jag har mina hästar högt försäkrade, jag prioriterar det för det ger mig trygghet att veta att jag får hjälp ekonomiskt när olyckan är framme. Jag har inte någon jättebuffert utan har prioriterat såhär.

Häst 1, 70 livförsäkring 120 veterinärvård A1
Häst 2, 50 i livförsäkring 120 veterinärvård A1
Häst 3 90 i livförsäkring 120 veterinärvård

Häst 1 och häst 2 har båda haft stort behov av sina försäkringar pga operationer efter skador/olyckor/frakturer. :crazy:


Jag betalar över 20.000/år i försäkringar och det är nog min smärtgräns alltså. :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 797
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vad kostar era försäkringar och har ni någon smärtgräns för var ni börjar ifrågasätta om det är värt det. Tidens försäkring landar detta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 537
Senast: Åsa A
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 537
Senast: Sockerbit
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 767
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp