Är det så himla hemskt?

Zaria

Trådstartare
Har som bekant en son på snart 3 år.

Grejen är att han älskar rosa,han älskar smycken,håruppsättningar och tjejskor (gärna med lite klack på) Han älskar att köra dockvagn och leka att han har en bebis (bebisar är något väldigt spännande.

MEN, Dagispersonalen är väldigt skepiska åt hans hårspännen han vill ha,eller toffsar med för den delen,det kan heta "Ja han ville ju så gärna ha när vi satte upp håret på tjejerna men..." (tydligen var det olämpligt för han fick ingen uppsättning)

Kompisarna skrattar och frågar om han skall bli gay (eller rättare sagt om jag tänker göra honom till det)
Tom pojkvännen har reagerat...

Är det så himla konstigt att låta en son ha hårspännen och leka med vad han vill? Jag vill att han skall få välja själv tids nog kommer han ju att förstå alla tråkningar och falla in i "mallen".

Ni med pojkar hur har ni gjort?
På något sätt har jag uppfattat det som att en tjej som gillar bilar är tuff medan en kille som gillar rosa tydligen är...ja...gay :confused::(:crazy:
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Gör det inte till ett problem, du kan ju faktiskt välja. Det är ju alla andra som har problem med det, inte din son. Så länge han mår bra är det ju det viktigaste.

Min son (2 år) älskar armband och halsband. Min handväska får jag alltid kryta så han kan bära den. Och alla sorters vagnar. Tror du jag fick sneda blickar av bekanta när jag gav honom en dockvagn i födelsedagspresent? :crazy:

För din son kanske det är en fas som går över. Men gör det verkligen något om han skulle fortsätta gilla rosa och "tjejiga" saker?

Att pojkar inte har kjol på dagis, det kan man säga till 3-åringar. För det kanske inte passar. Vissa saker kan du ju styra över, en del saker kan man ha på sig hemma men inte i skolan/dagis. Om du nu vill.


Som du säger, tids nog kommer han upptäcka att en del saker inte passar. Och väl där kommer han förmodligen välja att smälta in.

Men om hans fixering vid tjejsaker hänger kvar, och det visar sig att han skulle bli homosexuell, så tror jag inte det spelar någon roll vad du gör nu, jag tror inte du kan påverka det åt något håll.

Jag brukar skoja om mina barn, när mina vänner förra sommaren påpekade att sonen såg ut som en liten söt bög (han hade lååångt hår och rosa tröja), att han i så fall kommer bli den lilla sötaste bögkillen av alla :). Jag har inga problem alls med det, och jag tycker att du kan försöka slappna av.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det så himla hemskt?

Alltså jag har inga problem med det. Här hemma lånar han tom ett rosa linne och traskar runt i. Hårgrejerna är ju sånt han fått av mig mm Vid smink gick min gräns (han hade stoppat mascaran i ögat och målat ögonbryn i luggen) Fast det var ju inte pga att det var tjejeigt han inte fick ha det.

Som sagt mig gör det inget om han nu skulle bli bög,han är lika älskad endå. Men jag känner mig lite som den enda som inte vill påverka honom att bete sig som en kille och tänkte om det var kontigt eller om man skulle frsöka påverka honom åt "rätt" håll.

Jag har sagt ifrån på dagis att han får ha en toffs eller sitt hårspänne han alltid har med sig på om han vill,de verkade tycka att jag var helkonstig. Men jag tror inte själv han förstår skillnaden på killar och tjejer och han bästa kompis är ju tjej med långt hår,så att så konstigt tycker jag inte det är att han vill ha samma när hon får.

Jag blir däremot lite ledsen över att folk skall hålla på som de gör,och känner mig kanske lite elak som låter honom ha på sig vad han vill.
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Jag upplever samma sak, att det är omgivningen som oroar sig och gärna vill lägga sig i.

Men stå på dig. Om du väl bestämt vad du tycker så kör på det.
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Jag tror att det är lite så som krigslekar, det är nog rätt "nyttigt" att prova på annars kan man få problem senare, på ett eller annat sätt.

Jag har ju oxå en tre årig pojke som har helt klart lekt mer med dockor än vad hans storsyster har gjort, han har haft hårspännen på dagis, hårsnoddar och annat och tack och lov har personalen inte brytt sig mer än kommenterat vilket fint hårspänne!

Rosa är nog en sån färg som man antingen älskar eller avskyr, jag har aldrig gillat rosa, trots att jag är tjej, och jag kämpade hårt med att hitta andra färger till dottern, men hon är ett fullständigt rosa/lila fantiker. :crazy::D Jag har kapitulerat och även lärt mig att uppskatta rosa till vis del. ;)

Eran förskola skulle jag nog vilja diskutera med om de har gått några nya utbildningar om barn, jag har haft mina dispyter med våran förskola men att bemötta barnen så som de är är de otroligt duktiga på och jag brukar berömma dem för det!:idea:
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Eran förskola skulle jag nog vilja diskutera med om de har gått några nya utbildningar om barn

Det tror jag inte, gjorde en intevju med personalen om en helt annan sak (helt OT) dvs om de får lära sig hur man ser om ett barn far illa,tecken,betende mm. Nej de visste inte,men kunde kanske tänka sig att gå en kurs :confused: Sånt är ju jätteviktigt att veta som fsk personel kan jag tycka. Det hör egentligen inte till frågan men efter den intervjun ser jag dem inte som speciellt seriösa,speciellt inte som de anmäler och är rätt otrevliga mot de flesta yngre mammor, jag fick också en anmälan på mig "för det kunde vara jobbigt att vara en enamstående mamma på bara 18 år" (jag är 27 i år och har förhållande men tack endå liksom)
Vet 7 st som bara på ett par år flyttat sina barn pga dåligt bemötande av personalen mm.

Tycker också de borde uppmuntra honom i att han också är fin med sitt hårspänne (som han alltid har med och som dessutom är svart och inte speciellt tjejigt) Om inte annat tror jag inte han förstår varför tjejerna får beröm för sina frisyrer men inte han,honom skrattas det mest åt. :confused: Jag menar han är inte ens 3 år,kanske hade reagerat om han var 13 eller dyl.
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Du kanske ska bli den 8:e? Som byter förskola alltså:crazy:.
Jag skulle bli galen om jag var du, vad har de för rätt att behandla dej/honom/er så?

Vill han ha rosa och toffsar mm och det är ok för dej så vad har de med det att göra? Jag tycker att du ska ta ett allvarligt snack med chefen på fs.

Jag tycker att du verkar vara en utmärkt mamma som låter din son vara som han är. Om han sedan visar sig vara homosexuell så hade han ju varit det i vilket fall, det spelar ingen roll om ni förbjuder honom nu att ha "tjej" grejer, det borde väl utbildad dagispersonal vet?!

Stå på dej och lycka till!
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Tack

Jo jag har funderat på det,men grejen är att han trivs så otroligt bra med sina kompisar. Han pratar inte sådär jättebra även om det går framåt och mår just nu inte speciellt bra då han inte får träffa sin pappa på ett tag,så det känns som att det kan bli lite väl mycket på en och samma gång. För min egen del hade jag gärna bytt då det andra dagiset ligger 20 m bort medan detta ligger en km bort (inte så lustigt när det är snöstorm och man inget körkort har)
Men för hans skull känns det som att det är nog med förändringar för tillfället.
 
Sv: Är det så himla hemskt?

jag förstår, då är det nog inte läge att byta förskola just nu, det håller jag med om. Men jag tycker abolut att du ska begära ett samtal med personalen/chefen på dagiset och säga vad du tycker och tala om att deras beteende mot er inte är ok!
 
Sv: Är det så himla hemskt?

jag förstår, då är det nog inte läge att byta förskola just nu, det håller jag med om. Men jag tycker abolut att du ska begära ett samtal med personalen/chefen på dagiset och säga vad du tycker och tala om att deras beteende mot er inte är ok!

Jo det har jag redan gjort,så nu är det mer smygande kommentarer så att säga.

Chefen var med på mötet med soctanterna...hon sa inte så mycket men man såg att hon skämdes, speciellt när det kom fram hur gammal jag var och inte alls 18 år :D
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Vår son visade ett stort intresse för smycken när han var ett och ett halvt år, men tyvärr har det försvunnit nu. Jag tycker det är coolt med killar som inte är så himla grabbiga. Och att oxå pojkar leker med dockor är ju väldigt positivt och borde uppmuntras, för samhället går ju mot att män förväntas ta ett allt större ansvar för barn och hushåll. Hur ska de klara att leva upp till de förväntningarna om de inte får leka de rollekarna som barn?

Har du tydliggjort för personalen på förskolan att du uppskattar din sons intresse? De kanske utgår från att du är en såndär mamma som tycker att rosa bara är för tjejer. Det verkar ju tyvärr som att de flesta tycker så fortfarande.
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Jag har inte tagit upp det med dagis bokstavligen men har visat att jag uppmuntrat tex att han gör halsband där han går runt med, sagt att han vill ha sitt hårspänne i när de försökt dra av det när han kommer (lillkillen är superlycklig att få visa sina hårspännen på morgonen)...på utvecklingsamtalet sa de "Ja han kör ju gärna dockvagn och sånt"..."Ja men det är väl roligt att även pojkar gör det" sa jag...Om inte annat borde de ju fått en hint om att jag uppmuntrar sonen i vad han gör. Att vara uppväxt med nästan bara mamma gör nog väldigt mycket att han gillar att ha det jag har och göra det jag gör,dvs sätta upp håret,sminka mig och ta på smyckena på morgonen och sådana saker. Även fast han gillar att tvätta bilen med pojkvännen,leka med bilar och sånt också.

Jag tycker som sagt det är roligt att han inte bara gör "killgrejer"...Idag sa han:

-Mamma titta en bebis
-Ja där var det en bebis (gick förbi en mamma med bebis)
-Hampus ha bebis,hålla bebis
-Emmy skall få en bebis (pappas flickvän)
-Näää,mamma ska ha bebis NU och Hampus HÅLLA,mammas bebis är MIN HÅLLA (han lägger fram det så)

Inga dåliga krav han har,när jag berättade det på dagis då han var eld och lågor suckade de bara åt honom :confused: Får inte killar också tycka om bebisar?

Tycker som du det är kul när killarna inte bara är grabbiga,tid nog kommer nog det också.
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Jag blir mörkrädd när jag hör hur din personal bemöter både dig och Hampus, ärligt talat tror jag att han faktiskt skulle må bra av ett nytt dagis där han blir positivt bemött. Kompisar brukar ändras rätt mycket ändå men personalen är så stor del av hans liv och att de ska uppföra sig på det viset är inte okej.

På Fredriks avdelning är det just nu ett "grabbgäng" i tre års åldern men de leker väldigt mycket med dockor, i köket och "lagar mat" och han kommer glatt hem och berättar att " jag har lekt pappa barn på dagis idag" eftersom det är bara grabbar som inte sover just nu. Sen kan de gå ut och leka "panga" på gården utan problem oxå.

Hemma är det just nu riddare som är den stora facinationen, men även de måste sova och bäddas ner lite då och då! :D

Och bebisar, det är väl klart att de är spännande! Jag har oxå fått "krav" på att jag ska skaffa en bebis till Fredrik, vilket är fullt förståligt då jag tror att 85 % av barnen på hans avdelning har små syskon under ett halv år. Men han har kramat och pussat och även fått "hålla" grannens bebis rätt mycket ( under uppsikt naturligtvis) så han börjar bli rätt nöjd, men små bebisar är alldels underbara enligt honom och han kan stå och titta och stryka försiktigt på dem, om han får, hur länge som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det så himla hemskt?

Säg ifrån på dagis! Raka rör "Jag tycker ni ska behandla pojkar och flickor likadant, vill sonen ha tofs i håret och kjol så ska han få det, punkt".

Man kan ju bli tvärförbaskad för mindre.
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Det låter som att du behöver parata med personalen om detta. De verkar göra ett problem av det hela. Fråga dem varför de inte tycker det är OK. Din son håller på att utvecklas, då provar man på olika saker och det är inte farligt. Det tycker man att förskolepersonalen borde förstå.

Min sambo gick i kjol som liten. Han blev inte bög. :grin:
 
Sv: Är det så himla hemskt?

kl

Tycker inte det är farligt. Sedan stör jag mig lite på att alla tror grabbarna ska bli bögar för att de har rosa - fortsätter de gilla att klä sig i kvinnorkläder är det väl större risk att de blir transor än bögar, inte sant? Hur många bögar går i kvinnorkläder egentligen - ingen jag känner i alla fall? :)
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Samma med min kille. Han är snart nio år men i dagisåldern gillade han att ha bikini, kjol och lite allt möjligt. Jobbigt med att andra vuxna (helst mor- och farföräldrar) så tydligt visar sitt missnöje med minspel och kommentarer. Jag sa ifrån men det hjälpte föga. När han lekte med lastbilar etc (s k "grabbiga" grejer) så var minspelet och kommentarerna positiva och berömmande.

Jag vet att han undertrycker sådant han tycker om och har så gjort sedan ca fyra-fem års ålder och det svider i modershjärtat. HAn började då att smyga med bikinin eller vad det nu var för "tjejigt" han hade på sig och sov i den istället för att ha den när andra än jag såg. Han ville helst inte att pappa heller skulle se fastän pappa försökte att inte visa sitt missnöje (det går ej att lura barn...). Sedan ca sex år inga "tjejgrejer" utan då tog det "grabbiga" över helt..

Tjejer har det lättare med att få vara den de är. Aldrig ngn som varit på mig för min "grabbighet" när jag var liten. Snarare tvärtom. Fast det är väl bättre att vara "killig" än "tjejig". (Jag tycker alls inte om uppdelninge ö h t i att fenomen ska vara än det ena, än det andra och varför ngt ska anses finare...)

Jag reagerade ofta på att folk undrade över om jag ville att han ska bli bög. Vem bryr sig i sådant? Huvudsaken att barnet mår bra som vuxen!?

Vi är för sorgliga mot våra och andras barn!
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Måste bara få säga en sak angående detta, när jag gick i förskolan i slutet på 70-talet så hade vi en kille som ALLTID gick omkring i utklädningskläder kjolar kläningar och allt annan som var "tjejigt", och inte vart han "bög" inte , så be din dagis personal att fara o flyga, tala om för dom att det är helt normalt, inte skulle dom säga något om nån´av tjejerna kommer i snickar byxor nej då låter det nog så här.- oj, vad fina byxor du har.

tyvärr så är det mkt tuffare när tjejer klär sig "killig" än tvärt om.

Nej stå på er , och låt honom vara sig själv, det mår han bäst av.
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Jag pratade med ett par förskollärare häromdagen. De berättade om en pojke på deras förskola som brukar ha hårspännen och kjol, den pojken var nog runt 3 år. Det är ingen där som uppmärksammar att pojken klär sig lite udda och det är ingen av barnen heller som bryr sig!!!

Min son brukade ha hans systers kläder när han var runt 3 år, det var sammetsklänningar med glansiga sidentyger och rosetter. På en av bilderna står han framåtlutad i en klänning utan kalsonger under och det ser ganska roligt ut att det sticker fram en liten snopp under klänningen:rofl::angel:

Nuförtiden är han en tuff 13-åring som kör cross och spelar fotboll!
 
Sv: Är det så himla hemskt?

Säg ifrån på dagis! Raka rör "Jag tycker ni ska behandla pojkar och flickor likadant, vill sonen ha tofs i håret och kjol så ska han få det, punkt".

Man kan ju bli tvärförbaskad för mindre.

Men precis! Hade blivit vrålarg! snacka om att fostra in i könsfack. Tror inte jag hade haft kvar mitt barn på en sådan förskola, faktiskt.


/Maria, som igår hade en pojk i paljettkjol och flätor på förskolan, som riktigt lyste, för han tyckte han var sååå fin.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 569
Senast: Jaahl
·
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 298
Senast: Thundra
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 537
Övr. Barn Nu har idoten gått över gränsen igen,fast denna gången mer än vanligt. Varit en vända till med familjerätten fast denna gången i...
2
Svar
27
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp