Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

söderböna

Trådstartare
Eftersom försäkringar är minst sagt dyra, och för mig är det viktigaste att jag kan ge min häst bästa tänkbara vetvård, har vi valt att inte ha livvärde på hästen.

I stället har vi kunnat ta utökad vetvård och något lägre självrisk. Det känns iof lite som att utmana ödet, men även med ett lågt livärde så sticker premien iväg så otroligt mycket.

Så, är det fler än jag som som bara har veterinärvård?

/Marie
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

jag köpte ganska nyligen en unghäst (halvblod) och försäkringen på honom är ju minst sagt saftig...
men eftersom jag köpt honom (för hyffsat mkt pengar) så skulle jag aldrig våga ha bara vet.vård. OM jag skulle få ta bort honom så har jag ju förlorat en hel del. livdelen är det belopp jag köpte honom för.
Försäkringen består till stor del av livdelen ja. därför har jag oxå det högsta vet.vårdspremien till honom (det skiljde inte så mkt, så då tog jag hellre den högsta där).

Det kanske hade varit en annan sak om priset på hästen inte varit så högt eller att man själv fött upp hästen. men även då har man ju stora utgifter för den. Så om det är ett halvblod hade jag nog inte vågat ha bara vet.vårdsförsäkring! det handlar om för mkt pengar om man skulle få ta bort hästen.

sen är det väl just halvbloden som är dyra att försäkra... :crazy:
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Min står i moderata 15.000kr... Veterinärvården är viktigast och köper jag ny köper jag ändå ett föl = inte så fasligt mkt pengar. Tänkte iofs höja till 25000 i år men nästa år fyller hon sexton och då börjar de ändå minska på livvärdet. Det kvittar som sagt egentligen!
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Men sen får man väl också tänka på att försäkringsbolaget kan säga nä till behandling/opration om det överstiger hästens värde eller om den inte har något värde.
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Min häst är 11 år och kostade en bra slant. Skulle jag ha haft ett livvärde på den som motsvarade det jag köpt den för så skulle försäkringen kostat mer än dubbelt det jag nu betalar.

Det är ju den häst jag köpt som jag vill ha, inte vilken häst som helst. Därför känns bästa möjliga vet vård som viktigare än att få ut pengar om hästen döms ut. Förstår ni hur jag resonerar?

/Marie
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Lazio skrev:
Jag har bara liv på min travhäst.

inte så konstigt kanske, med tanke på att travhästar inte går att veterinärvårdsförsäkra:angel:
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Fast då borde man ju inte kunna ha vetvård till högre summor än inköpspris heller?

/Marie
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Eller så är det tvärtom: försäkringsbolaget kräver operation (trots att hela kostnaden inte täcks av vet.försäkringen) och vägrar betala ut liv om man inte har pengarna och väljer att ta bort hästen istället...
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Jag vill bara tipsa om att man kan ha hästen enbart livförsäkrad, alltså inte med användbarhet. (A1)
Då får du ut ersättning om hästen dör plötsligt eller måste avlivas.

Man kan dessutom välja ett lågt belopp tex 10 000 kr för
att vara säker på att kunna betala ev avlivning vilket är hiskeligt dyrt.

Det är inte särskilt dyrt.

/Frans
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Det gär alltid att diskuttera med skaderegleraren.

Jag vet att bolagen (i alla fall det jag ha kontakt med)
hellre betalar ut livvärdet än en dyr operation.
Särskilt om prognosen är dålig.

// Frans
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Jag har som dig bara veterinärvård, tror det är något A2 & A1 (utökad veterinär) i folksam.
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Nu blev jag brydd.

A2 och A1 är olika typer av livförsäkringar.

Om jag var som du skulle jag titta på mitt försäkringsbrev
och kolla upp att jag verkligen har det skyddet jag önskar mig.!

/F
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Jag förstår dom som inte har råd att ha fullförsäkring på sina hästar men jag skulle aldrig våga ha så.

Så jag sitter här hellre och betalar: 2250:- i månaden för 3 hästar :crazy:
Jag vet det är vansinnit men ja vågar man inte ha något annat så då får jag lov att betala också.
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Peppar, peppar ta i trä. Jag funderar på att göra tvärtom, att bara ha livförsäkring. Det enda jag använder veterinären till är vaccination och att skriva ut recept på tex streptocilinsalva. Det är fruktansvärt bortkastade pengar med vetvård för mig. Jag lägger ut mkt pengar på förebyggande vård så mina hästar är aldrig halta, eller sjuka på andra vis.
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Jag har olika på mina två.
killen som är två år har bara vet begränsad och
maran har jag liv och anvendbarhet och vet denna hade hon när jag köpte henne och det har inte blivit av att jag har ändrat.

Kram
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Jag vågade inte ha mitt halvblod utan liv. Hon kostade så mycket pengar, så att jag kände att jag inte ville riskera någonting. Tyvärr så dömdes hon ut, och jag fick ut mina pengar, som ändå var under 15000 kr för det belopp jag hade betalat för henne...Inget kul alls, men premierna är ju så dyra. Nästa häst jag köper ska också försäkras med livbelopp för man vet aldrig vad som händer.
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

söderböna skrev:
Eftersom försäkringar är minst sagt dyra, och för mig är det viktigaste att jag kan ge min häst bästa tänkbara vetvård, har vi valt att inte ha livvärde på hästen.

I stället har vi kunnat ta utökad vetvård och något lägre självrisk. Det känns iof lite som att utmana ödet, men även med ett lågt livärde så sticker premien iväg så otroligt mycket.

Så, är det fler än jag som som bara har veterinärvård?

/Marie


Jag hade min arab 20 000 liv och 50 000 eller obegränsad veterinär vård. Tyckte detta var toppen då det kostar en massa att ha fullblod försäkrade!:crazy:

Och jag ska ta och säga dig att när olyckan väl är framme kan inga pengar i världen ersätta den individ du hade och vill ha tillbaka!

Det sista du kommer tänka på är pengar och du kommer inte glädjas när pengarna kommer...... ta det från en som vet!
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Jag har min häst försäkarad i 5000kr liv och 50 000 (tror jag det är)i vet.försäkring. 5000 var det lägsta man kunde ha som liv försäkring.
Så jag betalar väl runt 1000 lappen om året för honom.

Och jag skulle nog inte få ut mycket mer än 5000kr för honom om jag sålde honom. Korsningponny utan fullständiga papper, fyller 15 i år. Har haft fång och är exemhäst. Dessutom ganska outbildad.

Men de 5000 som jag kan få ut om jag måste ta bort honom hastigt så är det tänkt att jag kan ha det till en grundplåt till en ny häst.

HAr aldrig behövt utnyttja vet.försäkrigen för honom då kostnaderna aldrig överstigit självrisken på 3000kr elle vad den nu ligger på.

Så igetligen hade jag väl kunnat sätta in samma pengar (1000kr/år) på ett konto och haft till en ny häst nu.

Men det hade ju inte räckt om jag hade behövt göra några stora ingrepp på honom.
 
Sv: Är det bara jag som valt att inte ha livbelopp?

Trollis skrev:
inte så konstigt kanske, med tanke på att travhästar inte går att veterinärvårdsförsäkra:angel:
Och var har du fått det ifrån?
Jag har både liv och veterinärförsäkring på mina travare... Villkoren på försäkringen ser i och för sig annorlunda ut än "ridhästförsäkringarna" men kom inte och säg att de inte går att veterinärvårdsförsäkra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
947
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 795
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 662
Senast: Sockerbit
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 606
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp