Bukefalos 28 år!

Är det så krångligt att få blod?

Nu är det gjort.
Två påsar fick jag. Redan under den första påsen kändes det annorlunda. Det blev liksom ljusare i rummet :D

Jag sov mig igenom en stor del av den första påsen men medan jag fick den andra var jag inte ens speciellt sömnig. Placebo eller verkar det så fort?

Hämtade upp dotter på väg till jobet nu på morgonen och hon sa att jag pratar fortare.;) Jag kommer på mig själv med att gå i vanlig promenadfart, inte ett steg i taget.

Läkaren var in och pratade en stund med mig. Hon sa att de var förbryllade över att mina järndepåer inte var välfyllda utan bara "fyllda" med tanke på att jag ätit järntabletter i sisådär tio år och innan dess med jämna mellanrum ätit en kur när jag varit trött. Ett helt liv med järntabletter borde gett sprängfyllda depåer, men det har jag inte.

Grr. Varför inte bara tillåta att jag äter mina järntabletter.... Jag tror att jag snart kommer att dippa igen om jag inte äter dem.
 
Just nu är jag mitt i ett batteri av provtagningar och undersökningar. Jag har ett blodvärde på 91 och först sa läkaren att jag inte fick äta ärntabletter. Sedan fick jag. Och idag är jag åter förbjuden att äta dem.

Hur som helst måste jag ju få hjälp med blodvärdet för jag fixar ingenting just nu. Sitter mest på en stol och flämtar, med rusande hjärta. Får hjärtklappning av att gå några få meter. Trappor kan jag glömma.

Bad om att få blod men det var krångligt? En hel massa prover måste tas först innan de kunde ge mig det. Jag undrar - när jag gick på cellgifter så konstaterade de att jag hade lågt blodvärde och så fick jag en påse blod. Minns inga undersökningar eller långvariga provtagnignar. Jag bara fick det.

Varför är det krångligare nu?
man försöker undvika att ge blod i största möjligaste mån. blod från andra är aldrig helt fritt från delar av givarens immunförsvar, så det finns alltid lite risker med att ta emot blod. i första hand försöker man alltså behandla det tillstånd som gett upphov till blodbristen. med det sagt - skönt att behandlingen hjälpte så bra!!!
 
Innan orsaken till blodbristen är känd är det bra att undvika blodtransfusion. En blodtransfusion gör det svårare att ta reda på grundorsaken, därför kan det krävas fler prover i ena situationen än i den andra. När du gick på cellgifter var det inte oväntat att du drabbades av anemi eftersom det är vanligt när man går på cellgifter. Det kan vara därför det var enklare att få blod då.
Anemi kan bero på många andra saker än järnbrist. För att göra det ännu mer komplicerat så kan järnbrist ha många andra saker än att man får i sig för lite järn.
 
Senast ändrad:
Innan orsaken till blodbristen är känd är det bra att undvika blodtransfusion. En blodtransfusion gör det svårare att ta reda på grundorsaken, därför kan det krävas fler prover i ena situationen än i den andra. När du gick på cellgifter var det inte oväntat att du drabbades av anemi eftersom det är vanligt när man går på cellgifter. Det kan vara därför det var enklare att få blod då.
Anemi kan bero på många andra saker än järnbrist. För att göra det ännu mer komplicerat så kan järnbrist ha många andra saker än att man får i sig för lite järn.
Ja, jag begriper det.

Samtidigt känns det som om jag är försökskanin. Jag tar prover varje vecka - många rör - och har gjort så i flera månader. Antalet gånger mina mediciner och doser har ändrat orkar jag inte hålla reda på längre.

Det låga blodvärdet gör att jag inte är ordentligt arbetsför. jag är itne ordentligt någonting alls. Det ger dessutom väldig värk i musklerna. Så medan de utreder ska jag gå här och och inte vara människa att ens prata med folk.

Jag jobbar med människor och behöver vara i form åtminstone kontorstid. Resten av tiden kan jag antagligen sova. Men med den blodbristen jag hade tills igår så kunde jag inte ens fungera som person.

Jag är fortfarande trött. och kommer nog att förbli så eftersom de inte räknar med att ha fått upp mitt blodvärde till normala nivåer med de där två påsarna.

Under hela mitt liv har jag parerat lågt hb med järntabletter och det har fungerat. Så får jag inte ta dem och dippar.

Ja, det känns lite bittert.
 
Ja jag förstår det, 90 i Hb är mycket lågt och man blir ordentligt trött.
Men eftersom du har så svårt att få upp dina Hb värden så kan det vara bra att utreda vad grundorsaken är. Jag skulle tro att det är därför de tar så många prover. Inom blodanalyser eller de flesta analyser överhuvudtaget så är det så att det man inte frågar efter får man inte heller reda på.

Förstår att det känns bittert, med så låga värden orkar man ingenting.
 
Förstod inte riktigt varför du inte fick fortsätta med järntabletterna om inte depåerna var proppfulla?
Har bekanta som inte fixar tabletter som fått Ferritamin flytande järntillskott förut, men det verkar vara avregistrerat.
 
Förstod inte riktigt varför du inte fick fortsätta med järntabletterna om inte depåerna var proppfulla?
Har bekanta som inte fixar tabletter som fått Ferritamin flytande järntillskott förut, men det verkar vara avregistrerat.
Nej, det förstår inte jag heller.

*viskar* jag kommer antagligen att ta dem i alla fall jag börjar bli aptrött igen....
 
Läkaren var in och pratade en stund med mig. Hon sa att de var förbryllade över att mina järndepåer inte var välfyllda utan bara "fyllda" med tanke på att jag ätit järntabletter i sisådär tio år och innan dess med jämna mellanrum ätit en kur när jag varit trött. Ett helt liv med järntabletter borde gett sprängfyllda depåer, men det har jag inte.
Du kanske inte tar upp järnet ordentligt i magen? Finns väl människor som inte gör det.
 
Ja det kan vara upptaget i tarmarna som inte fungerar optimalt, vilket i sin tur kan ha många olika orsaker.

Det kan även vara brist på transportproteiner, receptorer, eller förlust av järn, försämrad förmåga att lagra järn.
Det finns många steg i kedjan som kan leda till järnbrist.
 
Kan bara svara lite generellt utifrån mina erfarenheter som syster yster här i Jönköpings län.
Det är ju eg inte så krångligt, men man gör först en blodgruppering, där man ser vilken blodgrupp, och därefter gör man ett sk. BAS-test, som är giltigt ett visst antal dagar. Blodgrupperingen gör man i regel bara en gång, medans BAS-testet görs vid varje transfusionstillfälle. En blodpåse ska max vara ute i rumstemp runt 4-5h, och det är inget man får på en vårdcentral i normala fall, utan det ges under kontrollerade former på sjukhus. (Viktigt att man ser att patienten inte får någon reaktion i samband med detta).

Jag väver vidare lite allmänt utifrån mitt perspektiv, som utför BAS-tester och andra analyser av blod.
Det är inte riskfritt att bara ge lite blod. Bara för att patienten får blod av rätt blodgrupp (A, B, AB, O) så finns det flera andra parametrar att ta hänsyn till också. Varje gång du får en blodtransfusion så utsätter du kroppen för främmande blodkroppar, med egna specifika antigen, som skiljer från dina. Kroppen kan reagera genom att bilda antikroppar mot dessa. Därför måste vi varje gång innan transfusion kontrollera om några antikroppar har bildats, detta görs med BAS-testet. BAS-testet är giltigt i mindre än en vecka, därefter måste en ny göras, för att se om nya antikroppar har bildats. Finns det antikroppar så måste det utredas exakt vilken antikropp som patienten har, för att vi därefter ska kunna välja en blodpåse som saknar det antigenet som patienten kommer att reagera på. I de fallen så måste vi testa varje specifik blodpåse, mot patientens eget blod (MG-test, Mottagare-Givare).
I de riktigt akuta fallen så finns det som sagt O- blod att ge, detta är också typat för att sakna de vanligaste antigenen, som många kan reagera mot. Det är dock Aldrig riskfritt att ge detta! Det är något som undviks in i det längsta.

@tanten Skönt att du mår bättre. Hoppas att de snart hittar grundorsaken som gör att ditt Hb sjunker.
 

Liknande trådar

Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
17 445
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 217
Senast: mackan
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 149
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp