Är detta ett skämt?

Sv: Är detta ett skämt?

Jag skulle om jag var du akta mig för att ge för "optimistiska" svar när det gäller affärer som denna. Liksom någon nämnde tidigare kan faktiskt ditt svar om adressändringen ses som ett godkännande av affären. Det finns olika sätt att sluta bindande avtal, de vanligaste är muntliga och skriftliga kontrakt men även ett visst handlande kan leda till avtal. Sen är det ju alltid en fråga om bevis och omständigheter. Men jag skulle akta mig för att skriva något som kan uppfattas som att du är med på deras överenskommelser.

Hoppas att det löser sig och att de slutar höra av sig.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Men varför fortsätter du maila? Blockera o låt det va.
Jag tycker inte du ska lämna det till polisen. Tror de har viktigare saker för sig.
Förstår inte att folk går på detta om o om igen.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Fast det verkar ju inte som att just TS har "gått på det", så att säga - hästen utannonserades ju som stående i Mellansverige och TS säger ju att hon blev misstänksam väldigt tidigt.

Dock måste ju någon bli lurad, då och då - annars skulle väl rimligen inte denna typ av lurendrejeri fortsätta. Är det någon som känner någon som har blivit lurad? Det skulle vara himla intressant med statistik över det här.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Fast det verkar ju inte som att just TS har "gått på det", så att säga - hästen utannonserades ju som stående i Mellansverige och TS säger ju att hon blev misstänksam väldigt tidigt.

Dock måste ju någon bli lurad, då och då - annars skulle väl rimligen inte denna typ av lurendrejeri fortsätta. Är det någon som känner någon som har blivit lurad? Det skulle vara himla intressant med statistik över det här.

Jag anser inte att Ts blivit lurad. Ts har svarat på en annons ang en häst, fått beskedet att hästen inte finns i landet. Är man då inte vidare intresserad så mailar man inte vidare sin adress, samt skickar nytt mail med adress till stallet dit man vill ha hästen levererad. Ts har ju självmant mailat o hållit kontakten med "säljaren" eller om det nu är en bedragare
 
Sv: Är detta ett skämt?

Jag säger inte att hon gått på det.
Men varför fortsätta maila o tom ge ut sin adress?
O om du nu mot all förmodan skulle dyka upp en häst. Vad är det då som säger att det är den man betalt för? Det kan vara vilket ök som helst som kan komma att kosta det mångdubbla i vet kostnader.
Nej ska man importera använder man sig av en seriös importör alt åker iväg själv o tittar.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Jag tycker tråden är spännande och jag tycker att det är lite som "upplysning" att läsa om detta.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Jag har inte svarat på de senaste 10 mailen och ändå så fortsätter det att ramla in mail hela tiden från denna människa. Så Nej jag svarar inte på alla mailen.

Jag har även fått ett nytt mail från transportbolaget som jag svarade på vilket kanske var fel. Men de skrev att eftersom hästen står på mig så kommer jag få betala alla omkostnader under tiden hästen står och väntar på att bli fraktad till Sverige. Och sedan skrev de åter igen att hästen skulle fraktas till en viss flygplats för vidare leverans hem till mig.

Jag svarade då att jag absolut inte hade någon häst som stod på angivna flygplats och att flygplatsen som de tänkt skicka hästen till inte tar emot hästar. Fick då till svar att de hade ordnat den biten och så fort jag betalade så skulle jag få hästen.
Skrev då åter till dem att jag meddelat säljare att jag inte var intresserad av köp och att det inte fanns någon möjlighet för dem att ordna så hästen kunde tas emot på en flygplats som inte tar emot hästar. Talade också om att om jag inte fick ett bekräftelse mail från dem att hästen inte längre vänta på frakt till Sverige skulle jag polisanmälan dem.
Då kom det ett snabbt mail att hästen ej längre väntade på transport till mig och att de bad om ursäkt.

Därefter har jag fått ca 5 mycket arga mail från säljare som jag helt enkelt inte bemödar mig med att svara på.
Mailade för länge sedan att jag inte ville ha hästen och ändå fortsätter det att komma mail med bilder på hästar som jag ska välja på. I några mail har det stått att jag kan få välja på en häst i från Holland då om jag inte vill ha någon från Afrika eller vart sjutton hästen nu står. SEdan har det kommit bilder på hästar som enligt mailet ska stå i Holland men det är exakt samma bilder som de som sägs stå i Jordanien och i Kamerun så de verkar inte ha så jättemycket koll överhuvudtaget
 
Sv: Är detta ett skämt?

Ja blockera.
Jag tycker att man märker redan i annonsen om det är en seriös säljare.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Är transportbolaget verkligen ett riktigt företag eller är det en glad kumpan till säljaren? Det verkar ju oerhört konstigt att ett företag gärna skulle "ordna den biten" utan att veta att pengarna faktiskt kommer.

Det vore ju inte konstigt om alla dessa mail kommer från samma dator.

Jobbigt att få en massa arga mail dock, blockera du!
 
Sv: Är detta ett skämt?

Jag vet inte om jag kan blockera. Alla går ner i skräpkorgen men jag ser ju hur många som kommit när jga tömmer den korgen eftersom jag måste radera alla ett för ett.

Men nu verkar det vara lungt så vi får se.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Hej!

En verkligt spännande historia du råkat ut för här!

Det verkar ju som om dom brukar hota folk att skicka pengar och inte är rädda för att gå ganska långt i sina hot. Fortsätt du att ignorera dom och hoppas att där inte magiskt kommer stå en häst på din trappa en dag:-)

/Lavinia, som följer utvecklingen med spänning.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Har följt tråden med intresse...

Det är en farlig lek du har gett dig in på tycker jag.
Det finns några anledningar till detta enligt mig:

- Du vet inte i vilket land dessa skojare sitter i. Ännu mindre vet du deras lagar och regler. Kanske det räcker med att du gett ut din adress för att ett avtal ska vara bindande. Vi i Svergie är ganska bortskämda med att vi är skyddade bakom våran utomordentliga konsumentköplag och köplagen som sådan. Vi har dessutom en handelstradition i vårat land som säger att båda parter ska vara överens och ett avtal ska upprättas för att ett köp ska gå korrekt till och ingen part bli lurad. Vi använder oss också av myndighetspersoner som utmäter eventuella skulder en privatperson har till en annan privatperson exempelvis och för att kunna göra det krävs gedigen bevisning. Dessa skyddande nät finns absolut inte i alla länder i världen utan är ganska unika för Sverige. Därför är det oerhört dumdristigt att uppmuntra säljare som du inte ens kan spåra på det sätt du har gjort, hur vet du att de inte har kopplingar till kriminella ligor som i värsta fall kan innebära att du hittar ett hästhuvud på dörrtrappan en vacker dag? (Ett extremfall såklart men principen är det intressanta här.) Pengar som för oss innebär småsummor kan vara porten till ytterligare en dags överlevnad för en person i ett mindre välbärgat land där pengar betyder allt och ett människoliv ingenting. Nu när de till och med har din adress så är det ju ganska enkelt att ta reda på vem du är om de har en släkting, vän, bekant eller någon liten koppling till Sverige. Retar man upp sådana typer av personer så skulle inte jag kunna sova lugnt om natten...

- Du vet heller inte hur utländska transportbolag opererar, ett jordanskt transportbolag kanske i och med din angivna adress skickar hästen till Arlanda och skriver räkningen för transportkostnaden på dig. Hästen ställs i karantän (som kostar oerhörda summor per dag) här i Sverige och räkningen skickas till dig. Du kan ju såklart hävda att hästen inte är din, men svenska myndigheter har nog enklare att spåra upp dig än en fiktiv säljare i Jordanien (eller Sydafrika eller Nigeria eller var tusan nu denna säljare befinner sig) och hur ska du förklara hur säljarna har fått tag på din adress? Du kommer att få betala oavsett om du försöker övertala jordbruksverket eller vem det nu är som ansvarar för karantänerna att du aldrig har beställt en häst. Ditt namn och din adress finns på hästlådan och att de av en slump har hamnat där kommer ingen att gå på.
De lagar och regler som finns för att skydda oss här i Sverige har nu vänts emot dig och du blir ansvarig för hästen iallafall.

Självklart är dessa scenarior de värsta tänkbara och det kommer med all säkerhet inte att hända något. Men jag tycker att du borde tänka dig för innan du svarar på sådana här bluffannonser för någonstans där ute sitter det en människa som inte drar sig för något för att komma över lite pengar.

För övrigt så är det ganska vanligt med en säljtaktik som utländska säljare använder sig av när de vill lura folk i Sverige som är grundat på en uppfattning som florerar runt i länder med lägre utvecklingsnivå än Sverige och det är att vi "behandlar djur lika bra eller bättre än människor till och med", därför är det ganska väntat att de oftast nämner något i stil med att djuret lider eller att det står på en flygplats och lider i väntan på att pengar ska skickas osv...

Men det viktigaste av allt är att det finns ingen häst och har aldrig funnits någon. Det enda som fanns var viljan att lura av dig pengar, i det här fallet fick de inga pengar men du gav ut din adress och det kan ju vara nästa steg för dessa bedragare att utnyttja för att få dig att betala.

Hoppas att det löser sig till det bästa och att du slipper obehag från dessa säljare i fortsättningen. Jag hoppas att jag inte skrämt upp dig men jag tycker på dina tidigare inlägg att du agerar nonchalant och tanklöst gentemot bedragarna och det kan som sagt i värsta fall sluta illa.
Jag håller tummarna för att det går väl hur som helst. Men ett råd för framtiden är att lämna aldrig någonsin ut din adress till en vilt främmande människa för vi är inte så skyddade som vi tror här i Sverige längre.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Tack för ditt långa svar! Jag har överhuvudtaget inte tänkt i de banorna utan har tyvärr tänkt att så länge inga papper är skrivna är det lungt.

Hur som helst så har jag nu inte fått några arga hotmail sedan igår på dagen så förhoppningsvis är det lungt nu.
 
Sv: Är detta ett skämt?

Tänkte bara säga att samma annonser finns ute på h*stnet igen. Fast denna gången är det Gypsy hästar för 5000kr tror jag.
Min lite för ivriga mamma skickade ett mejl till dom. Fick till svar att hon hade massa olika hästar och att vi skulle berätta om oss så skulle hon välja häst till oss. Bodde också i Afrika och hade varit med i någon bilolycka så hon eller han? satt i rullstol.
Hästarna hade hon monterat till utställning fick vi också till svar :D Vad det nu betyder?!

Kloka jag fick ju såklart skälla på mamma och banna henne för att skicka på fler hästar utan att jag är med
 
Sv: Är detta ett skämt?

snålheten bedrar ofta visheten, det är otroligt tydligt här på buke....
 
Sv: Är detta ett skämt?

.... jag är förundrad:eek:. Hur kan någon - barn undantagna - tro att denna typ av annonser är seriösa och ens få för sig att svara! :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 190
Senast: Draumsyn
·
Utrustning I slutet av augusti beställde jag ett träns mot postförskott. På hemsidan står det att deras mål är att kunden ska ha tränset innom 10...
Svar
18
· Visningar
1 280
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp