Bukefalos 28 år!

Är det helt kört för MIG nu?? (jävligt långt inlägg!)

Jag kanske kan peppa lite. :)

För att göra en extremt lååång historia kort. Mitt ena knä är totalt trasigt och det var t.o.m så illa att man övervägde amputation. Axeln på samma sida är katastrof och ingen av skadorna kommer någonsin att läka. Jag har ont jämt, jag är rätt begränsad rörelsemässigt, kan inte böja knät helt eller sträcka det helt vilket påverkar hur jag går och i förlängningen blir ryggen lidande. Armen går inte att lyfta eller röra normalt utan jag är rätt begränsad. Jag spåddes en "lysande" framtid till ett liv som kraftigt rörelsehindrad. Jag har gått gipsad från tårna upp till låret i över 6 månader och som längst har jag legat 3,5 månad på sjukhus. I sträck. Totalt har jag nog spenderat över 2,5 år av mitt liv på sjukhus för dessa 2 skador.

Jag skulle aldrig bli bra. Jag skulle absolut inte kunna rida, gå eller springa. Träna var inte att tänka på och att jobba igen kunde jag helt glömma.

Nu har det gått över 20 år sedan jag skadade mig, och vägen har varit lång och allt annat än rak, men jag är tillbaka. Inte som jag var då. Så kommer det aldrig bli, men jag jobbar, tränar och rider igen. Har t.o..m egen häst.

Vad jag vill säga är att ge inte upp och tro att livet måste bli som läkarna säger. Vill dom att du ska träna 5 minuter varje dag så träna 20. Gör mer än de säger och du kommer att komma tillbaka till ett aktivt liv igen. Jag har sett mirakel hända gång på gång. En krossade knät och i princip hela benet. Den personen rider igen. Och det tog inte ens ett år. En annan fick en spark av en häst i bakhuvudet och spåddes en framtid som grönsak. Den personen kan du inte märka ett dugg av att den varit så skadad. Stallet fullt av hästar, familj och gård.
Allt går men man får ge sig den på att det ska lyckas.

Krya på dig och se framåt. Snart ligger detta bakom dig. :heart
 
@Similitude - du är grym!!:bump::love::banana:

Hmm... Blir visst förpassad till gamla rummet igen "den här sidan har vi stängt av egentligen" sa de nu.
Men damen ska på operation och det är ju inget krav att hålla mig på rummet heller.
De får väl vräka i mig smärtlindring så jag kan hålla mig uppe tills jag stupar eller något :rofl:
Sen får de lösa det med sovplats ikväll.
 
Jag är ju inte utbildad medicinskt.
Men jag vet flera bekanta och vänner som dragit sönder korsband eller/och menisk och med antingen träning/sjukgymnastik eller operation kommit tillbaks till som minst normala Svensson-liv med lite träning och orka vardagen fint. Vissa är tillbaks i mer tuffa idrottssatsningar i mer påfrestande idrotter.

Det verkar gå ganska bra att reparera knän. :)
 
Slipper nog det gamla rummet ändå då de såg paniken och att ångesten tog över när de sa det, så jag tror de löser det också.

Nu blev det dessutom tur i oturen med maten, de hade missat det där med att beställa allergikost, så jag fick Medelhavskyckling, och förutom att den är knallröd med bitar av trolig tomat så LUKTAR det tomat lång väg.
Snacka om dundermiss! :eek:
Det stod inte allergikost på lappen heller så det var ingen specialbeställning som kunde vara något annat heller...
Nåja, @lil-sis kom med sushi (:love:) så jag är proppmätt och jätteglad för det och sällskap :banana:

De har ökat långtidsverkande medicinen och jag bad om att få se de andra röntgen plåtarna av axel och knä, nyfiken ju! :D

Sen blir jag kvar ett par dagar till, vill du @LittleJohn komma på besök vore det jätteroligt!! :)
Eller någon annan också för all del, här är ju lite ensamt...
 
Har du inte möjlighet att beställa från typ onlinepizza eller så till dagar då det verkligen inte funkar?

Sushi lät gott, jag blev plötsligt jättehungrig :o :p
 
Har du inte möjlighet att beställa från typ onlinepizza eller så till dagar då det verkligen inte funkar?

Sushi lät gott, jag blev plötsligt jättehungrig :o :p
Ja, absolut, problemet är att jag inte vill ha sån mat, och definitivt inte i den mängden :)

Kom på att jag måste ha kläder sen när jag flyttar!! Jag har inget användbart hemma då jag inte kan ha "hela" Vanliga tröjor eller tighta brallor. Vilket är ungefär vad jag har hemma...
Min dröm är att få komma ut och köpa en "lyxig" mysdress/hemmakläder innan jag flyttar...annars får jag gå utan, de jag kom hit i har se ju klippt :rofl:

Får visst besök av en instruktör idag! :love:
 
Ja, absolut, problemet är att jag inte vill ha sån mat, och definitivt inte i den mängden :)

Kom på att jag måste ha kläder sen när jag flyttar!! Jag har inget användbart hemma då jag inte kan ha "hela" Vanliga tröjor eller tighta brallor. Vilket är ungefär vad jag har hemma...
Min dröm är att få komma ut och köpa en "lyxig" mysdress/hemmakläder innan jag flyttar...
I mitt närområde finns både sushi och någon aningen bättre mat att tillgå via onlinepizza så det kanske är värt att kolla om du inte gjort det :)
 
Sicken dag!
Först ronden som äntligen lät hoppfull och kom med andra besked, så troligtvis kommer jag nog hem-hem med tiden ändå, men då måååste det rensas ut och anpassas.
Jag kan ju inte ha de höga stolarna och bordet jag har idag, och allt skräp måste bort :p

Sen pannkaksjäveln till lunch :banghead: därefter kom Bp/Ba-instruktör på besök, hon är så himla härlig och jag blev jätteglaaad!

Och så kom bror, hans sambo och lilla mormor på besök. Så fullt upp idag!

Fick beröm av sjukgymnasten också
Moster ringde och sa att mormor sagt att "hon var ju så mycket piggare än jag trodde fast hon är så sjuk"
Jag ba:...??? Jag är inte ett dugg sjuk, jag mår jättebra, men har otroligt ont!

Fast jag har bara tagit en "vid behov" - oxynorm. En enda! :banana:
 
Skönt att du mår ok! Men nu får de väl ta mig tusan fixa fram ok mat till dig också. Vem ska man skälla på??:rage:
 
Vafan... Det är ju precis det vi får... Hur kan det ha varit så svårt för dem att få fram detta??

Dessutom borde jag kunna stämma dem eller något ... Köttbullarna ÄR det tomat i (och de har serverats från en bricka med "minus tomat") Tur för dem att jag inte var dödsallergisk den gången jag åt av dem, och sen tvärvägrat varje gång de kom med köttbullar p.g.a att de smakade så genomvidrigt :crazy::eek:
Och utslagen/klådan fick jag just förklarat med att det är betakaroten i potatismos. Jag är överkänslig mot det, vilket jag vetat om men inte tänkt på då jag äter det ibland från godis/bakverk o.s.v men det är ju en rätt stor skillnad på två blaffor potatismos 1-2 ggr/dag och en bulle någon gång liksom. Och då är jag förberedd med medicin.
Hade ingen aning om (eller ville snarare inte tro) att det mest bara är smak-och färgförstärkare i sån här mat... :crazy::eek:
 
Vafan... Det är ju precis det vi får... Hur kan det ha varit så svårt för dem att få fram detta??

Dessutom borde jag kunna stämma dem eller något ... Köttbullarna ÄR det tomat i (och de har serverats från en bricka med "minus tomat") Tur för dem att jag inte var dödsallergisk den gången jag åt av dem, och sen tvärvägrat varje gång de kom med köttbullar p.g.a att de smakade så genomvidrigt :crazy::eek:
Och utslagen/klådan fick jag just förklarat med att det är betakaroten i potatismos. Jag är överkänslig mot det, vilket jag vetat om men inte tänkt på då jag äter det ibland från godis/bakverk o.s.v men det är ju en rätt stor skillnad på två blaffor potatismos 1-2 ggr/dag och en bulle någon gång liksom. Och då är jag förberedd med medicin.
Hade ingen aning om (eller ville snarare inte tro) att det mest bara är smak-och färgförstärkare i sån här mat... :crazy::eek:
:(
Sånt får ju typ bara inte hända ...

Mitt i allt du redan har ont av borde maten vars absolut minsta bekymret!
 
I morgon flyttar jag till korttidsboende - i Rasbo, två jävla mil från stan!
Hejdå besökare... :(
Och nu måste jag få hjälp med nödvändighets-shopping, dunderakut!!
Underkläder (inkl. Bh så jag inte lär få på mig någon av de jag har hemma, se sitter illa som det är redan nu..),myskläder och sovkläder + hygienartiklar och hårvård.

Någon frivillig??! :eek:
 
Hujeda mig.
Nu sitter jag här i urskogen och myser!
@lil-sis skakade fram massa fina, perfekta kläder sådär i "sista stund" och hann precis upp till mig med dem på sjukhuset innan transporten kom :love:
Så otroligt fint gjort och en massa besvär och krångel för min skull :o :love:
Sen blev verkligen allt på en gång och allt hände i sista minuten eftersom jag fick veta på morgonen att flytten skulle bli kl 11 istället för typ 13 :eek:

Men jag lyckades byta om och komma iväg. Vidrig resa, men det gick.

Kom fram och insåg att det var faktiskt himla fint där, mysigt boende med bara äldre och jättefin utsikt :love:

Personalen verkar supertrevlig och sjukgymnasten lovade att vi ska göra ALLT för att jag ska kunna gå på pass igen och gav mig stort hopp om att inte ens dans kommer att bli något problem :eek::banana:

Vi satt och pratade under lunchen och jag insåg att det kan bli lite problem med maten även här... Även om det nog går att lösa, inte minst för att jag har lite möjlighet att laga något eget, typ nudlar, hos mig om det inte finns något säkert alternativ.
Men nu till middag, istället för lasagne, skulle de fixa stuvade makaroner (:love:) och köttbullar, om de var tomatfria, åt mig :banana:

Kom in till min lägenhet - STOR, med kokplatta/kokvrå, enorm toa med dusch o.s.v...men sen upptäckte jag att det fanns ingenting, inte ens en taklampa :rofl:

Men det, ett ritbord, en bra golvlampa, handdukar och sånt blev det snabbt ordning på.
Dessutom skakade de fram en tv, även om det bara finns 1,2 & 4.

Så det blir nog bra här ute i tjotahejti ändå :D
 
Hujeda mig.
Nu sitter jag här i urskogen och myser!
@lil-sis skakade fram massa fina, perfekta kläder sådär i "sista stund" och hann precis upp till mig med dem på sjukhuset innan transporten kom :love:
Så otroligt fint gjort och en massa besvär och krångel för min skull :o :love:
Sen blev verkligen allt på en gång och allt hände i sista minuten eftersom jag fick veta på morgonen att flytten skulle bli kl 11 istället för typ 13 :eek:

Men jag lyckades byta om och komma iväg. Vidrig resa, men det gick.

Kom fram och insåg att det var faktiskt himla fint där, mysigt boende med bara äldre och jättefin utsikt :love:

Personalen verkar supertrevlig och sjukgymnasten lovade att vi ska göra ALLT för att jag ska kunna gå på pass igen och gav mig stort hopp om att inte ens dans kommer att bli något problem :eek::banana:

Vi satt och pratade under lunchen och jag insåg att det kan bli lite problem med maten även här... Även om det nog går att lösa, inte minst för att jag har lite möjlighet att laga något eget, typ nudlar, hos mig om det inte finns något säkert alternativ.
Men nu till middag, istället för lasagne, skulle de fixa stuvade makaroner (:love:) och köttbullar, om de var tomatfria, åt mig :banana:

Kom in till min lägenhet - STOR, med kokplatta/kokvrå, enorm toa med dusch o.s.v...men sen upptäckte jag att det fanns ingenting, inte ens en taklampa :rofl:

Men det, ett ritbord, en bra golvlampa, handdukar och sånt blev det snabbt ordning på.
Dessutom skakade de fram en tv, även om det bara finns 1,2 & 4.

Så det blir nog bra här ute i tjotahejti ändå :D

Har du mottagning på mobilen?
 
I morgon flyttar jag till korttidsboende - i Rasbo, två jävla mil från stan!
Hejdå besökare... :(
Och nu måste jag få hjälp med nödvändighets-snkt aing, dunderakut!!
Underkläder (inkl. Bh så jag inte lär få på mig någon av de jag har hemma, se sitter illa som det är redan nu..),myskläder och sovkläder + hygienartiklar och hårvård.

Någon frivillig??! :eek:
Men ute i Rasbo? Jösses :(
DÅ lär det inte ens finnas wifi antar jag.. hur länge är det tänkt att du ska vara där?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 370
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 378
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 026
Senast: Trott
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 848
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp