Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Vad säger du :D
Att jag "rider" sönder honom

:o

eller att han juckar sig trött :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

så du har hittat en bra tränare :)

Grattis
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

axel skrev:
Kolla sadeln oxå. Finns risk att den oxå har blivit sned.

Har precis köpt en ny utprovad sadel för 21 000:- :crazy:.
Jag är sne i kroppen sen en ridolycka, tror att det är den största boven i dramat faktiskt. Det märktes på en gång, satt jag rakt gick hästen perfekt, ingenting i handen och mellan hjälperna. Otrolig känsla.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

tränar du för lena eller står du bara där? :)
jag är så nyfiken på hur ni har det, är ju aldrig hemma längre, och har inte träffat lena på hundra år känns det som :(
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Jag tränar för Lena, hon är superduperbra! Var väldigt längesen jag red för någon som var så pass pedagogisk och hästkunnig som hon.
Du får komma och hälsa på när du kommer hit sen :)
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

BusBarro skrev:
En toppentränare :D. Hon har fått mig att inse massor av saker. :)

Det blir ju så mycket roligare när man är där:)

Måste flytta mina axlar och höfter till sina rätta lägen och när jag gör det går hästen :love: :love: :love:
.

Ja och alla blir nästan saliga
Rent av frälsta :banana:

Känner igen mig när jag hitatde dit:D

Dert kommer flera liknande steg.
Ridning är så stort så stort

Lycka till och Grattis igen :love:
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Rid på du. Men personligen vill jag att hästarna ska göra vissa saker på vanligt tränsbett innan jag tar till finlirsgrejorna.

Självklart blir vissa saker lättare med kandar, men i bland är det inte bara resultatet som räknas, utan det händer många viktiga saker på vägen, som är grundläggande för hästens framtida hållbarhet och utbildning.

Är hästen t ex "hård i munnen" så sitter inte problemet i munnen utan i genomsläppligheten och hästens bakbensengagemang.

I vissa fall döljer bara ett kandar det verkliga problemet som ligger och gror under ytan.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

åh, det vore roligt!!

Lena är fantastisk, tror inte det finns en häst hon inte klarar av och förstår sig på...
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Hoppsan!! :o
Såg nu att BusBarro tagit sitt förnuft till fånga och gått till grunden med problemet!! :)

Du är klok du Barro!! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

eftersom jag skrivit i tråden så har jag iaf vart o kollat upp hästen och det visade sig iaf att min häst faktiskt tycker bett är otrevligt. pga tänderna. så det rör sig inte om ryttarfel iaf, men vi får se hurvida hästen tycker om det efter vilan. Antagligen inte bättre då vi int ekunnat göra så mkt, bara rättat till lite grann...Men jag håller tummarna. Jag provade faktiskt bettlöst innan vi åkte in och det va som en annan häst. Vad gör man med en dressyrhäst som kanske inte kan gå på bett då? lyckat. hoppas på att man får dispans på bettlöst eller? *lite orolig hästmatte*
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Men varför bettlöst ? hittade ni så allvarliga bettfel som ni ej kan åtgärda eller vad ?!
Jag vet jö ej hur länge du haft hästen men man låter väll undersöka hästens mun en gång per år eller är det bara jag som gör det.....
Har aldrig sett eller hört talas om en dispans tyvärr...kanske någon annan som har ?
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Hade jag inte åkt till "tandnisse" 2, så hade det blivit samma visa om o om o om igen. o hästen hade inte blivit gammal.

Man gjorde bara lite åt ett symtom-kortsiktigt o inget åt hela munproblematiken alls på det första stället.

Nu kan hästen ridas normalt o har en god prognos till ett långt liv.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Ja tyvärr finns det många *klåpare* både tränare, tandläk, hästpratare och tom vetrinärer ! listan kan tyvärr bli lång....
Väldigt svårt när man söker kompitenta yrkesmän, kvins i våran gebit, man söker jö för att man vill ha hjälp och sen ska man själv dessutom ha kompitens att veta om dom har rätt.....
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Ja tyvärr finns det många *klåpare* både tränare, tandläk, hästpratare och tom vetrinärer ! listan kan tyvärr bli lång....
Väldigt svårt när man söker kompitenta yrkesmän, kvins i våran gebit, man söker jö för att man vill ha hjälp och sen ska man själv dessutom ha kompitens att veta om dom har rätt.....
Hade en vet. som sydde fast en riktigt smutsig hudflik på en häst- dunderinflammation- avlivning.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

jag har inte haft hästen ett år ens (ja, man ska kolla upp tänderna varje år, helt rätt) man fann att hästen hade enormt långa tänder längst bak vid underkäken som hade gnagt söner tänderna längst bak på ovankäkens del. (va ca 4mm på vardera sida) föregått under en längre period. bettet som för övrigt tydligen vill lägga sig där får inte ett bra stöd och hästen upplever obehag. antagligen har kandaret luggit mera stilla/på plats därav en bättre känsla, men jag tycker ändock att det inte kännts 100% bra (svårt o veta exakt så man inte känner hästen till punkt o pricka och bara ett par veckor innan hade vi nästan 70% ritter i lätt klass med placeringar) så jag åkte in o tittade och då fann vi detta. Vi har givetvis filat av underkäkens tänder men det är ju inte säkert att bettet ligger behagligt i munnen sedan heller. Vi får se. Hästen är inte en ungdom heller så åldern kan ju kanske ha påverkat lite. Jag vet inte.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Du ser....vi alla har nog erfarenheter av detta som vi kan fylla en helt ny tråd av !!
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Hoppas på det bästa för er....men nåt som slår mig när jag läser ditt svar är och ej riktat kritik till dig är att nästa gång jag köper häst kanske ska ta och åka till tandläkare oxå som en del av besiktning före köp.....för även om vet kikar i mun vid vanlig besiktning så kanske det ej är tillräckligt.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

ja, att åka till tandläkare direkt är nog väldigt smart om man ska köpa häst! Dessvärre är det nog inte många som gör det. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 140
Senast: Sirap
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 070
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 248
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp